Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: VM i feilmeldinger

Startet av edyrli, fredag 22. mai 2015, klokken 22:47

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Så lenge mange sykler 30-40km/t med vanlige sykler, synes jeg det er lite interessant at enkelte mener dette er for mye på en elsykkel.
Jeg sykler faktisk raskere på en recersykkel til 20.000,- enn en elsykkel til 20.000

Men å kjøre uregistrert elmoped synes jeg er en særdeles dårlig ide;

* Det er like straffbart som å kjøre vanlig uregistrert moped (eller andre kjøretøy).
Bøtelegges normal med 5000,- og mangler du førerkort er det 8000,- ekstra

* Kjører du på sykkelvei/gangvei/fortau bøtelegges med 4200,-

* Kjøring uten hjelm (som er lov på sykkel) bøtelegges med 2000,-

* Der syklister "slipper unna" med 900,- for å sykle på rødt, må du ut med 5200,-

* For at en elmoped skal godkjennes må den ha bremselys og speil, jeg har ikke sett en eneste (ulovlige) elmoped med det utstyret.

Det er i tillegg flere dommer (inkludert en høyesterettsdom) som tilsier at du står ekstremt svakt hvis du kjører på en forgjenger med en uregistrert elmoped. I hvertfall hvis du kjører raskere enn ganghastighet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ferry

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 29. juni 2015, klokken 21:07
Så lenge mange sykler 30-40km/t med vanlige sykler, synes jeg det er lite interessant at enkelte mener dette er for mye på en elsykkel.

I går syklet jeg i 53 km/t med elsykkelen min :) Går som en kule den, bare det er bratt nok... (lovlig Cannondale/Bosch 250 W)

Sitat
Jeg sykler faktisk raskere på en recersykkel til 20.000,- enn en elsykkel til 20.000

Jeg er nok for mosjonist å regne, og har aldri prøvd en skikkelig racer. Med mtb klarer jeg snittfart på ca. 20 km/t på asfalt på en times tur. Med elsykkel klarer jeg 30 km/t. Uten motor er vanlig sykkel klart å foretrekke. En elsykkel med tomt batteri er et tungt drog.

Thomas Parsli

Sitat fra: Ferry på mandag 29. juni 2015, klokken 22:31
I går syklet jeg i 53 km/t med elsykkelen min :) Går som en kule den, bare det er bratt nok... (lovlig Cannondale/Bosch 250 W)

Jeg tenke på flatmark :)

Sitat fra: Ferry på mandag 29. juni 2015, klokken 22:31
Jeg er nok for mosjonist å regne, og har aldri prøvd en skikkelig racer. Med mtb klarer jeg snittfart på ca. 20 km/t på asfalt på en times tur. Med elsykkel klarer jeg 30 km/t. Uten motor er vanlig sykkel klart å foretrekke. En elsykkel med tomt batteri er et tungt drog.

Snittfarten blir nok lavere enn 35km/t med vanlig sykkel, men topphastigheten på flatmark kan fort overgå 40km/t -da blir det litt tullete at elsykler ikke "går raskere" enn 25km/t.
Jeg har lange strekninger jeg sykler rundt 35km/t med motoren avslått (Cannondale Kinneto Lefty Rigid med Shimano-motor) det går helt greit. Men jeg drar på 10kg motor og batterier jeg godt kunne klart meg uten.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ferry

Da har vi nesten samme sykkel. Jeg har en tidligere modell med 1. generasjon Bosch. Så vidt jeg kan se har du 2. generasjon(?) Hvordan opplever du den når du sykler uten motor? Jeg syns det går tungt rundt. Nesten så jeg mistenker at det er mer enn friksjon inne i bildet. Kjennes ut som å sykle med lite luft i dekkene.

Thomas Parsli

Det er jo 1. gen Shimano og den er litt anderledes enn de 2. gen bosh-syklene jeg har prøvd.

Jeg synes den ruller bra, sykler en del i 30-35km/t (hvor motoren ikke drar) og merker lite til at jeg drar rundt en motor.
Prøvde en EVO Cross (koster over 10.000,- mer) og angrer ikke på at jeg kjøpte Cannondale, selv om EVO-syklene drar opp mot 30km/t og det er mindre friksjon i motorene.

Hvis du bor i Asker/Oslo-området må du gjerne prøve den (sykler til Oslo flere ganger i uken).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Flyveren

Loven er der og reglene er satt! Så der er det ingen tvil.

Sykkel generelt. Det er meg bekjent ingen som noensinne har satt begrensninger på hvor fort en vanlig sykkel kan sykles. Ei heller på sykkelsti. Det er ikke satt noen øvre fartsgrense for hvor fort det er lov å sykle. Annet enn å ikke bryte gjeldende fartsgrense. Mao er det også der opp til førerens egne krefter, sykkelens vekt og egen dømmekraft. Befriende!
http://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Og hva skjer når man setter en liten elektromotor på samme sykkel.
Ja da er det 25 km/t.
Og går den fortere med assistanse av elmotor så er det en moped.

Jeg mener allikevel at Høyeffekt Elsykler er greit, men det er lov å bruke hodet.
Og gjør man det er det vel knapt noen som skjønner at man faktisk sykler på en høyeffekts sykkel.

Har selv prøvesyklet en sykkel med Bosch krankmotor i en uke.
Bor landlig til og har milevis med rette lange sykkelstier uten særlig trafikk.
Der var det mildt sagt irriterende at sykkelen stoppet på 25 km/t. eks 35 hadde vært mer naturlig
Med vanlig sykkel sykler jeg langt raskere enn begge disse hastighetene, så uansett en merkelig regel.

Så til bruk til "sykle til jobben" blir denne erstattet med en høy-effekt sykkel.
Jeg vil selvfølgelig uansett tilpasse farten til forholdene. Da tenker jeg vegens/sykkelstiens beskaffenhet og evnt andre trafikanter om de er myke eller harde.
Man kjører jo ikke i 80 km/t med bil heller på en veg med 80 sone hvis man møter en gruppe mennesker underveis. Eller om vegen har skarp sving (selv om det er 80) så setter man automatisk ned farten. Eller om det er nysnø og glatt. Igjen å avpasse farten etter forholdene.

At jeg har en høyeffekt sykkel vil ikke derved tilsi at jeg vil bruke denne på full effekt når jeg eks sykler inn i Oslo.
Det nevnt er lov å bruke hue.    ;D
En høyeffekt el-sykkel skulle aldri vært klassifisert som en moped. Og er ingen moped.
Å ha lys, bremselys, speil og ha hjelm tror jeg alle ville vært med på. Men å registrere den og betale forsikring mm. Da føler jeg at det blir dumt (min mening)

Nickelilltroll

#21
Då jag är aktiv cyklist själv så måste jag säga enkelt...ja!! Varför?

När jag är ute på träning på min "vanliga" cykel, håller jag mig till höger sida av bilvägen. Med bara ett syfte, visa hänsyn till gående, barn och andra som koser sig på en kvällstur...Cykelvägen är där, men skall användas i en lovlig hastighet som inte passar oss som tränar. Vi cyklister har dessutom samma rätt till bilvägen som bilisterna.

Vad med denna el-cykel med såna enorma hastigheter folk nämner här? Allt för många utalar sig utan vetskap eller vad faktiskt bruk egentligen är.
Ja, mina 1000w är faktiskt 750w för mycket. Men i händerna på en vuxen person som både går, cyklar, kör bil och visar hänsyn är den i en egen liga.

På väg till och från jobb, befinner jag mig alltid på bilvägen utom fara för gående eller andra cyklister. Jag "kör" i bilflyten, och sparar både tid och pengar på detta vis. Få vägar i detta land är flata och öppna, då kommer denna till STOR hjälp!

Jag kan säkert gunna på i överljudshastigheter och köra zickzack mellan bilar och stoppljus, MEN gör ju inte det. Majoriteten som har dessa är vuxna folk som faktiskt både sparar miljöen och sin egen sparkonto.

Vad om olyckan sker? I samband med bil och denna el-cykel? Ja, då har man själv tagit valet och det kommr att svi. Samma olycka kunde ske med en vanlig cyklist som använder sig av bilväg.

Folk får sluta tro att det är fartssvin som har dessa el-cyklar. MEN ja, det blir säkert mer och mer vanligt och i allemans ägo kommer nog dessvärre olyckstatistiken öka. Idag har inte loven kunskap/möjlighet att efterfölja utvecklingen men kommer ikapp.

Att bygga eller köpa el-cykel som är allt för stark eller rask är fortfarande dyrt och okänt för många. Vi får se hur utvecklingen går och lovverket kommer helt säkert att strammas till och eftersynas.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

gamer73

jeg syntes 25 maks er greit. 25 er fort nok når man deler fortau og sykkelsti med fotgjengere. Jeg syklet til jobb i 2 år med en El-sykkel før jeg gikk lei av alt styret med regnklær og gikk over til bil igjen.

Det er utrolig mye grisekjøring på sykkel, og med elsykler har man faktisk en mulighet til å begrense hastigheten.....og jeg tror faktisk staten ville begrenset den på vanlig sykkel også..OM dem kunne;)...men det kan dem ikke hehe...det finnes ikke teknologi for det.

El-sykkel er betydelig mindre farlig for fotgjengere enn vanlige sykler er...pga denne fartssperren.

Man kan trø en EL-sykkel til over 25km timen på flatmark, men det er et helvetes stress som jeg tror få mennesker utsetter seg for hehe.

bosonic

Vil bare minne om at Norge også her var tidlig ute med fastsetting og utarbeiding av forskriftene for hjelpemotor til sykkel.

Det viktigste er vel å få hjelp i motvind og oppoverbakker og ikke rase av sted på gang og sykkelstier som primært er bygget for fotgjengere?
Det store problemet etter min mening er den manglende vilje til å tilrettelegge for bruk av sykkel.

Jeg har feriert i Danmark i over 20år, og det jeg ser der minner meg om at vi fortsatt er i steinalderen her til lands når det gjelder tilrettelegging av sykkel trafikk.

Danmark er et lite land i areal, og det mest dyrebare de har er kanskje jordbruksareal?? Allikevel utvider de stadig vekk sykkelveinettet.
At ikke Norge følger etter er for meg et mysterium. Vi bare preiker!!!!!!

Klipp fra Miljøverndepartementet:

Så hva skal til for å flere til å sykle?

Den danske suksessen skyldes hovedsakelig en konsekvent bruk av kantstein som skiller sykler og biler. Tryggheten for syklistene er tett knyttet til dette, og det er en avgjørende forutsetning for det høye antallet syklister i Danmark. Dette er den danske modellen.

I Danmark mener man det er avgjørende å lage løsninger som kvinner føler er trygge. I så fall sykler flere barn, kvinner og eldre – og flere menn. De færreste vil begi seg ut i dagens sykkelfelt med en sykkelvogn med barn i. Danskene sykler i arbeidsklær heller enn i treningsklær.

Kan vi ha den danske modellen?

Sykkelfeltene har fordelen at de krever lite areal, er rimelige, gir lett forståelige kryss, fører til få ulykker, men gir ikke syklisten en følelse av trygghet. Men nå ønsker flere av planleggerne i de største byene i Norge å få bygget sykkelstier etter den danske modellen, selv om den ikke ennå er anbefalt som alternativ i sykkelhåndboken. Vil det kreve en lovendring, eller kan vi få lov til å teste ut denne modellen i våre byer?


Jeg har ikke syklet i de største byene i Danmark, men har mye sykkelerfaring fra små og mellomstore byer. Mest har jeg allikevel syklet på landsbygden og småsteder. Men min erfaring er at nesten uansett hvor man befinner seg så er det like naturlig å tenke på sykkel fremkommelighet som øvrig trafikk.
Fotgjengere går på et (smalt) fortau, og syklene følger oppmerket veiskulder.
Ofte ser man sykkelstier med midtlinje, i tillegg til en smalere sykkelsti på begge sider av landeveien.

Danskene har også to kategorier på scooter/moped . Knallert 30 kan man treffe på sykkelstier men det har aldri vært noe problem.

Hvor må man køre knallert 30?
Hvis du kører knallert 30 gælder samme regler som for cyklister. Derfor derfor må du både køre på vej og cykelsti.
NB! Vær opmærksom på , at knallert 45 ikke er omfattet færdselsloven for cyklister. Derfor er det kun knallert 30, som må færdes på cykelstier – ikke knallert 45.




Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ferry

Sitat fra: gamer73 på onsdag 12. august 2015, klokken 10:29
Man kan trø en EL-sykkel til over 25km timen på flatmark, men det er et helvetes stress som jeg tror få mennesker utsetter seg for hehe.

I dag testet jeg å bruke minst mulig pedaler og motor på tur hjem fra jobb. På et rettstrekk som mange nok vil betegne som flatt, så trillet jeg i 35 km/t! At å trå en elsykkel fortere enn 25 km/t på flatmark er slitsomt er jeg enig i. En møter på en måte veggen ved 25. Men med en vanlig sykkel er ikke 25 km/t på flatmark særlig fort. Hvis underlaget er slett og fint så føles det sakte. Derimot kan 25 føles ganske fort på hullete og sprukne sykkelveier med kumlokk etc. Og 50 på flatmark med elsykkel på samme underlag føles definitivt fort! Alt i alt syns jeg 25 er i minste laget på elsykkel, men det trengs ikke så veldig mye mer. 30 hjelper mye. I går lå jeg etter et par racersyklister i 60 km/t...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA