Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er normal lyd fra motoren?

Startet av ionboy, onsdag 27. mai 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

jan-c

#15
Sitat fra: Lefsegokk på onsdag 29. april 2015, klokken 21:06
Hæ har du en boks med 16A? Men ikke bil? Hva koster egentlig en boks med 16A og fastmontert kabel? Jeg ser absolutt fordelene, men hvis det koster 5000 eller mer, er det jo noe råflott å smykke seg med slik luksus..
Fra og med i dag har jeg bil  ;D 9.580 kr. Boks, 13 meter 4 kvmm kabel, 20 A sikring og jordfeilbryter type B ferdig lagt opp.
Utover det jeg allerede har nevnt, er det betydelig raskere å lade med 16A, når en skal være sikker på å få gjort alle mulige gjøremål etter jobben eller på helg.
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

runemart

Slik ble det hos oss, montert på søyle under terrasse. Spurte montøren eksplisitt om mulighet for søylemontering (basert på bildet i starten av tråden), men han mente at den måtte ha en større flate å settes fast i. Det viste seg imidlertid å ikke være riktig. Festebraketten er ei smal "plastfjøl" som fint lot seg skru fast på en 4"x4".

iknutis

Hvor lang tid bruker dere fra 50-100% med Siemensboksen?

jan-c

Sitat fra: Knutis på torsdag 30. april 2015, klokken 10:45
Hvor lang tid bruker dere fra 50-100% med Siemensboksen?
har ikke prøvd nøyaktig 50->100, men teoretisk er det 4 timer +/-
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Råde

Sitat fra: jan-c på torsdag 30. april 2015, klokken 11:04
Sitat fra: Knutis på torsdag 30. april 2015, klokken 10:45
Hvor lang tid bruker dere fra 50-100% med Siemensboksen?
har ikke prøvd nøyaktig 50->100, men teoretisk er det 4 timer +/-
Kan svare for Saltoboks (samme greia). Ca 4 timer er ganske spot on.
e-Golf | X75D

iknutis

Okay, så teoretisk 8 timer på hele batteriet? Det er jo bare marginalt raskere enn med Schuko?

jan-c

Sitat fra: Knutis på torsdag 30. april 2015, klokken 17:26
Okay, så teoretisk 8 timer på hele batteriet? Det er jo bare marginalt raskere enn med Schuko?
Rent teoretisk og med litt slingringsmonn:
Forutsatt forbruk 1,4 Kw pr mil vil du måtte lade 36 minutter for 1 mil på 10A (Schuko). Tilsvarende 26 minutter på 16A (ladeboks e.l.). (Kjører du 5 mil er det hhv 3 timer/2 timer 10 min).
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Råde

Sitat fra: Knutis på torsdag 30. april 2015, klokken 17:26
Okay, så teoretisk 8 timer på hele batteriet? Det er jo bare marginalt raskere enn med Schuko?
Schuko 10A er vel ca 13t
e-Golf | X75D

jan-c

#23
Sitat fra: Råde på torsdag 30. april 2015, klokken 19:12
Sitat fra: Knutis på torsdag 30. april 2015, klokken 17:26
Okay, så teoretisk 8 timer på hele batteriet? Det er jo bare marginalt raskere enn med Schuko?
Schuko 10A er vel ca 13t
Er det ikke i underkant av 11 timer (Maks kapasitet batteri=24,2kW/(10 A ladefart=2,3kW pr time)=10,5 timer)

Edit:  Jeg mener ikke å kverulere :D
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

emil

Er jo litt tap i laderen, litt andre ting som kjøling o.l. som også bruker strøm mens man lader, så man får ikke 2.3kW inn på batteriet ved 10A ladekabel.

Noen tall jeg har målt på Leaf sier:
3.3kW ved 16A
1.9kW ved 10A
1.0kW ved  6A

kan variere med +/- 0.1kW litt avhengig av bl.a spenning og når batteriet nærmer seg fulladet går effekten også ned. Vil tro at en e-Golf ikke er veldig ulik.

jan-c

Sitat fra: emil på torsdag 30. april 2015, klokken 20:40
Er jo litt tap i laderen, litt andre ting som kjøling o.l. som også bruker strøm mens man lader, så man får ikke 2.3kW inn på batteriet ved 10A ladekabel.

Noen tall jeg har målt på Leaf sier:
3.3kW ved 16A
1.9kW ved 10A
1.0kW ved  6A

kan variere med +/- 0.1kW litt avhengig av bl.a spenning og når batteriet nærmer seg fulladet går effekten også ned. Vil tro at en e-Golf ikke er veldig ulik.
Mer praktisk og mindre slingringsmonn - takk for bidraget :D
"Følelsesmessig" oppleves lading med boksen som betydelig raskere enn ladekladden.
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

hottentott33

Sitat fra: jan-c på torsdag 30. april 2015, klokken 20:22
Sitat fra: Råde på torsdag 30. april 2015, klokken 19:12
Sitat fra: Knutis på torsdag 30. april 2015, klokken 17:26
Okay, så teoretisk 8 timer på hele batteriet? Det er jo bare marginalt raskere enn med Schuko?
Schuko 10A er vel ca 13t
Er det ikke i underkant av 11 timer (Maks kapasitet batteri=24,2kW/(10 A ladefart=2,3kW pr time)=10,5 timer)

Edit:  Jeg mener ikke å kverulere :D

Mulig det i praksis er kortere, men i brosjyren over e-Golf jeg har, så står det 13 timer med 10A og 8 timer med 16A, men det er sannsynligvis fra 0 til 100 noe som skjer veldig sjelden. Men regnestykket ditt ser jo logisk ut og kan sikkert stemme, så en får en vel bare konkludere med at teori og praksis ikke alltid er helt på bølgelengde :-)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

jan-c

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 30. april 2015, klokken 22:00
Sitat fra: jan-c på torsdag 30. april 2015, klokken 20:22
Sitat fra: Råde på torsdag 30. april 2015, klokken 19:12
Sitat fra: Knutis på torsdag 30. april 2015, klokken 17:26
Okay, så teoretisk 8 timer på hele batteriet? Det er jo bare marginalt raskere enn med Schuko?
Schuko 10A er vel ca 13t
Er det ikke i underkant av 11 timer (Maks kapasitet batteri=24,2kW/(10 A ladefart=2,3kW pr time)=10,5 timer)

Edit:  Jeg mener ikke å kverulere :D

Mulig det i praksis er kortere, men i brosjyren over e-Golf jeg har, så står det 13 timer med 10A og 8 timer med 16A, men det er sannsynligvis fra 0 til 100 noe som skjer veldig sjelden. Men regnestykket ditt ser jo logisk ut og kan sikkert stemme, så en får en vel bare konkludere med at teori og praksis ikke alltid er helt på bølgelengde :-)
Jeg får stadig voksenopplæring her på forumet, tusen takk for det!
Moro å prøve seg, selv om det kanskje blir forvirrende for såvel meg som for andre.
Med dine og emils kommentarer bøyer jeg av :-)
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

stefse

Boksen ser helt latterlig svær ut. Men prisen inklusive arbeidet på huset og nettet er vel ikke helt galen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

hottentott33

Sitat fra: jan-c på torsdag 30. april 2015, klokken 22:33
Jeg får stadig voksenopplæring her på forumet, tusen takk for det!
Moro å prøve seg, selv om det kanskje blir forvirrende for såvel meg som for andre.
Med dine og emils kommentarer bøyer jeg av :-)

Tja, jeg ville nok stolt mer på utregningen din enn en teori i en brosjyre :)  Jeg får uansett teste i neste uke da jeg forhåpentligvis får min bil.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA