Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Auto knappen på ventilasjon starter alltid AC? Forkortet El lengde ved AC bruk?

Startet av duracell, fredag 29. mai 2015, klokken 13:26

« forrige - neste »

duracell

Judgement day nærmer seg...
Dette var triste greier :'(

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/miljoesvin-skal-bli-dyrere/a/23440679/

"endringene helst skal begynne å innføres allerede fra revidert nasjonalbudsjett som legges frem 12. mai"
- to uker igjen folkens :o
"Overfor VG er ett av argumentene for å starte nå at endringer i bilavgifter må skje gradvis."

Greit nok at man kan lease batterier og har momsfritak for selve bilen, men uten fritak som bompenger,lavere årsavgift,gratis parkering så er det ikke mye igjen? Liten trøst for oss at hyttetraktoren til naboen skal bli dyrere...

Electrix

Hva er det som er så trist?

Fordelene består utover de 50 000 som tidligere var bestemt.

Når det gjelder leasing så handler det ikke først og fremst om batterier men om firmabiler, mange firmaer leaser biler og uten dette avgiftsfritaket blir elbiler unaturlig dyre. Tror nok du vil se betydelig flere Nissan e-nv200 og Renault Kangoo etter 1. juli.

Man endrer avgifter slik at motorstørrelse og vekt betyr mindre og CO2 og NOx utslipp betyr mer, dette gavner jo uansett elbiler den dagen fordelene trappes ned. Kanskje kommer vi til slutt dit at avgiftene kun er utslippsbasert og da er det jo bare aktuelt med mva på elbil (og evnt piggdekkavgift for de som ønsker det).

Når det gjelder bruksfordelene tror jeg nok at man forsøker seg veldig forsiktig, hvis ikke risikerer man at elbilsalget går ned og da må man opp med avgifter på resterende biler eller innføre restriksjoner. Disse fordelene var jo også kompensasjoner for problemene elbiler hadde med ladeinfrastruktur, noe som heldigvis bedres hele tiden. Når det kommer rimeligere elbiler med lengre rekkevidde om et par år så er det få ulemper med disse.

Samtidig bør det være klart for de fleste nå at dette skiftet til elektrisk (nullutslipp) bilpark er i ferd med å lykkes, og at det for hver dag blir større og større risiko ved å kjøpe eksosbil og mindre og mindre risiko ved å kjøpe elbil. Når det finnes elbiler i alle prisklasser også på bruktmarkedet er det ikke lenger noen grunn til at diesel/bensin og strøm skal ha nesten like store avgifter prosentvis, da kan man nok regne med en femmer ekstra i drivstoffavgift noe mange har mast om i årevis. Inntil nå har det ikke vært politisk gjennomførbart fordi mange ikke har hatt noe alternativ. Men i 2017 med Leaf, Bolt, Model 3, eller i 2019 når man kan kjøpe disse brukt også...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cstromme

Nå tror jeg det er viktig å dele fordelene som elbilene har inn i 2 kategorier. Fordeler for å gjøre det mer attraktivt å eie en bil som er mindre attraktiv markedsmessig sett enn andre, og fordeler som skal veie opp for høyere priser (primært relatert til kostnaden av batteriet).

Nå er vi vel på det punktet at med dagens utvalg av elbiler så er stort sett den eneste tingen sett bort fra pris som gjør elbilene mindre attraktive, sammenlignet med fossilbiler, rekkevidden. Da kan man jo argumentere frem og tilbake om man skal gi ekstra insentiv for å velge elbil ved å vedlikeholde dagens fordeler i denne kategorien, men jeg tror ikke at elbilsalget vil kollapse om man velger å fjerne for eksempel gratis parkering eller gratis ferge. Tilgang til kollektivfeltet ser jo ut til å bli en mer lokal avgjørelse. Dette er uansett fordeler som gjør elbilen _mer_ attraktiv enn fossilbilen, og kanskje er dette nødvendig for bilene med kortere rekkevidde.

Den andre kategorien av fordeler er direkte relatert til kostnaden av batteripakkene. Hadde ikke vi vært uten momsfritak og engangsavgiften hadde de fleste elbilene i dag vært priset ufattelig høyt sammenlignet med tilsvarende fossilbiler. Særlig hvis vi ser på Tesla som i dag er den eneste med "god nok" rekkevidde til å dekke langkjøring. Legger vi på MVA og engangsavgift på elbilene i dag vil nok markedet falle umiddelbart, og det vil igjen kun være de aller billigste bilene som i det hele tatt er aktuell, og da kanskje kun for spesielt interesserte. Det er kritisk at disse fritakene blir vedlikeholdt helt til prisen på batteripakkene faller nok til at elbilene er konkurransedyktig på like vilkår som fossilbilene når det gjelder pris.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

duracell

Sitat fra: Electrix på onsdag 29. april 2015, klokken 09:55
Hva er det som er så trist?

Fordelene består utover de 50 000 som tidligere var bestemt.

Man endrer avgifter slik at motorstørrelse og vekt betyr mindre og CO2 og NOx utslipp betyr mer, dette gavner jo uansett elbiler den dagen fordelene trappes ned. Kanskje kommer vi til slutt dit at avgiftene kun er utslippsbasert og da er det jo bare aktuelt med mva på elbil (og evnt piggdekkavgift for de som ønsker det).

Når det gjelder bruksfordelene tror jeg nok at man forsøker seg veldig forsiktig, hvis ikke risikerer man at elbilsalget går ned og da må man opp med avgifter på resterende biler eller innføre restriksjoner. Disse fordelene var jo også kompensasjoner for problemene elbiler hadde med ladeinfrastruktur, noe som heldigvis bedres hele tiden. Når det kommer rimeligere elbiler med lengre rekkevidde om et par år så er det få ulemper med disse.

Samtidig bør det være klart for de fleste nå at dette skiftet til elektrisk (nullutslipp) bilpark er i ferd med å lykkes, og at det for hver dag blir større og større risiko ved å kjøpe eksosbil og mindre og mindre risiko ved å kjøpe elbil. Når det finnes elbiler i alle prisklasser også på bruktmarkedet er det ikke lenger noen grunn til at diesel/bensin og strøm skal ha nesten like store avgifter prosentvis, da kan man nok regne med en femmer ekstra i drivstoffavgift noe mange har mast om i årevis. Inntil nå har det ikke vært politisk gjennomførbart fordi mange ikke har hatt noe alternativ. Men i 2017 med Leaf, Bolt, Model 3, eller i 2019 når man kan kjøpe disse brukt også...

Du har mange gode poenger, spesielt rundt dette med leasing til firma. Jeg er likevel ikke overbevist om at våre politikere har tatt innover seg dette nullutslipp-skiftet. Fortsatt mange som er skeptisk til elbil og derfor hater insentiver (haters gonna hate), og jeg er redd for at disse er de som roper høyest og blir hørt. Her gjør imidlertid elbilforeningen en super jobb som står opp for elbilistene :)

Hvorfor tror du at de kommer til å være så forsiktig med fjerningen av bruksfordelene? De kan jo bare kjøre full avgifter på fossil- og elbiler. Hvis elbilsalget går ned og folk går tilbake til dieselbilen så er det jo bare å øke avgiftene over hele linjen og da får jo staten dobbelt så mange avgifter inn.

Kall meg politikerskeptiker, men vi får se hva disse avgjørelsene gjør med markedet.

timingbeltkiller

Den største faren for elbil incentivene er den pågående og aksellererende importen
av den økonomiske krisen med punktert oljepris, raskt økende arbeidsløyse og trygdeutbetalinger
med resultat økende statsutgifter og minkende statsinntekter.

For da kommer N raskt i samme stilling som det meste av verden:
Uten finansielle muskler til å ofre milliarder på miljøvennlig politikk.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

duracell

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 29. april 2015, klokken 10:45
Den største faren for elbil incentivene er den pågående og aksellererende importen
av den økonomiske krisen med punktert oljepris, raskt økende arbeidsløyse og trygdeutbetalinger
med resultat økende statsutgifter og minkende statsinntekter.

For da kommer N raskt i samme stilling som det meste av verden:
Uten finansielle muskler til å ofre milliarder på miljøvennlig politikk.

Interessant perspektiv.
Elbilens verste fiende er krig i Syria/Irak og skumle planer lagt av OPEC (oljepris), tror ikke så mange tenker på det på den måten :) Til syvende og sist handler jo det tross alt om penger inn- og ut av statskassen.
Da kommer vi der som du frykter, at det står mellom klima/miljø og trygdeutbetalinger. Har nok en anelse om hva som kommer til å bli prioritert...

Rikerud

For meg er det en grunn til å kjøpe elbil og det er bompengefritak. Bortsett fra Tesla er de fleste elbilene rett og slett uinteressante og Tesla koster i dag mer enn jeg gidder å bruke på en bruksbil.

Fjerner de bompengefritaket så dropper flere enn meg elbil, det tror nå jeg.


Blouberg

Litt trist at det ikke skal mer enn som så for å kaste ideologien på dynga. Dersom man mener noe som helst om å spare miljøet så er vel poenget at man ikke skal straffes for å kjøre miljøvennlig?

At enkelte incentiver vil droppes er jo åpenbart, men jeg tror nå at moms og veiavgift vil gjøre el-bilen attraktiv for de som er litt opptatt av miljø.

Jeg kommer til å bruke el-bil til og fra jobb, ikke en bomstasjon eller en meter kollektivfelt finnes på min arbeidsvei..

timingbeltkiller

Ideologien har vel aldri vært noe annet sted enn på dynga. 2 tungtveiende bevis på det:
- salget av elbiler i land uten incentiver
- partifordelingen ved valgene i N.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rikerud

Ideologi hjelper ingenting i det store bildet. Det eneste som teller for folk flest er hvor stor smerte bompenger gjør i lommeboka. Blir elbilene dyrere og de må betale bompenger blir elbilene marginalisert.

K S

Fordelen jeg har er billig drivstoff og kjempebra bil.
Ulempen er manglende hurtigladere og begrenser rekkevidde. Kommer aldri til å kjøpe ny fossilbil igjen!
Til nød hybrid, men da må rekkevidden på ren eldrift bli bedre enn 3-5 mil.

Gordon Retriever

Sitat fra: Rikerud på torsdag 30. april 2015, klokken 18:10
Fjerner de bompengefritaket så dropper flere enn meg elbil, det tror nå jeg.

Enig. Bompengefritaket har vært en av grunnpilarene som etterhvert har gjort elbilen til en suksessistorie i Norge.

Innføres bompenger for elbil, vil man også være med på å omdefinere bompenger fra å være en kompensasjon for støy og utslipp man påfører lokalmiljøet, til å bli en ren ekstraskatt for å benytte det offentlige veinettet.  En slik utgift vil det være lettere for Fremskrittspartiet å argumentere mot, og kan  vise seg å være en vinnersak for partiet på sikt.

Sele

Sitat fra: K S på torsdag 30. april 2015, klokken 21:42
Fordelen jeg har er billig drivstoff og kjempebra bil.
Ulempen er manglende hurtigladere og begrenser rekkevidde. Kommer aldri til å kjøpe ny fossilbil igjen!
Til nød hybrid, men da må rekkevidden på ren eldrift bli bedre enn 3-5 mil.

Hvis bompenger innføres for elbil på lik linje med fossilbil så går jeg tilbake til fossilbil. Billig drivstoff veier ikke opp for dårligere rekkevidde for meg. Bompenger var årsaken til at jeg valgte og gå over til elbil.

Blouberg

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 01. mai 2015, klokken 00:07
Enig. Bompengefritaket har vært en av grunnpilarene som etterhvert har gjort elbilen til en suksessistorie i Norge.

Innføres bompenger for elbil, vil man også være med på å omdefinere bompenger fra å være en kompensasjon for støy og utslipp man påfører lokalmiljøet, til å bli en ren ekstraskatt for å benytte det offentlige veinettet.  En slik utgift vil det være lettere for Fremskrittspartiet å argumentere mot, og kan  vise seg å være en vinnersak for partiet på sikt.
Bompengene skal vel først og fremst bidra til å finansiere utbygging av vei og kollektiv nettet

Le

Innfører de bompenger, dropper jeg elbil, thats it. Det blir rett og slett for dyrt for min del.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA