Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av moonbuggy, søndag 24. mai 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

JorgenM

Litt mer on topic, selv om det ikke gjelder i5, men denne tråden kunne godt ha emnet 'Fremtidige BMW elbiler'.

New Strategy At BMW: CEO Krueger wants to start an electric offensive:
http://www.bmwblog.com/2016/09/11/new-strategy-bmw-ceo-krueger-wants-start-electric-offensive/

"- BMW will also offer fully electric versions of the MINI, the BMW 3 series and the X4 SUV"
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut.aulie

Dette var jo veldig interessant . I forhold til i5 betyr det vel at den dyttes enda lengre frem i tid siden både 3 serie og X 4 nevnes, men ikke i5.
X4 er vel mer en konkurrent til Tesla M3 enn alternativ til S som 5 serie ville vært.


Sent from my iPhone using Tapatalk

JorgenM

Leste i en artikkel fra Engadget at:
"- While the company would still offer ground-up EV designs like the i3, the new strategy would greenlight electric versions of some of BMW's most important vehicles, including the 3-series sedan, X4 crossover and iconic Mini."
så i5 er fortsatt på sporet og blir nok langt mer spennende enn de ombygde damp... unnskyld, fossilbilene.

Elektrisk X4 blir nok langt dyrere enn Model 3. Billigste X4 idag starter på litt over 600k.
Elektrisk 3-serie derimot kan være direkte konkurrent til Model 3 :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut.aulie

Det store spørsmålet nå med nye elbilmodeller er når de faktisk kommer. Kommer i5 samtidig med helelektriske utgaver fra Audi og Mercedes er det en helt annen sak enn om den kommer først.


Sent from my iPhone using Tapatalk

moonbuggy

#169
http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/09/13/0925/Elbil/slr-tesla-p-rekkevidde

Det haster med nye modeller. Det spørs om ikke Opel Ampera  e blir en formidabel konkurrent til de fleste el-biler, ikke minst i USA, hvor prisen blir under 30k USD (med 7k subsidier). Det er langt billigere enn f.eks. I3 med langt bedre plass og et batteri på hele 60 kwt.

Rekkevidden EPA, som er rimelig realistisk, blir oppmot 400km. Leveransene starter i løpet av året.

LG batteripakkene er kjent for god kvalitet. Den som finnes i "gamle" Volt eller Ampera har så langt ikke hatt et eneste bytte av batteripakker. Noen av bilene i USA har kjørt ekstremt langt, uten av batteripakkene er vesentlig svekket.

MrBeery

Ja det blir meget spennende fremover. Hadde nok bytta ny i3 i en Bolt/Ampera-e om jeg kunne fått den strax :P Men fortsatt en del usikkerhet rundt ekstrautstyr (ACC) og hvordan kjøling/varming av batteri håndteres.

En av hovedårsakene til at ingen Volt/Ampera har slitt med batteriet kan vel være pga. de benytter ekstremt lite av kapasiteten (60 ish %)?

knut.aulie

Ampera-e er vel for liten til å kunne være konkurrent til i5!

i3 derimot er jo ille ute nå, hvis det bare er acc som er i dens favør.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MrBeery

Ja, når det gjelder rekkevidde (og kanskje pris) så er den ille ute. Det som virkelig taler for, iallfall for min del, er: 99 % rustfri løsning, batterikontroll (muligens like bra på Chevy/Opel) og bakhjulstrekk.

knut.aulie

Sitat fra: MrBeery på tirsdag 13. september 2016, klokken 12:25
Ja, når det gjelder rekkevidde (og kanskje pris) så er den ille ute. Det som virkelig taler for, iallfall for min del, er: 99 % rustfri løsning, batterikontroll (muligens like bra på Chevy/Opel) og bakhjulstrekk.
Bakdører [emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk

JorgenM

i5-artikkel idag.
Tar den med en spade salt.
Nå er den ikke lenger crossover, men SUV og skal komme på markedet i 2017. Det siste tviler jeg på er mulig...

"- All-electric BMW i5 SUV could be on the way"
http://www.carbuyer.co.uk/news/154849/all-electric-bmw-i5-suv-could-be-on-the-way
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Amigakongen

Det virker som ikke mange har fått med seg at BMW faktisk er et premium merke. Dyrere enn vanlige billige merker. :)

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 13. september 2016, klokken 11:16
http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/09/13/0925/Elbil/slr-tesla-p-rekkevidde

Det haster med nye modeller. Det spørs om ikke Opel Ampera  e blir en formidabel konkurrent til de fleste el-biler, ikke minst i USA, hvor prisen blir under 30k USD (med 7k subsidier). Det er langt billigere enn f.eks. I3 med langt bedre plass og et batteri på hele 60 kwt.

Rekkevidden EPA, som er rimelig realistisk, blir oppmot 400km. Leveransene starter i løpet av året.

LG batteripakkene er kjent for god kvalitet. Den som finnes i "gamle" Volt eller Ampera har så langt ikke hatt et eneste bytte av batteripakker. Noen av bilene i USA har kjørt ekstremt langt, uten av batteripakkene er vesentlig svekket.
2015 BMW I3 - 11800km

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amigakongen på onsdag 14. september 2016, klokken 18:25Det virker som ikke mange har fått med seg at BMW faktisk er et premium merke. Dyrere enn vanlige billige merker. :)
Det er vel akkurat det som er litt av bekymringen. i3 er en premium-bil som på ingen måte klarer å måle seg med ett billigmerke. BMW bør altså virkelig stå på for å forbedre i3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amigakongen

Synes de måler seg greit mot det som er på markedet nå.
2015 BMW I3 - 11800km

Espen Hugaas Andersen

Absolutt. Helt frem til Ampera-e kommer til Norge til våren. De har altså litt tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

john

Er det sånn at ebilkunder er helt merkenøytrale?
Kunder på vanlige biler, der er det jo ikke slik at kunden sliter med å velge mellom en Kia sportage og en BMW X3?

Det er jo helt forskjellige kunder med helt forskjellig betalingsvilje. Økonomi/premiumsegmentet etc.

Ikke noe av dette har noe å si i elbilmarkedet?


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA