Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange rare opplevelser som elbil-eier

Startet av BjarteLunde, lørdag 30. mai 2015, klokken 22:50

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: BjarteLunde på torsdag 30. april 2015, klokken 09:38

Men eletrikeren sier følgende:

Hei, se linken under. Det er som sagt ikke lov av installatører i dag å sikre en vanlig stikk med mer enn 10A, elbil. Da må vi klippe pluggen din på lader og bruke noe som heter rundtstift( blåkontakt). Jeg vil oppfordre deg i å investere i en dedikert ladestasjon på bakgrunn av de nye forskriftene.


Fint råd fra elektrikeren. Rundstift(CEE) hadde gjort susen, om bare kladdene kunne vært levert med dette >:(
Da hadde vi kunne glemme de tøvete hjemeladeboksene med jålete utforming.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

mihkku

Jeg er mer for stikkkontakt enn boks, men borettslaget vil heller ha boks enn stikk... Såe... Halo fra Charge Amps kommer ikke før til neste år. (Buhu)

eskigolf

Enkel og billig 10A lading hjemme! Aldri hatt behov for noe mer/bedre/dyrere. 8)
e-Golf bestilt 3. juli 2014, Night Blue Metallic, Marrakech, med VP, hentet 6. mars 2015.

Johnny

Sitat fra: eskigolf på fredag 01. mai 2015, klokken 15:12
Enkel og billig 10A lading hjemme! Aldri hatt behov for noe mer/bedre/dyrere. 8)

Jeg har er av den oppfatningen at folk flest vil forandren syn på dette når ting får gå seg litt til. Litt på samme måte som det var greit å kjøpe bensin på fat, for så å helle på bilen med kanne, for hundre år siden.
TMS og eGolf.

Kent

Sitat fra: Johnny på fredag 01. mai 2015, klokken 19:59
Sitat fra: eskigolf på fredag 01. mai 2015, klokken 15:12
Enkel og billig 10A lading hjemme! Aldri hatt behov for noe mer/bedre/dyrere. 8)

Jeg har er av den oppfatningen at folk flest vil forandren syn på dette når ting får gå seg litt til. Litt på samme måte som det var greit å kjøpe bensin på fat, for så å helle på bilen med kanne, for hundre år siden.

Jeg tror nok veldig lite kommer til å forandre seg her, med mindre bilprodusentene lar ladestasjonene følge med bilen. I dag er prisen på en ferdig installert fastmontert ladekabel samme som en kjørbar bruktbil for langdistanse, og da er det ikke veldig attraktivt, spesielt ikke når ladehastigheten er den samme som ved lading fra schuko.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Per-Arne Hoff

Noob spørsmål:

Jeg har et 3-fase 16A uttak i garasjen, med både en vanlig schuko og en cee. Når jeg kjøpte bilen hos Møller, mente selgeren at elektriker ikke kunne montere vegglader på den kontakten, fordi vegglader måtte kobles til 20A. Virker som om det var mulig likevel da, hvis den justeres ned noe, eller?

Sitat"Da kan du senere kjøpe ladekabel eller semiportabel ladestasjon med blå CEE-rundstift og koble den rett i veggen."

Hvor får jeg det?

Johnny

Sitat fra: Per-Arne Hoff på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:39
Noob spørsmål:

Jeg har et 3-fase 16A uttak i garasjen, med både en vanlig schuko og en cee. Når jeg kjøpte bilen hos Møller, mente selgeren at elektriker ikke kunne montere vegglader på den kontakten, fordi vegglader måtte kobles til 20A. Virker som om det var mulig likevel da, hvis den justeres ned noe, eller?


Jeg tror det er greit om veggladeren blir begrenset til 13A.
TMS og eGolf.

Ellerikke

Sitat fra: Per-Arne Hoff på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:39
Noob spørsmål:

Jeg har et 3-fase 16A uttak i garasjen, med både en vanlig schuko og en cee. Når jeg kjøpte bilen hos Møller, mente selgeren at elektriker ikke kunne montere vegglader på den kontakten, fordi vegglader måtte kobles til 20A. Virker som om det var mulig likevel da, hvis den justeres ned noe, eller?

Sitat"Da kan du senere kjøpe ladekabel eller semiportabel ladestasjon med blå CEE-rundstift og koble den rett i veggen."

Hvor får jeg det?

Hei og god morgen. Har du sjekket elbilhjelpen.no? Jeg har laget overgang fra 16A CEE 3-fas til 16A CEE 1-fas selv til en slik.
Blå e-up!

Nuvolari

Sitat fra: Per-Arne Hoff på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:39
Noob spørsmål:

Jeg har et 3-fase 16A uttak i garasjen, med både en vanlig schuko og en cee. Når jeg kjøpte bilen hos Møller, mente selgeren at elektriker ikke kunne montere vegglader på den kontakten, fordi vegglader måtte kobles til 20A. Virker som om det var mulig likevel da, hvis den justeres ned noe, eller?

Sitat"Da kan du senere kjøpe ladekabel eller semiportabel ladestasjon med blå CEE-rundstift og koble den rett i veggen."

Hvor får jeg det?

Bare tull. Monter vegglader på en 16A kurs og lad med 16A. Har dette selv og sikringen blir knapt lunken. Kursen er i bruk ca 12t i døgnet ettersom jeg både lader en eGolf og en Tesla på kursen. Lader ikke samtidig men en etter en.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Per-Arne Hoff

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:02
Sitat fra: Per-Arne Hoff på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:39
Noob spørsmål:

Jeg har et 3-fase 16A uttak i garasjen, med både en vanlig schuko og en cee. Når jeg kjøpte bilen hos Møller, mente selgeren at elektriker ikke kunne montere vegglader på den kontakten, fordi vegglader måtte kobles til 20A. Virker som om det var mulig likevel da, hvis den justeres ned noe, eller?

Sitat"Da kan du senere kjøpe ladekabel eller semiportabel ladestasjon med blå CEE-rundstift og koble den rett i veggen."

Hvor får jeg det?

Bare tull. Monter vegglader på en 16A kurs og lad med 16A. Har dette selv og sikringen blir knapt lunken. Kursen er i bruk ca 12t i døgnet ettersom jeg både lader en eGolf og en Tesla på kursen. Lader ikke samtidig men en etter en.

Det var det jeg forsøkte å overbevise selger om, men han stod på sitt. Kanskje jeg bare skal kjøpe en veggboks 31336N fra elbilhjelpen.no og plugge på 16A-uttaket...

Kent

Sitat fra: Per-Arne Hoff på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:04
Det var det jeg forsøkte å overbevise selger om, men han stod på sitt. Kanskje jeg bare skal kjøpe en veggboks 31336N fra elbilhjelpen.no og plugge på 16A-uttaket...

Du trenger strengt tatt ikke elektriker engang om du kjøper en semiportabel som plugges rett i CEE kontakten.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Johnny

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:02
Bare tull. Monter vegglader på en 16A kurs og lad med 16A. Har dette selv og sikringen blir knapt lunken. Kursen er i bruk ca 12t i døgnet ettersom jeg både lader en eGolf og en Tesla på kursen. Lader ikke samtidig men en etter en.

Nå er jeg uenig i dette, men det har vel begrenset betydning hva du og jeg mener om dette siden "øvrigheta" har bestemt seg?
TMS og eGolf.

Per-Arne Hoff

Sitat fra: Johnny på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:19
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:02
Bare tull. Monter vegglader på en 16A kurs og lad med 16A. Har dette selv og sikringen blir knapt lunken. Kursen er i bruk ca 12t i døgnet ettersom jeg både lader en eGolf og en Tesla på kursen. Lader ikke samtidig men en etter en.

Nå er jeg uenig i dette, men det har vel begrenset betydning hva du og jeg mener om dette siden "øvrigheta" har bestemt seg?

Her er det viktig å ikke bare si A. :) Jeg forbeholder meg retten til å ikke være "øvrigheta", så hva er dine tanker om dette?

Griffel

#28
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:02
Sitat fra: Per-Arne Hoff på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:39
Noob spørsmål:

Jeg har et 3-fase 16A uttak i garasjen, med både en vanlig schuko og en cee. Når jeg kjøpte bilen hos Møller, mente selgeren at elektriker ikke kunne montere vegglader på den kontakten, fordi vegglader måtte kobles til 20A. Virker som om det var mulig likevel da, hvis den justeres ned noe, eller?

Bare tull. Monter vegglader på en 16A kurs og lad med 16A. Har dette selv og sikringen blir knapt lunken. Kursen er i bruk ca 12t i døgnet ettersom jeg både lader en eGolf og en Tesla på kursen. Lader ikke samtidig men en etter en.
Enig med Nuvolari (untatt begrepet vegglader) en 16A ladestasjon/ladepunkt (ladekontroller eller til nød laderegulator, men ikke lader) kan gjerne kobles til en 16A kombiautomat eller 16A automatsikring. En automatsikring/kombiautomat skal tåle 16A varig.

Nå viser det seg at noen kombiautomater har en tendens til å løse ut for tidlig dersom det er varmt i sikringsskapet, slik at erfaringen er noe ulik.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Johnny

Sitat fra: Per-Arne Hoff på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:39
Sitat fra: Johnny på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:19
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:02
Bare tull. Monter vegglader på en 16A kurs og lad med 16A. Har dette selv og sikringen blir knapt lunken. Kursen er i bruk ca 12t i døgnet ettersom jeg både lader en eGolf og en Tesla på kursen. Lader ikke samtidig men en etter en.

Nå er jeg uenig i dette, men det har vel begrenset betydning hva du og jeg mener om dette siden "øvrigheta" har bestemt seg?

Her er det viktig å ikke bare si A. :) Jeg forbeholder meg retten til å ikke være "øvrigheta", så hva er dine tanker om dette?

Jeg er definitivt ikke "øvrigheta", men jeg har både respekt og forståelse for det regimet som nå er innført.
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA