Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Knitrelyd via blåtann?

Startet av VanillaBean, onsdag 27. mai 2015, klokken 20:11

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: emil på lørdag 09. mai 2015, klokken 09:11
For å utvide problemstillingen:

Bil A står på fulladet på ladeplass og Bil B parkerer ved siden av med tomt batteri og tar ladekontakten. Kort tid etterpå kjører Bil A avgårde og Bil C kommer til ladeplassen der Bil B okkuperer ladekontakten.

Er det nå greit å koble ut Bil B sin ladekontakt siden han lader uten å stå på ladeplass?

Har det noen betydning hvor en står når en lader?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. mai 2015, klokken 21:36
Sitat fra: emil på lørdag 09. mai 2015, klokken 09:11
For å utvide problemstillingen:

Bil A står på fulladet på ladeplass og Bil B parkerer ved siden av med tomt batteri og tar ladekontakten. Kort tid etterpå kjører Bil A avgårde og Bil C kommer til ladeplassen der Bil B okkuperer ladekontakten.

Er det nå greit å koble ut Bil B sin ladekontakt siden han lader uten å stå på ladeplass?

Har det noen betydning hvor en står når en lader?

Hvem har mest rett på ladestolpen? Den som kommer først til området eller den som parkerer på parkeringsplassen tilhørende ladestolpen?

Hadde jo en diskusjon her for litt siden om noen (gul Think?) som ladet med lang skjøteledning.

elektrolux

#17
Og skulle noen forvillet seg framfor bilen min mens jeg har forkjørsrett kommer jeg til gi gass rett inn i vedkommende.

Jeg, meg selv og ingen omtanke for andre.

P.S. Dette er sarkasme for de som kanskje skulle tro noe annet.

Her er et eksempel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21243.0.html

Når en ikke engang kan overlade ladestikket til nestemann når ens egen bil er oppladet er det nytt lavmål for egen innsats for klimaet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

På det engelske forumet har de gått sammen om å lage en app for å kontakte andre som lader for å spørre om de er ferdige snart:

http://chargebump.com/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sven erik

er bilen ferdig ladet napper jeg den ut  om det ikke er ledige noe annet sted  men ikke om en ikke er ferdig  men  om en står foran bak eller hvor en står skal ikke bet noe jeg  har tilogmed i oslo dobelt parkert  for å få  strøm  og fått velsingnelse fra parkeringsvakter som har  sakt  at de ikke ville gi meg bot så lenge jeg sto for å lade og det sto biler der som hvar ferdige

ludo

Hva hvis det kun er lov til å lade på ladeplass. Napper ut ladekabelen til en annen.

Vil personen få parkeringsbot?

Per dags dato er det kanskje ikke noe krav for elbil til å lade på ladeplass. Bare en tanke.




Thomas Parsli

Sitat fra: ludo på søndag 10. mai 2015, klokken 17:32
Hva hvis det kun er lov til å lade på ladeplass. Napper ut ladekabelen til en annen.

Vil personen få parkeringsbot?

Per dags dato er det kanskje ikke noe krav for elbil til å lade på ladeplass. Bare en tanke.

Man risikerer en parkeringsbot, men jeg tror nå de fleste parkeringsvaktene skjønner at noen har dratt ut kontakten og unnlater å gi deg bot.

På Sandvika Storsenter er ladeplassene reservert "elbiler som lader"
Strengt tatt risikerer man bot der når bilen er ferdigladet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elninja

Jeg husker jeg opplevde noe lignende som dette en gang:

Jeg skulle ut og leke, og gikk til sandkassen. Fant en spade der, og begynte å bygge et slott. Da jeg var nesten ferdig, kom en eller annen unge bort og begynte å kjefte og skrike på meg, fordi jeg hadde tatt hennes spade, og hun var jo ikke ferdig med den, det måtte jeg jo vite. Det endte med at jeg løp derfra i tårer, og ble aldri ferdig med slottet mitt.
Jeg var bare 6 år, men opplevde det allikevel som veldig traumatisk, en følelse som varte i mange år.

Heldigvis ble jeg voksen, og greide å jobbe meg gjennom det. I dag, hvis jeg ser noen er ferdig å bruke spaden, så tar jeg den selv med god samvittighet!

(Ørlite fiksjon er innblandet i historien, men dere skjønner vel poenget) Hvis bilen din er ferdig med å lade, og jeg må lade min bil, så kommer jeg til å trekke ut kontakten din. Jeg kommer til å ta den imellom hendene mine, og trekke den ut, og legge den på en plass der den sannsynligvis ikke vil komme til skade.

Å gid, GET OVER IT!

Powerflux

Sitat fra: elninja på mandag 11. mai 2015, klokken 18:21Hvis bilen din er ferdig med å lade, og jeg må lade min bil, så kommer jeg til å trekke ut kontakten din. Jeg kommer til å ta den imellom hendene mine, og trekke den ut, og legge den på en plass der den sannsynligvis ikke vil komme til skade.

Å gid, GET OVER IT!
Yep!! Som jeg skulle sagt det selv ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

krl

Selv om bilen kun vedlikeholdslader, så saboteres ladingen hvis ledningen nappes ut.

Neste steg for "nappere", er vel å taue vekk bilen som kom først? Det er kanskje like greit at elbiler ikke har hengerfeste...

Hvis en bil blir stående alt for lenge, så er det langt bedre å varsle eier av parkeringsplassen enn å sette i gang med sabotasje.

turfsurf

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 12. mai 2015, klokken 00:06
Det jeg derimot har noe i mot, er at noen napper ut ledningen og kanskje ødelegger bilen eller UMC'en min.

UMCen, for ikke å si bilen blir ikke ødelagt av å bli koblet fra. Det er bare å flippe sikringen i ladeboksen og dra ut pluggen. Det er dessuten lett å se om det blir trukket strøm fra UMC eller ikke.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cra

Hvis en bil er ferdig å lade kan du selvsagt ta over kontakta for å få ladet din egen bil. Da er det vanlig folkeskikk å koble fra på riktig måte, og legge UMC slik at den ikke kommer til skade.

Hvis en bil ikke er ferdig ladet lar man den stå, evt kontakter eier dersom man er i beit og virkelig trenger å lade. Man kobler ikke bare ifra; det kan jo hende den som kom først er like mye i beit som en selv.

Og siden det er så populært med samenligninger av situasjoner:

Hva gjør man om man kommer til en kafe og det ikke sitter noen ved det eneste bordet som ser noenlunde ledig ut? Jo, man ser om det ser ut til at de er ferdige å spise. Er man sikker på at de ikke kommer tilbake kan man sette bort talerkner og glass. Ser det ut som at de ikke er ferdige å spise venter man og ser om de kommer tilbake. Evt. spør man de som ser ut til å ha tilhørighet til bordet om det er deres bord og om de er ferdige. Er man i beit og trenger å spise for å komme seg videre kan man fint spørre noen som ser ut som de er ferdige med sitt måltid om bordet blir ledig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

For min del er kafe-problemet svært enkelt:

* Hvis det ser ut til at du er ferdig med å spise tar jeg plassen din!
* Hvis du er på do og jeg synes det ser ut til at du er ferdig med å spise, tar jeg klær og andre gjennstander og legger et sted der de sannsynligvis ikke kommer til skade eller blir stjålet -og så tar jeg plassen din!

GET OVER IT!

Thomas
(erfaringsmessig er ikke alle enige i min vurdering og påstår de ikke er ferdige, da svarer jeg bare "GET OVER IT!" og tar plassen deres!)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

grorudklovnen

Uten noen juridiske eller etiske regler så vil anarkiet råde snart på ladeplassene. I Oslo har vi hatt kamp om parkeringsplasser i mange år, når får vi den første slåsskampen om ladeplassene?

fredag

Min mening er at det er feil å trekke ut kontakten for andre, eller på annen måte avslutte andres lading. Alltid. Uansett.

Jeg har opplevd noen ganger at Leaf-eiere avslutter lading for meg på Skagerak Arena. Det blir litt dårlig stemning når jeg kommer tilbake. En sa at bilen min haddde sluttet å lade, for de grønne led-lysene ved siden av ladelokket ikke lyste lengre. De lysene lyser bare når bilen ikke er låst. Flaut for ham og han dro avgårde relativt fort, og jeg fikk ikke ladet nok til at jeg kom meg hjem til Oslo, og måtte finne en annen måte å lade et annet sted. Andre Leaf-eiere har antydet at de har fortrinnsrett på lading fremfor Tesla, fordi en Tesla har så stort batteri, uten tanke på at jeg ikke bor i Grenland og faktisk trenger strømmen for å komme meg hjem. (Dette var før ladestasjonen på Skagerak Arena ble skiftet ut. Nå kan man lade på Chademo og type2 samtidig. Og det har heldigvis kommet mange flere ladestasjoner i Grenland.)

En ladekabel skal ikke, aldri, trekkes ut av ladestolpekontakten først. Ladekabel skal alltid trekkes ut av bilen først. Nye biler med type2 låser som regel ladekabelen i bilen. Det er mye strøm som går gjennom schuko-kontakten når en elbil lader, og du skader andres ladeutstyr ved å trekke det ut mens det går strøm der. En mobil ladekabel koster mye penger.

Når en Tesla står til lading og ladeluken er åpen, så er 12V batteriet frakoblet det store batteriet. Hvis ladekabelen kobles fra, så tappes da 12V batteriet relativt fort. Kanskje 24 timer eller noe sånt om vinteren. Avhengig av tilstanden på 12V batteriet, selvfølgelig. En Tesla uten strøm på 12V vil være helt død og vil ikke starte, og må da ha veihjelp med batteribooster for å starte igjen.

En Tesla mobil ladekabel (UMC) er ikke 100% vanntett, og noen av oss har spesielle teknikker på hvordan den må henges opp for å unngå at det kommer vann inn. Dersom andre tuller med dette og det kommer vann inn i UMC, så ødelegger de lett turen til folk. Etter min forrige tur til Danmark to det to uker før min UMC tørket og begynte å fungere igjen.

Tar dere ut ladekontakten for andre elbiler, så risikerer dere å komme i krangel og håndgemeng. Ikke gjør det!
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA