Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Auto knappen på ventilasjon starter alltid AC? Forkortet El lengde ved AC bruk?

Startet av duracell, fredag 29. mai 2015, klokken 13:26

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: tomrh på onsdag 06. mai 2015, klokken 10:36
Sitat fra: Panduck på tirsdag 05. mai 2015, klokken 14:23
Om 3-4 år tror jeg det er nær umulig å selge en ny liten / mellomstor bensinbil.
Sitat fra: Sele på onsdag 06. mai 2015, klokken 08:56
Nær umulig og selge en ny bensinbil om 3-4 år sier du. Hva er bensinbilen da om 3-4 år? Død?
Er vel dette Panduck tenker på: http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/elbil-blgen-gjr-vanlige-biler-billigere/8489954.html
Flere og flere velger å kjøpe elbil istedet for kompakt fossilbil. Hvis trenden fortsetter slik den har gjort vil bruktmarkedet etterhvert oversvømmes av brukte kompaktbiler og prisene vil synke dramatisk. Selvfølgelig kan man eie en kompaktbil til den må skrotes, men det kan bli vanskelig å få den bruktprisen som har vært vanlig til nå.
Hver gang jeg ser en UP eller Golf som ikke er elektrisk må jeg innrømme at jeg lurer på hva i alle dager kjøperen tenkte. Lurer forsåvidt også når jeg ser eks nye 5-serier, men mest når jeg ser småbiler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

#76
Uansett så er elbil noe norsk det samme som DAB. Hvorfor har elbilen vokst så voldsomt de siste årene? Fordelene som elbilen har fått er en stor årsak til dette. Hvis man nå velger og avgiftsbelegge elbilen,bompenger etc så kommer salget til og stoppe. Jeg har elbil ene og alene pga bompenger. Innføres bompenger på elbil så går jeg tilbake til fossilbil pga rekkevidde.

Panduck

Enkelte ser ut til å godt forstå hva jeg sier, andre hevder jeg sier noe helt annet enn jeg har sagt. Og jeg er helt enig med kommentaren om eUp og Golf. Gjelder også Toyota IQ og liknende biler. Trenger man virkelig bensinbil nå, gå til bruktmarked. Jeg forstår ikke de som kjøper denne typen bil nye...

Sitat fra: Sele på onsdag 06. mai 2015, klokken 10:58
Uansett så er elbil noe norsk det samme som DAB. Hvorfor har elbilen vokst så voldsomt de siste årene? Fordelene som elbilen har fått er en stor årsak til dette. Hvis man nå velger og avgiftsbelegge elbilen,bompenger etc så kommer salget til og stoppe. Jeg har elbil ene og alene pga bompenger. Innføres bompenger på elbil så går jeg tilbake til fossilbil pga rekkevidde.

Å sammenlikne elbil med DAB blir litt merkelig. DAB er en "mellomteknologi" i vente på at internettradio blir 100% portabelt. DAB er derfor mer eller mindre dømt til å mislykkes, mer eller mindre slik som WAP var totalt bare tull. De fleste nå husker knapt hva WAP var. Hva skal ta over etter elbiler? Faller vi tilbake til bensinbiler igjen? Er veien så kort tilbake dersom vi i Norge må betale bompenger???

Med elbil, så blir jeg til stadig imponert over hvor viktig enkelte tror norge er. Det er greit at vi er et land som gjør ting bra, og som andre henter inspirasjon fra. Men tro ikke at VW, Kia, Nissan, Tesla, Audi, BMW, GM, hyundai, osv satser på elbil p.g.a norsk politikk. De andre landene ligger kanskje noen hakk bak, men se på økningen i salgstall, og tenk hvordan det blir når neste generasjons elbiler kommer!

tomrh

Sitat fra: Panduck på onsdag 06. mai 2015, klokken 15:27
Å sammenlikne elbil med DAB blir litt merkelig.
Og enkelte driter ganske enkelt i radioen, slik som meg. :) Hadde glatt valgt den bort om det hadde gjort bilene billigere, har aldri vært noen radiolytter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

DAB skal innføres fra 2017 og fm slukkes men allikevel dømt til og mislykkes? Veien tilbake til fossil er meget kort..

Panduck

Sitat fra: tomrh på onsdag 06. mai 2015, klokken 16:20
Og enkelte driter ganske enkelt i radioen, slik som meg. :) Hadde glatt valgt den bort om det hadde gjort bilene billigere, har aldri vært noen radiolytter.

Du tilhører en stadig økende gruppe. Det er et av problemene DAB vil få. Eneste grunn til at radio ikke er "ekstravalg", er vel at prisforskjellen ville bli ubetydelig.

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. mai 2015, klokken 10:40
Hver gang jeg ser en UP eller Golf som ikke er elektrisk må jeg innrømme at jeg lurer på hva i alle dager kjøperen tenkte. Lurer forsåvidt også når jeg ser eks nye 5-serier, men mest når jeg ser småbiler.
Det er jo mulig kjøperen hører til de ca 60% i Norge og ca 80% globalt som ikke har lademulighet hjemme eller på jobb. Og følgelig er henvist til kommersiell utelading som koster mer for å lade X km kjøring enn å tanke diesel for X km kjøring.

Eneste mulighet for en slik kjøper er Tesla. Men det forutsetter han har økonomi og vilje til å kjøpe bil i prisklasse NOK 600K og oppover.

Det er også mulig kjøperen har mye langkjøring hvor kun Tesla duger samtidig som hans økonomi eller praktiske behov tilsier bil i langt lavere prisklasse.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Har diverse både DAB- og Webradioer hjemme.
I tillegg er jo ethvert internettapparat også en internettradio.

Eneste fordelen med DAB er ved strømbrudd.
Da får du null inn på internett.
Og er henvist til DAB med batteridrift som tar over når strømmen går.

Men i bilen er du jo aldri strømfri.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Panduck

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 06. mai 2015, klokken 18:47
Eneste fordelen med DAB er ved strømbrudd.
Da får du null inn på internett.
Og er henvist til DAB med batteridrift som tar over når strømmen går.

Her har jo Tesla den perfekte løsningen for deg :P

Øyvind.h

Sitat fra: Panduck på onsdag 06. mai 2015, klokken 17:59
Sitat fra: tomrh på onsdag 06. mai 2015, klokken 16:20
Og enkelte driter ganske enkelt i radioen, slik som meg. :) Hadde glatt valgt den bort om det hadde gjort bilene billigere, har aldri vært noen radiolytter.

Du tilhører en stadig økende gruppe. Det er et av problemene DAB vil få. Eneste grunn til at radio ikke er "ekstravalg", er vel at prisforskjellen ville bli ubetydelig.
DAB  ble overflødig når bilen ble levert med nettradio.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. mai 2015, klokken 19:35
Sitat fra: Panduck på onsdag 06. mai 2015, klokken 17:59
Sitat fra: tomrh på onsdag 06. mai 2015, klokken 16:20
Og enkelte driter ganske enkelt i radioen, slik som meg. :) Hadde glatt valgt den bort om det hadde gjort bilene billigere, har aldri vært noen radiolytter.

Du tilhører en stadig økende gruppe. Det er et av problemene DAB vil få. Eneste grunn til at radio ikke er "ekstravalg", er vel at prisforskjellen ville bli ubetydelig.
DAB  ble overflødig når bilen ble levert med nettradio.

For de som bare kjører i sentrale strøk, kanskje. Men langs ladeveiene er det svært ofte bare Edge å oppdrive og da går radioen i stå. Tipper jeg ville hatt radio ca. halve veien til hytta om jeg baserte meg på nettradio. Siste delen er det ikke Edge å oppdrive engang, men DAB fungerer fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Eg har no fått min første smak av DAB i bilen, og synst det er heilt supert. Kan no høyre på NRK Nyheter eller kva som helst heilt heim, der eg med FM såvidt får inn P1. Å basere seg på mobilnett ville vore både håplaust og dyrt.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Panduck

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 06. mai 2015, klokken 23:32
Eg har no fått min første smak av DAB i bilen, og synst det er heilt supert. Kan no høyre på NRK Nyheter eller kva som helst heilt heim, der eg med FM såvidt får inn P1. Å basere seg på mobilnett ville vore både håplaust og dyrt.

i 2015.

K S

Sitat fra: Panduck på torsdag 07. mai 2015, klokken 08:42
Sitat fra: OlavEmil på onsdag 06. mai 2015, klokken 23:32
Eg har no fått min første smak av DAB i bilen, og synst det er heilt supert. Kan no høyre på NRK Nyheter eller kva som helst heilt heim, der eg med FM såvidt får inn P1. Å basere seg på mobilnett ville vore både håplaust og dyrt.

i 2015.

Også i 2016-2017-2018.....
Hvor jeg ofte ferdes er det ikke mobildekning uavbrutt....
Det er heller ikke DAB fullstendig utbygd i Stavanger, bra vi har FM.....

slumberjack

Har ikke lest alle sidene i diskusjonen, hoppet fra side 3 til 6 og ser vi er over på DAB diskusjon en stund. 

Det jeg synes er uheldig for norges bileiere samlet er at elbilen har splittet oss. Vi har gått i fra å være en samlet gjeng som synes bilavgiftene i Norge er helt hinsides til å polariseres til "de som betaler avgifter" og "de (rike) som snylter med en Tesla". 

Så da gleder fossileierne seg over at "hah, nå fikk elbilene en god smekk, ja" samt at de selv fikk høyere avgifter, men DET er vi vant med. 

Elbilen ble en uplanlagt "splitt og hersk" for styresmaktene som tok fokus vekk fra at vi i Norge faktisk trenger bil pga 16personer pr kvd.m km (mot f. eks england på 250+). 

Selvfølgelig må incentivene reduseres, men akkurat nå ser det ut til å bli noen store rykk og ikke en f-eks 5% økning i mva per år eller lignende. Dette gir jo også usikkerhet for de som sitter på gjerdet for elbilinvestering. 

Håper jeg klarer å skrape i sammen til en brukt s85 før et evt gunstig vindu lukker seg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA