Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Knitrelyd via blåtann?

Startet av VanillaBean, onsdag 27. mai 2015, klokken 20:11

« forrige - neste »

emil

Hva hvis bilen har timer-styrt lading og/eller forvarming så bilen skal være fulladet og varm til eier kommer og skal kjøre hjem?

På samme måte som jeg mener at man ikke skal legge ut usensurerte bilder av biler som ikke lader på ladeplass når man ikke vet årsaken til at den står der uten å lade skal man heller ikke trekke ut andres ladekabeler uten å ha fått klarsignal fra den andre eieren.

Ser jo ellers at en del her mener at de har mer rett på parkering og strøm enn andre, og jeg håper at jeg ikke møter de når jeg trenger å ha fullt batteri og varm bil før avgang for å rekke fram.

For egen del lader jeg med 16A og flytter bilen når jeg kan. Andre ganger står jeg hele parkeringstiden ut og bruker timer for å få redusert tiden bilen står fulladet. Uansett overholder jeg alltid skiltingen på stedet.

cra

Sitat fra: emil på mandag 18. mai 2015, klokken 07:47
Hva hvis bilen har timer-styrt lading og/eller forvarming så bilen skal være fulladet og varm til eier kommer og skal kjøre hjem?

Ha har jo eieren blokkert ladeplassen "hele dagen" med overlegg. (Selv om man ikke vet om ladingen kanskje starter om to minutter.) Om bilen står på plassen etter at den er ferdig å lade kan det jo være eier har blitt heftet/forhindret fra å flytte bilen.

Ikke et lett tema dette, med mange "ifs and buts". Uansett mener jeg man bør tilstrebe å stå på ladeplasser så lite som overhode mulig, og ikke i det heletatt (så langt det er mulig) uten å lade.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: cra på mandag 18. mai 2015, klokken 09:00
Ha har jo eieren blokkert ladeplassen "hele dagen" med overlegg. (Selv om man ikke vet om ladingen kanskje starter om to minutter.) Om bilen står på plassen etter at den er ferdig å lade kan det jo være eier har blitt heftet/forhindret fra å flytte bilen.

Hvis jeg er på jobb i 8 timer og trenger 6 timer for å lade opp batteriet, er det feil av meg å stå to timer på ladeplassen før bilen starter lading?


KjellG

Hva om du selv trengte 2 timer lading for å komme deg hjem? Starte ladingen etter 8 timers dag og etter at kollegaen har dratt ut snabelen? "Blir sen til middag i dag, kollegaene trengte parkeringsplass i hele dag, så jeg starter ladingen først nå."

cra

Sitat fra: emil på mandag 18. mai 2015, klokken 09:36
Hvis jeg er på jobb i 8 timer og trenger 6 timer for å lade opp batteriet, er det feil av meg å stå to timer på ladeplassen før bilen starter lading?

Som hovedstandpunkt vil jeg si at det bør du absolutt ikke gjøre; det kan jo tenkes at det er noen andre som kunne ha trengt å lade de to tomene for å rekke noe de skal. Så egentlig burde du sette på lading når du kommer og flytte bilen når den er fulladet etter seks timer slik at noen andre kan benytte ladinga, alternativt parkere på en annen plass og så flytte bilen til ladineplass når det er seks timer til du skal hjem.

Men så var det "ifs and buts", da. Kanskje har du en jobb der dette ikke er praktisk, slik at du er nødt til å gjøre det slik for å kunne kjøre elektrisk. Kanskje er det få elbilister i området slik at det ikke er noe problem om du tar opp plassen unødig et par timer. Andre ting kan spille inn.

Det er opp til hver enkelt å avgjøre hvordan man vil gjøre det, og jeg tipper de fleste av oss innimellom gjør ting vi vet vi ikke burde, men føler at "det er nødvendig". Jeg har selv gjort det (ikke direkte relatert til elbil), og kommer sikkert til å gjøre lignende ting igjen, hvis jeg føler at det kan rettferdiggjøres ved at fordelen for min del noenlnde oppveier eventuelle ulemper for andre.

Som elbilist som starta med Think for ti år siden er det mulig at jeg er litt ekstra hårsår på akkurat dette området, og nå som jeg kjører Tesla er det som regel veldig lett å kunne velge løsniger som lar andre som trenger lading mer enn meg ta plassen (les: jeg har som regel nok strøm på batteriet og vel så det). Det betyr imidlertid ikke at jeg har glemt helt hvor jeg kommer fra. Jeg synes det er riktig å dele på godene så mye som mulig, og er godt klar over at andre kan ha behov som bare kan dekkes på måter som jeg selv synes man bør unngå. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Hvis standarden blir at man ikke skal parkere på ladeplass for å lade i tilfelle det kommer noen etterpå med et større ladebehov enn deg er det jo bare å gi opp alt.

KjellG

Parkere på ladeplass og ladingpå ladeplass er ikke synonymer. Min kommentar var to timer kun som placeholder.

emil

Sitat fra: KjellG på mandag 18. mai 2015, klokken 19:43
Parkere på ladeplass og ladingpå ladeplass er ikke synonymer. Min kommentar var to timer kun som placeholder.

Da blir det å justere effekten på ladekabelen (eller fra bilen der de støtter det) så man akkurat er fulladet når dagen er over...

Da lader man 100% av tiden man står på ladeplassen og alle er fornøyde uten at noe egentlig har endret seg.

THE

Har ladet på hurtiglader (43kW AC) kun et par ganger. Den ene gangen sto det en Tesla og ladet på en gratis ladestasjon. Den hadde stått der ganske lenge i følge status på ladestajoner.no. Jeg ventet ei god stund, men ingen eier dukket opp. Sendte SMS til 2282 og fikk eier av bilen, søkte opp tlf nr og tok kontakt med eier for å høre om jeg kunne låne laderen i 20 minutter. Jeg måtte ha strøm for å komme meg hjem, og det var sent på kvelden. Hvis jeg ikke hadde fått kontakt med eier, så hadde jeg vært nødt til å avslutte ladingen, men da hadde jeg sendt en SMS med beskjed om at jeg hadde gjort det. Kunne aldri drømt om å trekke ut ladekabelen til noen andre uten først å ha forsøkt å komme i kontakt med eier av bilen. Hvis jeg noen gang må avslutte ladingen til andre så vil jeg også koble til igjen når jeg er ferdig, og gi de beskjed via SMS slik at de vet at lading har blitt avbrutt.

Jeg har lastet ned og registrert meg på http://chargebump.com/, og håper at flest mulig gjør det da det virker som en grei måte å sende forespørsel om å få tilgang til ladestasjon. Enkelt å svare for den som får forespørselen også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: emil på mandag 18. mai 2015, klokken 20:14
Da blir det å justere effekten på ladekabelen (eller fra bilen der de støtter det) så man akkurat er fulladet når dagen er over...

Da lader man 100% av tiden man står på ladeplassen og alle er fornøyde uten at noe egentlig har endret seg.

Ja, nettopp. Det er selvsagt irriterende å komme til en ladeplass som er opptatt av noen som lader, men det er direkte provoserende å komme til en ladeplass som er opptatt av noen som ikke lader. (Det har også vært diskutert mange ganger om "ladeplikt" på slike plasser, og da vil noen synes det er enklere å parkere et annet sted enn å drasse med seg kabel, mens noen vil lade "for syns skyld" for å ha en lettvindt P-plass.)

Det er jo "førstemann til mølla"-prinsippet som gjelder, men er det krise kan man jo ta kontakt med den som allerede står der og spørre om det går an å ordne noe. De fleste er nok fleksible mtp. å la noen andre ta plassen en stund om det er krise og praktisk gjennomførbart.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: cra på tirsdag 19. mai 2015, klokken 11:47
Sitat fra: emil på mandag 18. mai 2015, klokken 20:14
Da blir det å justere effekten på ladekabelen (eller fra bilen der de støtter det) så man akkurat er fulladet når dagen er over...

Da lader man 100% av tiden man står på ladeplassen og alle er fornøyde uten at noe egentlig har endret seg.

Ja, nettopp. Det er selvsagt irriterende å komme til en ladeplass som er opptatt av noen som lader, men det er direkte provoserende å komme til en ladeplass som er opptatt av noen som ikke lader. (Det har også vært diskutert mange ganger om "ladeplikt" på slike plasser, og da vil noen synes det er enklere å parkere et annet sted enn å drasse med seg kabel, mens noen vil lade "for syns skyld" for å ha en lettvindt P-plass.)

Det er jo "førstemann til mølla"-prinsippet som gjelder, men er det krise kan man jo ta kontakt med den som allerede står der og spørre om det går an å ordne noe. De fleste er nok fleksible mtp. å la noen andre ta plassen en stund om det er krise og praktisk gjennomførbart.

Men uansett bilen som står på ladeplassen man vil ha lader, forvarmer eller venter på lading så trekker man ikke ut ladekabel fra andres biler uten å ha snakket med eier først.

Verden er ikke sort/hvit og hvis det faktisk blir et problem at folk napper ut schukoen min fordi jeg kun lader i 6 av 8 timer og ikke har mulighet til å flytte bilen, og trenger fullt batteri og forvarmet bil for å komme meg hjem, kommer jeg til å modde de blå lysene på dash så den alltid blinker for laveste tredjedel uansett om den lader eller ikke.

Forhåpentligvis kommer det en løsning på "problemet" i form av mye flere ladeplasser med betaling for tiden man okkuperer ladeplassen mens det er gratis å stå på plasser uten lademulighet.

Kvikken

#71
Det er ladeplass, ikke parkeringsplass. Med unntak i noen plassers retningslinjer, men selv her bør man bruke skjønn. Enkelt og greit.

Lader bilen og er innenfor plasses retningslinjer gjør man ingen ting. Lader ikke bilen så kan man kan uten problem ta ut kabelen for å lade sin egen bil.

Hvis bilen lader og har stått for lenge eller utenfor retningslinjene forsøker man å få tak i eier. Man napper ikke ut en ladekabel som trekker strøm.

Dette er en merkelig diskusjon med "jeg vil helst stå her hele dagen fordi det er så praktisk for meg" type holdninger. Det forsterker imaget mange har av dagens elbilister som egoister.

I grunn det samme som slår meg hver gang jeg ser elbiler kjøre opp bussholdeplassfelt mellom kollektivfelt som kun er tillatt for buss og taxi fremfor å orke å stå 100m i kø.

emil

Sitat fra: Kvikken på onsdag 20. mai 2015, klokken 17:21
Lader ikke bilen så kan man kan uten problem ta ut kabelen for å lade sin egen bil.

Og da kommer man til et av problemene jeg prøvde å få svar på tidligere i tråden. Trekker du ut ladekabelen min fordi bilen min er ferdigladet en time før jeg er ferdig på jobb er ikke det i seg selv noe stort problem for meg. Men nå står du på en vanlig parkeringsplass, ikke ladeplass, og lader på kontakten tilhørende ladeplassen jeg står på.

I det jeg kjører ut kommer en ny bil inn på ladeplassen. Kontakten er i bruk av din bil, hva skal han gjøre nå?

Sikkert noen som skyter meg nå, men i den situasjonen hadde jeg trukket ut din ladekabel uten å spørre og så koblet på min selv. Hadde jeg hatt tid og anledning til det hadde jeg muligens sjekket om du du hadde lagt igjen noe nummer eller søkt det opp selv og sendt deg en melding om at jeg overtok ladekontakten siden du ikke sto parkert på ladeplass.

Thomas Parsli

Sitat fra: Kvikken på onsdag 20. mai 2015, klokken 17:21
Det er ladeplass, ikke parkeringsplass. Med unntak i noen plassers retningslinjer, men selv her bør man bruke skjønn. Enkelt og greit.

Å trekke ut ladekabelen på en bil som ladet er ikke å vise skjønn.

Sitat fra: Kvikken på onsdag 20. mai 2015, klokken 17:21
Lader bilen og er innenfor plasses retningslinjer gjør man ingen ting. Lader ikke bilen så kan man kan uten problem ta ut kabelen for å lade sin egen bil.

Så lenge du betaler et depositum på 6500,- før du trekker ut kabelen er det greit for meg.
Kabelen er (normalt) låst i ladestolpen og hvis den blir stjålet fordi du har tatt den ut anser jeg det som ditt problem.

Sitat fra: Kvikken på onsdag 20. mai 2015, klokken 17:21
Hvis bilen lader og har stått for lenge eller utenfor retningslinjene forsøker man å få tak i eier. Man napper ikke ut en ladekabel som trekker strøm.
Der er vi helt enige!


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Problemet med biler som okuperer ladeplasser uten å lade vil reduseres om det var avgift for parkering på plassen slik at det å flytte seg ble lønsomt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA