Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Overfakturering ved hurtiglading?

Startet av emil, lørdag 30. mai 2015, klokken 12:09

« forrige - neste »

shaukaas

#45
Sitat fra: smaug01 på mandag 04. mai 2015, klokken 13:19
Airbag i baksetet? WTF skal det være airbag der for? Bilens hjerne er din hjerne. Bruk den og ingen airbag'er kommer noen sinne til å bli brukt.

*************** slettet*************

Dagens 8 år gamle Audi har dette som standard, sågard "gardin" som dekker hele kupéen.

http://www.howsafeisyourcar.com.au/Curtain-Airbags/

Finner denne hverken på Leaf eller Golf, dessverre. Beskytter mot mye fragmenter som potensielt slynges rundt ved en smell.

Uansett - Leaf oppleves som utdatert , og mangler dessuten, dessverre, mye av det "nye" innen sikkerhetssystemer - liten grunn til å kjøpe bruktbil til nybilpris.

***** Upassende innhold slettet. Hold dere på et saklig nivå! Hilsen Lars, Forum Admin***********

shaukaas

For å svare både smaug01 og admin: Det å sidestille trafikkoffer med hønsehjerner blir automatisk feil.

Det hjelper ikke nødvendigvis å bruke hjernen for å unngå ulykker; og denne typen kommentarer hører ikke hjemme på denne typen forum - i likhet med at en rekke mennesker ikke burde befinne seg bak et ratt. Dette bør det være takhøyde for å kommentere; slike forumtroll kan like gjerne komme frem i lyset. Enten de poster 1 innlegg eller 1500. Og det bør være takhøyde for å argumentere på en måte som provoserer frem genuint dårlige holdninger.

Å latterliggjøre sikkerhetstiltak blir å bruke argumentasjon på lik linje som brorparten av "elbil motstanderne" - utelukkende bestående av argumentasjon tuftet på uvitenhet og kunnskapsløshet. Det å ikke unne sine baksetepassasjerer det beste som finnes av sikkerhet kan i beste fall karakteriseres som ren og skjær egoisme.

Nå betyr ikke nødvendigvis en airbag isolert sett at baksetet på en e-Golf er sikrere enn i en Leaf, men da må dette i såfall argumenteres ved hjelp av beviser - og ikke nedsettelser av motparten i en diskusjon.

Så håper jeg at alle som har hjernen i behold, og i daglig bruk - selv kan avgjør hvilken modell som er best av de to.  ;)

emil

Sitat fra: shaukaas på tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:43
Det hjelper ikke nødvendigvis å bruke hjernen for å unngå ulykker; og denne typen kommentarer hører ikke hjemme på denne typen forum - i likhet med at en rekke mennesker ikke burde befinne seg bak et ratt. Dette bør det være takhøyde for å kommentere; slike forumtroll kan like gjerne komme frem i lyset. Enten de poster 1 innlegg eller 1500. Og det bør være takhøyde for å argumentere på en måte som provoserer frem genuint dårlige holdninger.

Selvfølgelig skal det være lov å kritisere, og for min del kan folk si så mye negativt om Leaf de bare vil uten at jeg tar meg nær av det. Men det eneste jeg reagerer på er at din liste over ting som var "utdatert" på Leaf hovedsakelig var subjektive ting du ikke liker med bilen og ikke nødvendigvis ting som har noe med hvor moderne bilen er, og samtidig sammenliger bilen med hva du hadde på en tysk "premiumbil" i en helt annen prisklasse.

Omtrent alle biler vil være utdatert sammenlignet med f.eks Mercedes S-klasse, men så betaler man deretter for bilen.

shaukaas

Sitat fra: smaug01 på mandag 04. mai 2015, klokken 13:19
Adaptiv cruise control på en elbil som knapt kjører i en time mellom hver lading er overkill så det holder. ACC er for milslukere imho. Biler du godt kan tenke å dra på bilferie med og sluker mil etter mil på motorvei.

Navigasjonen synes jeg er grei nok sammenlignet med andre biler med integrert navigasjon. Synes ingen er virkelig god. Ikke så god at man kan følge de blindt og alltid forstår hvor man skal. Da må Tomtom'en fram.

Stereoen er absolutt ikke forferdelig men meget bra. Det er ikke noe man stiller opp i dB-drag med men lyden er rimelig nøytral og har fin dynamikk. Hele pakken er veldig godt samstemt og ingenting overdøver hverandre. Her har Bose/Nissan gjort en utmerket jobb mener jeg.

LED...jeg er litt blaahhh til LED nå. Det er mest kult synes jeg. Lyktene iser ned og på morgenen er det et helvete å få det bort før man kjører. Kan jo ikke bare ta fram isskrapen heller. At noe av lysene er halogen er egentlig fornuftig siden man da i det minste har noe som fungerer i is og snøvær. At fjernlyset på LEAF(halogen) er elendig er en helt annen sak. De burde vært så bra som halogen kan være.

Airbag i baksetet? Hva skal det være airbag der for? Bilens hjerne er din hjerne. Bruk den og ingen airbag'er kommer noen sinne til å bli brukt.

Leaf'ens design har vokst veldig på meg og nå synes jeg bilen ser bra ut. Noe sinna badass er det ikke men det er greit samsvar mellom ytelse og utseende. Den ser ikke ut som en råsinna værsting og ikke er den det heller.

Her må jeg bare bruke anledningen til å slå ned på samtlige av dine argumenter:

1. ACC er ikke for milslukere - dette er jo et fantastisk verktøy i rushtrafikk! Tror du at NCAP ville omtalt dette dersom dette ikke beviselig fungerte? Filskiftevarsel, søvnvarsling (trøtt sjåfør) og citybrake er også bare tull da, eller? Ekstrautstyr i samme kategori som klappbare speil, kromlister og bagasjeromsmatter? Dette må du utdype...

2. Jeg har relativt begrenset erfaring med navigasjon, men den som står i en Tekna fant jeg svært vanskelig å bruke. Hvorvidt den fungerer og finner frem er nå så sin sak - jeg fikk aldri dette til å fungere,  men tok meg heller aldri tid til å lese manualen. Og det skal det vel strengt tatt heller ikke forventes i 2015?

3. Stereoen er bedre enn hva jeg hadde i min Nissan Sunny, men langt fra god nok etter min smak. Jeg er ikke særskilt kravstor på lydanlegg, men dette var rett og slett for dårlig. Man må ikke spille høyt for å kunne spille bra, er det noe som heter - noe som veldig mange bilprodusenter har fått til på en god måte. VAG inkludert. Forvrengning og skjærende lydbilde er hva jeg husker; mulig jeg husker feil, hadde en dårlig dag eller fikk låne en mandagsmodell.

4. Ser problemet med ising på LED hovedlykter. Mulig Xenon er en bedre løsning. Bortsett fra at dette krever noe mer teknikk. Fordelen med LED er jo at man slipper pæreskifte - noe som ofte er alt annet enn enkelt på endel nyere biler. LED muliggjør også mér avanserte frontlykter, så som tyske premiummerker har på trappene.

Selv kjører jeg mest mulig på LED, både i bil, båt og bolig - og ser ikke annet enn fordeler ved det.

5. To foregående innlegg....

6. Helt ålreit at du liker bilens design - de fleste har jo akseptert både Audi A2 og Toyota Prius som ålreite modeller nå om dagen. Leaf er OK, mens jeg har inntrykk av at Nissan Juke og BMW i3 fortsatt er på elsk eller hat nivået for folk flest. Men akkurat utséende på bilene forblir vel en smakssak.

shaukaas

Sitat fra: emil på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:02
Omtrent alle biler vil være utdatert sammenlignet med f.eks Mercedes S-klasse, men så betaler man deretter for bilen.

Min tyske "premiumbil" er en ganske alminnelig Audi A4. Ser ikke hva som er så premium med denne? Det er jo i praksis en sminket Golf - folkebilen foran alle her på berget. Tipper modellene du nevner har utstyr og opplevd kvalitet langt utover nivået på dagens elbiler...

Jeg ser ikke hvordan de tekniske løsningene i e-Golf - som Leaf hverken har som standard eller mulig tilvalg, kan gjøre at dette er min subjektive mening? Dette er jo objektive funn??! At Leaf'en i tillegg OPPLEVES som utdatert - det er jo, som tidligere sagt, helt og holdent min subjektive mening og opplevelse av bilene.

emil

Sitat fra: shaukaas på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:09
Jeg ser ikke hvordan de tekniske løsningene i e-Golf - som Leaf hverken har som standard eller mulig tilvalg, kan gjøre at dette er min subjektive mening? Dette er jo objektive funn??!


Sitat fra: shaukaas på mandag 04. mai 2015, klokken 10:04
- Mangel på mulighet for adaptiv cruisekontroll.
- Elendig navi.
- Forferdelig dårlig stereo - selv med Bose?!!
- Ikke DAB. (Å koble på en USB-dings eller FM-modulator teller ikke med.)
- Ikke LED på alt av lys. (Tror Golf har 1 standard pære - i bagasjerommet. Godkjent - under tvil.)
- Seter/sittekomfort
- Airbag i baksete
- Design.

Ting merket i fet skrift er ting jeg ikke anser som "objektive" gammeldagse ting og da består listen din hovedsakelig av ting du ikke liker og ikke ting som nødvendigvis gjør bilen utdatert.

Gliderman

Lurer på om jeg virkelig har en Leaf. Den bilen jeg kjører 2,t -  3 hver dag sitter jeg veldig godt i og nyter musikk fra et bra original anlegg. Navigasjonen viser vei dit jeg skal og har enda ikke strandet på et jorde eller i en blindvei. Behagelig lydnivå inne i bilen, selv på motorveien. Kaffen smaker til og med godt. Dette er min subjektive vurdering av min bil. At den mangler noen LED pærer ser ikke jeg når jeg kjører og ACC er ikke noe savn. Det jeg virkelig setter pris på (6500,-) er 6,6kw lader.
Smaken er som baken, ikke lett å bli klok på.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

shaukaas

Sitat fra: emil på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:28
Ting merket i fet skrift er ting jeg ikke anser som "objektive" gammeldagse ting og da består listen din hovedsakelig av ting du ikke liker og ikke ting som nødvendigvis gjør bilen utdatert.

Når du skal sitere, så er det jo en fordél om du siterer alt - og ikke bare det som passer deg.

Hele sitatet er:
Sitat fra: shaukaas på mandag 04. mai 2015, klokken 10:04
Sitat fra: Sele på søndag 03. mai 2015, klokken 22:00
Hva er utdatert på en leaf?

Det som jeg etter min høyst subjektive vurdering er utdatert på en Leaf er:

- Mangel på mulighet for adaptiv cruisekontroll.
- Elendig navi.
- Forferdelig dårlig stereo - selv med Bose?!!
- Ikke DAB. (Å koble på en USB-dings eller FM-modulator teller ikke med.)
- Ikke LED på alt av lys. (Tror Golf har 1 standard pære - i bagasjerommet. Godkjent - under tvil.)
- Seter/sittekomfort
- Airbag i baksete
- Design.

Vi har som nevnt en 8 år gammel Audi, og jeg synes det blir med litt bismak å kjøpe ny bil som har et tilsvarende eller lavere utstyrnivå. Elektrisk eller ikke. Derfor mener jeg bestemt at Leaf føles litt mer som en nyere bruktbil, jamført med eGolf som føles som en ekte nybil!

Som du ser, er dette mine subjektive vurderinger. I tillegg har både jeg og andre deltakere i tråden har trukket frem en hel rekke tekniske forskjeller, men som jeg bevisst ikke har valgt å liste opp som mine subjektive vurderinger. Således har jeg ikke laget en liste over objektive tekniske funn.

Jeg tar naturligvis utgangspunkt i den bilen jeg kjører i dag, når jeg skal ut å orientere meg på nybilmarkedet. Elbil anser jeg for å være forbi pionéer-stadiet, så mine forventninger til en elbil er på omtrent samme nivå som en fossil hel eller halvbror. Derfor kjøpte jeg ikke eUp når denne kom på markedet; har hadde VW rett og slett kjipet for mye på det tekniske.

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:46
Lurer på om jeg virkelig har en Leaf. Den bilen jeg kjører 2,t -  3 hver dag sitter jeg veldig godt i og nyter musikk fra et bra original anlegg. Navigasjonen viser vei dit jeg skal og har enda ikke strandet på et jorde eller i en blindvei. Behagelig lydnivå inne i bilen, selv på motorveien. Kaffen smaker til og med godt. Dette er min subjektive vurdering av min bil. At den mangler noen LED pærer ser ikke jeg når jeg kjører og ACC er ikke noe savn. Det jeg virkelig setter pris på (6500,-) er 6,6kw lader.
Smaken er som baken, ikke lett å bli klok på.

Du har helt rett - og det er vel nettopp derfor trådstarter kom på den glimrende idéen å starte denne fantastiske tråden. Jeg kjørte en 18 år gammel Nissan, frem til den gikk på gjenvinning i fjor vår, med akkurat samme "opplevelse" som deg. Satt greit, justerbar intervall på viskern og varme i setet. Kaffen smakte bra, og i fraværet av cruisekontroll med ACC nøt jeg virkelig lyden fra et retrofit JVC-anlegg med DAB fra originalhøyttalerne sammen med rekke-4'erns til dels ujevne maling og sjarmerende upolitiske sjaltinger fra automatkassen.

At skiltlyset ikke hadde fungerte på 10 år, fjernlysa fikk stryk på EU var bare sjarmerende bagateller - noe som ikke bekymret meg det spor til og fra jobb. Jeg hadde ingen utgifter på bilen, bortsett fra bensin og enkelt vedlikehold - og tilsvarende få bekymringer og verditap. Ingen passasjerer, ingen rivaler.

Jeg savner egentlig den gamle Sunny'en.  :P

emil

Sitat fra: shaukaas på tirsdag 05. mai 2015, klokken 22:32
Som du ser, er dette mine subjektive vurderinger. I tillegg har både jeg og andre deltakere i tråden har trukket frem en hel rekke tekniske forskjeller, men som jeg bevisst ikke har valgt å liste opp som mine subjektive vurderinger. Således har jeg ikke laget en liste over objektive tekniske funn.

Men da bruker man ikke subjektive meninger som at du ikke liker lydanlegget i bilen til å påstå at den er utdatert teknisk.

Sitat
Jeg savner egentlig den gamle Sunny'en.  :P

Vil ikke påstå at jeg savner min gamle '93 Sunny som rusta opp, men bilen (1.6SR) var etter forholdene både kvikk og gjerrig på bensinforbruket og hadde ikke et eneste problem utenom rust. Har en enda eldre bil som også tidvis går under Sunny-navnet jeg kan kose meg med på gode sommerdager.

shaukaas

#54
Sitat fra: emil på tirsdag 05. mai 2015, klokken 23:07
Men da bruker man ikke subjektive meninger som at du ikke liker lydanlegget i bilen til å påstå at den er utdatert teknisk.

Lydanlegget er teknisk underlegent det man finner i en e-Golf, både når det kommer til det tekniske og subjektive. Så her er det jo forsovet "score" på begge punkter i favør av e-Golf...

tomrh

Sitat fra: hottentott33 på tirsdag 05. mai 2015, klokken 15:37
Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. mai 2015, klokken 13:18

Ja, du har helt rett! Jeg blandet sammen med gammel-Leafen som har 175 km. Når bilene NEDC-testes, så kjøres de vel på standard fabrikkleverte dekk og felger? I så fall er NEDC litt misvisende, for dekk og felg er jo noe alle kan bytte. Utstyr f.eks. en Tekna med 15"-felger og 205/65R15 dekk med rullemotstand A, og jeg vil anta den da kan konkurrere med Kia Souls NEDC-rekkevidde. :D
NEDC vil jeg anta blir kjørt på en "rullende landevei" eller noe slikt. Jeg så en gang en dokumentar der snittforbruket på en brenselbil ble beregnet, og alt ble gjort innendørs på en slags rulle som simulerte ulike slags rullemotstander. Så jeg vil jo påstå at det er derfor NEDC ikke akkurat stemmer med virkeligheten. USA tror jeg tester på en annen måte, for rekkeviddetallene som blir oppgitt over dammen er mer realistiske.
Hvis de tester slik du antyder er jo ikke luftmotstanden med engang. :o Det at en bil er aerodynamisk optimalisert vil ikke slå ut på ei rulle, kan dette være riktig? Nå har både e-Golf og Leaf Cd = 0,28 slik at dette ikke har noe å si relativt sett. Men f.eks. Kia Soul EV har Cd ~0,38...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

smaug01

Cd verdien trenger de ikke å teste. Den vet de konkret hva er og kan derfor legge den inn i regnestykket.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Sitat fra: shaukaas på tirsdag 05. mai 2015, klokken 20:43
For å svare både smaug01 og admin: Det å sidestille trafikkoffer med hønsehjerner blir automatisk feil.

Det hjelper ikke nødvendigvis å bruke hjernen for å unngå ulykker; og denne typen kommentarer hører ikke hjemme på denne typen forum - i likhet med at en rekke mennesker ikke burde befinne seg bak et ratt. Dette bør det være takhøyde for å kommentere; slike forumtroll kan like gjerne komme frem i lyset. Enten de poster 1 innlegg eller 1500. Og det bør være takhøyde for å argumentere på en måte som provoserer frem genuint dårlige holdninger.

Å latterliggjøre sikkerhetstiltak blir å bruke argumentasjon på lik linje som brorparten av "elbil motstanderne" - utelukkende bestående av argumentasjon tuftet på uvitenhet og kunnskapsløshet. Det å ikke unne sine baksetepassasjerer det beste som finnes av sikkerhet kan i beste fall karakteriseres som ren og skjær egoisme.


Nå betyr ikke nødvendigvis en airbag isolert sett at baksetet på en e-Golf er sikrere enn i en Leaf, men da må dette i såfall argumenteres ved hjelp av beviser - og ikke nedsettelser av motparten i en diskusjon.

Så håper jeg at alle som har hjernen i behold, og i daglig bruk - selv kan avgjør hvilken modell som er best av de to.  ;)
For å ta min kommentar om at bilens hjerne er din hjerne så har jeg ikke kommet opp med den selv. Det henger plakater her på jobben angående trucker hvor det da står:"truckens hjerne er din hjerne" som i siste instans er det som forhindrer ulykker når man kjører truck. Om det ble for hard kost, tar jeg det som en mann og ber om unnskyldning for det.

Ellers:
Du trenger ikke å argumentere for at du ikke vil kjøpe en Leaf eller ikke liker den, ikke synes den er fin osv osv.  Det er enkelt og greit bare å skrive at du likte ikke bilen og vil ikke kjøpe en. Ferdig!
Når jeg kjøpte Leafen kunne jeg ha valgt å vente på eGolf(i etterkant ser vi at det kunne ha blitt en veldig lang ventetid) men jeg ville ikke ha noe VAG produkt...noen sinne under noen omstendigheter. Jeg vil ikke ha noe med Møller og gjøre så bilen var totalt uaktuelt selv om JEG synes bilen er stilig og kanskje den fineste Golf-utgaven. Ingen kan overbevise meg om at VAG er bra eller at Møller er allright basert på deres egne erfaringer. Spiller ingen rolle, jeg skal ikke ha noe fra de. Kan være så mye LED og ACC som det bare vil være.

Angående sikkerhet i trafikken:
Jo det hjelper alltid å bruke hjernen. Helt sikkert. Jeg garanterer det! Det jeg også kan garantere er at filskiftvarsel, Citybrake osv ikke alltid hjelper!
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Thomas Parsli

Hvis man fortsatt diskuterer e-Golf vs Leaf tror jeg de fleste finner svaret enklest ved å prøvekjøre bilene.

Og hvis ACC, DAB og LED er avgjørende trenger man ikke å prøvekjøre Leaf i det hele tatt...

Thomas
(Kia Soul EV er billigere, har bedre rekkevidde og bedre garanti. Men den er ikke Tysk)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hottentott33

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 05. mai 2015, klokken 13:47

Nissan selv viser hva vi kan forvente av en moderne kompaktbil:

Nissan Pulsar Tekna:




Utstyr inkluderer:

  • DAB+
  • LED hovedlykter
  • Filskiftevarsling
  • Automatisk sporingskontroll
  • Automatisk nødbrems
  • Ryggekamera med spyler


Veiledende utsalgspris: 276.900 inkl. mva.

Pris eksklusiv engangsavgift og moms: 171.556.

Hvis Leaf hadde sett sånn ut og hatt det utstyret som gjorde den nesten tilsvarende e-Golf, så er jeg sannelig ikke sikker på hva jeg ville valgt... Men Leaf p.t. stikker seg altfor mye ut mht. utseendet, jeg liker best å gjemme meg i mengden :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA