Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skalamodell

Startet av oto, lørdag 30. mai 2015, klokken 22:17

« forrige - neste »

oto

Hei, kjapt spørsmål, folkens: Hvor stor ladeeffekt/strøm trekker golfen om jeg med Type 2-kabelen som fulgte med bilen kobler meg på en av Grønn Kontakts flexikontakter som kan levere 22kW?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

shaukaas

Så lenge du skal lade med AC er det laderen internt i bilen som begrenser ladehastigheten; så fasiten på en eGolf er 3.6kW ~ 230VAC/16A. Skal du få fart på sakene må du over på en CCS - som gir DC, opp til 50kW.

EDIT: type 2 kabel medlevert bilen er begrenset til 16A. Du kan få kjøpt kabler begrenset på 32A, men det gir deg altså ingen ekstra lading på en eGolf - da den interne laderen blir begrensningen.

oto

Sitat fra: shaukaas på torsdag 30. april 2015, klokken 10:03
Så lenge du skal lade med AC er det laderen internt i bilen som begrenser ladehastigheten; så fasiten på en eGolf er 3.6kW ~ 230VAC/16A. Skal du få fart på sakene må du over på en CCS - som gir DC, opp til 50kW.

EDIT: type 2 kabel medlevert bilen er begrenset til 16A. Du kan få kjøpt kabler begrenset på 32A, men det gir deg altså ingen ekstra lading på en eGolf - da den interne laderen blir begrensningen.

OK, takk for kjapt svar! :-) Det var det jeg mistenkte, men fant det ikke skrevet noe sted.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Råde

Det er en såkalt usannsynlig dårlig deal å koble seg på 22kW AC stolper med eGolf hvis man skal betale for det. Blir dyre kWh...
e-Golf | X75D

emil

Sitat fra: oto på torsdag 30. april 2015, klokken 10:22
Sitat fra: shaukaas på torsdag 30. april 2015, klokken 10:03
Så lenge du skal lade med AC er det laderen internt i bilen som begrenser ladehastigheten; så fasiten på en eGolf er 3.6kW ~ 230VAC/16A. Skal du få fart på sakene må du over på en CCS - som gir DC, opp til 50kW.

EDIT: type 2 kabel medlevert bilen er begrenset til 16A. Du kan få kjøpt kabler begrenset på 32A, men det gir deg altså ingen ekstra lading på en eGolf - da den interne laderen blir begrensningen.

OK, takk for kjapt svar! :-) Det var det jeg mistenkte, men fant det ikke skrevet noe sted.

Og en ting som knapt nevnes av VW-selgerene. Mange som kommer til 22kW stolper med e-Golf og tror at de får semihurtig lading derifra, eller tar den rene Type2 (AC) kontakten på en multistandard hurtiglader.

Elmo

Sitat fra: shaukaas på torsdag 30. april 2015, klokken 10:03
type 2 kabel medlevert bilen er begrenset til 16A. Du kan få kjøpt kabler begrenset på 32A, men det gir deg altså ingen ekstra lading på en eGolf - da den interne laderen blir begrensningen.

16A type2 kabel plugget i 32A type2 ladestolpe gir INGENTING  >:(
Så å bytte medfølgende 16A type2 til en 32A type2 sikrer iallefall at du får ladet, selvom du ikke vår mere enn 16A (med 32A kabel).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektro

Ooh, det var jeg ikke klar over. Så for å bruke ladestasjonen f.eks. på Beitostølen MÅ man ha 32A kabel??  :o

Har dere forslag til en god og rimelig 32A Type 2 kabel?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

emil

Sitat fra: elektro på fredag 01. mai 2015, klokken 22:11
Ooh, det var jeg ikke klar over. Så for å bruke ladestasjonen f.eks. på Beitostølen MÅ man ha 32A kabel??  :o

Har dere forslag til en god og rimelig 32A Type 2 kabel?

Må ikke nødvendigvis ha 32A kabel, det er litt forskellig fra ladeplass til ladeplass og produsent av av utstyret. En del ladestolper klarer fint å lade bil med 16A kabel fra 32A stolpe, andre gjør det ikke.

Men er du usikker når du skal på tur er det helt klart bedre å ha en 32A ladekabel for å være helt sikker. At bilen kun tar 16A er ikke noe problem med 32A kabel.

Flere selger 32A enfasekabel for 1500-2000kr.

jkirkebo

Sitat fra: elektro på fredag 01. mai 2015, klokken 22:11
Ooh, det var jeg ikke klar over. Så for å bruke ladestasjonen f.eks. på Beitostølen MÅ man ha 32A kabel??  :o

Ikke nødvendigvis. Enkelte 32A ladestasjoner gir ikke lading med 16A kabel. På andre fungerer det. Men det er ikke så lett å vite hvilke, på forhånd...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

I prinsippet er det vel egentlig de som fungerer som ikke er konstruert slik de skal, siden de gir lading sikret med 32A gjennom en kabel som maks skal ha 20A.

Hvis ikke ville det være greit å forandre kodingen i veggkontakten til 32A. det ville gå ut på det samme.
TMS og eGolf.

elektro

Så hvorfor leveres ikke bare e-golf med en 32A kabel i stedet for 16A? Ok, den er tykkere og litt mer uhåndterbar, men fungerer den ikke på 16A stolper?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på fredag 01. mai 2015, klokken 23:36
I prinsippet er det vel egentlig de som fungerer som ikke er konstruert slik de skal, siden de gir lading sikret med 32A gjennom en kabel som maks skal ha 20A.

Eller de er konstruert slik det skal gjøres, nemlig med separat strømvei (sikring og kontaktor) for 16A og 32A kabler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektro på lørdag 02. mai 2015, klokken 02:57
Så hvorfor leveres ikke bare e-golf med en 32A kabel i stedet for 16A? Ok, den er tykkere og litt mer uhåndterbar, men fungerer den ikke på 16A stolper?

Det koster produsenten noen få kroner ekstra og krever også at de har satt seg inn i problemstillingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

Jeg får bilen ila. et par uker, burde jeg høre med Møller om jeg kan få en 32A Type 2 kabel i stedet for den på 16A? Kommer stort sett til å lade på Oslo Kommune sine punkter, i tillegg til Schuko på jobb.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 06:16
Sitat fra: Johnny på fredag 01. mai 2015, klokken 23:36
I prinsippet er det vel egentlig de som fungerer som ikke er konstruert slik de skal, siden de gir lading sikret med 32A gjennom en kabel som maks skal ha 20A.

Eller de er konstruert slik det skal gjøres, nemlig med separat strømvei (sikring og kontaktor) for 16A og 32A kabler.

Aha! Veldig greit å vite!
TMS og eGolf.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA