Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekk og felger

Startet av MaritaT, onsdag 27. mai 2015, klokken 21:28

« forrige - neste »

MaritaT

Hei!

Jeg skal på langtur, og på en strekning på 118 km finnes det ikke en eneste ladestasjon. Denne veien er langs fjellsider, og har litt oppoverbakker, er det realistisk at dette går bra? Har aldri vært på langtur med bilen før!

ca119

Hm, om sommern skulle det være håp - om vintern kan du garantert glemme det.
Men du få prøve å finne ut svaret selv:
http://www.jurassictest.ch/GR/

kodalse

Hvis du beskriver litt fra - til kan det hende andre har forsøkt ruten før deg og kan gi noen råd.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: MaritaT på mandag 27. april 2015, klokken 17:37
Jeg skal på langtur, og på en strekning på 118 km finnes det ikke en eneste ladestasjon. Denne veien er langs fjellsider, og har litt oppoverbakker, er det realistisk at dette går bra? Har aldri vært på langtur med bilen før!
Joda, dette går bra! :)

Vi kjørte Rindal - Kristiansund i fjor sommer, det er 110 km i strekk uten ladestopp. To voksne i bilen + et par bagger. Startet selvfølgelig med fulladet batteri, hadde ca. 15 km rekkevidde igjen på displayet da vi kom fram (og det er enda ei mil tilgjengelig med strøm etter at displayet har nådd 0). Dette var om sommeren i 18 varmegrader, vi kjørte i Eco og med varmeapparatet slått av. Typisk 80 km/t landevei, litt opp og litt ned pluss en fergestrekning. Ispedd noen 50- 60- og 70-soner. Følte det gikk helt greit, ingen rekkeviddeangst. Standard 2012 modell med medfølgende Ecopia EP150 dekk, pumpet opp til ca. 2,8 bar (tips: litt høyere dekktrykk gir litt bedre rekkevidde).

For å være på den sikre siden så beregn god tid og kjør litt saktere enn fartsgrensen når du kan, det øker rekkevidden ytterligere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Daeedor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 28. april 2015, klokken 14:54
Sitat fra: MaritaT på mandag 27. april 2015, klokken 17:37
Jeg skal på langtur, og på en strekning på 118 km finnes det ikke en eneste ladestasjon. Denne veien er langs fjellsider, og har litt oppoverbakker, er det realistisk at dette går bra? Har aldri vært på langtur med bilen før!
Joda, dette går bra! :)

Vi kjørte Rindal - Kristiansund i fjor sommer, det er 110 km i strekk uten ladestopp. To voksne i bilen + et par bagger. Startet selvfølgelig med fulladet batteri, hadde ca. 15 km rekkevidde igjen på displayet da vi kom fram (og det er enda ei mil tilgjengelig med strøm etter at displayet har nådd 0). Dette var om sommeren i 18 varmegrader, vi kjørte i Eco og med varmeapparatet slått av. Typisk 80 km/t landevei, litt opp og litt ned pluss en fergestrekning. Ispedd noen 50- 60- og 70-soner. Følte det gikk helt greit, ingen rekkeviddeangst. Standard 2012 modell med medfølgende Ecopia EP150 dekk, pumpet opp til ca. 2,8 bar (tips: litt høyere dekktrykk gir litt bedre rekkevidde).

For å være på den sikre siden så beregn god tid og kjør litt saktere enn fartsgrensen når du kan, det øker rekkevidden ytterligere.

Med andre ord , det KAN gå på sommerstid med absolutt alt på sparebluss og med høyere dekktrykk enn anbefalt av produsent ( dvs dårligere kjøre-egenskaper og lengre bremselengde.) Regner det , f.eks , så får man både høyere rullemotstand pga regnet og mulige kritiske kjøregenskaper våt kjørebane og høyt dekktrykk)

I mine øyne ; dette ville jeg ikke prøvd på regulær basis , og ihvertfall ikke vinterstid. :P

tomrh

#5
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 28. april 2015, klokken 15:31
I mine øyne ; dette ville jeg ikke prøvd på regulær basis , og ihvertfall ikke vinterstid. :P
Pessimist! ;D
Neida, men jeg forstod det slik at trådstarter skal på denne langturen uansett.(?) Kanskje det dreier seg om å kjøre hjem en bruktkjøpt Leaf? Da er det ikke regulær basis, men snakk om kun å få gjennomført turen fordi alle andre opsjoner blir dyrere eller mer kompliserte. Man kan alltids kjøre mye lengre om man bare kjører sakte nok, det som gir aller lengst rekkevidde er å holde 40 km/t (fremdeles uten bruk av varme).

Btw - kjørte forøvrig ofte en i-MiEV opp til hytta i Rindal sommers tid i 2012 og 2013, det er 100 km distanse fra 10 m.o.h. i Trondheim og parkerer oppe på 250 m.o.h. Holdt normale hastigheter. Og mjauen har bare 16 kWh batteri. Gikk såvidt. Men må innrømme at jeg gjerne stopper i Orkanger nå for å hurtiglade etter at den åpnet i fjor vinter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Daeedor

Tomrh ;  joda , du har jo mye rett , og dessuten ER jeg pessimist !  ;D  hehe...

MaritaT

Sitat fra: kodalse på tirsdag 28. april 2015, klokken 09:29
Hvis du beskriver litt fra - til kan det hende andre har forsøkt ruten før deg og kan gi noen råd.

Dette er en strekning i ryfylke (fra sauda til aksdal senter), type fartsgrense 80 med mye svinger, smale veier (opp og ned i fart) og ikke kjempe bratte oppoverbakker, men bakker som gjør at bilen kjører i 4 dotter i dashbordet (er ikke heeelt kjent med terminologi på dette enda som dere kanskje skjønner  ;D) og lite nedoverbakker og litt bortover.

MaritaT

Sitat fra: tomrh på tirsdag 28. april 2015, klokken 14:54
Sitat fra: MaritaT på mandag 27. april 2015, klokken 17:37
Jeg skal på langtur, og på en strekning på 118 km finnes det ikke en eneste ladestasjon. Denne veien er langs fjellsider, og har litt oppoverbakker, er det realistisk at dette går bra? Har aldri vært på langtur med bilen før!
Joda, dette går bra! :)

Vi kjørte Rindal - Kristiansund i fjor sommer, det er 110 km i strekk uten ladestopp. To voksne i bilen + et par bagger. Startet selvfølgelig med fulladet batteri, hadde ca. 15 km rekkevidde igjen på displayet da vi kom fram (og det er enda ei mil tilgjengelig med strøm etter at displayet har nådd 0). Dette var om sommeren i 18 varmegrader, vi kjørte i Eco og med varmeapparatet slått av. Typisk 80 km/t landevei, litt opp og litt ned pluss en fergestrekning. Ispedd noen 50- 60- og 70-soner. Følte det gikk helt greit, ingen rekkeviddeangst. Standard 2012 modell med medfølgende Ecopia EP150 dekk, pumpet opp til ca. 2,8 bar (tips: litt høyere dekktrykk gir litt bedre rekkevidde).

For å være på den sikre siden så beregn god tid og kjør litt saktere enn fartsgrensen når du kan, det øker rekkevidden ytterligere.

Så bilen kan faktisk kjøre en mil etter at den viser 0? kjekt å vite :D godt å høre at det gikk godt for deg også med last!! Jeg skal kjøre nå om to uker, så er jo ikke sommertemperatur men i alle fall ikke minusgrader. Vet du hvor lave grader som påvirker rekkevidden? Om det er sånn 2-3 grader f.eks? skal sjekke luften i dekkene :D

MaritaT

Sitat fra: tomrh på tirsdag 28. april 2015, klokken 15:46
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 28. april 2015, klokken 15:31
I mine øyne ; dette ville jeg ikke prøvd på regulær basis , og ihvertfall ikke vinterstid. :P
Pessimist! ;D
Neida, men jeg forstod det slik at trådstarter skal på denne langturen uansett.(?) Kanskje det dreier seg om å kjøre hjem en bruktkjøpt Leaf? Da er det ikke regulær basis, men snakk om kun å få gjennomført turen fordi alle andre opsjoner blir dyrere eller mer kompliserte. Man kan alltids kjøre mye lengre om man bare kjører sakte nok, det som gir aller lengst rekkevidde er å holde 40 km/t (fremdeles uten bruk av varme).

Btw - kjørte forøvrig ofte en i-MiEV opp til hytta i Rindal sommers tid i 2012 og 2013, det er 100 km distanse fra 10 m.o.h. i Trondheim og parkerer oppe på 250 m.o.h. Holdt normale hastigheter. Og mjauen har bare 16 kWh batteri. Gikk såvidt. Men må innrømme at jeg gjerne stopper i Orkanger nå for å hurtiglade etter at den åpnet i fjor vinter.

Jeg må nok ta denne kjøreturen ja, flytter til Bergen så må nesten ha kjerra med meg ;) om det finnes flere tips for å forlenge rekkevidden mottas med glede!

Og takk for optimismen, nå ser jeg ikke så svart på det lenger! hehe

MaritaT

Lønner det seg forresten å kjøre i eco mode hele turen? Jeg føler det er flere dotter i dashbordet i oppoverbakker med eco mode enn vanlig, stemmer det? Og er det lurt å se på dottene? etter som jeg forstår så er det jo mindre dotter jo bedre kjører du??  ???

tomrh

#11
Dottene på dashbordet viser motoreffekt, dvs. løpende strømforbruk. Men ikke vær opptatt av dét, man må nødvendigvis bruke mer strøm i oppoverbakke men det balanseres av at man får igjen litt strøm i nedoverbakke. Bare kjør mest mulig jevnt og ikke så fort. Rekkeviddeindikatoren vil også gå opp og ned avhengig av om du har nedover- eller oppoverbakker - den tror hele tiden man vil fortsette å kjøre slik man gjør i øyeblikket. Ignorér disse svingningene. Det er bare når man har kjørt endel kilometer i flatt terreng i gjennomsnittsfart at rekkeviddeindikatoren viser sånn noenlunde riktig.

Her er en test der bl.a. en Leaf Visia uten varmepumpe ble kjørt til den stoppet: Dette var en kjølig novemberdag, klimaanlegget stod på 22 grader og de kjørte i D. Likevel gikk Leafen hele 115,7 km før den stoppet.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: MaritaT på onsdag 29. april 2015, klokken 16:53
Lønner det seg forresten å kjøre i eco mode hele turen? Jeg føler det er flere dotter i dashbordet i oppoverbakker med eco mode enn vanlig, stemmer det? Og er det lurt å se på dottene? etter som jeg forstår så er det jo mindre dotter jo bedre kjører du??  ???
Egentlig er det ett fett. Det eneste Eco gjør er å gjøre bilen "dauere" slik at man blir tvunget til å kjøre rolig. I tillegg begrenser den varmeapparatet men det skal du jo ikke bruke likevel. Men eco gir tilsynelatende noen kilometer ekstra på rekkeviddeindikatoren (fordi bilen "vet" at du ikke kan gå helt bananas med wattpedalen). Kan være psykologisk lurt å se disse kilometrene eksistere ihvertfall. ;)

Skulle det bli krise så går det faktisk an å ringe på hos folk og spørre om å få lade. Har måttet gjøre det én gang i min elbilkarriære, det verste var egentlig selve tanken på å måtte gjøre det - for bonden var svært hyggelig han og insisterte på at jeg ikke skulle betale for strømmen. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

MaritaT

Om det skulle gå helt galt og bilen stopper (og det ikke er hus i nærheten), hvem ringer man til for å få hjelp til å bli tauet til nermeste ladestasjon? Er det slik som dekkes av forsikring osv? Greit å være forberedt på worst case scenario :P

tomrh

Sitat fra: MaritaT på onsdag 29. april 2015, klokken 16:45
godt å høre at det gikk godt for deg også med last!!
Må bare presisere at turen jeg refererer til ikke var en tur vi måtte gjennomføre, men en helt vanlig kjøretur til Kristiansund der kona og jeg skulle nyte en weekend på hotell, og vi valgte å kjøre elbil med utgangspunkt fra hytta vår. Distansen på 110 km var langt fra noe avskrekkende, men noe helt planlagt som vi helt klart forventet at Leafen skulle klare med god margin. Noe den gjorde, og den turen gjør vi gjerne igjen, opplevde det egentlig som helt udramatisk. :)

Sitat fra: MaritaT på onsdag 29. april 2015, klokken 20:19
Om det skulle gå helt galt og bilen stopper (og det ikke er hus i nærheten), hvem ringer man til for å få hjelp til å bli tauet til nermeste ladestasjon? Er det slik som dekkes av forsikring osv? Greit å være forberedt på worst case scenario :P
Om du er NAF-medlem kan du jo ringe dem om alt skulle skjære seg. Og forsikringsselskapet ditt har kanskje avtale med Viking eller Falken? Da vi kjøpte Mitsubishi i-MiEV i 2012 fikk vi inkludert en 3-årsavtale på gratis bilberging om man kjørte tom for strøm, men har ikke hørt om at Nissan har en slik? Andre her vet det sikkert bedre enn meg?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA