Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Knitrelyd via blåtann?

Startet av VanillaBean, onsdag 27. mai 2015, klokken 20:11

« forrige - neste »

pudderjagar

"fredag" sitt innlegg:

Kva med dei som set bilen til lading og ikkje kjem tilbake før arbeidsdagen er slutt, men bilen er opplada på ein time. Skal han då få lov til å okupere laderen ein heil dag?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Trekkoppbil

#31
Enkelte steder er det begrensa med ladeplassser, og det er bilister som trenger lading gaske sårt, og som ikke får det, fordi det ikke er nok plasser.

Ofte er ladeplassene opptatt av biler som er ferdiglada, og som heller ikke trenger strøm til klimanlegg.

Om du mener at det er viktig at Teslaen får okkupere ei stikkontakt etter at den er feridig lada, i over 24 timer, for at ikke 12V-batteriet skal gå tomt, så forstår jeg godt at folk drar ut kabelen din. 12V-batteriet ditt fortjener å bli tomt, og det bør gå tomt.

Jeg står på venteliste til Model X, men jeg har fått lyst til å trekke meg fra lista, etter å ha opplevd hvordan Teslasjåfører oppførere seg.  Her om dagen stod det en Tesla parkert og forlatt ved en MC-donalds på Ås, slik at den blokkerte hele hurtigladeren, uten å bruke den. Ved siden av stod den en Leafsjåfør som såg helt stressa ut, og det kom flere som skulle lade.  Hurtigladerene langs hovedveiene er svært viktige, for den som er på langtur, og man trenger dem for å komme fram, rett og slett.

Det som slår meg, er at det er aldri fosilbilister som gjøre dumme ting som å blokkere ladeplasser. Det er kun el-bilister som blokkerer ladeplasser og ødelegger for andre.

Har fossilbilister høyere moral, og er de mer hensynsfulle?

Sjølv så parkerer jeg til daglig i en garasje med 2000 plasser, og ca 100 ladeplasser. Da er det knapphet om ressursene, og mange er avhengige av å få lada, for å komme seg hjem, og for å hente barn i barnehage etc. Da må man gå en runde i garasjen flere ganger i løpet av arbeidsdagen på speiding etter ladeplass, før man får flytta bilen.
Det jeg har lagt merke til, er at det kan stå mange biler der som er ferdig lada, og det ser ut som at de tar opp plass til bilisten skal hjem fra jobb. Mens andre biler blir flytta vekk av bilisten, når det ikke er behov for mer lading.
Flere ting jeg har lagt merke til, er at de bilene som står der og er fullt lada, er stort sett VW. I tillegg er det noen biler som kommer aller tidligst om morraen, som blir stående hele dagen med kabelen i. Plassene nærmest innkjørselen blir tatt først om morgenen, og der står de samme bilene hele tida, til arbeidsdagen er slutt.

Å dra ut kabelen til biler som er ferdig lada, synes jeg kan være snillt i visse situasjoner. Dersom det blir vanlig med langtidsparkering på visse ladeplasser, så vil det tvinge seg fram strikte begreninsninger for hvor lenge man kan parkere, og da risikerer man ordninger hvor biler blir tauet bort eller bøtlagt etc, og det er vel ingen som ønsker seg et sånnt regime.

Jeg synes det er greit å avtale med kollegaer, at man parkerer med ladeluka åpen, og  bare flytter kabelen fra bil til bil utover dagen, så alle får lada, når man trenger det.

Å dra ut kabelen uten videre på en fremmed bil, uten å kommunisere med motparten, kan være sabotasje på nivå med å slippe ut lufta av dekka på bilen:  Risikoen er at bilen ikke er kjørbar, og bilisten kan få spolert avtaler og planer. Det tar gjerne lenge tid å lade opp ett batteri, enn å pumpe opp ett dekk.
Å dra ut kabelen på en fremmed bil med barn eller dyr i bilen, kan være tilnærma mordforsøk.

Derfor bør man ha litt lokale spilleregler, og kommunisere med hverandre, hvordan man skal dele på kontaktene utover dagen.
Det er vel ganske enkelt å legge igjen en lapp i bilen, eller på kabelen, som forteller om kabelen kan draes ut eller ikke.

Sjølv så har jeg vært frekk å ta kabelen fra fremmede kjøretøy en gang:
Det var på en offentlig merka ladeplass i Moss, hvor det på en søndag stod parkert 2 biler, som vi spora opp til å være kommunale, og de såg ut til å være forlatt over helga.  Da tjuvlånte jeg strømmen en time, før jeg kopla den tilbake da vi skulle dra.

fredag

#32
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 12. mai 2015, klokken 17:54
"fredag" sitt innlegg:

Kva med dei som set bilen til lading og ikkje kjem tilbake før arbeidsdagen er slutt, men bilen er opplada på ein time. Skal han då få lov til å okupere laderen ein heil dag?

Jeg sier ikke at det er riktig. Men det er heller ikke riktig å trekke ut ladekabel.

Ikke få meg til å starte om de som bruker ladeplasser som parkeringsplass. Ta feks en titt på ladeplassen på Aker Brygge ved Tjuvholmen. Det er ofte flere som ikke har ladekabel tilkoblet der enn som har kabelen tilkoblet. Desverre er problemet startet, juridisk forankret og sementert av reglene til Oslo Kommune som anser ladeplasser som parkeringsplasser for elbil uten krav om at det lades, bortsett fra for hybridbil som har ladeplikt.

Send tekstmelding med bilnr til 2282 og ring eieren av elbilen og forklar situasjonen høflig. Det må være pinlig å få en sånn telefon. Selv har jeg mobilnummeret mitt klistret på innsiden av ladelokket, og jeg anbefaler alle andre å også gjøre det samme. Eller bruk chargebump-appen hvis mulig.

http://teslaclubsweden.se/ladd-etiketten/

http://chargebump.com
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:08
Om du mener at det er viktig at Teslaen får okkupere ei stikkontakt etter at den er feridig lada, i over 24 timer, for at ikke 12V-batteriet skal gå tomt, så forstår jeg godt at folk drar ut kabelen din. 12V-batteriet ditt fortjener å bli tomt, og det bør gå tomt.

Eksempel: Parkeringsplass på flyplass. Skal være borte i to uker. Vinter. Bilen må være tilkoblet fordi batteriet mister strøm, og bruker strøm på å holde batteriet varmt. Så kommer det en elelr annen Leaf-eier med de holdningen som du presterer å fremvise, og mener at de har større rett til å lade, og forårsaker havari for Teslaen som krever veihjelp for å få start på bilen.

Skjerpings. Vi har alle elbiler. Vi trenger alle lading, på litt forskjellig vis.

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:08
Jeg synes det er greit å avtale med kollegaer, at man parkerer med ladeluka åpen, og  bare flytter kabelen fra bil til bil utover dagen, så alle får lada, når man trenger det.

På Tesla er ladekabelen låst fast til bilen. Bilen må låses opp av eier enten med keyfob eller app for å låse opp ladekabelen. Jeg tipper det samme er tilfelle for andre elbiler med type2-kontakt i bilen. Så det du foreslår her lar seg ikke gjøre for mange typer elbiler.

Når vi etterhvert går over til type2-kabel på alle ladeplassene, så vil kabelen være låst i begge ender, og den selvtekten som noen her ønsker å bedrive vil heldigvis ikke lengre bli mulig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#34
Sitat fra: Sven-E på onsdag 13. mai 2015, klokken 15:13
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:08
Det som slår meg, er at det er aldri fosilbilister som gjøre dumme ting som å blokkere ladeplasser.
HAHAHA - dagens beste.
Nei noen lar bilen stå ved bensinpumpa, mens de stikker over til McDonals og spiser en hamburgermeny.
(for å nevne noe som er på nivå med å kreve at ladekabel ikke trekkes ut av en som har behov for lading, etter at en selv er ferdig)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

E_S

Sitat fra: fredag på onsdag 13. mai 2015, klokken 09:06

Eksempel: Parkeringsplass på flyplass. Skal være borte i to uker. Vinter. Bilen må være tilkoblet fordi batteriet mister strøm, og bruker strøm på å holde batteriet varmt. Så kommer det en elelr annen Leaf-eier med de holdningen som du presterer å fremvise, og mener at de har større rett til å lade, og forårsaker havari for Teslaen som krever veihjelp for å få start på bilen.

Er det virkelig sånn at en Tesla ikke tåler å stå to uker vinterstid uten å få flatt batteri? Da må noen ha røyket noe sterkt mens de programmerte softwaren der. Hadde min bil stående utendørs i vinter i tre uker med mellom 0 og -10, og den hadde tapt seg rundt 10% på hovedbatteriet mens 12V-batteriet var helt fint.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Speeder

Sitat fra: E_S på onsdag 13. mai 2015, klokken 19:17
Sitat fra: fredag på onsdag 13. mai 2015, klokken 09:06

Eksempel: Parkeringsplass på flyplass. Skal være borte i to uker. Vinter. Bilen må være tilkoblet fordi batteriet mister strøm, og bruker strøm på å holde batteriet varmt. Så kommer det en elelr annen Leaf-eier med de holdningen som du presterer å fremvise, og mener at de har større rett til å lade, og forårsaker havari for Teslaen som krever veihjelp for å få start på bilen.

Er det virkelig sånn at en Tesla ikke tåler å stå to uker vinterstid uten å få flatt batteri? Da må noen ha røyket noe sterkt mens de programmerte softwaren der. Hadde min bil stående utendørs i vinter i tre uker med mellom 0 og -10, og den hadde tapt seg rundt 10% på hovedbatteriet mens 12V-batteriet var helt fint.

Dette høres jo helt forferdelig ut. 2 uker uten strøm og batteriet er ødelagt?
Zoe 43kW

fredag

Sitat fra: Speeder på onsdag 13. mai 2015, klokken 21:14
Sitat fra: E_S på onsdag 13. mai 2015, klokken 19:17
Sitat fra: fredag på onsdag 13. mai 2015, klokken 09:06

Eksempel: Parkeringsplass på flyplass. Skal være borte i to uker. Vinter. Bilen må være tilkoblet fordi batteriet mister strøm, og bruker strøm på å holde batteriet varmt. Så kommer det en elelr annen Leaf-eier med de holdningen som du presterer å fremvise, og mener at de har større rett til å lade, og forårsaker havari for Teslaen som krever veihjelp for å få start på bilen.

Er det virkelig sånn at en Tesla ikke tåler å stå to uker vinterstid uten å få flatt batteri? Da må noen ha røyket noe sterkt mens de programmerte softwaren der. Hadde min bil stående utendørs i vinter i tre uker med mellom 0 og -10, og den hadde tapt seg rundt 10% på hovedbatteriet mens 12V-batteriet var helt fint.

Dette høres jo helt forferdelig ut. 2 uker uten strøm og batteriet er ødelagt?

Som sagt: Når ladeluken er åpen, så er 12V batteriet frakoblet det store batteriet. Det kan da tappes ganske fort, avhengig av strømsparingsinnstillingene. Mange av oss fikk dårlige 12V batterier med bilen, som ble skiftet på første service.

Hvis 12V batteriet er tomt, så vil ikke bilen starte, selv om det er strøm på det store batteriet. Da trenger man veihjelp og en batteribooster for å hurtiglade 12V batteriet, og så vil bilen våkne og det store batteriet kan begynne å lade det lille batteriet igjen. Noen Tesla-eiere kjører rundt med batteri-booster i bilen.

Det store batteriet har interne beskyttelsesmekanismer som visstnok skal forhindre at batteriet går helt tomt og blir permanent ødelagt. Men det er ikke bra for det store batteriet å ha veldig lav SoC lenge. Tesla Roadster derimot kan batteriet bli permanent ødelagt av å gå helt tomt.

Det store batteriet på Model S tappes noe når man parkerer bilen. Parkerer man lenge anbefaler Tesla at den står med ladekabel tilkoblet, og da er det altså viktig at Leaf-eiere ikke saboterer ladingen ved å trekke ut kontakten. I vinter mistet batteriet på min Model S ca 40-50km rekkevidde på å stå parkert en uke i Göteborg. På fjellet i vinter har jeg mistet ca 30km pr døgn. Ikke nødvendigvis med samme innstillinger for strømsparing.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Powerflux

Alt dette her høres ut som sutring og vikarierende argumenter for å fortsatt få lov til å beslaglegge et ladepunkt lenger enn nødvendig!

Det enkle faktum er at når bilen er ferdigladet så har man ikke lenger noe der å gjøre.
Da må andre få tilgang og hvis det innebærer å koble andre fra så er det HELT GREIT!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Sandpusher

Sitat fra: fredag på onsdag 13. mai 2015, klokken 23:13
Sitat fra: Speeder på onsdag 13. mai 2015, klokken 21:14
Sitat fra: E_S på onsdag 13. mai 2015, klokken 19:17
Sitat fra: fredag på onsdag 13. mai 2015, klokken 09:06

Eksempel: Parkeringsplass på flyplass. Skal være borte i to uker. Vinter. Bilen må være tilkoblet fordi batteriet mister strøm, og bruker strøm på å holde batteriet varmt. Så kommer det en elelr annen Leaf-eier med de holdningen som du presterer å fremvise, og mener at de har større rett til å lade, og forårsaker havari for Teslaen som krever veihjelp for å få start på bilen.

Er det virkelig sånn at en Tesla ikke tåler å stå to uker vinterstid uten å få flatt batteri? Da må noen ha røyket noe sterkt mens de programmerte softwaren der. Hadde min bil stående utendørs i vinter i tre uker med mellom 0 og -10, og den hadde tapt seg rundt 10% på hovedbatteriet mens 12V-batteriet var helt fint.

Dette høres jo helt forferdelig ut. 2 uker uten strøm og batteriet er ødelagt?

Som sagt: Når ladeluken er åpen, så er 12V batteriet frakoblet det store batteriet. Det kan da tappes ganske fort, avhengig av strømsparingsinnstillingene. Mange av oss fikk dårlige 12V batterier med bilen, som ble skiftet på første service.

Hvis 12V batteriet er tomt, så vil ikke bilen starte, selv om det er strøm på det store batteriet. Da trenger man veihjelp og en batteribooster for å hurtiglade 12V batteriet, og så vil bilen våkne og det store batteriet kan begynne å lade det lille batteriet igjen. Noen Tesla-eiere kjører rundt med batteri-booster i bilen.

Det store batteriet har interne beskyttelsesmekanismer som visstnok skal forhindre at batteriet går helt tomt og blir permanent ødelagt. Men det er ikke bra for det store batteriet å ha veldig lav SoC lenge. Tesla Roadster derimot kan batteriet bli permanent ødelagt av å gå helt tomt.

Det store batteriet på Model S tappes noe når man parkerer bilen. Parkerer man lenge anbefaler Tesla at den står med ladekabel tilkoblet, og da er det altså viktig at Leaf-eiere ikke saboterer ladingen ved å trekke ut kontakten. I vinter mistet batteriet på min Model S ca 40-50km rekkevidde på å stå parkert en uke i Göteborg. På fjellet i vinter har jeg mistet ca 30km pr døgn. Ikke nødvendigvis med samme innstillinger for strømsparing.

Fredag, det høres ut som bilen din er ødelagt, ta det opp med Tesla og få det reparert. Inntil du får reparert bilen din vil jeg foreslå at du parkerer hjemme og tar drosje/buss til flyplassen, Opplegget du beskriver er nemlig kke bærekraftig.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

fredag

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 14. mai 2015, klokken 11:49
Fredag, det høres ut som bilen din er ødelagt, ta det opp med Tesla og få det reparert. Inntil du får reparert bilen din vil jeg foreslå at du parkerer hjemme og tar drosje/buss til flyplassen, Opplegget du beskriver er nemlig kke bærekraftig.

Dette er helt normalt. Kalles vampire loss.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Powerflux på torsdag 14. mai 2015, klokken 08:11
Alt dette her høres ut som sutring og vikarierende argumenter for å fortsatt få lov til å beslaglegge et ladepunkt lenger enn nødvendig!

Nei.

Sitat fra: Powerflux på torsdag 14. mai 2015, klokken 08:11
Det enkle faktum er at når bilen er ferdigladet så har man ikke lenger noe der å gjøre.

Jeg er enig i at når man har ladet ferdig så skal man fortest mulig flytte bilen. Det praktiserer jeg.

Sitat fra: Powerflux på torsdag 14. mai 2015, klokken 08:11
Da må andre få tilgang og hvis det innebærer å koble andre fra så er det HELT GREIT!!

Nei. Det er IKKE greit å koble fra andres biler uten å spørre først.

La meg ta et annet eksempel på at dette ikke er greit. Da jeg fikk min i-Miev i 2011 så viste det seg at den eksisterende utestikkontakten hjemme kun var på 10A og ikke kunne brukes sammen med min 13A ladekladd. Jeg bestilte elektriker, men han kunne ikke komme på en uke. Første uken måtte jeg lade på offentlig ladeplass. Da jeg kom ut fra jobb etter min aller første lading noensinne var ladekladden dratt ut av kontakten i den låste ladestolpen, sannsynligvis av Buddyen ved siden av. Han mente vel han hadde større rett til lading på sin lille Buddy enn min store i-Miev. Jeg prøvde å kjøre hjem likevel, men det gikk ikke og jeg måtte parkere på et kjøpesenter noen timer på vei hjem.

Buddy-eieren hadde virkelig fortjent en på trynet. Og det risikerer dere også hvis dere trekker ut andres ladekabler uten å spørre først.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

m0nkey

Å trekke ut kabelen på biler man ikke er 100 % sikker på at ikke lader håper jeg at ingen synes er greit.

På min arbeidsplass ser jeg at flere av de som kommer til opptatte ladeplasser låser sin stikkontakt i ladestolpen. Dette øker sjansen for at dem ihvertfall får litt strøm hvis noen skulle flytte sin bil i mellomtiden. Dette har kanskje begrenset videreføringsverdi da dette kun gjelder parkeringsplasser i umiddelbar nærhet av de gamle runde Proxll stolpene.
KIA Soul EV Classic (2015)

Sandpusher

Sitat fra: fredag på torsdag 14. mai 2015, klokken 11:53
Sitat fra: Sandpusher på torsdag 14. mai 2015, klokken 11:49
Fredag, det høres ut som bilen din er ødelagt, ta det opp med Tesla og få det reparert. Inntil du får reparert bilen din vil jeg foreslå at du parkerer hjemme og tar drosje/buss til flyplassen, Opplegget du beskriver er nemlig kke bærekraftig.

Dette er helt normalt. Kalles vampire loss.
Hehe, helt normalt at bilen ikke kan stå to uker uten å være tilkoblet strøm på en flyplass? Du kan tenke deg å stå på en offentlig ladeplass med en tesla tilkoblet i to uker med fullt batteri og vil slå til folk som kobler deg av for å lade sin egen bil? Håper jeg misforstår deg.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

jkirkebo

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 14. mai 2015, klokken 13:18
Hehe, helt normalt at bilen ikke kan stå to uker uten å være tilkoblet strøm på en flyplass? Du kan tenke deg å stå på en offentlig ladeplass med en tesla tilkoblet i to uker med fullt batteri og vil slå til folk som kobler deg av for å lade sin egen bil? Håper jeg misforstår deg.

Å parkere et par uker uten ladekabel tilkoblet bilen er null problem. Da mister man ca. 15% av batterikapasiteten.
Å parkere et par uker med ladekabel tilkoblet bilen men der noen har dratt ut andre enden tror jeg er mindre smart. Da kommer man antageligvis tilbake til 12V problemer og død bil. Det samme skjer forresten med Leafen vår, så det er ikke et Tesla-spesifikt problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA