Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Overfakturering ved hurtiglading?

Startet av emil, lørdag 30. mai 2015, klokken 12:09

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Hansi på søndag 03. mai 2015, klokken 23:20
Jeg syns det er rart at e-Golf ikke kom med større batteripakke. Leaf har vel hatt samme batteripakke siden 2011, og e-Golf ble nylig lansert med så godt som samme størrelse batteripakke? På høy tid med oppgradering. Samme med lademuligheter, 3,6kW max AC på e-Golf som kom i 2014/2015 må sies å være labert

Nesten så jeg er fristet til å si e-Golf er utdatert ved lansering med ny Leaf "rett rundt hjørnet".
Enig. Ihvertfall når e-Golf u/varmepumpe i praksis kjører kortere enn en Leaf Visia (også u/varmepumpe) - se youtube-snutt i den andre e-Golf vs Leaf tråden jeg lenket til. De har hatt hele 4 år på å lære av konkurrentens feil men kommer bare med omtrent det samme. De satser kun på å selge på varemerket sitt, noe de lykkes med fordi de fleste VAG entusiaster ikke har kjøpt elbil tidligere bare fordi det ikke er tysk, og med null elbilerafring synes man e-Golf er helt strålende. Når man har kjørt Leaf fra før, ja til og med trilling, og så prøver e-Golf er det ikke akkurat noen wow-følelse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mai 2015, klokken 22:59
Sitat fra: Sele på søndag 03. mai 2015, klokken 22:00
Sitat fra: o.b.lix på søndag 03. mai 2015, klokken 20:52
Sitat fra: shaukaas på fredag 01. mai 2015, klokken 10:25
277k for Leaf, og 310k for eGolf.
Oi, da er Leaf overpriset etter mitt syn. Den er ikke verdt dette, den blir for "utdatert" i forhold til konkurrentene.

Men det er bare min tanke, sikkert mange som ikke er enig.
Hva er utdatert på en leaf?

Ingen mulighet for originalmontert DAB+ er ihvertfall rimelig utdatert i 2015, 2 år før FM-nettet stenges...
Hvis det er det eneste så er jeg fornøyd ;)

emil

Sitat fra: tomrh på mandag 04. mai 2015, klokken 07:18
Når man har kjørt Leaf fra før, ja til og med trilling, og så prøver e-Golf er det ikke akkurat noen wow-følelse.

Husker ikke helt hvilken bil i rekken e-Golf var av elbilene jeg har kjørt, men jeg hadde kjørt Leaf i et år ca da jeg prøvde den og det var ingenting ved Golfen som skrek wow og denne er mye bedre enn Leaf uansett hvor mye selgeren rakket ned på alle andre elbilene på markedet.

Eneste jeg eventuellt vil ha fra e-Golf er seilingsfunksjonen og oppvarmet frontrute, men det i seg selv er ikke nok for meg til å vurdere den bilen.

Sitat fra: Sele på mandag 04. mai 2015, klokken 07:42
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. mai 2015, klokken 22:59
Ingen mulighet for originalmontert DAB+ er ihvertfall rimelig utdatert i 2015, 2 år før FM-nettet stenges...
Hvis det er det eneste så er jeg fornøyd ;)

DAB kunne nok vært løst bedre, men nå er vel Norge omtrent de eneste som har satt en fast og så tidlig dato for stenging av FM. Var radio-junkie før, men savner det ikke nå. Egen valgt musikk er mye bedre og så kan man høre programmene man vil på nettradio/podcast og eventuellt hoppe over det man ikke er interessert i og den dårlige musiken.

Man kan si at mangel på adaptiv cruisecontrol, kollisjonsvarsling o.l. gjør Leafen "utdatert", men dette er funksjoner jeg enten ikke bruker eller bare har funnet irriterende i biler jeg har testet med sånt.


Råde

Sitat fra: Hansi på søndag 03. mai 2015, klokken 23:20
Jeg syns det er rart at e-Golf ikke kom med større batteripakke. Leaf har vel hatt samme batteripakke siden 2011, og e-Golf ble nylig lansert med så godt som samme størrelse batteripakke? På høy tid med oppgradering. Samme med lademuligheter, 3,6kW max AC på e-Golf som kom i 2014/2015 må sies å være labert

Nesten så jeg er fristet til å si e-Golf er utdatert ved lansering med ny Leaf "rett rundt hjørnet".
Tilbøyelig til å være enig med deg. Tyskerne er så grundige med alt mulig annet. Og man må jo si at holf VII er en gjennomført bil ellers.

Laderen er nok ikke så stort issue, men det med batteripakken er rart. Årsaken er nok en av to mulige. Enten fordi troen på ren el er lav ute i verden. Eller fordi de har bedre teknologi på beddingen og vet at lansering kommer ved facelift-tider.

Allikevel rart de ikke dro til litt for å få et (på papiret) overtak over nærmeste konkurrenter.
e-Golf | X75D

tomrh

#19
Sitat fra: Råde på mandag 04. mai 2015, klokken 08:32
Allikevel rart de ikke dro til litt for å få et (på papiret) overtak over nærmeste konkurrenter.
Ikke så rart. Fordi vi snakker om VW gjør de bare akkurat så mye som de må, for de har overtaket allerede i merkenavnet så lenge elbilen er like bra. Ford er i samme gata, men gjorde altfor lite - hadde de bare fjernet batteriet fra bagasjerommet og tilbudt hurtiglading ville Focus EV blitt en storsuksess for timingen var bra. Fransk har frynsete rykte i Norge, så Renault må virkelig overdrive for å få fotfeste, både med ekstra "vrakpant", installasjon av hjemmelader etc. etc. Om f.eks. Lada hadde kommet som elbil måtte de ha dradd på noe helt sinnsykt med både rekkevidde og features for i det hele tatt å få solgt én eneste elbil. For å illustrere.

Sitat fra: Råde på mandag 04. mai 2015, klokken 08:32
Eller fordi de har bedre teknologi på beddingen og vet at lansering kommer ved facelift-tider.
VAG vil nok ikke bidra med noen revolusjon innen elbil. De er kyniske, sitter på gjerdet akkurat lenge nok mens de ser om andre lykkes/mislykkes, og så setter inn akkurat nok til det de må for å ta markedet. Litt slik som Apple/Samsung. Audi har Tesla-komplekser så det holder og skjønner at de er bakpå, snakker bare om modellen som skal nå opp til der Tesla allerede er. Jeg tror Nissan nok en gang vil bli først ute i kompaktsegmentet med dobbel rekkevidde, og så følger de andre copycats etter i tur og orden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

shaukaas

Sitat fra: Sele på søndag 03. mai 2015, klokken 22:00
Hva er utdatert på en leaf?

Det som jeg etter min høyst subjektive vurdering er utdatert på en Leaf er:

- Mangel på mulighet for adaptiv cruisekontroll.
- Elendig navi.
- Forferdelig dårlig stereo - selv med Bose?!!
- Ikke DAB. (Å koble på en USB-dings eller FM-modulator teller ikke med.)
- Ikke LED på alt av lys. (Tror Golf har 1 standard pære - i bagasjerommet. Godkjent - under tvil.)
- Seter/sittekomfort
- Airbag i baksete
- Design.

Vi har som nevnt en 8 år gammel Audi, og jeg synes det blir med litt bismak å kjøpe ny bil som har et tilsvarende eller lavere utstyrnivå. Elektrisk eller ikke. Derfor mener jeg bestemt at Leaf føles litt mer som en nyere bruktbil, jamført med eGolf som føles som en ekte nybil!

emil

Sitat fra: shaukaas på mandag 04. mai 2015, klokken 10:04
Sitat fra: Sele på søndag 03. mai 2015, klokken 22:00
Hva er utdatert på en leaf?

Det som jeg etter min høyst subjektive vurdering er utdatert på en Leaf er:

- Mangel på mulighet for adaptiv cruisekontroll.
- Elendig navi.
- Forferdelig dårlig stereo - selv med Bose?!!
- Ikke DAB. (Å koble på en USB-dings eller FM-modulator teller ikke med.)
- Ikke LED på alt av lys. (Tror Golf har 1 standard pære - i bagasjerommet. Godkjent - under tvil.)
- Seter/sittekomfort
- Airbag i baksete
- Design.

Her lister du hovedsakelig opp ting som du ikke liker med bilen, ikke ting som gjør den "utdatert".

smaug01

#22
Adaptiv cruise control på en elbil som knapt kjører i en time mellom hver lading er overkill så det holder. ACC er for milslukere imho. Biler du godt kan tenke å dra på bilferie med og sluker mil etter mil på motorvei.

Navigasjonen synes jeg er grei nok sammenlignet med andre biler med integrert navigasjon. Synes ingen er virkelig god. Ikke så god at man kan følge de blindt og alltid forstår hvor man skal. Da må Tomtom'en fram.

Stereoen er absolutt ikke forferdelig men meget bra. Det er ikke noe man stiller opp i dB-drag med men lyden er rimelig nøytral og har fin dynamikk. Hele pakken er veldig godt samstemt og ingenting overdøver hverandre. Her har Bose/Nissan gjort en utmerket jobb mener jeg.

DAB er et savn, kanskje spesielt på 2015 modell som absolutt burde ha det på plass. Leaf'en har hatt såpass få større kostbare oppgraderinger at DAB burde Nissan ha spandert.

LED...jeg er litt blaahhh til LED nå. Det er mest kult synes jeg. Lyktene iser ned og på morgenen er det et helvete å få det bort før man kjører. Kan jo ikke bare ta fram isskrapen heller. At noe av lysene er halogen er egentlig fornuftig siden man da i det minste har noe som fungerer i is og snøvær. At fjernlyset på LEAF(halogen) er elendig er en helt annen sak. De burde vært så bra som halogen kan være.

For meg er sittekomforten utmerket. Setene er veldig gode men ikke på Volvo nivå. Verste med Leaf'en synes jeg, er den mega tykke a-stolpen som til tider dekker alt for stort synsfelt. I rundkjøringer kan det være en utfordring. Svingradiusen synes jeg også er dårlig til å være en såpass liten bil.

Airbag i baksetet? Hva skal det være airbag der for? Bilens hjerne er din hjerne. Bruk den og ingen airbag'er kommer noen sinne til å bli brukt.

Leaf'ens design har vokst veldig på meg og nå synes jeg bilen ser bra ut. Noe sinna badass er det ikke men det er greit samsvar mellom ytelse og utseende. Den ser ikke ut som en råsinna værsting og ikke er den det heller.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Sele

#23
Sitat fra: shaukaas på mandag 04. mai 2015, klokken 10:04
Sitat fra: Sele på søndag 03. mai 2015, klokken 22:00
Hva er utdatert på en leaf?

Det som jeg etter min høyst subjektive vurdering er utdatert på en Leaf er:

- Mangel på mulighet for adaptiv cruisekontroll.
- Elendig navi.
- Forferdelig dårlig stereo - selv med Bose?!!
- Ikke DAB. (Å koble på en USB-dings eller FM-modulator teller ikke med.)
- Ikke LED på alt av lys. (Tror Golf har 1 standard pære - i bagasjerommet. Godkjent - under tvil.)
- Seter/sittekomfort
- Airbag i baksete
- Design.

Vi har som nevnt en 8 år gammel Audi, og jeg synes det blir med litt bismak å kjøpe ny bil som har et tilsvarende eller lavere utstyrnivå. Elektrisk eller ikke. Derfor mener jeg bestemt at Leaf føles litt mer som en nyere bruktbil, jamført med eGolf som føles som en ekte nybil!
Som andre sier så ramser du opp ting du ikke liker med Nissan Leaf. Det er helt greit jeg kjøper heller ikke biler jeg ikke liker. For øvrig er leafen etter min smak god og sitte i og passe god høyde til og stige inn og ut. Men og kalle den for utdatert blir feil.
Når det gjelder design så liker jeg Leafen,det eneste som jeg ikke liker er hovedlyktene. Og heldigvis så liker ikke alle det samme.

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på mandag 04. mai 2015, klokken 13:19
Adaptiv cruise control på en elbil som knapt kjører i en time mellom hver lading er overkill så det holder. ACC er for milslukere imho. Biler du godt kan tenke å dra på bilferie med og sluker mil etter mil på motorvei.

Jeg har ikke noe erfaring med det selv, men de som lovpriser TACC-systemet på Tesla legger i all hovedsak vekt på hvor komfortabelt det er i køkjøring i morra-rushet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. mai 2015, klokken 13:42
Sitat fra: smaug01 på mandag 04. mai 2015, klokken 13:19
Adaptiv cruise control på en elbil som knapt kjører i en time mellom hver lading er overkill så det holder. ACC er for milslukere imho. Biler du godt kan tenke å dra på bilferie med og sluker mil etter mil på motorvei.
Jeg har ikke noe erfaring med det selv, men de som lovpriser TACC-systemet på Tesla legger i all hovedsak vekt på hvor komfortabelt det er i køkjøring i morra-rushet.
ACC hadde vært kjekt i køkjøring ja. Et punkt der faktisk e-Golf ville vært å foretrekke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

smaug01

I rush der farten går såpass mye opp og ned og varierer veldig i fart høres ut som en ulykke som bare venter på å skje. Jeg har lekt med tanken om at de må være fint på langturer på motorvei der de fleste holder samme farten men farten er litt ujevn likevel tror jeg at jeg ville vært ukomfortabel med å overlate denne delen til bilens elektronikk. Vanlig cruisekontroll på flerfelt vei og så menneskekontroll på enfelt gjør Leafen helt utmerket.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

JBS

Jeg har en Leaf..

De ulemper som jeg ser.:
1.A-stolpen
2. Naiv kort DYRT og altid 2 år bagud
3. Ingen mulighed for DAB
4. DUG på forruden, Ingen mulighed for varmetråde i forruden ( bilen er født i stenalderen ) ?
5. Alt for DYR service !!!
6. CarWings er ringe !!!
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Sele

Sitat fra: JBS på mandag 04. mai 2015, klokken 14:29
Jeg har en Leaf..

De ulemper som jeg ser.:
1.A-stolpen
2. Naiv kort DYRT og altid 2 år bagud
3. Ingen mulighed for DAB
4. DUG på forruden, Ingen mulighed for varmetråde i forruden ( bilen er født i stenalderen ) ?
5. Alt for DYR service !!!
6. CarWings er ringe !!!

Du trenger ikke varmetråder i frontruten for og unngå dug. Kanskje du bruker varmeapparatet feil?

JBS

#29
Ikke hvis du har første generation af Leaf ( Den med vandgris )
I auto bruger den op til 4/5 kw, hvor efter det falder til omkring 2kw.
I Eco falder den til omkring 1,5kw, MEN hvis du trykker "windscreen only" stiger den omgående til 5kw igen.

Nissan har af en eller anden mærkelig grund valgt at ikke kunne vælge "windscreen" under de forskellige luft Mods, men at man derimod skal ha iskold luft mod fødder.
Især i Eco virker dette ulogisk..?
Satser på at bygge CC om efter den anvisning som findes på mynissanleaf.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA