Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Overfakturering ved hurtiglading?

Startet av emil, lørdag 30. mai 2015, klokken 12:09

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: smaug01 på mandag 04. mai 2015, klokken 14:28
I rush der farten går såpass mye opp og ned og varierer veldig i fart høres ut som en ulykke som bare venter på å skje. Jeg har lekt med tanken om at de må være fint på langturer på motorvei der de fleste holder samme farten men farten er litt ujevn likevel tror jeg at jeg ville vært ukomfortabel med å overlate denne delen til bilens elektronikk. Vanlig cruisekontroll på flerfelt vei og så menneskekontroll på enfelt gjør Leafen helt utmerket.

Er det jeg også tenker, jeg ville aldri stolt blindt på ACC i tett kjøkjøring og må jeg følge med som idag kan jeg like gjerne klare meg uten. Hvem får skylda hvis ACC bugger og du kjører inn i bilen foran?

shaukaas

ACC + citybrake (eller hva det nå egentlig heter) kan dessuten være med på å avverge ulykker i tett rush-trafikk; det er jo kanskje nettopp i denne type scenario at typiske kjedekollisjoner eller påkjørsler bakfra oftest skjer?

Jeg har kun testet dette ved korte demo-turer, og sliter selv med å overlate styringen til elektronikken. Men det fungerte overraskende bra; og det reddet skinnet til en kollega av meg for noen år tilbake - riktignok ikke i en VW, men i en Toyota. Dette var på landevei, hvor bilen foran bråbremset mens min kollega fiklet med stereoen...

Jeg tør å påstå at Leaf fremdeles oppleves som en utdatert bil, med bakgrunn i de punktene jeg allerede har nevnt. Men jeg var egentlig innstilt på å kjøpe denne pga mye positiv omtale blant bekjente - inntil jeg prøvde eGolf.

smaug01

Hvis man ikke følger med kan det sikkert berge skinnet ditt men det er vittelig ikke noe argument. Løsningen er selvsagt å følge med når man sitter i en 1,5tonn stålkasse på hjul. Alt annet er ikke noe tema.

eGolf er en flott bil bevares men personlig så synes jeg den leverer alt for dårlig til å ha nettopp blitt vanlig på landeveien. VW har sett på en 2011 Leaf og tenkt:"dette kan vi også gjøre med en Golf" og slått seg til ro med det. eGolf er en VW'isert Leaf og for å være ærlig så burde de klart mye bedre enn det synes jeg i 2015. De skummer fløten og pusher ikke utviklingen framover sånn som MB, KIA og til en viss grad BMW. BMW på sin måte med karbonfiber og lett vekt, KIA med litt større batteri, støtte for hurtigere QC og bedre on board AC lading og til sist MB med lånt Tesla teknologi selv om taktikken deres kanskje ikke lykkes helt. Setter man dette sammen får man en utrolig flott elbil mens VW ikke bidrar med noe.

Hvis litt LED lys er det som definerer moderne så er sikkert eGolf en vinner men jeg synes ikke det, særlig i elbilverden. Her er det rekkevidde, batteriteknologi, effektivitet, ladestruktur osv som for meg definerer hva som er moderne.
Kort fortalt synes jeg VW har tenkt umoderne og sminket en gris(litt urettferdig språkbruk, Golf er en flott bil).

Leaf begynner å dra litt på årene, den er ikke helt wow lengre som den var i bilverden for noen år siden men Nissan gjør en moderne jobb føler jeg. Jeg er imponert over Nissan som konsern for det de har gjort med Leaf og det sitter langt inne for en som har kjørt Toyota hele sitt liv.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

o.b.lix

Sitat fra: Sele på søndag 03. mai 2015, klokken 22:00

Hva er utdatert på en leaf?

Ser det er blitt besvart av andre også - men ikke mulig mad DAB, filskiftevarsler, ACC (og kollisjonsvarsel/autobrems), autoparkering, auto fjernlys er noe av det jeg tenker på.

"Alle" fossilbiler tilbyr dette, til og med Skoda...

Men har Leaf selv, grei bil for all del, men hadde eGolf hatt samme pris hadde jeg nok kjøpt den i stedet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sele

Sitat fra: o.b.lix på mandag 04. mai 2015, klokken 20:22
Sitat fra: Sele på søndag 03. mai 2015, klokken 22:00

Hva er utdatert på en leaf?

Ser det er blitt besvart av andre også - men ikke mulig mad DAB, filskiftevarsler, ACC (og kollisjonsvarsel/autobrems), autoparkering, auto fjernlys er noe av det jeg tenker på.

"Alle" fossilbiler tilbyr dette, til og med Skoda...

Men har Leaf selv, grei bil for all del, men hadde eGolf hatt samme pris hadde jeg nok kjøpt den i stedet.
Alle fossilbiler? Da må du jaggu meg betale for det også. Min Leaf kostet 230,000,- ny. Hva må du gi for en eGolf? Hadde Leafen hvert hundretusen dyrere pga utstyret du ramser opp hadde ikke jeg kjøpt Leaf,jeg skal tross alt kjøre frem og tilbake til jobb.

kodalse

Tråden begynner å nærme seg hva vi ønsker i neste generasjon elbil.
For all del - alt ekstrautstyret som listes er både sikkerhetsmessig fornuftig og bidrar til større funksjonalitet, men det blir for min del kun kuriosa.
Fire år etter at Nissan kom med en elbil som kjører like langt som reservetanken! på en diesel/bensinbil bør det forventes kraftige forbedringer på rekkevidde.

I så måte skuffer VW, BMW, MB, Renault og tilogmed Kia stort! Kia har riktignok en marginal forbedring, men det holder bare ikke.
Det bør være åpenbart for de fleste at hvis det skal være noe som har betydning er det rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde.

For egen del blir alle disse nye modellene dårlige plagiat av noe vi i flere år vet er mulig med etter hvert litt eldre teknologi.

I mellomtiden får vi bruke mesteparten av transporten på våre 10-12 mils biler (joda jeg kjører lenger hvis jeg vil) og ha dieseldyret i beredskap til langtransport og frakt av hageavfall med henger.

Den neste leverandøren som produserer en elbil til rundt 300K med 20 - 30 mil effektiv rekkevidde får min oppmerksomhet.
Det som har kommet de siste to årene er knapt verdt kommentarene de får.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Gordon Retriever

Sitat fra: Hansi på søndag 03. mai 2015, klokken 23:20
Jeg syns det er rart at e-Golf ikke kom med større batteripakke.

Siden de andre konkurrerende merkene heller ikke har gjort dette,  er ikke jeg så veldig overrasket.  :)

Øyvind.h

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 04. mai 2015, klokken 22:06
Sitat fra: Hansi på søndag 03. mai 2015, klokken 23:20
Jeg syns det er rart at e-Golf ikke kom med større batteripakke.

Siden de andre konkurrerende merkene heller ikke har gjort dette,  er ikke jeg så veldig overrasket.  :)
Bortsett fra Mercedes B-klasse og Kia Soul...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mai 2015, klokken 22:47
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 04. mai 2015, klokken 22:06
Sitat fra: Hansi på søndag 03. mai 2015, klokken 23:20
Jeg syns det er rart at e-Golf ikke kom med større batteripakke.

Siden de andre konkurrerende merkene heller ikke har gjort dette,  er ikke jeg så veldig overrasket.  :)
Bortsett fra Mercedes B-klasse og Kia Soul...
Og BMW kom med karbonfiber karosseri, en teknisk nyvinning for lett vekt. Samt introduksjon av smale 19"-felger med lav luftmotstand. Hva har VW egentlig kommet med? Kun elektrifiserte versjoner av fossile søsken. Men de skal ha at de utstyrte e-Golf med A-dekk ihvertfall, kanskje derfor den slår Leaf på NEDC siden sistnevnte bare har B-dekk?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hottentott33

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. mai 2015, klokken 07:17
Og BMW kom med karbonfiber karosseri, en teknisk nyvinning for lett vekt. Samt introduksjon av smale 19"-felger med lav luftmotstand. Hva har VW egentlig kommet med? Kun elektrifiserte versjoner av fossile søsken. Men de skal ha at de utstyrte e-Golf med A-dekk ihvertfall, kanskje derfor den slår Leaf på NEDC siden sistnevnte bare har B-dekk?

Det er vel strengt tatt Leaf'en som slår e-Golf med 9 km på NEDC?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

tomrh

#40
Sitat fra: hottentott33 på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:41
Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. mai 2015, klokken 07:17
Men de skal ha at de utstyrte e-Golf med A-dekk ihvertfall, kanskje derfor den slår Leaf på NEDC siden sistnevnte bare har B-dekk?
Det er vel strengt tatt Leaf'en som slår e-Golf med 9 km på NEDC?
Ja, du har helt rett! Jeg blandet sammen med gammel-Leafen som har 175 km. Når bilene NEDC-testes, så kjøres de vel på standard fabrikkleverte dekk og felger? I så fall er NEDC litt misvisende, for dekk og felg er jo noe alle kan bytte. Utstyr f.eks. en Tekna med 15"-felger og 205/65R15 dekk med rullemotstand A, og jeg vil anta den da kan konkurrere med Kia Souls NEDC-rekkevidde. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Gordon Retriever

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mai 2015, klokken 22:47
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 04. mai 2015, klokken 22:06
Sitat fra: Hansi på søndag 03. mai 2015, klokken 23:20
Jeg syns det er rart at e-Golf ikke kom med større batteripakke.

Siden de andre konkurrerende merkene heller ikke har gjort dette,  er ikke jeg så veldig overrasket.  :)
Bortsett fra Mercedes B-klasse og Kia Soul...

Likevel, Renault Zoe med mindre batteri og bedre rekkevidde tror jeg er mer framtidsrettet...

Gordon Retriever

Sitat fra: Sele på mandag 04. mai 2015, klokken 20:45
Sitat fra: o.b.lix på mandag 04. mai 2015, klokken 20:22
Sitat fra: Sele på søndag 03. mai 2015, klokken 22:00

Hva er utdatert på en leaf?

Ser det er blitt besvart av andre også - men ikke mulig mad DAB, filskiftevarsler, ACC (og kollisjonsvarsel/autobrems), autoparkering, auto fjernlys er noe av det jeg tenker på.

"Alle" fossilbiler tilbyr dette, til og med Skoda...

Men har Leaf selv, grei bil for all del, men hadde eGolf hatt samme pris hadde jeg nok kjøpt den i stedet.
Alle fossilbiler? Da må du jaggu meg betale for det også. Min Leaf kostet 230,000,- ny. Hva må du gi for en eGolf?

Nissan selv viser hva vi kan forvente av en moderne kompaktbil:

Nissan Pulsar Tekna:




Utstyr inkluderer:

  • DAB+
  • LED hovedlykter
  • Filskiftevarsling
  • Automatisk sporingskontroll
  • Automatisk nødbrems
  • Ryggekamera med spyler


Veiledende utsalgspris: 276.900 inkl. mva.

Pris eksklusiv engangsavgift og moms: 171.556.


hottentott33

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. mai 2015, klokken 13:18

Ja, du har helt rett! Jeg blandet sammen med gammel-Leafen som har 175 km. Når bilene NEDC-testes, så kjøres de vel på standard fabrikkleverte dekk og felger? I så fall er NEDC litt misvisende, for dekk og felg er jo noe alle kan bytte. Utstyr f.eks. en Tekna med 15"-felger og 205/65R15 dekk med rullemotstand A, og jeg vil anta den da kan konkurrere med Kia Souls NEDC-rekkevidde. :D

NEDC vil jeg anta blir kjørt på en "rullende landevei" eller noe slikt. Jeg så en gang en dokumentar der snittforbruket på en brenselbil ble beregnet, og alt ble gjort innendørs på en slags rulle som simulerte ulike slags rullemotstander. Så jeg vil jo påstå at det er derfor NEDC ikke akkurat stemmer med virkeligheten. USA tror jeg tester på en annen måte, for rekkeviddetallene som blir oppgitt over dammen er mer realistiske.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Sele

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 05. mai 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Sele på mandag 04. mai 2015, klokken 20:45
Sitat fra: o.b.lix på mandag 04. mai 2015, klokken 20:22
Sitat fra: Sele på søndag 03. mai 2015, klokken 22:00

Hva er utdatert på en leaf?

Ser det er blitt besvart av andre også - men ikke mulig mad DAB, filskiftevarsler, ACC (og kollisjonsvarsel/autobrems), autoparkering, auto fjernlys er noe av det jeg tenker på.

"Alle" fossilbiler tilbyr dette, til og med Skoda...

Men har Leaf selv, grei bil for all del, men hadde eGolf hatt samme pris hadde jeg nok kjøpt den i stedet.
Alle fossilbiler? Da må du jaggu meg betale for det også. Min Leaf kostet 230,000,- ny. Hva må du gi for en eGolf?

Nissan selv viser hva vi kan forvente av en moderne kompaktbil:

Nissan Pulsar Tekna:




Utstyr inkluderer:

  • DAB+
  • LED hovedlykter
  • Filskiftevarsling
  • Automatisk sporingskontroll
  • Automatisk nødbrems
  • Ryggekamera med spyler


Veiledende utsalgspris: 276.900 inkl. mva.

Pris eksklusiv engangsavgift og moms: 171.556.
Det og sammenligne epler og appelsiner har alltid vært feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA