Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er normal lyd fra motoren?

Startet av ionboy, onsdag 27. mai 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

nofuelno

#30
Sitat fra: ionboy på mandag 27. april 2015, klokken 18:57
Kjøpte lader m/montering via Møller.

Skal ikke klage på noe, men jeg må være ærlig. Dette er noe av det styggeste jeg har sett ;) Har fått fine ord som "Stomipose" "En jævlig Fantorang" "Tisseflaske for voksne menn" etc.

Kommer til å bygge den inn...

Synes en Fantorang ser søtere ut ;)

Uansett, det er veldig bra at Møller har laget et såpass gunstig pakketilbud til sine kunder !
Siemens er jo heller ikke kjent for å lage dårlig elektronikk, så vi skal ikke skue fantorangen på håra !

Mest gledelig er det at stadig flere elbileiere tar kostnaden med å installere trygge ladeløsninger hjemme ;)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Syntes regnestykkene for ladetid blir misvisende. Greit nok å vise ladetid fra tomt batteri, men det er skjeldent realiteten, og vil gi biler som f.eks Tesla ekstremt lang ladetid.

F.eks vil 6A enfase lading av en tom Tesla S85 gi 3,5 døgns ladetid, og få bilen til å framstå som ubrukelig til vanlig bruk.

I praksis kommer en gjerne hjem etter t/r jobben, og har kjørt i snitt 60 km og brukt 9 kWt. Henger en originalkabelen hjemme vil denne så fullade bilen på rundt 4 timer, mens en 16A løsning vil klare dette på rundt 2,5 timer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Råde

Kunne ikke få sagt det bedre, elektrolux. For det meste er 6A lading enough for everybody.
e-Golf | X75D

Johnny

TMS og eGolf.

Olekaa

Syns den ble fin jeg. Men så har jeg gjemt den unna i carporten. Nå er det bare å vente på bilen ;D
eGolf bestillt nov 2014. Levert mai 2015
Sort metallic, sorte vinduer, ryggekam, sensor, siemens ladeboks, lys og siktpakke, keyless og varmepumpe

jan-c

Sitat fra: Olekaa på fredag 01. mai 2015, klokken 11:33
Syns den ble fin jeg. Men så har jeg gjemt den unna i carporten. Nå er det bare å vente på bilen ;D
Du blir glad i såvel bilen som ladeboksen :D Den fungerer knirkefritt mot bilen, helt sånn "out of the box".
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Gordon Retriever

Sitat fra: nofuelno på fredag 01. mai 2015, klokken 01:28Synes en Fantorang ser søtere ut ;)

Stemmer. Å skru Fantorangen fast til en stolpe i stedet, og la den henge ute hele vinteren ville ført til større protester i heimen.   :o

ionboy

Oisann! Her har det vært aktivitet ;)

Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Det jeg lurer på nå er følgende: Selve ladestøpselet har en plastkopp hengende på seg. Derfor lurte jeg på om jeg kan lage en holder rett ved siden av 2"6´en den henger på.

Problemet er nemlig at den ble montert svært lavt. Jeg fikk beskjed om å sette opp en 2"6 men fikk ikke oppgitt noe høyde. Satt den derfor i vanlig høyde med gjerdet ved siden av. Da boksen er så svær er nå støpselet svært lavt nede. I brosjyren står det at "husk å sette støpselet tilbake i ladekontakten etter bruk"

Hvorfor er det da en løs plastkopp som henger på støpselet? Kan jeg henge støpselet løst fra boksen med plastkoppen på, eller er det "feil"?

jan-c

Sitat fra: ionboy på fredag 01. mai 2015, klokken 23:03
Oisann! Her har det vært aktivitet ;)

Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Det jeg lurer på nå er følgende: Selve ladestøpselet har en plastkopp hengende på seg. Derfor lurte jeg på om jeg kan lage en holder rett ved siden av 2"6´en den henger på.

Problemet er nemlig at den ble montert svært lavt. Jeg fikk beskjed om å sette opp en 2"6 men fikk ikke oppgitt noe høyde. Satt den derfor i vanlig høyde med gjerdet ved siden av. Da boksen er så svær er nå støpselet svært lavt nede. I brosjyren står det at "husk å sette støpselet tilbake i ladekontakten etter bruk"

Hvorfor er det da en løs plastkopp som henger på støpselet? Kan jeg henge støpselet løst fra boksen med plastkoppen på, eller er det "feil"?
På ladekladden som følger med bilen, er det jo også et sånt lokk. Det blir ofte klappet på, når bilen reiser. Så har vi forskjellige måter å legge den fra oss. For eksempel og kveite opp, et spesielt "fast opplegg" eller noen slenger det på bakken. Det siste er vel ikke å an befale.
Således kunne din pistol få lokket klappet på og kabel kveiles rundt boksen. Det jeg er usikker på er om sikringen av støpslet i boksen. Er det nødvendig?
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Lefsegokk

Jeg skjønner poenget med å ha fastmontert kabel, men ti tusen for 16A er jo helt jokkmokk da?

Jeg lader fra vanlig stikkontakt i garasjen med 16A sikring. I bilen har jeg stilt inn på 16A lading. Hva er det jeg går glipp av da, bortsett fra at jeg må drasse den jævla kabelen inn og ut av bagasjerommet?

jan-c

Sitat fra: Lefsegokk på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:33
Jeg skjønner poenget med å ha fastmontert kabel, men ti tusen for 16A er jo helt jokkmokk da?

Jeg lader fra vanlig stikkontakt i garasjen med 16A sikring. I bilen har jeg stilt inn på 16A lading. Hva er det jeg går glipp av da, bortsett fra at jeg må drasse den jævla kabelen inn og ut av bagasjerommet?
Jeg var nødt til å legge ut en strømkurs, ettersom det ikke var noen der fra før. Hadde tilbud om å få gjort dette for 3-4000 kroner. Men aktuell elektriker var totalt ukjent med hvordan NEK 400:2014 skulle tolkes. Den nye delnormen i NEK 400:2014-722 definerer krav til forsyning og uttak for lading av elektriske kjøretøy.
Når da en pakke med godkjent utstyr i alle bauger og ender tilbys for 10 lapper, var det et enkelt valg for meg. Nå har jeg kjøpt meg et godkjent opplegg med samsvarserlæring og tryggheten det fører meg seg. 10A var uaktuelt som eneste alternativ hjemme, ettersom det i "verste fall" ville koste meg 42 km for å nå en hurtiglader.
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Johnny

Sitat fra: Lefsegokk på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:33
Jeg skjønner poenget med å ha fastmontert kabel, men ti tusen for 16A er jo helt jokkmokk da?

Jeg lader fra vanlig stikkontakt i garasjen med 16A sikring. I bilen har jeg stilt inn på 16A lading. Hva er det jeg går glipp av da, bortsett fra at jeg må drasse den jævla kabelen inn og ut av bagasjerommet?

Personlig synes jeg det er greit med en alternativ løsning, selv om det er en Kiwibutikk i nærheten. Da kan det like godt være en skikkelig løsning i stedet for enda en upålitelig ladekladd. Alternativet mitt kostet også mindre enn halvparten av denne her.
TMS og eGolf.

ionboy

Sitat fra: Lefsegokk på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:33
Jeg skjønner poenget med å ha fastmontert kabel, men ti tusen for 16A er jo helt jokkmokk da?

Jeg lader fra vanlig stikkontakt i garasjen med 16A sikring. I bilen har jeg stilt inn på 16A lading. Hva er det jeg går glipp av da, bortsett fra at jeg må drasse den jævla kabelen inn og ut av bagasjerommet?

Tja, kanskje ikke så mye? Vi har et hus fra 70-tallet, så jeg hadde ikke så mye valg. Tok ikke sjangsen på en forlengelsesledning fra veggkontakt til ladekabel. Jeg tenker at i og med at du er så tett på kontakt så er det vel ikke noen vits? Men det er andre her inne som har bedre peil enn meg.

Jeg rører ikke elektrisk arbeid, så tanken om å kjøpe boks og gjøre selv var helt uaktuellt.

Jeg ønsket bare en enkel løsning for fruen og meg :)

jkirkebo

Sitat fra: Lefsegokk på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:33
Jeg skjønner poenget med å ha fastmontert kabel, men ti tusen for 16A er jo helt jokkmokk da?

Jeg lader fra vanlig stikkontakt i garasjen med 16A sikring. I bilen har jeg stilt inn på 16A lading. Hva er det jeg går glipp av da, bortsett fra at jeg må drasse den jævla kabelen inn og ut av bagasjerommet?

Om du bruker den kabelen som fulgte med bilen går du glipp av 6A, siden det er en 10A kabel ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lefsegokk

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 02. mai 2015, klokken 23:56
Sitat fra: Lefsegokk på lørdag 02. mai 2015, klokken 20:33
Jeg skjønner poenget med å ha fastmontert kabel, men ti tusen for 16A er jo helt jokkmokk da?

Jeg lader fra vanlig stikkontakt i garasjen med 16A sikring. I bilen har jeg stilt inn på 16A lading. Hva er det jeg går glipp av da, bortsett fra at jeg må drasse den jævla kabelen inn og ut av bagasjerommet?

Om du bruker den kabelen som fulgte med bilen går du glipp av 6A, siden det er en 10A kabel ;)
Dette var nytt for meg. Takk for info!

Men hvordan stiller dette seg i praksis? Jeg er elendig på å vite hva Ampere, Watt og denslags er. Får jeg 40% lengre ladetid ved bruk av 10A-kabelen enn hvis jeg skaffer meg en fantorang?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA