Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av moonbuggy, søndag 24. mai 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Avgiftsmodellen der man betaler for Wh/km i en engangsavgift er forsåvidt grei. Men man bør vente med dette til etter ca alle fossilbilene er faset ut, og man bør bruke riktige tall. Ikke 444 Wh/km når realiteten er nærmere 220 Wh/km.

Det ville vært like latterlig å avgiftsbelegge i3 utifra at den brukte ~350 Wh/km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 11. mars 2016, klokken 14:48
Avgiftsmodellen der man betaler for Wh/km i en engangsavgift er forsåvidt grei. Men man bør vente med dette til etter ca alle fossilbilene er faset ut, og man bør bruke riktige tall. Ikke 444 Wh/km når realiteten er nærmere 220 Wh/km.
Det ville vært like latterlig å avgiftsbelegge i3 utifra at den brukte ~350 Wh/km.
Nå er det vel ingen av oss som kjenner testen i Singapore?
Renger med at det er er snakk om bykjøring med mye stopp og start. i3 fikk en rabatt på 180 000 der Tesla fikk + 90 000, så i3 fikk nok ikke 350 ;)
Vi vet heller ikke om de tok med livsløps footprint, der i3 er den eneste jeg har hørt om som har sertifikat på footprint?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Espen Hugaas Andersen

i3 har ikke blitt testet i Singapore. Om jeg ikke tar feil har de tatt NEDC-resultatene for god fisk.

Det er kun Model S som har blitt testet da dette er en privat-importert bruktbil. Og de har *åpenbart* gjort alvorlige feil i måten testen har blitt utført.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#48
Testen ble forøvrig gjort slik:

- Lad fullt opp.
- Kjør 11 km.
- Lad opp igjen, mens man måler hvor mye man putter inn igjen. Del dette tallet på 11.

Personlig mistenker jeg parasitttapet som den største feilkilden. De kan f.eks ha ladet fullt opp, deretter ventet noen dager før de kjørte testen og ladet opp igjen. Når det kun er snakk om 11 km vil de 20-50W i standbytap slå ut ganske lett på tallene.

EPA gjør dette betydelig bedre. De kjører bilen til den er tom, så lader de opp igjen. Da er påvirkningen av parasitt-tapet nesten null. Og i EPA testene er Tesla S85 målt til ca 219 Wh/km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

OK, med en EPA rating som gir Tesla 60% høyere forbruk ved bykjøring, og at det ikke bør være overraskende at forskjellen er enda større fra oppstart, siden Tesla er en større bil+.
Så bør det uansett være mer enn 20% forskjell ned til i3 i målingen.
Men det er jo ikke finregning på Singapore tallene som viktige her, men det at en i3/i5 og en Tesla likestilles miljømessig er en feil som en dag bør rettes opp, spesielt når en også tar med produksjonen/gjenvinning.

Poenget litt over her er at noen opplever det som negativt at BMW ikke ønsker å vinne rekkevidde kappløpet fordi de tenker miljøeffekten:

We are not going to join the race about maximum range figures. Currently if you compare those figures and see what kind of energy investment is behind it, you often see the total carbon footprint of those models is higher than for a car with an internal-combustion engine. That doesn't make any kind of sense.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 16:13
OK, med en EPA rating som gir Tesla 60% høyere forbruk ved bykjøring, og at det ikke bør være overraskende at forskjellen er enda større fra oppstart, siden Tesla er en større bil+.
Det er tilnærmet ingen forskjell på bykjøring og langkjøring. EPA har målt 2015 S85 til 237,5 Wh/km i bykjøring og 231,5 på landevei. Du kan se tall her: http://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=Cars&path=1&year1=1984&year2=2016&vtype=Electric&pageno=7&sortBy=Comb&tabView=0&rowLimit=10

(Jeg skulle brukt ~235 Wh/km, tror jeg har sett på en 85D tidligere.)
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 16:13Så bør det uansett være mer enn 20% forskjell ned til i3 i målingen.
Men det er jo ikke finregning på Singapore tallene som viktige her, men det at en i3/i5 og en Tesla likestilles miljømessig er en feil som en dag bør rettes opp, spesielt når en også tar med produksjonen/gjenvinning.

Poenget litt over her er at noen opplever det som negativt at BMW ikke ønsker å vinne rekkevidde kappløpet fordi de tenker miljøeffekten:

We are not going to join the race about maximum range figures. Currently if you compare those figures and see what kind of energy investment is behind it, you often see the total carbon footprint of those models is higher than for a car with an internal-combustion engine. That doesn't make any kind of sense.
Helt klart at i3 er mer miljøvennlig enn en Model S. Men så er de jo også biler i helt forskjellige klasser. Model S er en konkurrent til biler som BMW 5-, 6- og 7-serie, mens i3 er mer en konkurrent til BMW 1-serie.

Spørsmålet er til hvilken grad man skal insentivere folk til å velge Model S i stedet for en BMW 6-serie.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

Tror ikke vi trenger å krangle om dette. Vi er nok enige. Men hvis du ikke trenger mer enn i3 og bruker bilen i en by, så bør det premieres litt at vi velger i3 fremfor en Tesla S.
Ellers kjenner jeg EPA tallene godt, og poenget var ikke forskjell mellom by og landevei med Tesla, men i3 vs Tesla i by (138 mpg vs 88). Siden Singapore er by var det relevant.
De fleste av mine turer ligger godt under 11km.
Jeg vil gjerne ha en i5 som veier lite og bruker lite strøm. Jeg trenger en større bil med tilhengerfeste, og en Tesla X er uaktuell. At BMW prioriterer å lage miljøvennlige biler fremfor noen som kan kjøre langt, synes jeg er et klart +  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Tesla S konkurrent til 6- og 7-serie? What :o

Han jeg kjøpte i3'n av hadde en S som han hentet meg i på flyplassen. Temmelig jalla dashbord og elendig skjerm. Setene osv var av tvilsom kvalitet. Å sammenligne dette med en 7-serie blir totalt feil, med mindre du mener 7-serie fra 90-tallet da :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 17:00
Tror ikke vi trenger å krangle om dette. Vi er nok enige. Men hvis du ikke trenger mer enn i3 og bruker bilen i en by, så bør det premieres litt at vi velger i3 fremfor en Tesla S.
Ellers kjenner jeg EPA tallene godt, og poenget var ikke forskjell mellom by og landevei med Tesla, men i3 vs Tesla i by (138 mpg vs 88). Siden Singapore er by var det relevant.
OK, skjønner hva du prøver å si. Men denne diskusjonen blir litt feil uansett hvilke tall vi bruker, da vi ikke vet om de kun har hatt bykjøring på testen.
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 17:00De fleste av mine turer ligger godt under 11km.
Det kan hende, men det er ingenting som tyder på at testen som ble utført i Singapore er realistisk forbruk for en gjennomsnittlig 11 km tur. Antar vi at to døgn med standbytap ble med på målingen, så vil forbruket være representativt for noen som kjører 2000 km/år. En gjennomsnittlig norsk bil kjøres 35 km/dag eller 13.000 km/år.

Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 17:00Jeg vil gjerne ha en i5 som veier lite og bruker lite strøm. Jeg trenger en større bil med tilhengerfeste, og en Tesla X er uaktuell. At BMW prioriterer å lage miljøvennlige biler fremfor noen som kan kjøre langt, synes jeg er et klart +  :)
Jeg ser ikke lang rekkevidde og miljøvennlighet som motsetninger. Har ikke en elbil lang rekkevidde fortsetter jeg å kjører dieselbil. Da er det bedre å kjøre en elbil med lang rekkevidde.

Jeg tenker også slik at om ingen støtter Tesla og andre selskaper som produserer elbiler, så vil det heller ikke lages elbiler. Og lages det ikke elbiler, så vil ikke teknologien bli bedre, slik at den kan ta over markedet. Det viktigste er å få fjernet fossilbilene fra markedet (som ikke har potensiale for miljøvennlighet), og når da elbilene har hele markedet kan vi fokusere på å gjøre elbilene mest mulig miljøvennlige.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorgenM på fredag 11. mars 2016, klokken 19:10
Tesla S konkurrent til 6- og 7-serie? What :o

Han jeg kjøpte i3'n av hadde en S som han hentet meg i på flyplassen. Temmelig jalla dashbord og elendig skjerm. Setene osv var av tvilsom kvalitet. Å sammenligne dette med en 7-serie blir totalt feil, med mindre du mener 7-serie fra 90-tallet da :)
Model S er ca like dyr som 7-serie og fortsatt selges det flere Model S enn 6- og 7-serie kombinert i USA. http://cleantechnica.com/2016/01/15/1-large-luxury-car-in-us-tesla-model-s-2015-sales-comparison/

Altså uansett hva du mener om Model S så har folk stemt med lommeboken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

Tesla er ikke i nærheten av en bil som 5,6,7, bortsett for akselerasjon, og programvare på skjermen.
Men Tesla S er mer miljøvennlig i Norge, men BMW mener altså at total footprint (og da snakker vi inkl. alle km den kjører) er større enn en 5,6,7 serie.
Men du har ikke kjørt en premium BMW med ALT av utstyr, hvis du mener Tesla er i nærheten.

MEN tilbake til tråden, det er her i5 kommer inn! (håper jeg). Jeg vil ha fokusert laserlys, infrarødt kamera, siste gen HUD, siste gen sensor fusion, kjøreegenskaper fra de beste BMWene, Comfort seats inkl. rumpemassasje og alt som trengs i en ultimate driving machine.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 19:44
Tesla er ikke i nærheten av en bil som 5,6,7, bortsett for akselerasjon, og programvare på skjermen.
Men Tesla S er mer miljøvennlig i Norge, men BMW mener altså at total footprint (og da snakker vi inkl. alle km den kjører) er større enn en 5,6,7 serie.
Det er så klart bare tull. Da antar man kullkraft e.l. Kjører man på EU eller USA strømmiks kommer en Model S ut bedre enn en 5 serie i hvert fall innen 100k km. Kjører man 300k km er det ingen konvensjonell hybrid som er like miljøvennlig.
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 19:44Men du har ikke kjørt en premium BMW med ALT av utstyr, hvis du mener Tesla er i nærheten.
Jeg trenger ikke mene det. Salgstallene taler for seg selv.

Men uansett om en premium BMW var bedre enn en Model S på en del punkter og totalt, så trenger ikke Model S være bedre på alt for å være en *konkurrent*. Enhver bil vil alltid ha fordeler og ulemper i forhold til sine konkurrenter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

OK, gir meg. Jeg har nå forstått at salgstall beviser at en bil er premium.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 17:00
Tror ikke vi trenger å krangle om dette. Vi er nok enige. Men hvis du ikke trenger mer enn i3 og bruker bilen i en by, så bør det premieres litt at vi velger i3 fremfor en Tesla S.
Ellers kjenner jeg EPA tallene godt, og poenget var ikke forskjell mellom by og landevei med Tesla, men i3 vs Tesla i by (138 mpg vs 88). Siden Singapore er by var det relevant.
De fleste av mine turer ligger godt under 11km.
Jeg vil gjerne ha en i5 som veier lite og bruker lite strøm. Jeg trenger en større bil med tilhengerfeste, og en Tesla X er uaktuell. At BMW prioriterer å lage miljøvennlige biler fremfor noen som kan kjøre langt, synes jeg er et klart +  :)
Man må for all del ikke favorisere små elbiler med kort rekkevidde, det vil hemme utviklingen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Amigakongen

Sjefen har allerede begynt å spare til en I5, så håper det blir 5 seter med god rekkevidde. Da har BMW ett salg hvertfall. :)
2015 BMW I3 - 11800km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA