Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørelengde på eit fullada batteri

Startet av elektro, onsdag 27. mai 2015, klokken 08:41

« forrige - neste »

elektro

Teslaeiere virker manisk opptatt av dette med topplading. Noen her på forumet skriver til og med at de kunne klart seg med 60 eller 70 kWh versjonen av bilen, men kjøper 85 kWh som de nesten aldri topplader!

Jeg har ikke lademulighet hjemme. Med rekkevidden på e-golf ser jeg for meg å lade fullt et par ganger i uken på jobb, når det er ledig uttak, ellers over natten på offentlige ladestasjoner i nabolaget.

Hva tenker dere om dette? Jeg har ikke tenkt å ha bilen i 10 år, men vil batteriet svekkes merkbart etter 1-2 år?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Råde

Svekkes etter 1-2 år? Det tror jeg ikke. 3-4. Ja det tror jeg. Les på leaf forumet.

Ved å lade fullt så lader du i prinsippet til ca 87%. Der blir du ikke lenge, fordi du ganske kort etter kjører igjen. Det er over 80% eller under 20% over tid som skader og du vil garantert tilbringe mest til mellom 20 og 80%. Selv lader jeg når jeg kan og gidder, men passer på hvis bilen skal stå en langhelg.
e-Golf | X75D

elektro

Takk for oppklarende svar. Vet ikke om jeg order å bekymre meg for dette, men noen forhånsregler kan man jo ta. Hvertfall før man reiser på to ukers ferie osv.

Er det for at batteriet skal være fulladet kortest mulig tid at man setter avgangstid i appen, eller har dette kun med oppvarming av bilen å gjøre? Og hva er det lurt å ha nedre landegrense for batteri innstilt på?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

bno

Sitat fra: elektro på mandag 27. april 2015, klokken 07:08
Er det for at batteriet skal være fulladet kortest mulig tid at man setter avgangstid i appen, eller har dette kun med oppvarming av bilen å gjøre? Og hva er det lurt å ha nedre landegrense for batteri innstilt på?
Det er spørsmål jeg også lurer på, men når det gjelder nedre ladegrense så er vel det slik jeg forstår en funksjon rettet mot områder der man har differensierte strømpriser ("nattpris"). En underskridelse av en satt nedre grense vil da (uavhengig av pris) trigge lading opp til dette minimum "reservoaret" er tilgjengelig. Ladingen stopper for så å lade opp til øvre grense i billigste tidsperiode. Svar: Da er det lurt å ha et innstilt nivå slik at ens minimum rekkevidde "alltid" er tilgjengelig. :)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

hottentott33

Siden temaet er oppe... Hva er mest hensiktsmessig hvis bilen skal stå ubrukt en liten stund, å lade bilen til f.eks 70% eller la bilen stå til vedlikeholdslading med øvre ladegrense på f.eks 70%?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

e-Kvaase

Sitat fra: hottentott33 på mandag 27. april 2015, klokken 14:04
Siden temaet er oppe... Hva er mest hensiktsmessig hvis bilen skal stå ubrukt en liten stund, å lade bilen til f.eks 70% eller la bilen stå til vedlikeholdslading med øvre ladegrense på f.eks 70%?

Så lenge alt av avgangstider, varme osv. er skrudd av tror jeg batteriet taper lite over tid.
Jeg ville ladet batteriet til 60 - 70 % fjernet ladekontakten når bilen stod ubrukt.
Hvis bilen skulle stå ubrukt veldig lenge ville jeg ladet til 80%.
Avhengig av temp. og hvor lenge bilen skulle stått ubrukt.

For øvrig anbefaler VW at batteriet holdes mellom 30 - 80 %, og at det ikke bør hurtiglades mer enn en gang om dagen. Om det lades på 10A via kladd eller 16A via veggboks hadde visstnok ikke noen innvirkning på levetiden.
Har denne infoen fra min VW selger, som hadde sjekket opp dette.

np

Ikke hurtiglades mer enn en gang om dagen? Altså Oslo - Trondheim skal da i følge VW ta 4-5 dager, om man skal følge "reglene"???
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

grorudklovnen

#7
Sitat fra: e-Kvaase på mandag 27. april 2015, klokken 15:00
For øvrig anbefaler VW at batteriet holdes mellom 30 - 80 %, og at det ikke bør hurtiglades mer enn en gang om dagen.
he, he dette høres slitsomt ut. Her kjøres det kun 100% lading uansett og så mange hurtig-ladinger som må til for å komme fram uansett. Noen ganger kommer jeg fram med noen få prosent igjen på batteriet også før lading.

Når batteriet er slitt ut så leverer jeg bare bilen til innbytte hos Møller og henter en ny. Hvis Møller blir kranglete da så mister de bare en kunde.

Uansett så lever jeg i trua at om noen år så er elbilene så mye mer utviklet at den bilen jeg har idag blir omtrent verdiløs. I mellomtiden sparer jeg mellom 1000 og 2000 pr. mnd. på å ikke kjøre fossil.

mihkku

Sitat fra: e-Kvaase på mandag 27. april 2015, klokken 15:00
Sitat fra: hottentott33 på mandag 27. april 2015, klokken 14:04
Siden temaet er oppe... Hva er mest hensiktsmessig hvis bilen skal stå ubrukt en liten stund, å lade bilen til f.eks 70% eller la bilen stå til vedlikeholdslading med øvre ladegrense på f.eks 70%?

Så lenge alt av avgangstider, varme osv. er skrudd av tror jeg batteriet taper lite over tid.
Jeg ville ladet batteriet til 60 - 70 % fjernet ladekontakten når bilen stod ubrukt.
Hvis bilen skulle stå ubrukt veldig lenge ville jeg ladet til 80%.
Avhengig av temp. og hvor lenge bilen skulle stått ubrukt.

For øvrig anbefaler VW at batteriet holdes mellom 30 - 80 %, og at det ikke bør hurtiglades mer enn en gang om dagen. Om det lades på 10A via kladd eller 16A via veggboks hadde visstnok ikke noen innvirkning på levetiden.
Har denne infoen fra min VW selger, som hadde sjekket opp dette.
De anbefaler faktisk 100%  http://magasin.volkswagen.no/thinkblue/nb/pages/8-Se-hvor-billig-det-er-%C3%A5-lade-elbilen

jkirkebo

Sitat fra: mihkku på mandag 27. april 2015, klokken 17:34
De anbefaler faktisk 100%  http://magasin.volkswagen.no/thinkblue/nb/pages/8-Se-hvor-billig-det-er-%C3%A5-lade-elbilen

Det som står der ville jeg ikke lagt mye vekt på. Når de f.eks klarer å skrive ting som dette: "En fordel med Volkswagens elbiler er at batteriene ikke lekker, i motsetning til enkelte andre elbiltyper på markedet."

Da lurer jeg litt på hva de prøver å formidle...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jan-c

Kanskje dette passer inn i denne tråden?
I en e-Golf gruppe på Facebook diskuteres det om batteriene ikke skal hurtiglades for ofte.

Det hevdes at batterigarantien beskriver, at den ikke gjelder dersom retningslinjene i brukermanualen ikke blir fulgt.
Det hevdes videre at det i garantien er klare regler for laderegimet.
Det spekuleres derfor i at ladestatus logges i bilen, og at VW på den måten har en utvei til å heve garantien før 8 år/100.000 km. Dette fordi det er brukerpåført skade.

Er det noen av dere som faktisk har en manual (eller en e-Golf), som kan si noe om dette?
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

emil

Jeg har ved flere anledninger hurtigladet Leafen 6-8 ganger på en dag. Men da lader jeg gjerne fra ca 10-20% og opp til 60-70%. Ligger hurtigladerene i tilknyttning til veien man kjører på er dette raskeste måte når man skal kjøre langt og hurtigladedekningen er god og mye bedre for batteriet enn færre hurtigladinger opp til 90-100%

Anbefalingen om kun en hurtiglading pr dag setter jeg i samme bås som ikke lade med skjøteledning og ikke taue bilen. Kun satt for å sikre seg litt mot idiotisk oppførsel, men bruker man huet og er litt fornuftig er det ikke noe problem.

Og som jeg har skrevet i en del andre tråder om batteri vs lading: La bilbruken bestemme ladevanene, ikke la optimale ladevaner begrense bilbruken.

elektro

Sitat fra: Råde på søndag 26. april 2015, klokken 23:31
Svekkes etter 1-2 år? Det tror jeg ikke. 3-4. Ja det tror jeg. Les på leaf forumet.

Mange spørsmål fra denne kanten nå, lite research,  ::) men er det samme batteriteknologi som benyttes i Leaf og e-golf? Og hva med Tesla? Ville e-golf hatt samme rekkevidde hvis den hadde hatt like mange kvadratmeter batterier?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Råde

Sitat fra: elektro på mandag 27. april 2015, klokken 21:00
Sitat fra: Råde på søndag 26. april 2015, klokken 23:31
Svekkes etter 1-2 år? Det tror jeg ikke. 3-4. Ja det tror jeg. Les på leaf forumet.

Mange spørsmål fra denne kanten nå, lite research,  ::) men er det samme batteriteknologi som benyttes i Leaf og e-golf? Og hva med Tesla? Ville e-golf hatt samme rekkevidde hvis den hadde hatt like mange kvadratmeter batterier?
Anbefaler deg å kikke litt på dette delforumet om batterispørsmål. Finner du ikke noe der, så er det sikkert mulig å få et svar. (Jeg kan ikke svare deg presist)

http://elbilforum.no/forum/index.php/board,22.0.html
e-Golf | X75D

wattgolf

Hentet fra samme nettside.

6. Unngå batterislitasje:

Heldigvis er slitasje på batteri grunnet varmeutvikling et lite problem med vårt klima i Norge. Du kan likevel forhindre unødvendig slitasje ettersom batteriet trives best mellom rundt 30 % tomt batteri og 80 % fulladet batteri.

http://magasin.volkswagen.no/thinkblue/nb/pages/12-10-viktige-elbilvettregler

Ser ikke ut som VW er helt sikre på hva som er best for batteriet...
Selv lader jeg der jeg kan (Jobb og butikk) da jeg ikke har lademulighet hjemme enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA