Hovedmeny

Akselerasjon og antispinn

Startet av fws, fredag 24. april 2015, klokken 08:52

« forrige - neste »

fws

Jeg vet ikke om det stemmer, men for meg føles det ut som bilen responderer raskere på gasspedalen når jeg skrur av antispinn. Og at bilen blir mer kontant. Det kan også henge sammen med at jeg har fått på sommerdekka, men for meg føles det ut som bilen blir mer kontant når antispinn skrues av.

Jeg vet at antispinn kan "strupe" effekten hvis man begynner å spinne, men så lenge man ikke spinner burde den jo ikke koble inn.

Er det noen andre som har erfaringer/meninger om dette? Innbiller jeg meg noe, eller er det reelt?
Nissan Leaf 2018

Fallskjerm

Hei sann

Når det gjelder antispinn og når den kopler inn så merker du det veldig godt at bilen struper effekt, det blir så lite effekt igjen at du nesten tror det er feil på bilen, helt til du ser lyyset i "dæsjen".

For meg høres det nesten ut som når man bruker ECO (knappen på rattet) av på.

Når ECO er koplet på er det i tilligg til "Kick down" funksjon også noe roligere effekt påslag.

Når ECO mode er koplet til så ser du at de hvite effekt prikkene fylles på roligere kontra når ECO er slått av.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
BMW IX 50 (solgte LC 150)for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

fws

Sitat fra: Fallskjerm på fredag 24. april 2015, klokken 09:59
Hei sann

Når det gjelder antispinn og når den kopler inn så merker du det veldig godt at bilen struper effekt, det blir så lite effekt igjen at du nesten tror det er feil på bilen, helt til du ser lyyset i "dæsjen".

For meg høres det nesten ut som når man bruker ECO (knappen på rattet) av på.

Når ECO er koplet på er det i tilligg til "Kick down" funksjon også noe roligere effekt påslag.

Når ECO mode er koplet til så ser du at de hvite effekt prikkene fylles på roligere kontra når ECO er slått av.

Jeg vil ikke påstå at det er kjempeforskjell mellom antispinn av og på. Hvertfall ikke på min bil. Men Forskjellen på med og uten ECO er stor. Men der struper den også effekten ned til ca 80, eller 90 hk. Husker ikke helt nøyaktig hvor mange hk bilen har i ECO modus.

EDIT: Når hjulene begynner å spinne forsvinner all effekten..... Det er et typisk problem på vinterstid. (Misforsto første settningen til Fallskjerm)
Nissan Leaf 2018

begiljen

Jeg synes jeg merker en forskjell på akselerasjonen når jeg byttet fra vinterdekk til sommerdekk (første gang jeg byttet fra vinterdekk med Leaf denne våren). Jeg har 17" Tekna sommerdekk, og 16" aluminiumsfelger på vinterdekkene. Synes spesielt at akselerasjon fra start var mer kontant med vinterdekkene. Mulig dette kan forklares med større dekk-dimensjon, og spesielt dersom det er forskjell på vektdistribusjon mellom sommer og vinterdekkene. Mer tyngde ytterst på dekkene gir mer treghetsmoment, stemmer ikke det?

Noen andre som har merket noe til dette?
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

tomrh

Sitat fra: begiljen på fredag 24. april 2015, klokken 12:38
Jeg synes jeg merker en forskjell på akselerasjonen når jeg byttet fra vinterdekk til sommerdekk (første gang jeg byttet fra vinterdekk med Leaf denne våren). Jeg har 17" Tekna sommerdekk, og 16" aluminiumsfelger på vinterdekkene. Synes spesielt at akselerasjon fra start var mer kontant med vinterdekkene. Mulig dette kan forklares med større dekk-dimensjon, og spesielt dersom det er forskjell på vektdistribusjon mellom sommer og vinterdekkene. Mer tyngde ytterst på dekkene gir mer treghetsmoment, stemmer ikke det?

Noen andre som har merket noe til dette?
Her er en tråd om dette: http://vgd.no/forbruker/bil/tema/846510/
Jeg tror sånn sett 15"-felger er det ultimate valget for Leaf. ;)

Edit: Ble nylig ble postet en lenke i Golf GTE tråden som omhandler dette: http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA