Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av moonbuggy, søndag 24. mai 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

moonbuggy

Her er bilde av den nye i5 (USA markedet spesielt i fokus). (autobild idag).

Den bilen skal produseres i flere versjoner, også 4 hjulsdrift. Batteriet blir på 75kwt med rekkevidde 400km. Effekt 225 hp. (greit å ikke overdrive)
Vekten blir godt under 1500 kg.

Den ser jo riktig lekker ut ?


LMOR

#1
Som andre har påpekt, det der er en i8...

http://www.autoevolution.com/news/bmw-i8-final-specs-revealed-deliveries-to-start-in-june-photo-gallery-80499.html

Dette er en mulig i5:

http://www.autobild.de/artikel/bmw-i5-2019-vorstellung-5724265.html

Som på ditt bilde, er filnavnet på bildet under feil...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

I videoen som ligger under "omtaler...", sier de at i5 er en hydrogen basert bil, som vil da sammen type form som i3.
Vi får håpe de tar feil, og at det blir en "normal" i5, og EL.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Sitat fra: LMOR på søndag 26. april 2015, klokken 13:52
I videoen som ligger under "omtaler...", sier de at i5 er en hydrogen basert bil, som vil da sammen type form som i3.
Vi får håpe de tar feil, og at det blir en "normal" i5, og EL.
Jeg vet ikke helt...håper i5 ihvertfall tilbys med fuel cell. Det blir omtrent som i3 med range extender. Kan lades til daglig og så bruker man hydrogen når man går tom.
2014 BMW i3

LMOR

#4
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 28. april 2015, klokken 00:03
Sitat fra: LMOR på søndag 26. april 2015, klokken 13:52
I videoen som ligger under "omtaler...", sier de at i5 er en hydrogen basert bil, som vil da sammen type form som i3.
Vi får håpe de tar feil, og at det blir en "normal" i5, og EL.
Jeg vet ikke helt...håper i5 ihvertfall tilbys med fuel cell. Det blir omtrent som i3 med range extender. Kan lades til daglig og så bruker man hydrogen når man går tom.
En slik løsning ville jo vært bra hvis det ikke koster og veier for mye ekstra.
Men ser at Toyota sin modell veier 1850kg og har et batteri på 1,6kWh, så det er vel ikke så sannsynlig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Munroe-videoen er nok noen måneder gammel - BMW har selv indikert at i5 vil komme til å bli en bensin-hybrid med lang elektrisk rekkevidde (125 km+) etter den videoen ble publisert...
http://www.bmwblog.com/2015/04/10/bmw-i5-rumored-to-be-on-track-for-2018/

PS! de som ønsker seg "fool cell" må snart sette igang å bygge fyllestasjoner ;) (det koster bare et par-tre statsbudsjett her i Norge)  ;D ;D ;D

LMOR

I stedet bør de pengene brukes til infrastruktur for lading.

Logistikken og infrastrukturen for Hydrogen er like lite effektiv som bensin/diesel. Gir også dårligere energiutnyttelse.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Når i5 kommer på markedet finnes det allerede både 3- og 5-seriehybrider. Så den må skille seg ut på et vis for å fortjene å være i i-serien. Enten fullelektrisk, fuel cell eller hybrid med range extender ala i3.

Er CCS rask nok som hurtiglader når batteriene blir mye større, feks 60-80 kWh?
2014 BMW i3

bromm

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 28. april 2015, klokken 22:31
Når i5 kommer på markedet finnes det allerede både 3- og 5-seriehybrider. Så den må skille seg ut på et vis for å fortjene å være i i-serien. Enten fullelektrisk, fuel cell eller hybrid med range extender ala i3.

Er CCS rask nok som hurtiglader når batteriene blir mye større, feks 60-80 kWh?
CCS skal kunne klare 125A på 850V DC - det er litt i overkant av 106 kW kontinuerlig effekt: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Combined_Charging_System

jkirkebo

Sitat fra: bromm på onsdag 29. april 2015, klokken 01:33
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 28. april 2015, klokken 22:31
Når i5 kommer på markedet finnes det allerede både 3- og 5-seriehybrider. Så den må skille seg ut på et vis for å fortjene å være i i-serien. Enten fullelektrisk, fuel cell eller hybrid med range extender ala i3.

Er CCS rask nok som hurtiglader når batteriene blir mye større, feks 60-80 kWh?
CCS skal kunne klare 125A på 850V DC - det er litt i overkant av 106 kW kontinuerlig effekt: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Combined_Charging_System

Og hvilke elbiler har batterier på 850V? ;) Den høyeste spenningen ligger vel på i overkant av 400V.
Forøvrig klarer CCS 200A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

#10
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. april 2015, klokken 11:44
Og hvilke elbiler har batterier på 850V? ;) Den høyeste spenningen ligger vel på i overkant av 400V.
Forøvrig klarer CCS 200A.
Jeg henviste til spesifikasjonen på selve kontakten iht. det som er listet i Wikipedia. Som for alle andre typer av slikt installasjons- og kontakt-materiell er det alltid anvisninger for max spenning (pga. forsikring mot gnistgap).

CCS er tydeligvis ratifisert etter det som står i den wiki-linken (jeg mente også ha sett høyere strøm-tall fra andre kilder tidligere, men antok at wikipedia var oppdatert). 200 Amp på 360-400V gir isåfall 72-80 kW max effekt.

Det er forøvrig ikke noe i veien for at man "teoretisk" kunne ha brukt høyere spenning, men det vil nok mest trolig være høyst usannsynlig at det vil komme til å skje ;)

TorAtle

Spørsmålet mitt gikk mer i retning av hvor sannsynelig det er at CCS-hurtigladerne landet rundt kommer til å bli oppgradert til å kunne gi høyere ladefart når biler med større batteri kommer. 20 minutter til 80% (best case) er akseptabelt, mens 3x ventetid begynner å bli rimelig kjedelig. Her er Tesla lenger fremme, noen av laderne er allerede over 100kW.
2014 BMW i3

Øyvind.h

Sitat fra: TorAtle på onsdag 29. april 2015, klokken 14:04
Spørsmålet mitt gikk mer i retning av hvor sannsynelig det er at CCS-hurtigladerne landet rundt kommer til å bli oppgradert til å kunne gi høyere ladefart når biler med større batteri kommer. 20 minutter til 80% (best case) er akseptabelt, mens 3x ventetid begynner å bli rimelig kjedelig. Her er Tesla lenger fremme, noen av laderne er allerede over 100kW.

Tesla har ingen ladere med under 100kW effekt. Normalt får jeg 110-120kW fra start. Når jeg drar fra laderen er hastigheten gjerne nede i 40-50kW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tessy

#13
Her er noen data fra min S85 på en lading på SC


SOC 30 = ca 105KW - 265A  - Start lading
SOC 35 = ca 100Kw - 265A  - 2min 30sek
SOC 40 = ca 98 KW - 260A   - 5min
SOC 45 = ca 90 KW - 238A   - 7min 30sek
SOC 50 = ca 82KW - 220A    - 10min
SOC 55 = ca 74KW - 197A    - 13min 30 sek
SOC 60 = ca 66KW - 174A    - 16min 45sek
SOC 65 = ca 60KW - 155A    - 20min
SOC 70 = ca 55kw - 142A     - 24min 30sek
SOC 75 = ca 50kw - 130A     - 29min.

Som dere ser så får man ikke 100KW over tid, fra 0-100% kan det ta ca 1,5time. ( Då siste 5-10% går veldig seint)

LMOR

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-i5-decision-final-stages

Siste nytt om i5

Det mest interessante her er at i3 ikke lengre har produksjonsutfordringer, så da bør i5 kunne baseres på karbonfiber. Håper de også oppgradere softwareplattformen denne gangen...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA