Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Knitrelyd via blåtann?

Startet av VanillaBean, onsdag 27. mai 2015, klokken 20:11

« forrige - neste »

elektrolux

Tror nok de som "låner" det beslaglagte stikket plugger den opprinnelige bilen til igjen etter lading.

Dermed er heller ikke dette et problem.

Eneste problemet er all volden det trues med mens en forsøker å fylle på litt drivstoff. :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

Etter logikken som fremmes her så tror jeg kjøper meg en hjullås til bruk på elbiler som legger beslag på ladepunkter i ukesvis: Låses opp når vedkommende selv har fått koblet seg fra og ventet til jeg har fått ladet.

Elmo

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 14. mai 2015, klokken 11:49
Fredag, det høres ut som bilen din er ødelagt, ta det opp med Tesla og få det reparert. Inntil du får reparert bilen din vil jeg foreslå at du parkerer hjemme og tar drosje/buss til flyplassen, Opplegget du beskriver er nemlig kke bærekraftig.
Sitat fra: fredag på torsdag 14. mai 2015, klokken 11:53
Dette er helt normalt. Kalles vampire loss.

Selvom det har fått et navn, så er det vel ikke dermed sagt at det ikke er en feil.
Og HVIS det ER en feature, så syns jeg allikevel Tesla burde klare å rette på problemet
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Powerflux

Sitat fra: fredag på torsdag 14. mai 2015, klokken 12:11

Buddy-eieren hadde virkelig fortjent en på trynet. Og det risikerer dere også
Jeg kommer ALDRI til å slå først og støtter ikke på noen måte håndgemeng MEN, hvis noen så mye som antydningsvis forsøker seg på å kjekke seg med et sleivspark eller et dårlig plassert slag for å markere styrke så kommer det til å vanke realt med bank der løse tenner og brukken nese ikke på noen måte er avsluttningen på mengden pryl som kommer til å bli utdelt!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

VanillaBean

Sitat fra: Roma på tirsdag 05. mai 2015, klokken 13:34
Man rører ikke andres eiendom sånn uten videre med mindre helse står på spill. Send reg nr på bil til 2282 og ring vedkommede og spørr HØFLIG om du kan få lade.

Alt annet blir det bare tull av.

Amen! ;D
iMiev siden september 2013.

VanillaBean

Jeg synes det har kommet mange gode og siviliserte ideer her. Mine favoritter er:

Å sende SMS til 2282 for å få eiers navn (og forhåpentligvis nummer via 1881)

Å klistre nummer inni lokket på "laderåpningen"

Å okkupere en ladeplass i timer eller dager om en er ferdig å lade, er selvsagt en uting, men jeg synes det også er viktig at vi elbilister opptrer sivilsert mot hverandre, samtidig som vi viser solidaritet. Å ta en telefon for å spørre pent om å få overta plassen til en som tilsynelatende er ferdig er en god ide :-)
iMiev siden september 2013.

Kvikken

#51
Hvis en bil er ferdig med å lade så er det vel helt akseptabelt å fjerne ledningen for å kunne lade selv. Man kan få bot for å stå på ladere uten aktiv lading. Enhver har ansvar for å følge opp dette selv og gjør de ikke det er det absolutt ikke feil etikette å fjerne ledningen. Toppen av egoisme må være å okkupere en lader uten å lade. Tror du ikke at du rekker å komme tilbake ja så setter du ikke bilen der, dette er ditt problem ikke andres.

Det samme gjøres ved hurtigladere hvor eieren har forlatt bilen. Her er det maks 80% eller 30min hvis andre venter. Selv venter jeg av høfflighet til bilen slutter å lade og så tar jeg den ut for å lade min egen bil. (Napper aldri ut en ledning som har aktiv lading da hurtigladere har stopp knapp!).

Ser ingen grunn til at dette skal være feil. Det som er feil er å hindre andre tilgang til laderen når din bil er ferdig.
Man opptrer hyggelig og sivilisert og har kun mottatt smil fra de som kommer tilbake mens jeg står der, gir også pent beskjed om at bilen var ferdig med å lade. Tilbakemeldingen har alltid vært at "så bra at du skjønte og gjorde det".

Ikke er det sikkert at man får tak i eier på mobil og man skal kjase med alt dette fordi folk ikke følger retningslinjer på ladere? Nei for noe tull! Ta ansvar for laderbruken eller aksepter at andre gjør det og kanskje du begynner å ta hensyn når bilen blir tauet bort.

EDIT:
Lysbuer? For noe sprøyt, foregår det ikke aktiv lading er det ingen risiko forbundet med å fjerne ledningen fra laderen. Låsing av kabelen sørger du for i bilen.

Og en ting til, du skal heller ikke stå på en ladeplass når du ikke lader, med mindre plassen spesifiket tillater det, skjerpings!

jkirkebo

#52
Sitat fra: Kvikken på lørdag 16. mai 2015, klokken 13:12
Hvis en bil er ferdig med å lade så er det vel helt akseptabelt å fjerne ledningen for å kunne lade selv. Man kan få bot for å stå på ladere uten aktiv lading. Enhver har ansvar for å følge opp dette selv og gjør de ikke det er det absolutt ikke feil etikette å fjerne ledningen. Toppen av egoisme må være å okkupere en lader uten å lade. Tror du ikke at du rekker å komme tilbake ja så setter du ikke bilen der, dette er ditt problem ikke andres.

Mao. mener du ladeplassene på Gardermoen er helt verdiløse, de færreste rekker jo tilbake før bilen er fulladet? Eller de på jernbanestasjonene, de fleste er borte ca. 10 timer når de pendler til jobb?

Sitat
Det samme gjøres ved hurtigladere hvor eieren har forlatt bilen. Her er det maks 80% eller 30min hvis andre venter. Selv venter jeg av høfflighet til bilen slutter å lade og så tar jeg den ut for å lade min egen bil. (Napper aldri ut en ledning som har aktiv lading da hurtigladere har stopp knapp!).

Maks ladetid varierer fra hurtiglader til hurtiglader. Jeg setter Teslaen på lading på AC hurtigladeren på Roa eller Dokka titt og ofte og blir borte 1-1.5 time. Jeg trenger all strømmen jeg kan få. Betaler 2.50,- pr. minutt for 22kW. Heldigvis er det ikke mulig for andre å trekke ut kabelen eller avslutte lading (uten å bruke nødstopp). Prøver noen seg på nødstoppen for å kapre laderen får jeg varsel på mobilen og kommer til å ta et rimelig heftig oppgjør med den som prøvde seg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvikken

#53
jkirkebo:
Som jeg skriver "med mindre plassen spesifiket tillater det". Alle forstår at betalt langtidsparkering på en flyplass eller betalte pendlerplasser er annerledes.

Jeg sa heller ikke nødstopp men stopp. Alle hurtigladere jeg har brukt  (chademo) har en knapp for å stoppe lading. Jeg har dog aldri stoppet andres lading men det er fult mulig å gjøre det ved å velge "stopp lading". Nødstopp er det ordet sier. Å stoppe andres lading fra menyen er dog ikke noe jeg ville oppfordret til å gjøre.

Når det gjelder retningslinjer for bruk av hurtiglader følger man de som til enhver tid er foreskrevet på gjeldende hurtiglader. Dette sier seg selv. De jeg har brukt har tilfeldigvis hatt denne regelen.

Argumentasjonen din virker litt stråmannsaktig, men la gå.

jkirkebo

Sitat fra: Kvikken på lørdag 16. mai 2015, klokken 14:08
Jeg sa heller ikke nødstopp men stopp. Alle hurtigladere jeg har brukt  (chademo) har en knapp for å stoppe lading. Jeg har dog aldri stoppet andres lading men det er fult mulig å gjøre det ved å velge "stopp lading". Nødstopp er det ordet sier.

På DBT-laderne må ihvertfall ladebrikken som ble brukt til å starte lading også brukes for å stoppe lading, så vidt jeg har skjønt. Trykker jeg på "stopp" ber den bare om at jeg skal vise ladebrikken. Evt. kan lading stoppes fra bilen. Men klart, gratisladere som ikke krever RFID eller SMS-aktivering kan nok stoppes av hvem som helst. Har ikke brukt slike på ganske lenge, de finnes vel knapt lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvikken

#55
Det kan godt være du har rett i det, men på hurtigladere hvor man betaler med kort bla. moss og hamar (også drammen?) mener jeg det er samme mulighet som på gratis hurtiglader (siste jeg brukte var i lillestrøm og er nå borte). Laderne på Statoil stasjoner som jeg også bruker har selvsagt også egne retningslinjer. Jeg har dog kun brukt denne stoppmuligheten i menyen når andre har ventet på lading og jeg har nok strøm til å komme meg hjem.

Men som sagt å stoppe andres lading er ikke noe jeg ville gjort, jeg gjør det for å stoppe egen lading når andre venter og jeg overskrider retningslinjene eller tidligere om jeg har nok strøm til å nå hjemmeladeren.


jkirkebo

Sitat fra: Kvikken på lørdag 16. mai 2015, klokken 14:19
Det kan godt være du har rett i det, men på hurtigladere hvor man betaler med kort bla. moss og hamar (også drammen?) mener jeg det er samme mulighet som på gratis hurtiglader (siste jeg brukte var i lillestrøm og er nå borte). Laderne på Statoil stasjoner som jeg også bruker har selvsagt også egne retningslinjer. Jeg har dog kun brukt denne stoppmuligheten i menyen når andre har ventet på lading og jeg har nok strøm til å komme meg hjem.

Men som sagt å stoppe andres lading er ikke noe jeg ville gjort, jeg gjør det for å stoppe egen lading når andre venter og jeg overskrider retningslinjene.

Ja, selvsagt, på de få som tar Visa blir det samme leksa. Bruker ingen av de selv lengre, så de hadde jeg glemt. Der er jo uansett maks ladetid bestemt av hvor lenge du kan aktivere laderen for, på Eidsiva sin på Gjøvik var det 15 minutter sist jeg brukte den for et par år siden. Plagsomt å måtte stikke ut etter 15 minutter og restarte siden vi trengte 30 minutter. Ditto på Statoil Minnesund ang. å måtte inn og stå i kø i kassa før jeg fikk ladet. Foretrekker sterkt RFID-løsningene, Fortums hurtigladere er en lek å bruke med Elbilforeningens ladebrikke på nøkkelknippet.

Jeg tror heller ikke Fortum har noen retningslinjer på maks ladetid, og det er vel de som er størst her på Østlandet nå tror jeg. Det er ihvertfall de som drifter alle de som er aktuelle å bruke for min del, med unntak av Grønn Kontakt sin på Rudshøgda. Men jeg tror ikke det er noen retningslinjer for maks ladetid der heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Sitat fra: Kvikken på lørdag 16. mai 2015, klokken 13:12
Det samme gjøres ved hurtigladere hvor eieren har forlatt bilen. Her er det maks 80% eller 30min hvis andre venter.

Mange av gangene jeg har brukt hurtiglader har jeg hatt behov for mer enn 80%, og da er det selvfølgelig ikke greit å stoppe ladinga mi. Idéelt sett burde jeg ikke bruke hurtiglading opp mot 100%, men når det ikke finnes noe alternativ så blir det slik. Noen tidsbegrensning er det ikke på laderene jeg bruker, men de angir tid til 80%. Jeg oppholder meg ikke nødvendigvis ved bilen heller. Jeg er gjerne inne og handler eller drikker kaffe etc. Jeg kan uansett følge med på appen hvordan det ligger an. Kabelen min kan heller ikke kobles fra uten at jeg låser opp bilen.
Jeg syns forslaget om å skrive tlf-nummer under ladelokket er bra, så det kommer jeg til å gjøre. Jeg ser fram til stadig flere hurtigladere. Da blir det slutt på å fryse og lusekjøre på langtur, og ikke trenger jeg okkupere laderene lenge heller.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2015, klokken 13:59
Prøver noen seg på nødstoppen for å kapre laderen får jeg varsel på mobilen og kommer til å ta et rimelig heftig oppgjør med den som prøvde seg...

Spørs kanskje litt hvem som står der når du kommer?  ;)

Kvikken

#58
Hvis ingen venter på hurtigladeren så er det ikke noe i veien med å lade mer. Om man er i nærheten av bilen (på en bensinstasjon, butikk el.) og følger med på ladingen via app el. så tar man jo ansvar for laderbruken.

Hvis laderen har retningslinjen "maks 80% hvis andre venter" så skal man spørre de andre i køen om det er greit at man lader mer. Alt annet blir dårlig folkeskikk.

Skrive mobilnummer og legge igjen under ladelokket er vel og greit men jeg synes det er en stor uting å legge opp til at det er greit å blokkere ladere for andre brukere lenger enn nødvendig. Hvis du eks. legger igjen nummeret ditt på en lader og går på jobb så sitter du i et møte eller er opptatt med kunde når neste person ved laderen ringer så vil jeg gjerne se den som forlater møtet eller oppdraget for å flytte bilen. Du venter vel heller ikke 5-10-15-30min over tiden før du går i et møte på jobb? Da blir du i såfall fort upopulær. Respekter andres tid.

Trekkoppbil

Men hvordan kan man være sikker på om en bil lader eller ikke?

Leaf:
Den er ganske synlig. Om de blå diodene i dashbordet hverken lyser eller blinker, så lader ikke bilen.

Panasonic kladd:
Der lyser orange ladelampe, når lading pågår.

VW:
Her er det drøssevis av dioder på kladden. I ladeluka kan det være ei diode som kan lyse i ulike farger, og av og til er det et grønnt lys som kommer og går.

Og en annen ting:
Av og til ser man biler som lader med 10A. Er det da OK, å kople seg på samme kursen, for å tappe av 6A? Det kan jo bli brudd på noen sekunder, om du må kople om kabler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA