Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av moonbuggy, søndag 24. mai 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

PokerFjes

i 1969 utviklet Ford et natrium-svovelbatteri på 330Wh/kg, men det viste seg at ulempen (batteriet krevde 300 grader celsius for å fungere ;)) gjorde det litt upraktisk. De var nok stuck på 25Wh/kg en god stund.
500Wh/kg tror jeg er veldig optimistisk - men for all del - jeg vil gjerne ha!
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Porsgrunn

I teorien er det mulig å lagre ganske mye mer energi i batteriene både i forhold til vekt og volum. Allikevel gjøres det ikke fordi det er mange uløste problemer og utfordringer med det.



En del av disse prosessene er ikke grundig forklart. Etterhvert som det kommer mer kunnskap om prosessene helt ned på nanonivå tror jeg nye barrierer vil brytes.

Alt fra atommikroskoper og supercomputere til måle og simuleringsutstyr er i rask utvikling.

Jeg tror at blant annet disse tingene vil sørge for at utviklingen iallefall ikke bremser opp, kanskje vil det kunne gå litt fortere.

500Wh/kg er nok litt  optimistisk i 2020, men ikke helt umulig. Det krever bare 15% ;) i 5 år å gå fra 250 til 500. Med et middels gjennombrudd på veien kan det skje, uten er det nok tvilsomt.

Kommer dit vil vi nok helt sikkert gjøre, men kanskje det tar ti år.


Stikkkontakt

i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

JorgenM

Ny og ny, er vel akkurat samme som i den engelske artikkelen jeg linket til :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

MortenH

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Sungrazer

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

JorgenM

Muligens dårlig tegn at de skal tilby extender, det kan bety at rekkevidde på ren el er kort... Selv håper jeg på 300+ km hvis den skal være aktuell.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Stikkkontakt

Sitat fra: JorgenM på onsdag 09. mars 2016, klokken 09:01
Muligens dårlig tegn at de skal tilby extender, det kan bety at rekkevidde på ren el er kort... Selv håper jeg på 300+ km hvis den skal være aktuell.

Stusset også litt på det.
Om bilen kommer om 1,5-2 år bør 120ah-batteriene til Samsung SDI være klare.Og da vil en batteripakke på knappe 40kwh passe i dagens i3. Det bør da være den enkleste sak å trøkke 70-80 kwh nedi en bil som er betydelig større. Jeg føler i dag at TMS70 er innafor komfortsonen rekkeviddemessig ,men bare såvidt. Jeg holder det for selvsagt at en i5 blir lettere enn TMS og at den dermed har et lavere forbruk.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

LMOR

#39
Forklaringen ligger vel her:

We are not going to join the race about maximum range figures. Currently if you compare those figures and see what kind of energy investment is behind it, you often see the total carbon footprint of those models is higher than for a car with an internal-combustion engine. That doesn't make any kind of sense.

Både produksjon og forbruk burde vektlegges mer, da ville i3/i5 stilt i en helt annen klasse enn de andre elbilene. At carbon footprint  på i3 er en brøkdel av Telsa, burde bety noe avgiftsmessig.
Noen har i hvert fall tatt tak i energiforbruket:
http://www.tu.no/artikler/tesla-eier-matte-punge-ut-93-000-i-ekstraskatt-for-hoyt-co2-utslipp/320958?utm_source=newsletter-2016-03-09&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-evening
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Stikkkontakt

Sitat fra: LMOR på onsdag 09. mars 2016, klokken 14:14

Noen har i hvert fall tatt tak i energiforbruket:
http://www.tu.no/artikler/tesla-eier-matte-punge-ut-93-000-i-ekstraskatt-for-hoyt-co2-utslipp/320958?utm_source=newsletter-2016-03-09&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-evening

Er vel som seg hør og bør når 96% av strømmen i Singapore lages av fossile brensler. Riktignok mest gass,men den er ikke uskyldig den heller.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

LMOR

Både fotavtrykket under produksjon og forbruk burde bygges inn i en ny modell for avgifter. Så kan ikke Borten Moe stoppe fordelene pga at en Tesla ikke er miljøvennlig nok.
På en fossil bil, blir forbruket indirekte straffet via CO2. Selv om vi har mye vannkraft i Norge, er det ingen grunn til å sløse det bort på en Tesla, hvis en kunne klart seg med en i3  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kristian O

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 11. mars 2016, klokken 08:37
Sitat fra: LMOR på onsdag 09. mars 2016, klokken 14:14

Noen har i hvert fall tatt tak i energiforbruket:
http://www.tu.no/artikler/tesla-eier-matte-punge-ut-93-000-i-ekstraskatt-for-hoyt-co2-utslipp/320958?utm_source=newsletter-2016-03-09&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-evening

Er vel som seg hør og bør når 96% av strømmen i Singapore lages av fossile brensler. Riktignok mest gass,men den er ikke uskyldig den heller.
Da er det vel mest praktisk å legge en avgift pr kWh? Da betaler man for strømforbruket, som er det som gir utslipp.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

LMOR

Sitat fra: Kristian O på fredag 11. mars 2016, klokken 14:09
Da er det vel mest praktisk å legge en avgift pr kWh? Da betaler man for strømforbruket, som er det som gir utslipp.
Begynner kanskje å bli litt off-topic dette nå, selv om det er relevant ift at i3/i5 ikke har så stort batteri, og en lettere konstruksjon, men dette blir jo det samme som for fossilt drivstoff. Der straffes du både ved kjøp av bil og ved bruk av drivstoff.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA