Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vibrasjoner under superlading

Startet av 03sib113, fredag 22. mai 2015, klokken 22:14

« forrige - neste »

03sib113

Up'en har begynt å kløne litt under lading..

Både igår og idag har den sluttet å lade mens den har stått i garasjen på jobb.

Den lader fint når jeg går fra den, men etter noen timer stopper ladingen og det lyser ikke noe på bilen. Jeg får ikke startet ladingen på nytt gjennom appen (får startet klimaanlegget med appen, hvis jeg "slår av kladden" og slår den på igjen så virker det.

(Burde jo fått beskjed av appen at den slutter å lade, men det er en annen historie...)

Noen som har vært borti dette og har en løsning? -Det er ikke noen aktiv avgangstid innstilt i Garmin enheten når problemet dukker opp.

Kan jo ringe Møller, men som oftest får jeg bedre svar og raskere løsninger her enn hos dem desverre...

Det gjelder en "introbil" levert i 12/2013 og den har fått alle oppgraderinger den skal ha tror jeg. :-)
Tungsten E-Up!

Coolio

anbefaller og nullstille laderen hver gang når man bruker laderen både i privathus og næringsbygg.

Elmo

Sitat fra: 03sib113 på torsdag 23. april 2015, klokken 11:58
Den lader fint når jeg går fra den, men etter noen timer stopper ladingen og det lyser ikke noe på bilen.

Noen røde lys på kladden ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

03sib113

Skal se neste gang det skjer. Skjedde onsdag og torsdag, men idag har den ihvertfall holdt på lenger enn de andre dagene... :-)
Tungsten E-Up!

hmhaga

Hadde dette problemet da det var lagt inn programmert avgangstid. Da startet den å lade men avbrøt etter en stund, fordi den da skulle utsette ladingen fram til nødvendig kalkulert tidspunkt for ladestart for å å ha fullt batteri til programmert avgangstid. Om noen skjønte det  ;D

In short: Fjern oppsett for planlagt avgangstid


Elmo

Sitat fra: hmhaga på fredag 24. april 2015, klokken 16:27
In short: Fjern oppsett for planlagt avgangstid

Hvis det ikke er noen røde lys på kladden så er jeg enig. men hvis det er rødt lys på kladden, enten på bil-symbolet eller  et annet sted så er det nok heller kladden som ikke liker strømtilførselen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Autowinder

I prinsippet kan vel noen også gjøre faenskap, ved å skru av ladingen om kladden ligger fritt ?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

d386yv

Jeg hadde samme problem, og Møller endte opp med å bytte kontakten i bilen etter over en dag feilsøking. Ikke hatt avbrudd så ofte siden, men det forekommer. Dette er også en tidlig bil fra November 2013

03sib113

Sitat fra: Elmo på torsdag 23. april 2015, klokken 20:03
Sitat fra: 03sib113 på torsdag 23. april 2015, klokken 11:58
Den lader fint når jeg går fra den, men etter noen timer stopper ladingen og det lyser ikke noe på bilen.

Noen røde lys på kladden ?

Skjedde idag igjen. Røde lys på kladden var det. Ett som lyste og ett som blinket.

Prøver å forklare:

Bilde av kladd: ett grønt og ett blinkende rødt lys.

Bilde av bil: Ett grønt og ett rødt lys.
Tungsten E-Up!

l0hre

e-up'en min får det røde lyse når jeg skal lade på jobben hele tiden. noe galt med strømtilførselen da. eneste rare er at samme stede jeg får rødt lys så lader en gammel golf, 2 leaf, en ford og en tesla uten problemer. e-up'en er veldig sensitiv for feil på strømnettet.

Autowinder

Nå kjører jeg en lånebil fra forhandler, en 2013 e-Up gått 6500km, og jeg merket (i motsetning til min 2014 modell, hvor kladden er produsert i november '14 og bilen januar '15) at ladekabelen er veldig sær og kranglete for å få igang ladingen og sikre at den er stabil. Og det på akkurat de samme ladepunktene som min egen ikke har hatt noen problemer med. Opplever å måtte resette kladden en og to ganger etter at både bilsidens støpsel og støpsel er koblet fra vegg. Men er usikker på om det er firmware i kladden eller bilen som er kilden til utfordringene, men det virker som det har vært endringer på ny modell.
My 2 cents of thoughts anyway.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

odahle

Sitat fra: Autowinder på torsdag 30. april 2015, klokken 11:50
Nå kjører jeg en lånebil fra forhandler, en 2013 e-Up gått 6500km, og jeg merket (i motsetning til min 2014 modell, hvor kladden er produsert i november '14 og bilen januar '15) at ladekabelen er veldig sær og kranglete for å få igang ladingen og sikre at den er stabil. Og det på akkurat de samme ladepunktene som min egen ikke har hatt noen problemer med. Opplever å måtte resette kladden en og to ganger etter at både bilsidens støpsel og støpsel er koblet fra vegg. Men er usikker på om det er firmware i kladden eller bilen som er kilden til utfordringene, men det virker som det har vært endringer på ny modell.
My 2 cents of thoughts anyway.
På den andre siden har jeg aldri hatt problemer med min bil, som ble produsert i uke 47 2013. Så virker kanskje som dette er veldig individuelt, selv om det selvfølgelig sikkert er gjort oppgraderinger underveis fra 2013->.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Elmo

Sitat fra: Autowinder på torsdag 30. april 2015, klokken 11:50
Nå kjører jeg en lånebil fra forhandler, en 2013 e-Up gått 6500km, og jeg merket (i motsetning til min 2014 modell, hvor kladden er produsert i november '14 og bilen januar '15) at ladekabelen er veldig sær og kranglete for å få igang ladingen og sikre at den er stabil. Og det på akkurat de samme ladepunktene som min egen ikke har hatt noen problemer med. Opplever å måtte resette kladden en og to ganger etter at både bilsidens støpsel og støpsel er koblet fra vegg.
Jeg har også opplevd tilsvarende. Jobbens eUp (levert 01.2014) hadde store problemer med å lade på jobben, men ikke hjemme hos meg. Samme bil ladet uten problem med kladden til min eUp (levert 12.2014).
Da jeg forklarte dette til Møller, pluss viste bilder av rød-lysene på kladden, så fikk vi ny kladd, og nå er problemet borte.
Så det er definitivt noen eldre kladder som er veldig "fussy" på strømtilførselen..
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

03sib113

Siden dette problemet bare har blitt værre og værre så skal bilen nå inn å sjekkes.

Her står det også andre elbiler å lader, uten å ha noen problemer. Vel og merke ingen andre VW.

Det første Mølller sa var jo at de var veldig følsomme for strømnettet, og siden ladeledningen med kladden var en nødløsning så ville dette skje før eller siden. Veggboks var tingen...

Vi får se hva som skjer etter at den har vært inne på verkstedet...

Jeg kan ikke huske å ha fått noe informasjon om at ladingen var en nødløsning, og at veggboksen var ett must... Isåfall tror jeg at jeg ville kjøpt med en veggboks. Det virker jo også på tilbakemeldningene her som at dette problemet er individuelt også...

Hadde bare appen klart å fortelle meg at ladingen stoppet....
Tungsten E-Up!

Autowinder

#14
Jeg er overrasket om ladekladd er å anse som nødløsning, vil tro at langt det meste av ladingen skjer via den for de fleste. Kan jo være at de bare er ivrige etter å selge veggbokser. Har ikke hatt utfall selv, men så lader jeg for det meste på ganske nye installasjoner på jobb og hjemme. Men det er jo omtrent ingen som avlaster tyngden på kladden, den henger mye og da blir det fort mye slitasje og høy belastning på stikkontakter og støpsler selv om de er av typen beregnet for hyppig bruk.
CarNet appen finner alltid ut om lading stopper, men må sjekke manuelt. Men har gitt opp fremskutt avreise, det er bare rot. Jeg får eventuelt revurdere det eventuelt om El-leverandørene får det som de vil, med lavere priser i perioder av døgnet.

Edit: Litt om appen
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA