Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Peugeot 106 selges i deler

Startet av ksandal, torsdag 28. mai 2015, klokken 19:23

« forrige - neste »

Rico

Fattig trøst og semi-off topic; men Navigasjonen i Leafen er også en stor vits, men den har ingen formening om at du kun kan kjøre ca 12 mil, den kan lett ta deg med på en omvei som alene er 12 mil...

joda

Enig med at navigasjonen er langt unna par i denne bilen.

Lange omveier og generelt veldig dårlig til å lage optimale kjøreruter, er min erfaring så langt.
Via punkter burde også være på plass i en navigasjonsløsning levert kunder i 2015. (uansett leverandør)

Skulle være helt unødvendig at man må kjøre rundt med en ekstra GPS for å unngå å bli sendt rundt på alle disse omveiene..

Håper virkelig de tar tak i dette fremover og gir oss en navigasjon som fungerer like bra som resten av bilen!

Foruten denne "lille svakheten" så er dette tross alt en fantastisk bil.!!
TMS 85D

Hyperstress

Dersom en er komfortabel med kart og kan gjøre noen vurderinger selv, så er løsningen til Tesla fabelaktig mtp stor skjerm, god oversikt, enkel zooming, google søk, "live" trafikk osv osv. Det verdsetter jeg langt høyere enn en 4" skjerm med ubrukelig kart, men med bedre turn by turn navigasjon. Jeg er helt sikker på at Tesla jobber hardt med å forbedre navigasjonen, og at om få år er den blant de aller beste.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

nortrahof

Jeg er en smule bekymret for navigasjonen!

I praksis viser det seg at den ikke er i stand til å lede deg til Superladerene, engang!
Det var tilfelle for meg nylig i Aarhus.

Når man ikke kan stole på at navigasjonen fører deg til en Superlader som er synlig, så er det lett for rekkeviddeangst og tomkjøring. - Trodde Mr. Musk sa at han hadde fjernet dette med SW 6.2?

Ellers er navigasjonen noe pussig. Den beregner strøm for kjøring av distansen, selv om bilen står parkert på en ferge som den selv har foreslått. Slikt gjør at bilen vil innom ladere som slett ikke er nødvendig. - Et eksempel: Bor i Kristiansand, var fulladet der (80%) og skulle nedover Danmark. Navigasjonen foreslo ganske riktig at jeg skulle kjøre ferge KRS-HHS - men den ville absolutt innom Hjørring etter 15 km. for å lade! Da blir resten av ladestoppene bare tull!
Er enig at beste navigasjon får man ved å fjerne superladerne - ellers tar bilen gjerne en omvei for å besøke flest mulig av disse.

Det jeg savner:
Mulighet for å legge inn delmål eller "reis via".
Mulighet for valg av raskeste eller korteste vei. (Korteste vei med valgfri veistandard, slik man ikke kommer inn på gårdsveier og kjerreveier)
Mulighet for å fjerne superladere for å simulere ruten.
Mulighet til å slå av kvinnemennesket som prøver å uttale stedsnavn. Det er bare komisk! - Hadde hun bare sagt retningen, så hadde det vært OK.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

bb

Med farten Tesla utvikler navigasjonen så kommer jeg sannsynligvis til å ha TomTom i ruta i mange år fremover. Det de må få på plass før jeg vurderer å selge TomTomen er:
- En eller flere waypoints
- Mulighet til å velge rutepreferanser: raskeste vei (ofte via motorvei), korteste vei, unngå motorvei, unngå ferger
- Mulighet til å søke etter POI (for eksempel minibanker, bensinstasjoner, parkeringshus, hoteller, restauranter, osv)
- Fartsgrense på stedet
- Vegarbeid og stengte veier (TomTom vet at broen ved E18 Holmestrand er stengt og ber meg om å ta av, mens Tesla nav vil jeg skal kjøre rett fram mot vegsperringen)
- Mulighet til å navigere fra et annet sted enn nåværende posisjon

Folk som har fulgt med på videoene mine har jo sett at jeg i flere år har klagd på Tesla nav og samtidig viser hva slags muligheter løse navigasjoner har. Senest i video #16 kommer jeg til å gjøre det igjen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OleT

Navigasjonen insisterer på at jeg skal kjøre gjennom en vei som ble stengt for 20 år siden. Ikke akkurat ferske kart!
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

cirys1

Bruker sjeldent nav men i dag prøvde jeg den, den stinker "big time" på over to mil så klarte den ikke og låse meg til motorveien. Den insisterte hele tiden på at jeg kjørte på sideveier, noen av de ganske "langt" ifra motorveien, og dermed konstant varsling om og snu fartsgrense på 40-50 osv.

Det må være noe interface med google maps som ikke fungerer for tlf min visste akkurat hvor jeg var til enhver tid.

cra

Foreslått omvei når jeg la inn rute til SC Dombås:


Opprinnelig estimat var på 14% restkapasitet ved ankomst, noe "magien" tydeligvis ikke syntes var bra nok.  ???

Grovt estimert 80km fra Vestnes til Aspøya, pluss ei ferge. Og så skal jeg nesten hele den veien tilbake før jeg er inne på oprinnelig rute igjen.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nortrahof

#23
Ettersom tettheten på Superladere øker, burde det være en mulighet til å "ekskludere" enkelte Superladere på veien, dersom bilen/navigasjonen foreslår å legge en omvei til disse. Således kan man få hjelp til å beregne optimal rute mht. lading.
Da har man en mulighet til å se om bilen har lading nok til å hoppe over noen av lademulighetene.

POI synes jeg derimot er utmerket! Den fant hoteller og butikker bedre enn mine tidligere navigatorer. - Min navigasjon viser også fartsgrenser. Dette er vel en opsjon man kan slå av?

- Ellers er integrasjon av TMC i navigasjonen "et must" i Europa. - Rart at dette ikke har utløst et ramaskrik i Tyskland? Man kan ikke forvente at Google skal oppdatere kartene sine etter ulykker og veistengninger ol. med kort varighet.
Slike data må da lastes inn fortløpende via TMC etter den region man befinner seg i. Det er en funksjon i TMS som gjelder slike trafikkdata. Den mener jeg ikke er koblet mot TMC og radio men kanskje streamet fra Google? - I hvert fall har jeg aldri fått noen melding - hverken i Norge eller utlandet - selv om jeg har hørt på radio.
Jeg ville tro at det er nødvendig å skifte ut HW (Radio Head Unit)  for å få TMC fra radio til å virke, både for FM og DAB? Slikt krever ekstra moduler. - Tror ikke at slik HW er implementert og ikke tatt i bruk grunnet manglende SW?
Panasonic som lager radioen i TMS er vel ikke kjent for å lage navigasjon integrert i bilradio med TMC?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cra

Sitat fra: nortrahof på onsdag 29. april 2015, klokken 15:29
Ettersom tettheten på Superladere øker, burde det være en mulighet til å "ekskludere" enkelte Superladere på veien, dersom bilen/navigasjonen foreslår dette.

Det kan man. Ved å trykke på "Trip" knappen nede til venstre på menyen i bildet får man ei liste over ladere bilen vil innom. Når jeg fjerna Aspøya ble det straks mye bedre. Men jeg synes det var et veldig teit forslag å reise dit i utgangspunktet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nortrahof

#25
Sitat fra: cra på onsdag 29. april 2015, klokken 15:42
Det kan man. Ved å trykke på "Trip" knappen nede til venstre på menyen i bildet får man ei liste over ladere bilen vil innom. Når jeg fjerna Aspøya ble det straks mye bedre. Men jeg synes det var et veldig teit forslag å reise dit i utgangspunktet.

Vel... på min går det ikke...
Jeg kan fjerne ALLE Superladerne - eller inkludere ALLE.
Det å fjerne de som ikke er interessant å bruke, går ikke på min bil med nyeste SW 6.2 oppgradert i går.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

turfsurf

Sitat fra: cirys1 på onsdag 29. april 2015, klokken 14:33
Bruker sjeldent nav men i dag prøvde jeg den, den stinker "big time" på over to mil så klarte den ikke og låse meg til motorveien. Den insisterte hele tiden på at jeg kjørte på sideveier, noen av de ganske "langt" ifra motorveien, og dermed konstant varsling om og snu fartsgrense på 40-50 osv.

Det må være noe interface med google maps som ikke fungerer for tlf min visste akkurat hvor jeg var til enhver tid.

Problemet er ikke Google Maps, men offline kartet som ikke er oppdatert. Navigasjonen blir styrt etter det. Skulle vært motsatt, og kun fallback til offline kart når Google Maps ikke er tilgjengelig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

finn_roen

Er det mulig å søke opp adresser med husnummer på Navigasjonen i Teslaen?


Tuxedo

Sitat fra: finn_roen på onsdag 29. april 2015, klokken 19:07
Er det mulig å søke opp adresser med husnummer på Navigasjonen i Teslaen?
Ja, men skriv husnummeret først.  F.eks "20 holme" gir forslag som Holmenveien 20 osv.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA