Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Knitrelyd via blåtann?

Startet av emphezis, fredag 22. mai 2015, klokken 22:57

« forrige - neste »

emphezis

Noen som har forsøkt å kjøre Trondheim-Hitra etter at det ble hurtigladestasjoner i Orkanger?

Det er 139 km å kjøre for oss helt fra huset til hytta.

Men fra huset til Orkanger (ladestasjon) er det 45 km, deretter 94 km igjen til hytta.

Usikker om 94 km blir for langt når det er rundt 0 grader, 80-sone nesten hele veien + Hitratunnelen...

Erfaringer eller synspunkter, noen?
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

nr1rayner

Kjørte nylig Heimdal-Storlien. Startet på Heimdal med 100%, ladet ca 5% på stjørdal og ankom Storlien med 8% igjen.
Ca 0-4 grader hele veien, men vi sparte på varmen.
Hitratunnelen suger nok endel ja, men så skal du jo opp til våvatnet også først.
Flere år siden jeg har kjørt utover der, men generelt suger nok den veien en god del vil jeg tro. Ser ikke bort ifra at det er verre ut dit enn opp til Storlien.
Husk at hurtiglader lader max ca 90%.
Ingen offentlige ladestasjoner før Fillan. Tror nok ikke jeg hadde begitt meg ut på den turen før man eventuelt trygt kan kjøre uten varmeapparat, eller at man har en backup for lading underveis. Og starter fra Orkanger med 100% (minst :P )
Best Vaslag kan kanskje være behjelpelig?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emphezis

Reisen er gjennomført, så her kommer rapporten (hvis noen skulle ha glede av det).

Fakta:
- Reise: Trondheim-Hitra (142 km)
- Nissan LEAF "2. generasjon" 2014-modell med varmepumpe
- Piggfrie vinterdekk med litt ekstra luft på 18" felger
- Det var ca. 1-4 grader i lufta, tørr vei (en del vind)
- 2 voksne, 2 barn, 2 hunder (á 12 kg) og stappfull med bagasje
- Kjørte uten klimaanlegg hele turen
- Kjørte i ECO og "B" hele veien + cruise control 80 % av tida

Startet hjemmefra (på Lade i Trondheim) med 95 % batteri. Kjørte til Orkanger og hurtigladestasjonen der (distanse 46,7 km). Lå stort sett i 70-80 km/t, selv om det strengt tatt var unødvendig å senke farten på denne strekningen siden jeg uansett skulle lade i Orkanger. Ankom hurtigladestasjonen med 63 % på batteriet.

Ladet så i ca. 45 minutter (mens vi spiste mat og handlet), og batteriet var på 96 % da vi forlot Orkanger. (Hurtigladestasjonen brukte bare få minutter på å nå 80 %, derfra tar det litt lenger tid, men den fortsetter å lade).

Var spent på resten av turen; 95 km gjenstod med mye stigninger og svinger mellom Orkanger og Hitra - og temp var nede i 1 grad.

Var lite trafikk (ca. 19-tida fredag), så kunne legge meg litt under fartsgrensa. Kjørte kanskje i snitt i 70 km/t. (Hjalp folk med å kjøre forbi ved behov.) Da vi kom frem til Hitratunnelen var batteriet på 40 %. Hadde ikke kjøpt nissemaske, så kjørte ikke i fri fart forbi fotoboksen. ;-) Men med girkassen i "B"-modus og ECO var batteriet oppe i 46 % i bunnen av tunnelen. Veien opp tappet selvsagt mer enn vi tjente, men var oppe på ca. 35 %, så totalt kostet tunnelen bare 5 % batteri.

Veien videre frem til hytta (på Balsnes) er på 18 km (ca. 20 minutter å kjøre) med greit flat vei. 80-sone, men lå litt under her også.

Ankom hytta med 23 % igjen på batteriet.

God margin altså. Med litt varmere vær kunne jeg nok kanskje kjørt i fartsgrensa (80 km/t), hatt på klimaanlegget og likevel kommet frem.

På hjemveien - med trygghet om at det kom til å gå bra - kjørte jeg raskere. Kjørte store deler i fartsgrensa (80 km/t) og med klimaanlegget på deler av turen. Det var også varmere da vi kjørte hjem, ca. 10 grader. Da vi ankom Orkanger var batteriet på 28 %. Da hadde vi dessuten bare regenerert 1-2 % batteri i tunnelen mot 6 % den andre veien - fordi bilen regenererer ikke noe særlig når batteriet er 90 %. (Startet med 100 % fra hytta.)

Turen Hitra-Trondheim er derfor uproblematisk slik jeg ser det så lenge man lader i Orkanger og temperaturen ikke er noe særlig under 0 grader.

PS.
En annen LEAF-sjåfør som ladet samtidig som meg i Orkanger skulle helt til Frøya. Møtte tilfeldig på han på hjemveien - og han hadde også kommet frem. Dog med bilen i "nødmodus" de siste kilometerne.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

nr1rayner

Flott beskrivelse  :D
Du kjørte helt uten varme hele veien utover?
Omtrent samme temp som min tur til Storlien, men var våt vei såvidt jeg husker, sommerdekk (Tekna 17") og "måtte" ha litt varme innimellom for å overleve (dama var med..).
La forøvrig merke til at varme (og litt tyngre gassfot) trekker utrolig mye, hurtigladet på Meråker på tur tilbake og kunne derfor sløse med strømmen, men det vises fort på forbruket!

Legg opp en fast testrunde og kjør med forskjellig modus. Jeg tviler sterkt på at Beco som du brukte er det mest økonomiske, hvis du har en trenet gassfot og planlegger godt. Jeg liker ikke eco pga sløv gassrespons, men det kan jo hende det har noe for seg. En av greiene med eco er jo økt regen i forhold til D, men som sagt, med trenet gassfot og planlegging er nok frirulling best.
Klart ned Hitratunellen og andre bratte bakker man må bremse i er jo B bedre enn fotbrems, men i slakke bakker skal det (hvertfal teoretisk sett) være bedre å trille fritt, eller mest mulig fritt.
Med nissemaske kan det hende du har endt opp med noe lavere forbruk, men ikke sikkert.. Du ville kanskje hatt 180km/t? Da er jo motstanden enorm, og regen er visstnok bortimot 80-90% effektiv, så kan hende det er mer økonomisk slik du kjørte likevel ;)
Jeg og fruen kjørte en testrunde, varmen satt på samme temp, samme utetemp etc. Svært forskjellig kjørestil, men havnet med likt forbruk. Har en mistanke om at det skyldes at varmeapp stod på og dermed gav en variabel selv om vi prøvde å redusere denne mest mulig. Men, det kan jo også hende jeg har med meg litt for mange eco-teknikker fra fossilbil som ikke fungerer like godt på elbil..
Så, kjør testrunde UTEN varme eller AC ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA