Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Auto knappen på ventilasjon starter alltid AC? Forkortet El lengde ved AC bruk?

Startet av duracell, fredag 29. mai 2015, klokken 13:26

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: Le på fredag 01. mai 2015, klokken 20:59
Innfører de bompenger, dropper jeg elbil, thats it. Det blir rett og slett for dyrt for min del.
Det kan jeg skrive under på!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Hansi

Jeg kjører elbil fordi det er mer miljøvennlig enn fossilbil, så jeg bryr meg fint lite om gratis bompasseringer, parkering, tilgang til kollektivfelt etc. :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Blouberg

Sitat fra: Le på fredag 01. mai 2015, klokken 20:59
Innfører de bompenger, dropper jeg elbil, thats it. Det blir rett og slett for dyrt for min del.
Sliter litt med å skjønne dette. Det du sier er at bomavgift alene vil gjøre det ulønnsomt å bruke el-bil?

Drivstoff(energi) pr km alene er jo minimum 50% lavere med el-bil. Kan du dessuten lade hos arbeidsgiver i blant blir det jo enda bedre. Legg til rimelig årsavgift og forsikring så burde regnestykket fortsatt se bra ut.

På toppen av dette kommer jo vissheten om at man er med å sparer nærmiljøet, men det betyr kanskje ikke noe..

K S

Sitat fra: Blouberg på lørdag 02. mai 2015, klokken 09:23
Sitat fra: Le på fredag 01. mai 2015, klokken 20:59
Innfører de bompenger, dropper jeg elbil, thats it. Det blir rett og slett for dyrt for min del.
Sliter litt med å skjønne dette. Det du sier er at bomavgift alene vil gjøre det ulønnsomt å bruke el-bil?

Drivstoff(energi) pr km alene er jo minimum 50% lavere med el-bil. Kan du dessuten lade hos arbeidsgiver i blant blir det jo enda bedre. Legg til rimelig årsavgift og forsikring så burde regnestykket fortsatt se bra ut.

På toppen av dette kommer jo vissheten om at man er med å sparer nærmiljøet, men det betyr kanskje ikke noe..

Jeg tror pinadø folk driter i nærmiljøet sitt! Ihvertfall hvor vi bor: det er to tre naboer som fyrer opp det fordømte dieselbilene sine 15-30 min før de kjører.....

Åpenbart lite miljøengasjement blant oss elbilister. Eneste jeg har å utsette på elbilen er 50-100 km lengre rekkevidde og hengerfeste, da blir vi helelektriske (hvis da prislappen blir akseptabel...300.000kr?).

timingbeltkiller

Sitat fra: K S på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:06
Jeg tror pinadø folk driter i nærmiljøet sitt! Ihvertfall hvor vi bor: det er to tre naboer som fyrer opp det fordømte dieselbilene sine 15-30 min før de kjører.....
Sverige fikk for diverse evigheter siden tomgangsforbud over 2 minutter.
Når kommer N etter?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Le

Sitat fra: K S på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:06
Sitat fra: Blouberg på lørdag 02. mai 2015, klokken 09:23
Sitat fra: Le på fredag 01. mai 2015, klokken 20:59
Innfører de bompenger, dropper jeg elbil, thats it. Det blir rett og slett for dyrt for min del.
Sliter litt med å skjønne dette. Det du sier er at bomavgift alene vil gjøre det ulønnsomt å bruke el-bil?

Drivstoff(energi) pr km alene er jo minimum 50% lavere med el-bil. Kan du dessuten lade hos arbeidsgiver i blant blir det jo enda bedre. Legg til rimelig årsavgift og forsikring så burde regnestykket fortsatt se bra ut.

På toppen av dette kommer jo vissheten om at man er med å sparer nærmiljøet, men det betyr kanskje ikke noe..

Jeg tror pinadø folk driter i nærmiljøet sitt! Ihvertfall hvor vi bor: det er to tre naboer som fyrer opp det fordømte dieselbilene sine 15-30 min før de kjører.....

Åpenbart lite miljøengasjement blant oss elbilister. Eneste jeg har å utsette på elbilen er 50-100 km lengre rekkevidde og hengerfeste, da blir vi helelektriske (hvis da prislappen blir akseptabel...300.000kr?).

Slik ser det ut for min del og uten å måte beskrive min økonomisk situasjon, kan jeg bare nevne at vi er midt i etableringsfase og hver tusenlapp telles her. Vi har estimert transportkostnader til maks 5k i måned og en helt ny elbil var kun mulig med bompenger fritaket og gratis drivstoff. Faller en av disse variablene bort, blir det for dyrt for oss. Alternativet blir da en liten og brukt bensin bil i kombinasjon med offentlig transport.

K S

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:30
Sitat fra: K S på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:06
Jeg tror pinadø folk driter i nærmiljøet sitt! Ihvertfall hvor vi bor: det er to tre naboer som fyrer opp det fordømte dieselbilene sine 15-30 min før de kjører.....
Sverige fikk for diverse evigheter siden tomgangsforbud over 2 minutter.
Når kommer N etter?

Er forsåvidt uinteressant, har mistanke om de fleste gir balla uansett. Men hvis det hadde blitt håndhevet, så hadde det gjort elbiler mer attraktive  :)

Sele

Hvis det er noen som ikke bryr seg om miljøet så er det staten. Bare det og ha i tankene at miljøvennlige biler som elbiler skal avgiftsbelegges er horribelt. Hvis ønske om høyere andel elbiler så må guleroten bestå ellers kjøper ikke folk elbil.

Rikerud

#23
Sitat fra: Blouberg på lørdag 02. mai 2015, klokken 09:23
Sitat fra: Le på fredag 01. mai 2015, klokken 20:59
Innfører de bompenger, dropper jeg elbil, thats it. Det blir rett og slett for dyrt for min del.
Sliter litt med å skjønne dette. Det du sier er at bomavgift alene vil gjøre det ulønnsomt å bruke el-bil?

Drivstoff(energi) pr km alene er jo minimum 50% lavere med el-bil. Kan du dessuten lade hos arbeidsgiver i blant blir det jo enda bedre. Legg til rimelig årsavgift og forsikring så burde regnestykket fortsatt se bra ut.

På toppen av dette kommer jo vissheten om at man er med å sparer nærmiljøet, men det betyr kanskje ikke noe..

For min del vil drifstoffbesparelsen på å ha elbil kontra bensin/diesel utgjøre ca 1000 kroner pr måned ifbm jobbpendling. Jeg er av den tro at elbiler vil droppe langt mer i verdi (bortsett fra Tesla som har ok rekkevidde) enn tradisjonelle biler og vinningen går derfor opp i spinningen. Legger man imidlertid til et par-tre tusenlapper i bompenger spart pr måned da blir regnestykket et helt annet. Når da i tillegg alle elbiler fram til og med Tesla/Golf/mflere nå i det siste har sett ut som Bestemor Duck-biler ja da har det vært lite aktuelt å sitte inni noe sånn.

Og miljø - nei det har absolutt ingenting med mitt valg av elbil eller ikke å gjøre. Mitt valg av bil er kombindert av faktorene kostnader og bilglede. Jeg får liten glede av å kjøre en undermotorisert elbil, Tesla derimot...  Hvis det er slik at elbiler så miljøvennlige så er selvfølgelig det en hyggelig bieffekt. Ingenting er bedre enn det.

Blouberg

Sitat fra: Rikerud på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:35
Og miljø - nei det har absolutt ingenting med mitt valg av elbil eller ikke å gjøre.

Da tolker jeg deg dit at etter din mening er all lobbing for el-bil fordeler kun en måte for hvermansen å spare litt penger på?

Tror nok kanskje det er mange som mener som deg dessverre. Vi bygger opp med argumentasjon om miljø, men tenker kun på de kronene vi sparer. Kanskje nordmenn i et nøtteskall.

Rikerud

Sitat fra: Blouberg på lørdag 02. mai 2015, klokken 13:26
Sitat fra: Rikerud på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:35
Og miljø - nei det har absolutt ingenting med mitt valg av elbil eller ikke å gjøre.

Da tolker jeg deg dit at etter din mening er all lobbing for el-bil fordeler kun en måte for hvermansen å spare litt penger på?

Tror nok kanskje det er mange som mener som deg dessverre. Vi bygger opp med argumentasjon om miljø, men tenker kun på de kronene vi sparer. Kanskje nordmenn i et nøtteskall.

Andre får ta sine egne selvstendige valg. Om noen kjøper elbil for å være miljøvennlige, lokalt og/eller globalt, så fint for meg. Jeg er her fordi jeg vurderer helt konkret å kjøpe meg en elbil. Dette er et valg som jeg vil ta på bakgrunn av økonomi og bilglede.

At noen velger å bruke tid på å lobbe slik at jeg får kjøpt meg en billigere bil er helt flott for min del. Stå på videre!

Amoss

Sitat fra: Blouberg på lørdag 02. mai 2015, klokken 13:26
Da tolker jeg deg dit at etter din mening er all lobbing for el-bil fordeler kun en måte for hvermansen å spare litt penger på?

Ikke ofte jeg har sagt meg enig i noe Stoltenberg har sagt, men på en debatt sa han det rimelig greit: Spiller da ingen rolle hvorfor man velger elbil, bare man velger det. Poenget med elbilfordelene er ikke at de som ønsker seg elbil skal få den billigere/spare penger på bruken, men for å få folk som IKKE tenker på elbil til å velge det allikevel. Så Rikerud er ett godt eksempel på at incentivene faktisk virker etter hensikten. Bare dumt at bruksfordelene for ham er så viktig at han ser ut til å ville reversere effekten ved å slutte å bruke elbilen dersom dette incentivet blir borte.

Vi får bare håpe: 1. at det tar litt tid fortsatt før bompenge-fritaket blir borte, og 2. at de fleste som kjører elbil har blitt så "bortskjemte" at de fortsetter å bruke elbiler også etter at det forsvinner.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rikerud

Sitat fra: Amoss på lørdag 02. mai 2015, klokken 16:27
Så Rikerud er ett godt eksempel på at incentivene faktisk virker etter hensikten.

Og jeg har ingenting i mot å være et godt eksempel. Bare så det er sagt.  :)

OlavEmil

Interessant diskusjon. For vår vedkomande er miljøet viktigaste grunnen til å velje elbil. Det var òg grunnen til at vi vurderte elbil alt for ti år sidan, då det var Reva og Buddy som var alternativa (Think var altfor dyr for oss). Då vart det ikkje, ettersom vi hadde E16 som vår (einaste) lokalveg, lite kjekt å dure opp og ned der i ein brakkedo med toppfart på 65. Gratis bompassering, gratis ferje og tilgang til kollektivfelt har null og niks å seie for vårt val (sjølv om vi får noko nytte av alle tre), og eg kjenner eg blir litt oppgitt djupt inne når eg ser slike haldningar som Rikerud.

Når det er sagt: Det er heilt klart at majoriteten i Noreg framleis tenkjer fint lite på miljø og klimaendringar, og iallefall at dei sjølv har noko å gjere med det. Difor er det jo heilt fantastisk at Noreg nett no har eit system som gjer at sjølv desse vel miljøvennlege løysinger. Så får vi håpe at det held fram, iallefall til den vaksne garde gradvis blir bytta ut av dei nye generasjonane, som eg har eit sterkt inntrykk av at tenkjer meir på miljø, og nok vil velje elbil sjølv om dei gud forby måtte betale bompengar og andre avgifter nesten på linje med forureiningsbilar.

Ein liten kommentar må eg likevel kome med: Å seie at det blir for dyrt å køyre elbil om ein må betale bompengar, og difor gå over til diesel / bensin, er jo fullstendig latterleg. Den absolutt største besparinga (med mindre ein køyrer to mil for dagen, med bom tur og retur) er jo på drivstoffet. Uansett korleis ein snur og vendar på det, vil det alltid, og for all framtid, vere billigare å køyre elbil enn diesel / bensin.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rikerud

#29
Etter mine regnestykker lønner det seg ikke å kjøre elbil til og fra jobb. Men det er klart at det avhenger av forutsetningene. Jeg er for eksempel overbevist om at "low-end" elbiler (Typisk Golf og Leaf) vil tape seg langt mer i verdi enn sine tradisjonelle konkurrenter. Verditapet er derfor for høyt på elbiler, slik jeg tror det blir. Kanskje tar jeg feil, men den risikoen er ikke jeg villig til å ta. Tesla tror jeg derimot vil holde seg bedre i pris fordi de har satset på rekkevidde og et helt annet konsept. Vi kan snakkes om 3-5 år så ser vi hvem som har rett. Med 3000 pr måned i bompenger blir regnestykket et helt annet.

Om elbil er så miljøvennlig så er jo det fint. Jeg tviler vel på at det stemmer i global sammenheng, men for all del hvis det stemmer så er det alle tomler opp. Det blir i så fall en vinn vinn situasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA