Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Auto knappen på ventilasjon starter alltid AC? Forkortet El lengde ved AC bruk?

Startet av duracell, fredag 29. mai 2015, klokken 13:26

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: slumberjack på torsdag 07. mai 2015, klokken 13:45
Håper jeg klarer å skrape i sammen til en brukt s85 før et evt gunstig vindu lukker seg.

Nå blir det jo ikke mva på bruktbiler uansett da - så den brukte bilen kan du kjøpe etter at mva er innført, men dette bringer opp ett helt annet tema, hvordan vil dette påvirke bruktbilprisene? Vil de nå falle kraftig siden fordelene blir redusert/borte, eller vil de stige parallelt med nybilprisen? 

Regner nesten med at de vil falle for alle kortrekkeviddebilene - disse vil neppe gå så mye opp i nypris uansett (den første tiden), og "bare" mister bruksfordelene. Men for Tesla så vil antagelig (avhengig av hvor store subsidier de innfører - eller rettere hvor høyt taket vil være) stige kraftig i nypris og det vil da være mye mer usikkert hvordan bruktbilprisene for disse vil bevege seg. Uansett - mindre fordeler og høy prisøkning = kraftig redusert salg av nye biler.  Men uansett er ikke dette aktuelt før i 2018, og om man har "flaks" med stortingsvalget i 2017 så kommer det kanskje ikke i det hele tatt (er lov å håpe! ;) ).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Sitat fra: Amoss på torsdag 07. mai 2015, klokken 14:08
Sitat fra: slumberjack på torsdag 07. mai 2015, klokken 13:45
Håper jeg klarer å skrape i sammen til en brukt s85 før et evt gunstig vindu lukker seg.

Nå blir det jo ikke mva på bruktbiler uansett da - så den brukte bilen kan du kjøpe etter at mva er innført, men dette bringer opp ett helt annet tema, hvordan vil dette påvirke bruktbilprisene? Vil de nå falle kraftig siden fordelene blir redusert/borte, eller vil de stige parallelt med nybilprisen? 



Arbeiderpartiet har løsningen på dette. De legger på bruksavgifter som 50% bom, samtidig med full mva og gjerne litt miljøavgift på batteriet i tillegg så går endringen på bruktverdien på bilene opp i opp. Anno 2018. blah :(
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

slumberjack

Ja, jeg tror i allefall at bruktverdiene kan stoppe å synke en periode etter kraftige endringer, derfor vil et bruktkjøp for meg innen det neste året være svært interessant.

kos

Sitat fra: slumberjack på fredag 08. mai 2015, klokken 13:55
Ja, jeg tror i allefall at bruktverdiene kan stoppe å synke en periode etter kraftige endringer, derfor vil et bruktkjøp for meg innen det neste året være svært interessant.

Uansett hvordan dette blir seende ut i fremtiden så er de de som kjøpte elbiler fra 2012 og til 2015 som har gjort det helt store. Biler med bra kjørelengde og en hel haug med fordeler som blir videreført frem til 2020.

Ja nesten et 10 år med historisk lave utgifter til bil i relasjon til fossilbil. Som helelektrisk med flere biler så har jeg allerede i 2017 tjent inn hele bilparken + fra 2017 så er det ren fortjeneste i relasjon til Fossilbiler.

Så ja elbilen er kommet for å bli - men de første kan allerede åpne "sjampisen". 

K S

Bare synd hvis nå bremsen blir slått på for fullt for de som ikke har oppdaget elbilen...
Jeg håper på forbud mot dieselbiler hvor jeg ferdes....

hans.ks

#95
Her får man for og ha FRP i regjering som bestemmer miljøpolitikk, fra revidert budsjett:

Elbiler får full årsvagift fra 2020
«Over tid må dagens fordeler for nullutslippsbiler fases ut», heter det i Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett. Det legges opp til at avgiftsfordelene for nullutslippsbiler skal beholdes ut 2017, men deretter gradvis fases ut. Årsavgift innføres fra 2018 og 2020 med henholdsvis halv og full sats. Etter at ESA har godkjent merverdiavgiftsfritak for elbiler vil Regjeringen iverksette fritak for leasing av elbiler og omsetning av elbilbatterier senest 1. juli 2015.




Hvis vi legger til at FRP/Høyre fraskriver seg ansvaret for bompasseringer og kollektivfelt til hver enkelt kommune så er nok alle fordeler borte fra og med 2020 hva angår elbiler.
E-Golf med ventepumpe.

Knatten

Jeg synes strengt tatt at de 250 kronene I måneder  en årsavgift representerer ikke er store greiene I forholdt til evt engangsavgift,  moms osv.....

På min fosilbil er det følgende I måneden som gjelder:
1200 I Bomavgift
2000 I bensi utgiter (hvor ca 1400 er rene avgifter)
250 I årsavgift
2000-3000 I verdifall
1000 I serviceutgifter
700 I forsikring

Knatten

Sele

#97
Sitat fra: hans.ks på tirsdag 12. mai 2015, klokken 10:58
Her får man for og ha FRP i regjering som bestemmer miljøpolitikk, fra revidert budsjett:

Elbiler får full årsvagift fra 2020
«Over tid må dagens fordeler for nullutslippsbiler fases ut», heter det i Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett. Det legges opp til at avgiftsfordelene for nullutslippsbiler skal beholdes ut 2017, men deretter gradvis fases ut. Årsavgift innføres fra 2018 og 2020 med henholdsvis halv og full sats. Etter at ESA har godkjent merverdiavgiftsfritak for elbiler vil Regjeringen iverksette fritak for leasing av elbiler og omsetning av elbilbatterier senest 1. juli 2015.




Hvis vi legger til at FRP/Høyre fraskriver seg ansvaret for bompasseringer og kollektivfelt til hver enkelt kommune så er nok alle fordeler borte fra og med 2020 hva angår elbiler.

Dette er noe forøvrig elbilforeningen er enig i utenom at fylkene har råderett over bompenger for elbiler.

THE

Hadde vært en god anledning til å få i gang skikkelig utbygging av hurtigladestasjoner hvis årsavgift fra elbiler øremerkes Enova-støtteordning.

Hvis vi går ut fra at det er 75000 elbiler på veien i 2018, så blir det 1500,-*75000= 112,5 millioner kr til Enova
Med full årsavgift fra 2020 og 100000 elbiler på veien får vi 100000*3000,- = 300 millioner kr til utbygging av ladestasjoner i 2020.

Hvis staten kunne forskuttere noe av disse midlene slik at Enova kan komme i gang med sine tilskuddsordninger fra i år, så bør vi kunne få en ladeinfrastruktur som kan holde tritt med utviklingen i antall elbiler. I snitt vil det bli ca 90 millioner kroner pr år f.o.m. 2015 t.o.m. 2020 som blir betalt inn av elbil-eierne selv. Bare disse midlene kan fullfinansiere ca 100 hurtigladestasjoner (1 stk DC + 2 stk 22kW) i året.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kos

Sitat fra: THE på tirsdag 12. mai 2015, klokken 11:35
Hadde vært en god anledning til å få i gang skikkelig utbygging av hurtigladestasjoner hvis årsavgift fra elbiler øremerkes Enova-støtteordning.

Hvis vi går ut fra at det er 75000 elbiler på veien i 2018, så blir det 1500,-*75000= 112,5 millioner kr til Enova
Med full årsavgift fra 2020 og 100000 elbiler på veien får vi 100000*3000,- = 300 millioner kr til utbygging av ladestasjoner i 2020.

Hvis staten kunne forskuttere noe av disse midlene slik at Enova kan komme i gang med sine tilskuddsordninger fra i år, så bør vi kunne få en ladeinfrastruktur som kan holde tritt med utviklingen i antall elbiler. I snitt vil det bli ca 90 millioner kroner pr år f.o.m. 2015 t.o.m. 2020 som blir betalt inn av elbil-eierne selv. Bare disse midlene kan fullfinansiere ca 100 hurtigladestasjoner (1 stk DC + 2 stk 22kW) i året.

Det toget er nok passert - Heretter er det hjemmelading og ordninger ala tesla og Renault som er lønnsomme.

Staten bakker ut på tilskuddsordningene og de som kjøper biler uten avtaler om strøm eller lade hjemme kommer til å oppleve at elbil blir dyrere enn fossil biler , når avgiftene på elbil blir faset inn. Første steg er bomavgifter så kommer årsavgifter og ikke minst moms.

Og da er det kun diesel og bensinavgiftene som vil bety noe om man kjører fossil eller elektrisk. kalkulerer med at el AVGIFTENE VIL STIGE I TAKT MED ELBIL ANDELEN OG IGJEN ER DET HJEMME LADING OG ORDNINGER ALLA TESLA OG RENAULT SOM VIL VÆRE PREMISSENE FOR OM MAN KJØRER EL ELLER IKKE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA