Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindusvisker i service stilling

Startet av LMOR, lørdag 23. mai 2015, klokken 10:53

« forrige - neste »

Real EoN

Jepp, jeg bestillte måneds abbo idag og neste forfall er 20 august om jeg ikke stopper det  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

emil

Sitat fra: bromm på mandag 20. juli 2015, klokken 23:46
Sitat fra: LMOR på mandag 20. juli 2015, klokken 20:31
Det er synd de får lov til å utnytte oss som er tidlig ute, selv 399.- for en måned er dyrt for de fleste av oss på ferietur.
399 kr for ubegrenset lading i et landsdekkende nettverk (som vitterlig er målet, og som Enova ser ut til å ha svelgt sluken på), er ikke dyrt LMOR - nå må du ta av deg "gjerrig-hatten"  ;)

Hvis jeg i løpet av en 30-dagers periode skal kjøre én reise tur/retur Arendal - Oslo på sommerhalvåret vil det med ArcticRoad/Ishavsveien sin prising enten koste 4x220kr eller 399kr. Og det er HVIS de i det hele tatt får opp ladere på den aktuelle strekningen. Idag kan jeg kjøre samme strekning og hurtiglade hos Fortum og/eller GrønnKontakt for ca 150kr. Trenger ikke å tenke på hvilken lader/operatør jeg besøker, jeg kan velge lader ut i fra hvilken plassering som passer best for kjøringen og kortest mulig ladestopp.

De må gjerne tilby abonnement på måneds eller årsbasis, men ArticRoads må gjøre noe med prisene for tilfeldige ladinger.

Håper sterkt på et par Statoil, Kiwi eller andre ladere med Fortum eller GrønnKontakt som operatør i umiddelbar nærhet til AR sine ladere over Dovre så de kan se hva konkurranse gjør med prismodellen. Men det som nesten hadde vært bedre var om Fortum og GrønnKontakt tok for seg RV3 gjennom Østerdalen. GK er jo allerede på Elverum og det er bare å måle opp ca 5 mil lange strekninger oppover for plassering av nye ladere.

Porsgrunn

Sitat fra: bromm på mandag 20. juli 2015, klokken 23:46
399 kr for ubegrenset lading i et landsdekkende nettverk (som vitterlig er målet, og som Enova ser ut til å ha svelgt sluken på), er ikke dyrt LMOR - nå må du ta av deg "gjerrig-hatten"  ;)

Hvor er dette landsdekkende nettverket? Sist jeg sjekket(i går) var de fremdeles en av myggene i markedet med veldig begrenset geografisk dekning.

At de er har startet enda engang med enorme planer og drømmeslott gjør det ikke noe mer realistisk denne gangen. Hva tror du er sjansen for at Enova spytter ut tresifret antall millioner for å gi dem tilnærmet monopol? Ønsker vi at noen skal ha tilnærmet monopol, jeg gjør ikke det. Hva ville de politiske konsekvensene av det bli?



jkirkebo

Sitat fra: emil på tirsdag 21. juli 2015, klokken 00:24
Håper sterkt på et par Statoil, Kiwi eller andre ladere med Fortum eller GrønnKontakt som operatør i umiddelbar nærhet til AR sine ladere over Dovre så de kan se hva konkurranse gjør med prismodellen.

Og jeg skulle ønske Fortum hadde abonnement til 3990,- pr. år. Det hadde spart meg for en del penger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. juli 2015, klokken 00:57
Sitat fra: emil på tirsdag 21. juli 2015, klokken 00:24
Håper sterkt på et par Statoil, Kiwi eller andre ladere med Fortum eller GrønnKontakt som operatør i umiddelbar nærhet til AR sine ladere over Dovre så de kan se hva konkurranse gjør med prismodellen.
Og jeg skulle ønske Fortum hadde abonnement til 3990,- pr. år. Det hadde spart meg for en del penger.
Det betyr at du kjører langt over gjennomsnittet, og de kan ikke tjene penger på denne kundegruppen alene. Men jeg er helt enig i at de bør innføre flere produkter. 200.- i måneden er derimot en riktigere pris  :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 20. juli 2015, klokken 23:46
Sitat fra: LMOR på mandag 20. juli 2015, klokken 20:31
Det er synd de får lov til å utnytte oss som er tidlig ute, selv 399.- for en måned er dyrt for de fleste av oss på ferietur.
399 kr for ubegrenset lading i et landsdekkende nettverk (som vitterlig er målet, og som Enova ser ut til å ha svelgt sluken på), er ikke dyrt LMOR - nå må du ta av deg "gjerrig-hatten"  ;)
Jeg har definitivt ikke på meg noen gjerrighatt, det er bare helt urimelig prising.
Jeg la ut et regnestykke tidligere. Selv om de hadde ladere overalt, er det bare max 10% av privatbilene i Norge som da vil kunne lade billigere hos dem, enn hos de som tar 2,50 per minutt.
Lyse tar bare 200.- per måned for 15 ladinger, men har ikke ladestasjoner overalt. Det er en pris jeg ville betalt for et nasjonalt nettverk, selv om det dekker mer enn 200% av mitt årlige totale kjørelengde (som ligger omtrent på gjennomsnittet), og jeg får dekket 80+% av mitt behov ved hjemmelading. Det ville altså faktisk dekke 800% av mitt behov på tur (og minst 50% andre).
Men poenget mitt er vel mer at de må få på plass flere produkter. Alle bør tilby:
1. Per minutt/kWh
2. En full lading til ca 100.- (kanskje begrenset til 45min)
3. Månedspris med begrensing (f.eks. 200.- for 15 ganger)
4. Månedspris ubegrenset (f.eks. 400.-)

Da får alle sitt behov dekket, og jeg er rimelig sikker på at operatørene da vil tjene mer. Det blir som datatrafikk på mobilen.
Vi kommer aldri til å bli enige om en pris alle sammen, fordi vi har forskjellig behov.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Sitat fra: bromm på mandag 20. juli 2015, klokken 23:46
399 kr for ubegrenset lading i et landsdekkende nettverk (som vitterlig er målet, og som Enova ser ut til å ha svelgt sluken på), er ikke dyrt LMOR - nå må du ta av deg "gjerrig-hatten"  ;)

Det er dyrt hvis man i snitt hurtiglader 1-2 ganger i måneden. Jeg liker heller ikke at man skal låse seg til en operatør.
2014 BMW i3

bromm

Tror det er mange av dere som ikke har lest mitt innlegg fra i går skikkelig: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20952.msg380061.html#msg380061

Jeg snakker selvfølgelig først og fremst om FERIETUREN

...og ja da - når det gjelder utbyggingen av de 388 stasjonene så skal jeg pinadø se det før jeg tror det (har ikke hatt særlig tro på det selskapet før). Men jeg har fulgt med såpass i nyhetene at jeg vet at Enova har tenkt å satse på "landeveisutbygging" istedet for bynære lokasjoner.

NRK: http://www.nrk.no/trondelag/vil-kutte-stotte-til-ladestasjoner-i-byene-1.12398440
Adressa: http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article11174233.ece

Dette har Elbilforeningen ytret skepsis for, men der er jeg personlig mer enig med Enova - for det er på landeveien at ladestasjonene behøves for 95% av alle oss med Elbil. Selv har jeg f.eks hurtigladet 2 ganger i løpet av 27.000km - og nå når HØLET over Dovre endelig er fikset (ja da, både Oppdal og Dombås er nå operative fom. sist helg), så nå kan jeg endelig ta bilen ut på tur  ;D :D ;D

Det er sikkert mange som er uenig i at man bør satse på landevei istedet for by - men da kan jeg vel egentlig bare kaste brannfakkelen først som sist: har man behov for hurtiglading til "daglig", så har man vel egentlig kjøpt en bil med for kort rekkevidde (ooops)  ;) :o

LMOR

#23
Markedskreftene kommer til å vinne her også, og jeg tror at de som utnytter oss som bare trenger litt strøm av og til, vil tape stort på det i forhold til det de skviser ut av oss nå. De undervurderer verdien av en positiv merkevare. Vinneren blir den som satser både på utbygging og på gode og rettferdige produkter.

Mange av oss blir nok bundet til en leverandør på samme måte som bensin/diesel, men da fordi vi tjener på det, og ikke fordi vi ikke har et valg.

og ja, bromm, jeg forstod det er gunstig for deg på ferieturen. Jeg er også enig i at månedspris er et fremskritt!
Vi er også helt enige i at utbygging på landeveien er viktig, og at vi normalt ikke bør trenge hurtiglading. Det er nettopp derfor denne prisingen blir så urimelig.

Bromm: Det kan være interessant å lese hvordan du kjørte for at 399.- blir vesentlig billigere enn 2,50 per minutt. Månedsprisen inkludering ikke lading på EV Power eller Lyse, så du skal være spesielt heldig med valg av feriested? Regner med du kan fulllade "gratis" hver natt?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann


Har hatt elbil med mulighet for hurtigladning siden trillingen kom i hus i 2012, i3 i litt over 1 år, og har enda ikke hurtigladet en eneste gang.  Mitt behov er en løsning som gir frihet til å lade på alle hurtigladere, til en fornuftig engangspris, drop-in basert, uten noe som helst avtale/abo.


TM

Ser ikke ut til at eiere av e-golf er mer glad i Arctic Road enn i3 eiere. Tror denne kommentaren jeg sakset fra e-golf seksjonen er dekkende:

"Unngår Arctic Road for enhver pris. Makan til landeveisrøveri"

TM

#26
Jeg har lest litt mer om planene til Arctic Roads og dersom det virkelig er noe mer enn et luftslott så går vi spennende tider i møte. Hvis dette blir en realitet og i3 og andre elbiler innen 2018 har 30-50 % lenger rekkevidde, så ser jeg ikke lenger behovet for å ha to biler. Det er nok en situasjon mange andre elbil-eiere er i, og i den sammenheng er jo 4000 kr/ år for ubegrenset bruk en fantastisk god deal. Og månedsabonnement er jo også et godt tilbud for de som kun har noen få langturer pr. år. La oss håpe at de lykkes, men så langt er det vel mer som en visjon å regne enn en utbyggingsplan. Men jeg håper jeg tar feil og at ikke kua dør mens gresset gror  ;)   

Men dette er vel egentlig et tema som hører til et annet forum enn BMW i3.

LMOR

Ja, dette ligger i flere andre tråder også, så vi kan sikkert avslutte denne tråden.
Der (og her) finner du også et regnestykke som viser at 4000.- per år ikke er en god deal for de fleste av oss. Vi trenger flere produkter, ellers vil de som kjører lite subsidiere de som kjører mye...
Det blir som å si at 399.- er billig for ubegrenset mobildata, men hvis det er eneste mulige pakke, så blir det dyrt for de fleste.
Både grønn kontakt og Fortum begynner å få et stort nett. Fint hvis det i hvert fall blir 3 landsdekkende nett. Da tror jeg prisene blir riktige.
Da jeg kjøpte i3, var det 2-3 Combo ladere i Norge. Når jeg kjørte 120mils-turen ca 1.Mai var det 123, og nå i dag 2,5mnd etter er det 168, så det ser lyst ut!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 21. juli 2015, klokken 10:47
Bromm: Det kan være interessant å lese hvordan du kjørte for at 399.- blir vesentlig billigere enn 2,50 per minutt. Månedsprisen inkludering ikke lading på EV Power eller Lyse, så du skal være spesielt heldig med valg av feriested? Regner med du kan fulllade "gratis" hver natt?
Jeg har ikke "kjørt" enda. Før de fikk i gang de over Dovre/Dombås sist helg, så har det vært umulig å forlate Trøndelag sørover etter E6. Men nå er det jo mulig å gjøre nettopp dette, og før 30-dagersløsningen så var det altså 220 pr. lading som var aktuelt for folk på Norges mest trafikkerte vei (E6) over Dovre (bare tur/retur der hadde dermed kostet minst 440,- uten 30-dagersløsningen) - de fleste må nok lade både på Dombås og Oppdal begge veier (880,-).

Men jeg sitter og planlegger tur nå, og da er jo f.eks Gøteborg et fristende mål - på veien dit (846 km) har AR 7 stasjoner (Oppdal, Hjerkinn, Dombås, Lillehammer, Vestby, Rygge og Halden). Det er kun to deletapper som ikke er inndekt av AR: Lillehammer-Vestby og Halden-Gøteborg, så der må det klattes litt i tillegg. Om jeg ser realistisk på det så vil AR gi minst 10 ladninger for 399 på denne turen, altså 39,90 pr. lading. Dette er slik det skal være på ferietur, og hvis de får opp de stasjonene de har planer om - så kan altså hele landet benytte seg av samme ordning og reise hele Norge for 399,- i løpet av en hel måned  :D

G-map: https://www.google.no/maps/dir/Vikhammer/Fagerhaug,+Oppdal/Hjerkinn/Domb%C3%A5s/Lillehammer/Verpet,+Vestby/March%C3%A9+Rygge+Vest,+Storebaug,+Moss/Plantasjen+Halden,+Svinesundparken,+Berg+i+%C3%98stfold/Gothenburg,+Sweden/@60.4959598,5.8415999,6z/data=!3m1!4b1!4m56!4m55!1m5!1m1!1s0x466d3a4cdf4a452f:0x7cd2f3d828c9810f!2m2!1d10.6265737!2d63.4372733!1m5!1m1!1s0x466cad4bfe2c0aab:0x936f5936a7d79b!2m2!1d9.8786342!2d62.6569917!1m5!1m1!1s0x4614b3f3d125c827:0x44cb6bfe8804afb5!2m2!1d9.547336!2d62.224448!1m5!1m1!1s0x4614c6b59d3174ef:0xb73781b949486972!2m2!1d9.1272327!2d62.0751113!1m5!1m1!1s0x466a62a7f7b5288d:0x32273ad34a5bed34!2m2!1d10.4662306!2d61.1152713!1m5!1m1!1s0x464145320f7b77ff:0xebfe6d9c856c9428!2m2!1d10.7374402!2d59.6204985!1m5!1m1!1s0x464152c20022ed93:0xb855033e370034ba!2m2!1d10.7061515!2d59.4245308!1m5!1m1!1s0x46441229abc96cd3:0x27f9cbb9f1ca27ba!2m2!1d11.2743068!2d59.1292055!1m5!1m1!1s0x464f8e67966c073f:0x4019078290e7c40!2m2!1d11.97456!2d57.70887!3e0?hl=en

LMOR

OK, ser at du kan klare å utnytte dette, men det er marginalt, fordi du må lade minst 800km før dette blir billigere enn 2,50 per minutt. (jeg forstår at 2,50 ikke er et alternativ i dag for deg, men det burde være det)
Hvis vi er på 30 dagers tur, så lader vi ca 4000km om natten, som regel gratis/billig.
Men det er selvfølgelig praktisk hvis en kan lade over hele Norge på sommerferien, uten å tenke på at lading koster, så jeg hadde nok også betalt 399.- for det, hvis det skulle bli en realitet. Men det aller beste ville vært valgfrihet, slik at vi kan velge det som passer oss best, slik som vi kan velge en 3Gb datapakke 11mnd i året, og en ekstra om sommeren  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA