Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange rare opplevelser som elbil-eier

Startet av BjarteLunde, lørdag 30. mai 2015, klokken 22:50

« forrige - neste »

BjarteLunde

Hei.

Selger på Møller sier jeg kun trenger en stikk med egen 16A kurs til min e-golf.

Men eletrikeren sier følgende:

Hei, se linken under. Det er som sagt ikke lov av installatører i dag å sikre en vanlig stikk med mer enn 10A, elbil. Da må vi klippe pluggen din på lader og bruke noe som heter rundtstift( blåkontakt). Jeg vil oppfordre deg i å investere i en dedikert ladestasjon på bakgrunn av de nye forskriftene.

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3435-oslo-sier-farvel-til-schuko


Hva er riktig? HJELP! :)

shaukaas

Her bør du nok høre på elektrikeren, og ikke selgeren hos Møller.  ;)

Det er et ekstremt stort fokus på el-bil og lading hos elektrobransjen om dagen, og det jobbes iherdig med nye forskrifter. Utfordringen med el-bil er høye ladestrømmer over relativt lang tid; noe hverken norsk distribusjonsnett eller vanlige stikkontakter er designet for.

Hos min lokale forhandler anbefaler selger å kjøpe fastmontert veggboks fra Siemens, som de selger. Men det finnes også andre gode alternativer - søk litt på forumet. Den medfølgende lader med "vanlig stikkontakt" er å anse som en "nødlader."

Råde

Sitat fra: BjarteLunde på torsdag 30. april 2015, klokken 09:38
Hei.

Selger på Møller sier jeg kun trenger en stikk med egen 16A kurs til min e-golf.

Men eletrikeren sier følgende:

Hei, se linken under. Det er som sagt ikke lov av installatører i dag å sikre en vanlig stikk med mer enn 10A, elbil. Da må vi klippe pluggen din på lader og bruke noe som heter rundtstift( blåkontakt). Jeg vil oppfordre deg i å investere i en dedikert ladestasjon på bakgrunn av de nye forskriftene.

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3435-oslo-sier-farvel-til-schuko


Hva er riktig? HJELP! :)
Alle har vel litt rett. Erfaring tilsier at schuko (vanlig kontakt) går fint over noen år (i hvert fall). Problemet er slitasje og derav varmgang/lysbuer). 10A sikring er fullt mulig å lade på. 16A er vel bedre, men det svake punktet (kontakten) er det samme selv om ledningene og sikringen dimensjoneres opp.

Elektriker har rett i at ladestasjon er sikrere. Du reduserer antall kontaktoverganger. Han er forpliktet til å rådgi deg som best er, og så tjener han nok noen penger på veien (flere på en ladestasjon).

Selv har jeg en ladestasjon fra Salto og er strålende fornøyd. Det finnes mange andre muligheter enn Møllers. Eksempelvis aktive brukere her på forumet: elbilhjelpen.no (Electrolux), nofuel.no (nofuel) og jkirkebo. Du kan jo også høre med din elektriker.

ALTERNATIVT: Be om å få satt opp en 16A kurs til sveiseapparat/høytrykkspyler/kapp-gjerdesag. Den kan han ikke nekte deg, tror jeg.
e-Golf | X75D

BjarteLunde

Så vidt jeg vet følger det med to ladere til E-golf.
En som går i vanlig stikk (men som kun bør brukes til nødlading?) og en som er type 2 (rundstift?) som bør brukes til hverdags.

Kan jeg bruke min type 2 ladekabel som følger med e-golfen på en rundstift på 16A?

Vil det være godkjent og den rimligste løsningen?




Råde

Sitat fra: BjarteLunde på torsdag 30. april 2015, klokken 11:13
Så vidt jeg vet følger det med to ladere til E-golf.
En som går i vanlig stikk (men som kun bør brukes til nødlading?) og en som er type 2 (rundstift?) som bør brukes til hverdags.

Kan jeg bruke min type 2 ladekabel som følger med e-golfen på en rundstift på 16A?

Vil det være godkjent og den rimligste løsningen?
Vanlig stikk (schuko): Brukes av majoriteten av norske elbilister. Kabelen kalles ofte "kladden" pga laderegulatoren på ledningen. Denne er vel strengt tatt ikke kun en nødløsning...

Rundstift: ofte kalt CEE eller industrikontakt. Under ser du et bilde av schuko til CEE adapter.

Type 2: Er standarden for kontakter og kommunikasjon for elbillading. Kontakten er ikke den samme som "rundstift". Du ser et bilde av denne under.

Type 2 kabelen bruker du til å koble til ladestasjoner med type 2 uttak. Nye offentlige ladestandere har dette. Du kan ikke bruke type 2 kabelen til å koble til CEE. Du må heller ikke la elektrikeren klippe av ladekabelen din for det sitter en temperaturføler i den. Ladekabelen (kladden) vil da slutte å virke og garantien gikk Dundas.
e-Golf | X75D

BjarteLunde

Tusen takk for svar.

Men jeg fortsetter:

Forstår det slik at det aller beste er å ha en ladestasjon hjemme. Har fått følgende pris fra eletrikeren:

-Ladestasjon til e-golf montert på vegg/eller søyle, levert ferdig montert
med jordfeilbryter (B type) og ny kurs fra skap ut gjennom vegg i samme rom.
(Kunde graver liten grøft til kabel og setter opp søyle selv før vi kommer.)
16.490,- ink mva.

Det er ca 25 meter med kabel som må spikres på husveggen.

Er dette ok pris?



BjarteLunde

En spørsmål til: Kan jeg lade en e-golf ved å bruke rundtstift (uten å trikse med orginal kabel)? Eller er det umulig?


Råde

Sitat fra: BjarteLunde på torsdag 30. april 2015, klokken 12:17
En spørsmål til: Kan jeg lade en e-golf ved å bruke rundtstift (uten å trikse med orginal kabel)? Eller er det umulig?
Ja, ved å bruke en overgang som denne:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
e-Golf | X75D

BjarteLunde

Så ved å bruke overgangen og rundstiften på 16A så vil jeg kunne lade på en lovlig og trygg måte?

jkirkebo

Sitat fra: BjarteLunde på torsdag 30. april 2015, klokken 13:01
Så ved å bruke overgangen og rundstiften på 16A så vil jeg kunne lade på en lovlig og trygg måte?

Du kan lade på en trygg måte uten denne overgangen. Original-ladekabelen er nemlig på bare 10A. Så du kan godt få elektrikeren til å sette opp en schuko på en ny kurs, så lenge denne sikres med 10A og ikke 16A som selgeren sa.  Men be han bruke 2.5mm2 kabel alikevel, for lavere spenningsfall.

Men optimalt sett er det bedre med ladestasjon. Jeg selger 16A ladestasjoner for 3550,-, disse er ferdigmontert og CE-merket. Kun å koble til på rekkeklemmer (må gjøres av elektriker). Da får du 16A lading, 60% raskere enn med originalkabelen.

Husk dog krav om jordfeilvern Type B på nye kurser for lading av elbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BjarteLunde

Takk igjen! Jeg lærer noe for hver post her :)

Skjønner nå at ladestasjon er tingen (selv om det koster litt)

Men hva er riktig total pris? Jeg vil tro at det må spikres ca 20-25 meter med kabel på husveggen?

Har fått pris på 16500 ink mva, men har sagt at det er alt for dyrt. Vet at Møller leverer til 9500, men at det fort kan bli pluss pluss.

Takk =)

Gordon Retriever

Hvis du uansett har tenkt å få elektriker til å montere et nytt uttak, ville jeg valgt å få levert en blå CEE-kontakt med 16A-sikring og tilhørende jordfeilvern type B.  Hvis mulig ville jeg også fått kontaken montert på en murvegg, ikke på trepanel.

Da kan du senere kjøpe ladekabel eller semiportabel ladestasjon med blå CEE-rundstift og koble den rett i veggen.
I mellomtiden kan du lade med 10A-ladekabelen som fulgte med bilen ved hjelp av en overgang som denne.

BjarteLunde

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 30. april 2015, klokken 14:29
Hvis du uansett har tenkt å få elektriker til å montere et nytt uttak, ville jeg valgt å få levert en blå CEE-kontakt med 16A-sikring og tilhørende jordfeilvern type B.  Hvis mulig ville jeg også fått kontaken montert på en murvegg, ikke på trepanel.

Da kan du senere kjøpe ladekabel eller semiportabel ladestasjon med blå CEE-rundstift og koble den rett i veggen.
I mellomtiden kan du lade med 10A-ladekabelen som fulgte med bilen ved hjelp av en overgang som denne.


Det var en meget god ide'!!! 1000 TAKK!

SteinarSun

Var en kar her om dagen som fikk en lader montert via Møller, tydligvis en del rimeligere enn tilbudet du har fått
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21051.msg354013.html#msg354013
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

eivhelle

Jeg fikk montert ladestasjon fra ABL (levert av Salto). Fikk den justert ned til 13A for at den skulle være godkjent for brukt på eksisterende 16A kurs. Pristilbud : 9900,- ferdig montert.

Den har funger helt utmerket. Og så langt har den også vært billig siden jeg fortsatt ikke har fått regningen (etter 4 måneder), selv om jeg har etterlyst den et par ganger.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA