Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Merkel32, søndag 24. mai 2015, klokken 12:07

« forrige - neste »

Merkel32

Vi fikk E-golf ved påsketider, og har dermed "gått glipp av" den kaldeste årstiden i år. Men for å bli kjent med systemet har jeg den siste uken satt opp forvarming til 27gr med fast avgangstid på hverdager. Jeg har kun satt opp forvarming, lading skjer umiddelbart når jeg kobler bilen til strøm. Bilen står tilkoblet 16A vegglader og har ikke varmepumpe. Men - jeg har ikke målt dette vitenskapelig, men har på følelsen at bilen har langt fra 27 gr ved avgangstid, og nå er det 5-10 varmegrader ute...  ::)Jeg regner med at det er flere som har testet dette i løpet av foregående vinter?? Det skal vel ikke være noen grunn til å ikke oppnå ønsket temp så lenge man er tilkoplet strøm og har "ubegrenset" tilgang?? Resultatet blir jo at man må guffe på med varme og ekstra vifte når kjøring starter, og da reduseres som kjent rekkevidden  :-[
Det virker rart hvis man må stå opp 1-2 timer før avreise for å starte klima via Appen for å oppnå ønsket kupetemp?? Trodde systemet skulle beregne dette selv  :-\
Er jo ikke noe stort problem nå om våren, men det kommer jo en ny vinter...  :D
Hvordan har dere løst dette i vinter??

DagRune

Jeg har få problemer med å forvarme, verken via programmert avgangstid eller app, med eller uten strømtilkobling. Men jeg foretrekker å varme til 20 °C, og holde den der. 27 grader er nå ubehagelig varmt, da?

Merkel32

Hmm - kan det være at varmeapparatet ikke virker 100%... Ja helt enig i at 27gr er for høyt, det var for å konstatere om forvarmingen var merkbar eller ikke. Prøvde først med 20-22 gr, uten at det hadde merkbar effekt. Jeg får følge med på Appen hvorvidt klimaanlegget er aktivt før avgangstid. Skal det være noe forskjell på tilført effekt om man starter oppvarming via App eller stiller inn avgangstid mon tro?

Merkel32

Håper flere kan dele sine erfaringer rundt forvarming. Hadde en helelektrisk DEFAvarmer i en annen bil, og den fikset glovarm bil fra 10A kurs. Ser derfor ikke noen som helst grunn til at E-golfen ikke skal bli god og varm med 16A tilkoplet.

nilskt

Min blir god og varm selv på 10A og minus 8 utenfor.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

stefse

Sitat fra: nilskt på fredag 24. april 2015, klokken 11:31
Min blir god og varm selv på 10A og minus 8 utenfor.

Samme her, stiller inn på 26grader og skrur ned til 21 når jeg kommer i bilen. Da holder den seg varm lenge uten særlig effektforbruk.
Vifta til varmepumpen durer og går der ute, men det sjenerer ingen. ;D  Edit: Naboens SUV som varmes på tomgang kan man ikke si det samme om ;)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

SteinarSun

Min står på 22 grader, og er god og varm når jeg kommer ut om morgenen.
Vet ikke når den starter opp forvarmingen, men her funker det utmerket.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

iknutis

Hvis du trykker på (meny) på klimapanelet, hvilken profil har du på klimaen? Lav, middels eller sterk?

Min sto på lav når jeg kjøpte den og jeg lurte på om noe var feil med varmeapparatet. Nå står den på sterk og jeg er kjempefornøyd.

elektro

Sitat fra: Knutis på lørdag 25. april 2015, klokken 18:29
Hvis du trykker på (meny) på klimapanelet, hvilken profil har du på klimaen? Lav, middels eller sterk?

Min sto på lav når jeg kjøpte den og jeg lurte på om noe var feil med varmeapparatet. Nå står den på sterk og jeg er kjempefornøyd.

Kan man stille dette uavhengig av hvilken modus man kjører i (Normal, Eco eller Eco+)? Har ikke fått min e-golf enda, men da jeg prøvekjørte en uten varmepumpe i 3 grader, reagerte jeg på at opplevd temperatur var mye lavere enn de 23 gradene jeg hadde stilt in. Føltes som ca. 18 grader, med fossilbilen som referanse. Der bruker jeg 21 grader hele året.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Råde

Mitt inntrykk etter noe tid nå er at klimaanlegget er mer sparsomt enn i fossilen. Der hvor 22 grader blir ordentlig bra varmt etter 30min kjøring er samme temp i e-golfen litt laber (selv med klima på "sterk"). Nå har imidlertid varmeapparatet blitt sofwareoppdatert, så det kan hende de har skudd litt opp.

For å oppnå det fossilen sier er 22 grader må jeg stille til 24 grader i golfen.
e-Golf | X75D

bno

Nå har ikke bilen vært lenge i mitt eie siden kom fra Tyskland. Jeg har satt de optimale parametere,  men har oppfatning av at jeg må sktue mer opp en både tidl. ice, men også ift mintidl. Leaf.
Deyt er en garantirep på bilen mandag lurte på det med software oppgr. Kan det sies noe mer om det? Kunne tenke meg å spørre verkstedet om det og om det er ulikt oppsett på Norsk vs Tysk vetsjon
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

iknutis

Sitat fra: elektro på lørdag 25. april 2015, klokken 22:46
Kan man stille dette uavhengig av hvilken modus man kjører i (Normal, Eco eller Eco+)? Har ikke fått min e-golf enda, men da jeg prøvekjørte en uten varmepumpe i 3 grader, reagerte jeg på at opplevd temperatur var mye lavere enn de 23 gradene jeg hadde stilt in. Føltes som ca. 18 grader, med fossilbilen som referanse. Der bruker jeg 21 grader hele året.
Ikke i eco+, men ja; jeg tror også på generell basis at det er mer sparsommelig innstilt i Golfen.

Merkel32

Er enig i at temp må stilles høyere enn man tror. Selv i kald bil og innstilt temp på 25gr så er det så vidt vifta tusler i AUTO. Har innfinni meg med at vifta må manuelt stilles oppover for å oppnå tilfredsstillende effekt. Har stilt klimaprofil på STERK. Jeg mistenkte at den beskjedne bruken av vifte/varme i AUTO er grunnen til at forvarming ga litt skuffende resultat, men kanskje er det noe feil hos meg ettersom forvarming fungerer så bra på andres E-golfer.

elektro

Det var min følelse også, under en kort prøvekjøring med bil uten VP, at det først og fremst var hastigheten på vifta som var for lav på AUTO. Ikke temperaturen på lufta som kom ut, vel og merke på 23 grader. Mer enn jeg normalt ville hatt den innstilt på.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

bno

Sitat fra: Råde på lørdag 25. april 2015, klokken 23:15
Mitt inntrykk etter noe tid nå er at klimaanlegget er mer sparsomt enn i fossilen. Der hvor 22 grader blir ordentlig bra varmt etter 30min kjøring er samme temp i e-golfen litt laber (selv med klima på "sterk"). Nå har imidlertid varmeapparatet blitt sofwareoppdatert, så det kan hende de har skudd litt opp.

For å oppnå det fossilen sier er 22 grader må jeg stille til 24 grader i golfen.

Bilen min er reg. 1.7.14 og er en 15 modell. Har problemer som beskrives her. Min software ver. er 0362 og HW (maskinvare) ver er H43.

1. Hvilke ver. er det på andre biler her som har samme symptomer?
2. Er software ver. en gen. innkalling eller er dette noe en må be om /betale for at VW legger inn?

Bjørn

H43
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA