Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av moonbuggy, søndag 24. mai 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: john på onsdag 14. september 2016, klokken 23:35
Er det sånn at ebilkunder er helt merkenøytrale?
Selvfølgelig ikke, men i mye mindre grad enn på fossil imho.

På grunn av magert utvalg egentlig, tvinges store grupper til merker de egentlig ikke ville vurdert hvis utvalget var større.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: john på onsdag 14. september 2016, klokken 23:35
Er det sånn at ebilkunder er helt merkenøytrale?
Kunder på vanlige biler, der er det jo ikke slik at kunden sliter med å velge mellom en Kia sportage og en BMW X3?

Det er jo helt forskjellige kunder med helt forskjellig betalingsvilje. Økonomi/premiumsegmentet etc.

Ikke noe av dette har noe å si i elbilmarkedet?
Det har helt klart en betydning. Men det er forskjell på å levere en elbil med en premium-merke i fronten, og å faktisk levere en premium-elbil.

Tesla er et premum-merke, men hvor mye tror du de hadde solgt om rekkevidden var halvparten av i dag, og man kun kunne benytte CCS?

Folk er villige til å betale mer penger for noe som er bedre; de er mindre villige til å betale mer penger for noe som er dårligere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

john

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. september 2016, klokken 07:30
Det har helt klart en betydning. Men det er forskjell på å levere en elbil med en premium-merke i fronten, og å faktisk levere en premium-elbil.

Tesla er et premum-merke, men hvor mye tror du de hadde solgt om rekkevidden var halvparten av i dag, og man kun kunne benytte CCS?

Folk er villige til å betale mer penger for noe som er bedre; de er mindre villige til å betale mer penger for noe som er dårligere.

Du understreker det jeg sier. Det eneste du peker på er rekkevidden, igjen.
Kriteriene for hva som er premium på elbil er tydeligvis rekkevidden, ikke så mye annet.

Folk kjøper koreanske "billigbiler", amerikanske biler med tvilsom kvalitet og sære franskbrød. Rare greier.


knut.aulie

Sitat fra: john på torsdag 15. september 2016, klokken 09:59
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. september 2016, klokken 07:30
Det har helt klart en betydning. Men det er forskjell på å levere en elbil med en premium-merke i fronten, og å faktisk levere en premium-elbil.

Tesla er et premum-merke, men hvor mye tror du de hadde solgt om rekkevidden var halvparten av i dag, og man kun kunne benytte CCS?

Folk er villige til å betale mer penger for noe som er bedre; de er mindre villige til å betale mer penger for noe som er dårligere.

Du understreker det jeg sier. Det eneste du peker på er rekkevidden, igjen.
Nå leser du temmelig dårlig!
Ladetypen er minst like viktig. Superladernettverket til Tesla er lysår foran alle andre inkludert BMW.



Sent from my iPhone using Tapatalk

john

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 15. september 2016, klokken 10:04

Nå leser du temmelig dårlig!
Ladetypen er minst like viktig. Superladernettverket til Tesla er lysår foran alle andre inkludert BMW.

Nei, jeg synes ikke det. For det eneste superladerne gjør er å hjelpe på rekkevidden. Altså også et rekkeviddeargument.

knut.aulie

Da vil du ikke forstå, og det er din sak. Helt greit for meg, men like feil allikevel [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

JorgenM

Dere er verre enn skoleunger :)
Kan vi holde denne tråden til i5 og andre nye modeller fra BMW?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

#187
Denne tråden handler om nye i5. Ønsker du å debbatere Ampera e eller i3, så finnes det andre steder hvor det egner seg bedre enn i denne tråden.

Lars
Forum Admin
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ferry

i3 ruster ikke. DET er en vesentlig egenskap imo.

knut.aulie

Hvis nye i5 blir en SUV slik det ble linket til, så er rekkevidde eller den andre essensielle faktoren ladehastighet veldig viktig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

EinarV

#190
Denne tråden handler om nye i5. Ønsker du å debbatere Ampera e eller i3, så finnes det andre steder hvor det egner seg bedre enn i denne tråden.

Lars
Forum Admin
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Øyvind.h

#191
Sitat fra: EinarV på torsdag 15. september 2016, klokken 12:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. september 2016, klokken 18:35
Sitat fra: Amigakongen på onsdag 14. september 2016, klokken 18:25Det virker som ikke mange har fått med seg at BMW faktisk er et premium merke. Dyrere enn vanlige billige merker. :)
Det er vel akkurat det som er litt av bekymringen. i3 er en premium-bil som på ingen måte klarer å måle seg med ett billigmerke. BMW bør altså virkelig stå på for å forbedre i3.

Hvis du mener at i3 på ingen måte kan måle seg med disse andre merkene så lykke til i Amperaen. For meg er det mange andre ting som betyr mer enn rekkevidden og for meg er nok i3en og BMW teknologisk overlegen det meste på markedet. Det er nok grunnen til at jeg har beholdt F11 535i som nå nummer tre bil og ikke byttet den ut med en Tesla også, det er klasse forskjell på disse bilene. Har en liten følelse av at dagens iPad generasjon ikke skjønner hva av mekanikk som befinner seg mellom skjermen i midtkonsollen og bakken.

Som teknologiinteressert og relativt ung (33) opplever jeg det motsatt. Jeg forstår de enorme mengdene mekanikk som befinner seg i både elbiler og fossilbiler. Men den fossile drivlinjen fremstår for meg som tragisk nå i 2016. Brennbart stoff som skal antennes foran for å skape fremdrift gjennom et uendelig sett av bevegelige deler? Og motorens avfallsstoffer spys ut bak, med effekter på folks helse som vi ikke engang har klart å avdekke fullt ut (seneste er demens/alzheimer). For unge teknologiinteresserte er det rett og slett merkelig at man har bygget noe rundt det konseptet, og latt det skure og gå så lenge. I diskusjoner virker unge folk langt mer opptatt av teknologi og miljø enn godt voksne jeg har tilsvarende diskusjoner med.

Det er ikke uten grunn Tesla har de desidert mest fornøyde eierne og samtidig i snitt de yngste. I snitt velutdannede og bemidlede folk. En kundegruppe bilprodusenter drømmer om.  Merket tiltrekker seg teknologiinteresserte. Mitt klare inntrykk er at disse menneskene ser mer gjennom fingrene med lavere reell og opplevd kvalitet. Ikke fordi de ikke forstår noe av bilen, men fordi de ikke er like «satt» og fortsatt villige til å prøve nye ting uavhengig av «klasse» eller andre båser.

Når det er sagt – min drømmebil er nok en kombinasjon av BMW og Tesla. Seter, serviceapparat, finish, og opplevd og reell kvalitet fra BMW. Muligens også en kombo på eksteriørdesign da BMW virkelig er gode på eksteriørdesign (ikke så imponert over interiør). Programvare, skjermløsning, drivlinje og ladeopplegg fra Tesla.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#192
Denne tråden handler om nye i5. Ønsker du å debbatere Ampera e eller i3, så finnes det andre steder hvor det egner seg bedre enn i denne tråden.

Lars
Forum Admin
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

moonbuggy

Litt sært å "kneble" en debatt på denne måten. Det utarter på ingen måte. I5 lar vente på seg. I mellomtiden kan  vel gjerne peke på konkurrenter som gjør sine fremstøt ?

Rødblyanten blir vel autoritær i mine øyne....

hemi

hatt VW og tesla, spent på hvordan bmw elbil blir å ha.

hadde i5 vært i salg hadde jeg nok heller hatt en slik, jeg er der at jeg gjerne bytter bil hver 6-12mnd og bestiller den ny, om jeg taper <60.000 i året på dette er jeg superhappy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA