Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp og råd til USA import av LEAF

Startet av MaritaT, onsdag 27. mai 2015, klokken 21:36

« forrige - neste »

MaritaT

Noen som har tips til løsninger ved dogg på rutene i regnvær? Uten å ta på vifteanlegget :)

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

BE

Eventuelt vindavvisere på og kjøre med vinduene på gløtt?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

Sitat fra: MaritaT på mandag 27. april 2015, klokken 17:38
Noen som har tips til løsninger ved dogg på rutene i regnvær? Uten å ta på vifteanlegget :)
Etter trening dogger det MYE, da kjører jeg bare vinduene åpne en kort periode. Funker greit det.

Sitat fra: TB på mandag 27. april 2015, klokken 19:13
Zalo skal og ha god effekt.
Veldig bra effekt, bruker det selv. Noen dråper på en tørr klut og gni utover på innsida av frontruta.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

fws

Kan jeg lure på hvorfor man ikke vil ha på vifta? Den bruker jo minimalt med strøm.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

CitB59EL

Det er å lure seg selv å ikke bruke bare vifta(ikke varme) for å spare strøm. Rekkevidde tapet måles nok i meter isteden for km.

Selv kjører jeg vifta kraftig(full guffe mot ruta) en god stund før jeg går inn i f.eks hell tunnelen uten varme og den dugger noe h-jvli noen ganger under bestemte forhold men slipper dette med dette trikset. Er for sent når dugget først har kommet i tunnelen å slå på vifta. Erfart etter nær døden opplevelse. Kjører med vifta mot ruta på i lav hastighet hele tiden selv uansett temp og vær.   

tomrh

Sitat fra: fws på torsdag 30. april 2015, klokken 08:52
Kan jeg lure på hvorfor man ikke vil ha på vifta? Den bruker jo minimalt med strøm.
Minimalt kanskje, men Leaf varmer opp kjølevæska selv om varmen ikke brukes, og man bruker strøm på å holde denne varm. Dårlig design. Slik er det ikke på f.eks. trillingene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

CitB59EL

Det var jeg ikke klar over. Gjør saken litt annerledes! På min berlingo er dette helt separat med varmeelement i luft via hovedbatteri og vifte via 12V separat.
Ergo påvirkes ikke rekkevidden.

Men ville fremdeles anbefale min fart på vifta om en ikke skal dra 100% rekkevidde på alle turer. Er det noen som har testet dette hvor mye kortere rekkevidden blir på Leaf kontra av?

Kjell Leaf

Sitat fra: tomrh på torsdag 30. april 2015, klokken 09:12
Sitat fra: fws på torsdag 30. april 2015, klokken 08:52
Kan jeg lure på hvorfor man ikke vil ha på vifta? Den bruker jo minimalt med strøm.
Minimalt kanskje, men Leaf varmer opp kjølevæska selv om varmen ikke brukes, og man bruker strøm på å holde denne varm. Dårlig design. Slik er det ikke på f.eks. trillingene.
Det er bare gamle Leaf som varmer kjølevæske da. Hvis man kjører rundt med duggede ruter for å spare strøm, da skal man kjøpe seg fossilbil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Smasher

Er det fortsatt mye og spare på dette med nyere modeler med varmepumpeteknologi også?

Spiffster

Det hjelper også mye å trykke en gang på mode for å dele luftstrømmen mellom bein og vindu. Og øke viftehastigheten et hakk. Da dugger det mye mindre selv uten varme og ac.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA