Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Knitrelyd via blåtann?

Startet av VanillaBean, onsdag 27. mai 2015, klokken 20:11

« forrige - neste »

VanillaBean

I dag morges kastet jeg meg inn på ladeplassen, med skilpadde på dashbordet. Da jeg dro fra jobben senere på dagen, gikk jeg ut i fra at bilen ville være ferdig ladet. Til min store forbauselse og indignasjon oppdaget jeg da at en bil hadde trukket ut min ledning fra ladeplassen og lagt den på bakken (!) for å plugge seg selv inn på plassen min. Jeg hadde bare fått ladet 4 streker, så dette hadde trolig skjedd tidlig på dagen.

"Heldigvis" var det en firmabil, med logo og telefonnummer på panseret, så jeg ringte og klaget til sjefen til vedkommende. Han tok meg på alvor og sa han skulle følge dette opp. Litt senere ringte han meg opp igjen og sa at han hadde snakket med vedkommende og at vedkommende hadde erkjent at han hadde trukket ut kabelen min. Han mente derimot at lyset på "charging" ikke lyste og at han trodde derfor at jeg var ferdig med å lade. Jeg var åpenbart ikke ferdig med å lade, men det hadde ikke noen hensikt å argumentere ovenfor sjefen til "skurken". Ingen av oss kunne vite om hans arbeider løy eller ei.

Jeg har aldri, og kommer aldri til å trekke ut kabelen på en annen ebil, for å legge den på bakken. Jeg synes at det er rett og slett udannet, mens sjefen til "skurken" i saken min, mente at om noen var ferdig med å lade, så var dette helt "innafor".

Jeg ser argumentet med at man bør ikke blokkere en ladeplass hele dagen, om noen andre trenger plassen og du er ferdig ladet, men å legge kabelen på bakken? Det er jo bare feil!

Eller hva mener dere?
iMiev siden september 2013.

Thomas Parsli

#1
Det er så mange som kjører elbil nå at du er dømt til å møte tullinger...
Oddsen for at bilen din har ladet fra 0 til 4 streker, for så å avslutte ladingen pga. en feil er omtrent null.
Oddsen for at både bilen slutter å lade -og at det kommer en "kontaktutdrager" er null.

At sjefen mente dette var "innafor" tyder på at dette er noe de praktiserer.

For meg virker det som om den ansatte lyver og at sjefen hans egentlig synes det er greit...

Jeg ville aldri tatt ut ladekabelen hvis ikke bilen var fulladet -og kabelen var låst fast i bilen (så den ikke blir stjålet).
I en tvilsituasjon ville jeg ringt eier først.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Ladeplass er ladeplass. Parkeringsplass er parkeringsplass. Man parkerer ikke på parkeringsplass for å stjele strøm fra ladeplassen.

Hadde jeg vært desperat etter strøm, og bilen på ladeplass hadde vært fulladet hadde jeg mest sansynlig tatt kontakt med eier og hørt. Særlig vinterstid kan det være at eier trenger strøm til f.eks forvarming.

fredag

Trakk de ut kabelen fra bilen din også? Hvis ikke: Å trekke ut en schuko-kontakt som lader skaper lysbuer som ødelegger kontakten. Det blir å bedrive hærverk på ladekontakten også, i tillegg til å sabotere ladingen din. Lading skal avsluttes i bilens ende først, før man trekker ut en schuko-kontakt.

http://ladeguiden.enmira.no/hvorfor-duger-ikke-husholdningskontakten/

Men type2-kabler blir ladekabelen ofte låst fast i ladestolpen, slik at andre ikke kan sabotere lading. Enda et argument for å gå over til type2-kontakter på alle ladestolper.

TeslaClub Sweden har en kampanje for å få folk til å skrive mobilnummeret sitt i ladelokket på bilen. Feks med en label-maskin. Da er nummeret kun synlig når man lader, og kun hvis man ser etter det. Da kan de som er desperate etter å lade enkelt ringe og spørre pent, fremfor å nappe ut kablene til andre. Anbefaler alle å gjøre dette.

http://teslaclubsweden.se/ladd-etiketten/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kjekk

Har opplevd det samme fra motsatt hold, trakk ut kabelen på en imiev som hadde stått der hele dagen og hvor ladekladden ikke lyste. Dette skjedde i 14-tiden, deretter får jeg en meget sint dame på tråden i 16-tiden som sier at bilen hennes ikke har ladet i det hele tatt, hadde bare et par mil rekkevidde og stod da på nærmeste hurtiglader.  Helt åpenbart at hun har hatt en ladefeil, bilen hadde stått der siden morgenen uten å motta lading, men dette resonnementet så ikke ut til å bli prosessert.  For egen del kunne jeg kanskje ha sjekket dette ved å forsøke å plugge kladden hennes inn igjen, men  jeg har ikke særlig erfaring med den type kladd eller bil.     

Uansett mener jeg at folk må dele på ladeplassene.  Er bilen fulladet er det nestemanns tur, det blir for dumt at folk ikke kommer seg hjem fordi noen skal forvarme. Når bilen din er ferdigladet flytter du den dersom du har anledning eller får en telefon fra noen som trenger strøm.

Roma

Man rører ikke andres eiendom sånn uten videre med mindre helse står på spill. Send reg nr på bil til 2282 og ring vedkommede og spørr HØFLIG om du kan få lade.

Alt annet blir det bare tull av.

KjellG

Og hvor HØFLIG er det å stå og sperre plassen når du er ladet? To sider her.

Roma

Ikke tenk så mye på hva andre gjør. Tenk heller på hva du gjør. Man må sørge for man selv opptrer høflig selv. Jeg hadde ikke likt om noen dro ut min ladekabel uten å gi meg beskjed. Punktum.

Du er av en annen oppfatning. Greit nok.

Lena82

Hei.

Så lenge bilen min er ferdigladet tror jeg ikke jeg har problemer med at noen kobler av ledningen min.

Men, jeg pleier likevel alltid å låse ladekabelen fast i bilen (Leaf), da jeg lader på offentlig plass og er redd for at noen skal stjele kabelen.

Jeg har også vært en av de som har koblet en lader fra en bil for å bruke lader selv. Gjaldt en hurtigladestasjon i nærheten av et kjøpesenter. Jeg kom til opptatt lader, og satt og ventet i bilen i over en halv time på at eier skulle komme tilbake. Bilen som stod der var så og si ferdig ladet (langt over 80% på hurtiglading), og jeg måtte lade for å komme meg hjem. Jeg koblet tilslutt fra laderen, koblet til min egen bil og gikk inn på senteret for å handle. Jeg passet også på tiden og var på vei bort til bilen min etter 20 minutter.

Da ser jeg eier av bilen komme sluntrende, med bæreposer og en unge i hånden. Hun har da strengt talt brukt plassen som parkering i godt over time mens hun har vært på senteret.... Jeg hadde null dårlig samvittighet for å si det sånn.
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

grorudklovnen

Hva med hybridbiler som opptar ladeplasser? Er det greit å plugge ut en delvis fossilbil dersom man er nesten tom for strøm på en elbil?

Ellers så kan man løse noen potensielle ladekonflikter ved å skrive en lapp og forklare hvorfor man koblet ut en elbil.

elektrolux

Hvordan ville det stillt seg om det var en eksosbil som stod med fylletuten i lenge etter at bilen var fulltanket?

Ser virkelig ikke problemet med å låne ladekontakten når det er helt klart at den ikke lenger er i bruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. mai 2015, klokken 05:33
Hvordan ville det stillt seg om det var en eksosbil som stod med fylletuten i lenge etter at bilen var fulltanket?

Ser virkelig ikke problemet med å låne ladekontakten når det er helt klart at den ikke lenger er i bruk.

Ladestasjoner skulle hatt automatisk utløsning av ladekabler som ikke trekker mer enn 1kW etter 1 minutt eller noe, og låst de mens strøm trekkes. Og en indikator som viser om strøm trekkes eller ikke. Da hadde ikke dette vært noe problem.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

ludo

SitatLadestasjoner skulle hatt automatisk utløsning av ladekabler som ikke trekker mer enn 1kW etter 1 minutt eller noe, og låst de mens strøm trekkes. Og en indikator som viser om strøm trekkes eller ikke. Da hadde ikke dette vært noe problem.

Helt enig.

emil

For å utvide problemstillingen:

Bil A står på fulladet på ladeplass og Bil B parkerer ved siden av med tomt batteri og tar ladekontakten. Kort tid etterpå kjører Bil A avgårde og Bil C kommer til ladeplassen der Bil B okkuperer ladekontakten.

Er det nå greit å koble ut Bil B sin ladekontakt siden han lader uten å stå på ladeplass?


jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. mai 2015, klokken 06:35
Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. mai 2015, klokken 05:33
Hvordan ville det stillt seg om det var en eksosbil som stod med fylletuten i lenge etter at bilen var fulltanket?

Ser virkelig ikke problemet med å låne ladekontakten når det er helt klart at den ikke lenger er i bruk.

Ladestasjoner skulle hatt automatisk utløsning av ladekabler som ikke trekker mer enn 1kW etter 1 minutt eller noe, og låst de mens strøm trekkes. Og en indikator som viser om strøm trekkes eller ikke. Da hadde ikke dette vært noe problem.

Nei, da hadde problemet blitt at noen tok ut ladekontakten din og slang den på bakken i en sølepytt. Kjipt med en Type 2 kabel som koster 1500-2000 kroner. Nei takk, foretrekker heller dagens system.

Hvis det øverste forslaget hadde blitt gjennomført hadde jeg bare stilt ned ladehastigheten i bilen såpass at den ikke ble ferdig før jeg skulle dra. Med mulighet for å lade ned i 5A betyr det inntil 3 døgns ladetid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA