Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av moonbuggy, søndag 24. mai 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

LMOR

i3 er et pioner prosjekt, og de selger alle de klarer å produsere. Det er ikke kapasitet til å produsere flere karbonfiber biler enda.

Ellers produserer de litt mer enn 40 om dagen...

As of November 2015, the i3 ranked as the world's third best selling all-electric car in history. The i3 ranked third among all-electric cars sold worldwide both in 2014 and 2015. Global i3 sales passed the 50,000 unit milestone in July 2016.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger``n på fredag 12. august 2016, klokken 20:16En slik modell ville nok hatt et smalt marked og delvis kannibalisert salget av egne modeller. Husk at andre land enn Norge nesten ikke kjøper elbiler da vanlige biler er relativt billige.
Hadde produksjonsantallet og salget vært stort nok til å dekke det inn tror du?
Det tror jeg absolutt. Salg på 200.000 per år burde vært lett oppnåelig. Markedet skriker ut etter fullverdige attraktive langtrekkende elbiler, men de store bilprodusentene velger heller å produsere små elbiler med rart utseende og lav rekkevidde.

Det kan godt hende dette er fordi de er redd for å kannibalisere salget av sine andre biler, men de bør tenke litt mer langsiktig. Om ikke BMW kannibaliserer sitt eget salg så vil noen andre ta salgene i stedet. I ett fritt marked kan man ikke holde tilbake utviklingen.
Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2016, klokken 20:59Det er virker som flere her på forumet ignorerer det faktum at folk flest ikke er så veldig interesserte i elbiler. Bilprodusentene lager de produktene det er etterspørsel etter - mange av elbil-modellene eksisterer mest fordi produsentene må tilby et antall slike for å etterkomme utslippskrav.
Poenget er vel at de store bilprodusentene nekter å lage elbiler som det er etterspørsel etter. Både Model S og Model X produksjonen er vel tre-fire ganger større enn i3 (120-160 biler per dag, sju dager i uka). Model 3 produksjonen er planlagt å bli noe sånt som 25 ganger større enn i3 (ca 1000 biler per dag, sju dager i uka).

Om BMW hadde tatt tak for fem år siden ser jeg ser ingen grunn til at ikke BMW kunne ha kommet med en Model 3-aktig bil først.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: LMOR på fredag 12. august 2016, klokken 22:49
i3 er et pioner prosjekt, og de selger alle de klarer å produsere. Det er ikke kapasitet til å produsere flere karbonfiber biler enda.

Ellers produserer de litt mer enn 40 om dagen...

As of November 2015, the i3 ranked as the world's third best selling all-electric car in history. The i3 ranked third among all-electric cars sold worldwide both in 2014 and 2015. Global i3 sales passed the 50,000 unit milestone in July 2016.
Masseproduksjon startet i september 2013, altså om man regner 4 uker per måned og arbeid sju dager i uka, 34 måneder og 50k biler, så tilsvarer det ett snitt på 50 biler per dag. Jeg vet ikke om 40 biler/dag er riktig, men det kan godt hende, om etterspørselen har falt litt de seneste månedene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanon

#138
Her står i vanligvis etterettelige AMS at i5 skal bygges på neste generasjon 5 serie. Det skal bli en slags batteribil med forbrennings støtte. Altså en i5 REX type. .
En ren batteribil hadde antageligvis blitt alfor dyr og tung, med dagens batteriteknikk.
Synd for oss nordmenn med avgiftsystemet og stømprisene  våre.
Fornuftig for de fleste andre markeder,  og de markedene er vel viktigere enn steinrøysa vår..

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/neuer-bmw-5er-erlkoenig-2017-8947203.html

TM

Sitat fra: Kanon på mandag 29. august 2016, klokken 21:21
Synd for oss nordmenn med avgiftsystemet og stømprisene  våre.
Den var litt vanskelig å forstå. Ladbare hybridbiler har da nesten ingen avgifter (eks. BMW 225xe med 225 hk har ca 5000 i avgift). Dessuten har vi da også lave strømpriser, så hva er problemet i det du kaller "steinrøysa" ? Problemet er vel heller at avgiftene på hybridbiler er alt for lavt, så de som kjøper bensin og dieselbiler subsidierer de som kjøper ladbar hybrid.

JorgenM

Det er stikk i strid med rapportene fra bare 2 uker siden så håper AMS tar feil :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Kanon

Dårlig formulert kanskje. Hadde i5 blitt ren batteribil hadde den blitt momsfri, ihvertfall en stund.
Billig strøm er ikke et problem for oss. Relativ dyr strøm reduserer batteribilens fordeler i utlandet. Uren og vanskelig tilgjengelig er den og mange plasser.  Egentlig mener jeg at en type REX er det mest fornuftige sånn som teknologien er idag. BMW har sikkert lyst på og tjene penger og, de lager tross alt ikke batterier.
i3 tror jeg ikke har svart til forventningene sultne aksjeeiere har til avkastning,  og blir således et engangsprosjekt med karbonfiberplasten sin.

Dette er knotet ned med iphone.

john

Sitat fra: Kanon på mandag 29. august 2016, klokken 22:53
i3 tror jeg ikke har svart til forventningene sultne aksjeeiere har til avkastning,  og blir således et engangsprosjekt med karbonfiberplasten sin.

i3/i8 ansees som veldig vellykket i BMW. De var aldri tenkt som noen storselgere, men de har brukt disse til å skalere karbonfiber produksjon og erfaring. Nå kommer det flere nye BMWer med strukturkompontenter delvis i karbon, som de første i bransjen. Og det kan jo bringe mye godt i fremtiden.
Det er ikke sikkert de kommer til å bygge flere biler i fullkarbon med det første, men de vet hvordan, hva det koster og kan hvis de vil.

Det er også grunnen til at bilene er aå "annerledes". Når de først skulle være radikale tok de den helt ut. Mange har klaget på at i8 er for treg ift 911/ Audi R8 etc, men det var aldri poenget å konkurrere. Begge bilene er forskjellig fra alt annet i markedet (iallfall som fantes når de kom). Tøft gjort å lansere en så "treg" sportsbil med 1,5L 3-sylindert motor når "hele verden" forventer dobbelturbo R6/V8..

Hvis de ville gjort det enkelt hadde de alle muligheter til å "ta en eGolf" og putte batterier i noe de har fra før.

Jeg synes det er tøft at de tør å gå foran og lansere noe så annerledes.


KnutOL

@john. Veldig bra skrevet synes jeg. De tør å være annerledes og det passer meg veldig bra :D

Kanon


[/quote]
Jeg synes det er tøft at de tør å gå foran og lansere noe så annerledes.
[/quote]

Tja, det spørs om de går foran, hvis ingen kommer etter?

Missforstå meg gjerne rett: Vi har i3 og beundrer den for dens nytenkning/pionérarbeid, og har tenkt og ha den i mange år!!

Har dog lest at den slett ikke har innfridd håpene de hadde for salg/inntjening. Bl.a er det ledig tomt for fabrikk nr 2 i Leipzig. Produksjon av karbonplasten har heller ikke vist seg bæredyktig nok.  Neste i3 blir visstnok  mer konservativ med blanding av aluminium/stål/karbonforsterket plast.
At i5 ser ut til og bli og "ta en e-Golf" er vel dessverre en indikasjon på hva i satsingen ser ut til og bli.

moonbuggy

kanon:
Enig. Jeg tror BMW gjorde et fullskala "eksperiment" med I3 bl.a. for å teste ut mulighetene med "nye" materialer, uten for mange kompromisser. Selv om BMW hevder at man tjener penger på I3, tror jeg man da regner inn utviklingskostnadene i et langt større perspektiv enn I3.
Monroe i USA, som plukket bilen fra hverandre, berømmer BMW for alle nyvinningene, men påpeker også de svakhetene du nevner. Virkelig volumproduksjon på denne måten blir for kostbart. Monroe selv tippet at neste generasjon modeller ville se et mer konservativt materialvalg, bl.a. for å gi mer rasjonell produksjon...

Hvordan fasiten blir, får tiden vise.

JorgenM

BMW-sjefene dropper Paris Motor Show for å diskutere deres elektriske fremtid:

http://www.bmwblog.com/2016/09/09/bmw-execs-skip-paris-motor-show-discuss-electric-cars/

Ryktene fra det møtet lekker vel om en måneds tid da :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

Det er litt foruroligende hvis ledelsen ikke har en klar strategi allerede. Kanskje de annonserer dette møtet for å villede konkurrentene og overraske markedet med en 3-serie som kan leveres med hel-elektrisk drivlinje tidligere enn antatt ?

JorgenM

Ja trauste, tyske sjefer har jo overrasket oss tidligere med i3 og i8 så man vet jo aldri hva de har i ermet :)

Personlig ville jeg aldri kjøpt el-versjonen av en bil man også får som fossilbil. Etter å ha sett under panseret på en e-Golf er jeg enda mer sikker på dette :o Men for massene er vel det veien å gå.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bno

#149
Sitat fra: JorgenM på mandag 29. august 2016, klokken 22:35
Det er stikk i strid med rapportene fra bare 2 uker siden så håper AMS tar feil :)

Tror dette er strategisk (politikk) De har ikke noe valg enn å svare. Disrupt eller bli disrupted.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA