Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Auto knappen på ventilasjon starter alltid AC? Forkortet El lengde ved AC bruk?

Startet av duracell, fredag 29. mai 2015, klokken 13:26

« forrige - neste »

Sigurd

Sitat fra: Rikerud på mandag 04. mai 2015, klokken 13:29
Men med min litt kresne holdning til hva jeg kjører rundt i så er det vanskelig å få regnestykket til å gå opp.
Det leser jeg som "jeg ønsker ikke å få regnestykket til å gå opp fordi jeg vil kjøre bil X uansett, som ikke kommer som elbil." Det er en holdning som er trist at finnes, men forfengeligheten lenge leve...

-Sigurd
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

OlavEmil

No vurderar jo Rikerud elbil, har han skrive, så han skal ha pluss for det. Dessutan handlar jo ikkje dette om at Rikerud er ein overforfengeleg snobbeladd som berre vil køyre Audi eller Tesla. Poenget er jo at dei meiningane Rikerud ytrar her, nok stemmer veldig godt overeins med meiningane til ein stor del av Noregs (iallefall godt vaksne) befolkning. Sånn sett er det viktig at desse haldningane blir fremja når elbilfordelane skal vurderast.

Men eg slit litt med argumentasjonen. Om du (Rikerud) er kresen på kva du køyrer rundt i, må jo det tolkast som at alternativet til ein ny elbil er ein ny eller nyare high end diesel / bensinbil. Verditapet på desse i løpet av nokre år er då heilt på høgde med prisen på ny elbil. Og verditapet vil aldri bli større enn nyprisen, sjølv på elbil.

Men altså, flott at du vurderar elbil. Ta ein prøverunde i dei mange nye elbilmodellane som finst, så skal du nok sjå at det finst elbilar som tilfredsstiller dei fleste. Ein elbil er ikkje lengre verken undermotorisert eller Bestemor Duck :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

sven erik

ryker insentivene vil jeg si det at det kunn er  tesla som overlever i det lange løp der lading er ink i prisen
for på lif og trillingene +++  er det like dyrt og dyrere og hurtiglade som å kjøpe bensin    og om man da skal  betale bommer +++ hva sitter man i gjenn med da jo en bil det gjerne tar 2  timer lenger  å komme fram med om en skal langt  hvor mange er så iljø entusiaster at de vil betale likt å bruke lang tid ? selv vil jeg ikke ha fosil men  kjører tesla  men har kjørt annet og hender jeg kjører en imiev en blir flådd når en hurtiglader sise  men da er argumentet  du slipper jo bommer  men en må ha ned prisen på hurtig lading og vi må ha 0 bomm avgift  min til det er 80% elbiler  men  elbil foreningen er for at ting trappes ned etter 2020

Amoss

Sitat fra: Sigurd på mandag 04. mai 2015, klokken 14:13
Sitat fra: Rikerud på mandag 04. mai 2015, klokken 13:29
Men med min litt kresne holdning til hva jeg kjører rundt i så er det vanskelig å få regnestykket til å gå opp.
Det leser jeg som "jeg ønsker ikke å få regnestykket til å gå opp fordi jeg vil kjøre bil X uansett, som ikke kommer som elbil." Det er en holdning som er trist at finnes, men forfengeligheten lenge leve...

-Sigurd

Det er helt klart en mulig tolkning av utsagnet, men ikke den eneste mulige tolkningen. En annen er "de økonomiske fordelene med å kjøre elbil oppveier ikke ulempene jeg opplever uten bompengefritaket". Altså en innrømmelse av at det fortsatt kan være økonomisk fordelaktig å kjøre elbil, men at fordelene da har passert ned under en personlig grense. Ulempene kan helt klart være "snobbete": "Jeg vil heller bli sett i en Audi enn i en Buddy - dersom jeg ikke får svært godt betalt for å kjøre i en Buddy", eller det kan gå på komfort, plass, eller rett og slett slippe å forholde seg til 2 biler - "I dag skal jeg på jobben, da tar jeg elbilen, i morgen skal jeg harryhandle i Sverige, så da må jeg ta fossilbilen".

... og som andre alt har nevnt, selv om det skulle være rent snobberi, så er det også holdninger man må forholde seg til, da det helt klart finnes snobber i bland oss, som også må overbevises om at elbiler er fremtiden.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på mandag 04. mai 2015, klokken 16:23
ryker insentivene vil jeg si det at det kunn er  tesla som overlever i det lange løp der lading er ink i prisen
for på lif og trillingene +++  er det like dyrt og dyrere og hurtiglade som å kjøpe bensin    og om man da skal  betale bommer +++ hva sitter man i gjenn med da jo en bil det gjerne tar 2  timer lenger  å komme fram med om en skal langt  hvor mange er så iljø entusiaster at de vil betale likt å bruke lang tid ? selv vil jeg ikke ha fosil men  kjører tesla  men har kjørt annet og hender jeg kjører en imiev en blir flådd når en hurtiglader sise  men da er argumentet  du slipper jo bommer  men en må ha ned prisen på hurtig lading og vi må ha 0 bomm avgift  min til det er 80% elbiler  men  elbil foreningen er for at ting trappes ned etter 2020

De aller fleste som kjører liten elbil vil jeg påstå hurtiglader sjelden eller aldri. De holder seg i nærområdet, og bruker fossilbilen til langtur. Langtur med kortrekkevidde-elbil er for spesielt interesserte, og prisen for hurtiglading har neppe noen stor innvirkning på salget av disse.

Vår Leaf har ikke blitt hurtigladet på 2 år nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Prisen for hurtiglading hindrer salg av elbil til alle som ikke har mulighet for lading hjemme eller hos arbeidsgiver.
Uansett om de hadde tenkt seg elbil til kortrekkevidde pendling eller til langturer.

I Norge er det over 60% av befolkningen.
På verdensbasis nærmere 80%.

Som igjen betyr Tesla har monopol på 80% av det globale elbilsalget straks M3 kommer på markedet
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rilum

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 04. mai 2015, klokken 18:23
Prisen for hurtiglading hindrer salg av elbil til alle som ikke har mulighet for lading hjemme eller hos arbeidsgiver.
Uansett om de hadde tenkt seg elbil til kortrekkevidde pendling eller til langturer.

Hurtiglading er dyrt for alle på alle måter, og derfor ikke noe løsning for daglig lading. Og hvem har lyst til å stå å henge på en hurtiglader flere ganger i uka ?
Det vi trenger for denne brukergruppen er flere vanlige ladepunkter på de rette plassene.

Nå leveres jo Zoe med 5 års gratis lading, og type2 ladepunkter kommer det til å bli veldig mange av i løpet av kort tid. Disse er jo mye rimligere å etablere en CHAdeMO og CCS.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Electrix

Sitat fra: Rilum på mandag 04. mai 2015, klokken 19:14
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 04. mai 2015, klokken 18:23
Prisen for hurtiglading hindrer salg av elbil til alle som ikke har mulighet for lading hjemme eller hos arbeidsgiver.
Uansett om de hadde tenkt seg elbil til kortrekkevidde pendling eller til langturer.
Hurtiglading er dyrt for alle på alle måter, og derfor ikke noe løsning for daglig lading. Og hvem har lyst til å stå å henge på en hurtiglader flere ganger i uka ?
Det vi trenger for denne brukergruppen er flere vanlige ladepunkter på de rette plassene.
Jeg her helt enig, hvis jeg ikke hadde mulighet for å lade hjemme så ville jeg klart meg veldig fint om det var mulig å saktelade på de fleste andre steder. Selv om jeg har mulighet for lading både hjemme og på jobb skulle jeg likevel gjerne sett flere ladeplasser med type2, gjerne noen med betaling også slik at jeg kunne regne med å finne en ledig kontakt. Slike sakteladere er mye billigere å sette opp, og man kan regne med at de dekker seg selv inn igjen etter noen år, selv uten noen støtteordning. Da betaler man ca 2,50 kr kWt med f.eks. Grønn Kontakt og det er ca halv pris av hurtiglading og i tillegg slipper man å sitte og vente på hurtigladingen, man kan lade mens man likevel gjør noe annet.

Dette er en lett måte å øke bruken av elbiler, og burde vært satset mye mer på dette. Nyere biler har jo mulighet for 6,6 kW lading, og hvis du har brukt mindre enn 75% av batteriet på vei til svømmehall, skibakke, dyrepark e.l. så vil selv bare 2 timer på stedet gjøre at du har nok til å komme deg hjem igjen.

Jeg er ikke imot gratislading, men jeg skulle gjerne ønske noen betalte ladeplasser i tillegg slik at man kan regne med å få lading, uten at absolutt alle ladeplasser er opptatt av de som bare skal spare noen kroner.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rikerud

Sitat fra: OlavEmil på mandag 04. mai 2015, klokken 16:12
No vurderar jo Rikerud elbil, har han skrive, så han skal ha pluss for det. Dessutan handlar jo ikkje dette om at Rikerud er ein overforfengeleg snobbeladd som berre vil køyre Audi eller Tesla. Poenget er jo at dei meiningane Rikerud ytrar her, nok stemmer veldig godt overeins med meiningane til ein stor del av Noregs (iallefall godt vaksne) befolkning. Sånn sett er det viktig at desse haldningane blir fremja når elbilfordelane skal vurderast.

Men eg slit litt med argumentasjonen. Om du (Rikerud) er kresen på kva du køyrer rundt i, må jo det tolkast som at alternativet til ein ny elbil er ein ny eller nyare high end diesel / bensinbil. Verditapet på desse i løpet av nokre år er då heilt på høgde med prisen på ny elbil. Og verditapet vil aldri bli større enn nyprisen, sjølv på elbil.

Men altså, flott at du vurderar elbil. Ta ein prøverunde i dei mange nye elbilmodellane som finst, så skal du nok sjå at det finst elbilar som tilfredsstiller dei fleste. Ein elbil er ikkje lengre verken undermotorisert eller Bestemor Duck :) .

Jeg er fullstendig klar over at den nye generasjonen elbiler som vi ser kommer nå er ikke er i nærheten av Bestemor Duck. Og det er jo kjempebra. Jeg har jo kjørt den nye e-Golfen og syntes det var greit. Akkurat som en Golf skal være. Når det gjelder bil så er jeg sær og jeg kommer til å fortsette med å være det. Å kjøre rundt i en Audi foreksempel er for min del på linje med en Leaf. Altså helt uaktuelt. Det er bare sånn det er, men heller ikke så relevant for diskusjonen.

Og som du ganske riktig sier så er mine holdninger ikke så uvanlige (selv om jeg nok er hakket mer positiv til elektrisk drift enn mange). Så hvis elbilen skal fortsette sin suksess i Norge så er nok min kundegruppe en av de som må overbevises.

Mitt forslag er:
Godta at det innføres ordinær MVA på elbiler (faset inn over noen år).
Kjemp for at bompengefritaket fortsetter.

Jeg kjører gjerne elbil og det er stor sannsynlighet for at min neste bil blir en elbil. I alle fall om bompengefritaket fortsetter. Ellers kjøper jeg heller den nye Alfa Romeoen som blir lansert om kort tid. Den kommer neppe som elbil (selv om søsterfirmaet Ferrari forsåvidt har lansert sin første hybrid...).


K S

Sitat fra: Rikerud på tirsdag 05. mai 2015, klokken 08:25
Jeg kjører gjerne elbil og det er stor sannsynlighet for at min neste bil blir en elbil. I alle fall om bompengefritaket fortsetter. Ellers kjøper jeg heller den nye Alfa Romeoen som blir lansert om kort tid. Den kommer neppe som elbil (selv om søsterfirmaet Ferrari forsåvidt har lansert sin første hybrid...).

Her er det noe jeg ikke forstår. Du skrev tidligere at du fryktet større verditap for elbiler enn fossilbiler. Større enn Alfa også? :-)

Siste fossilbilen tapte vi 200.000 på ila 4,5 år, elbilen betalte vi 250.000 for, og den har 7 års garanti, så hvis den holder ut garantitiden så ligger den rimelig greit an økonomisk. Bruksverdi har den kanskje 15 år? 15 år er ihvertfall den tiden Kia antar redusert batterikapasitet til 70 %. Da vil bilen faktisk være svært brukbar fortsatt.






Amoss

Sitat fra: Rikerud på tirsdag 05. mai 2015, klokken 08:25
Mitt forslag er:
Godta at det innføres ordinær MVA på elbiler (faset inn over noen år).
Kjemp for at bompengefritaket fortsetter.

Hmm... Jeg har ingen problemer med å forstå at bompengefritaket kan være en avgjørenende faktor for kjøp eller ikke-kjøp av elbil. Men hvordan du mener at en innføring av ordinær MVA på bilene kan gjøre det lettere for folk å velge elbiler må du nesten prøve å forklare litt bedre synes jeg.  Joda, i enkelte spesielle bruksmønstre kan helt sikkert bompengene over noen år utgjøre totalt mer enn man sparer på MVA fritaket om man går for de aller billigste elbilene (eller baserer seg på en billig bruktbil). Men du må bruke bilen svært heftig i bommene dersom du skal tjene inn MVA for en godt utstyrt Tesla.

Så jeg tror nok man treffer flere potensielle kjøpere ved å beholde MVA fritaket så lenge som mulig, og heller innfører en differensiert bomavgift der elbiler betaler f.eks. halv sats i forhold til normalen. Men missforstå meg rett - jeg er på ingen måte for å skulle innføre bompenger for elbiler, jeg bare anser MVA fritaket for å være viktigere. Mens både bom-fritaket og mva-fritaket uansett er midlertidige ordninger, kan en differensiert bomavgift godt kunne forsvares som en permanent ordning. Dvs. det blir jo en definisjons-sak om det er elbilene som får rabatt eller om det er fossilbilene som betaler "straffesats" :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Panduck

Jeg tror nok det aller viktigste er hva prisen på bilen er ved innkjøp. Når pris på "drivstoff" er så lav, vil jo det i seg selv være grunn til å velge elbil. Når "LEAF" prisede biler kommer med langt bedre rekkevidde, vil det være et godt valg for veldig mange, og da er innkjøpspris det som virkelig betyr noe.

Jeg valgte LEAF rett og slett p.g.a enkelt bilhold med veldig billig "drivstoff". Kjører nesten aldri i bussfil, og har ikke akuratt mange bompengepasseringer i løpet av året. Jeg vet at en LEAF skaper like mye kø som en fossilbil, og det er overhode ikke optimalt at det er billigere å kjøre LEAF på jobben enn å ta toget!

K S

Sitat fra: Amoss på tirsdag 05. mai 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Rikerud på tirsdag 05. mai 2015, klokken 08:25
Mitt forslag er:
Godta at det innføres ordinær MVA på elbiler (faset inn over noen år).
Kjemp for at bompengefritaket fortsetter.

Hmm... Jeg har ingen problemer med å forstå at bompengefritaket kan være en avgjørenende faktor for kjøp eller ikke-kjøp av elbil. Men hvordan du mener at en innføring av ordinær MVA på bilene kan gjøre det lettere for folk å velge elbiler må du nesten prøve å forklare litt bedre synes jeg.  Joda, i enkelte spesielle bruksmønstre kan helt sikkert bompengene over noen år utgjøre totalt mer enn man sparer på MVA fritaket om man går for de aller billigste elbilene (eller baserer seg på en billig bruktbil). Men du må bruke bilen svært heftig i bommene dersom du skal tjene inn MVA for en godt utstyrt Tesla.

Så jeg tror nok man treffer flere potensielle kjøpere ved å beholde MVA fritaket så lenge som mulig, og heller innfører en differensiert bomavgift der elbiler betaler f.eks. halv sats i forhold til normalen. Men missforstå meg rett - jeg er på ingen måte for å skulle innføre bompenger for elbiler, jeg bare anser MVA fritaket for å være viktigere. Mens både bom-fritaket og mva-fritaket uansett er midlertidige ordninger, kan en differensiert bomavgift godt kunne forsvares som en permanent ordning. Dvs. det blir jo en definisjons-sak om det er elbilene som får rabatt eller om det er fossilbilene som betaler "straffesats" :p

Hvis en samtidig med gradvis innføring av mva på elbil øker avgiftene tilsvarende på hybrid og enda litt mer på bensin og kraftig økning på dieselbiler. Bare skru på det, så vil de fleste velge elbil i fremtiden, og de bilprodusentene som ikke satser seriøst på elbil går konk. Yippiii!

Kjøpspris og årsavgift er de incentivene jeg nyter godt av, hverken bompenger eller ferje har betydning for meg.
At jeg har egen drivstoffstasjon med samme pris hele uka er ingen fordel, det har bare med et klokt valg jeg selv har gjort.

Panduck

Sitat fra: K S på tirsdag 05. mai 2015, klokken 11:57
Hvis en samtidig med gradvis innføring av mva på elbil øker avgiftene tilsvarende på hybrid og enda litt mer på bensin og kraftig økning på dieselbiler. Bare skru på det, så vil de fleste velge elbil i fremtiden, og de bilprodusentene som ikke satser seriøst på elbil går konk. Yippiii!

Dette har jeg tro på, spesielt med tanke på en del av det man ser i Tyskland. Forbud mot biler som forurenser for mye i bysentrum. Avgift basert på forurensningsnivå.

Kanskje økt avgift på bensin / diesel, som vil tvinge PHEW-brukere til å lade så ofte de kan.

Sele

Sitat fra: K S på tirsdag 05. mai 2015, klokken 11:57
Sitat fra: Amoss på tirsdag 05. mai 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Rikerud på tirsdag 05. mai 2015, klokken 08:25
Mitt forslag er:
Godta at det innføres ordinær MVA på elbiler (faset inn over noen år).
Kjemp for at bompengefritaket fortsetter.

Hmm... Jeg har ingen problemer med å forstå at bompengefritaket kan være en avgjørenende faktor for kjøp eller ikke-kjøp av elbil. Men hvordan du mener at en innføring av ordinær MVA på bilene kan gjøre det lettere for folk å velge elbiler må du nesten prøve å forklare litt bedre synes jeg.  Joda, i enkelte spesielle bruksmønstre kan helt sikkert bompengene over noen år utgjøre totalt mer enn man sparer på MVA fritaket om man går for de aller billigste elbilene (eller baserer seg på en billig bruktbil). Men du må bruke bilen svært heftig i bommene dersom du skal tjene inn MVA for en godt utstyrt Tesla.

Så jeg tror nok man treffer flere potensielle kjøpere ved å beholde MVA fritaket så lenge som mulig, og heller innfører en differensiert bomavgift der elbiler betaler f.eks. halv sats i forhold til normalen. Men missforstå meg rett - jeg er på ingen måte for å skulle innføre bompenger for elbiler, jeg bare anser MVA fritaket for å være viktigere. Mens både bom-fritaket og mva-fritaket uansett er midlertidige ordninger, kan en differensiert bomavgift godt kunne forsvares som en permanent ordning. Dvs. det blir jo en definisjons-sak om det er elbilene som får rabatt eller om det er fossilbilene som betaler "straffesats" :p

Hvis en samtidig med gradvis innføring av mva på elbil øker avgiftene tilsvarende på hybrid og enda litt mer på bensin og kraftig økning på dieselbiler. Bare skru på det, så vil de fleste velge elbil i fremtiden, og de bilprodusentene som ikke satser seriøst på elbil går konk. Yippiii!

Kjøpspris og årsavgift er de incentivene jeg nyter godt av, hverken bompenger eller ferje har betydning for meg.
At jeg har egen drivstoffstasjon med samme pris hele uka er ingen fordel, det har bare med et klokt valg jeg selv har gjort.
Ironi eller egoisme? Dagens elbiler sammenlignet med fossilbil er alt for dårlige når det gjelder rekkevidde,uten om Tesla da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA