Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium Center Console

Startet av Sense, fredag 22. mai 2015, klokken 12:43

« forrige - neste »

pavithran.navaratnarajah

hei

jeg kan veldig lite  om el biler, og lurte på om nissan leaf bruker type 1 lader eller type 2 lader, tenker på 2015 modellen?

emil

Leaf bruker ladekabel med Type1 kontakt. Selve laderen sitter i bilen og veggboksen eller kladden på ladekabelen er bare litt elektronikk som skjekker at alt er greit, sier i fra til bilen hvor mye effekt den får lov til å lade med og deretter skrur på strømmen.

Skal du lade fra vanlig husholdningskontakt (schuko) medfølger det en ladekabel med kladd som gir bilen mulighethet til å lade på 10A (ca 2kW), man kan få kjøpt 3.parts ladekabler med schuko som gir mulighet for lading på 16A (ca 3.3kW). For lading fra en del nyere offentlige ladestolper trenger man derimot en "Mode3-label". Her er elektronikken som sitter i kladden flytet inn i ladestolpene og man trenger da bare en passiv kabel med riktig kontakt i begge ender. For Leaf trenger man da en med Type2 kontakt mot stolpen (alltid denne kontakten der) og Type1 kontakt mot bilen. Av litt spesielle grunner anbefales det at man alltid kjøper en 32A ladekabel selv om man eventuellt har en bil med kun 16A lader.

Alt dette er lading fra AC-kontakter og går i kategorien saktelading. Skal du hurtiglade Leafen må du bruke egne hurtigladere med CHAdeMO kontakt. Dette er en egen ladekontakt som kobler laderen direkte på batteriet og lader utenom bilens egen lader. Da får man ladet bilen med effekt opp mot 50kW. Alle hurtigladere har fastmontert kabel så der trenger du ikke å tenke på noe for egen del.

TorC

Sitat fra: emil på torsdag 23. april 2015, klokken 06:27
Av litt spesielle grunner anbefales det at man alltid kjøper en 32A ladekabel selv om man eventuellt har en bil med kun 16A lader.


Hvorfor?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

zbk

Sitat fra: TorC på torsdag 23. april 2015, klokken 07:39
Sitat fra: emil på torsdag 23. april 2015, klokken 06:27
Av litt spesielle grunner anbefales det at man alltid kjøper en 32A ladekabel selv om man eventuellt har en bil med kun 16A lader.


Hvorfor?

Fordi en del av Type2-stolpene ikke følger standarden til punkt og prikke og dermed ikke skjønner 16A-kabelen. Har visstnok noe med at det trengs noen egne kretser for å håndtere 16A i tillegg til 32A-kabel, men jeg kjenner ikke detaljene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Sitat fra: zbk på torsdag 23. april 2015, klokken 07:53
Sitat fra: TorC på torsdag 23. april 2015, klokken 07:39
Sitat fra: emil på torsdag 23. april 2015, klokken 06:27
Av litt spesielle grunner anbefales det at man alltid kjøper en 32A ladekabel selv om man eventuellt har en bil med kun 16A lader.

Hvorfor?
Fordi en del av Type2-stolpene ikke følger standarden til punkt og prikke og dermed ikke skjønner 16A-kabelen. Har visstnok noe med at det trengs noen egne kretser for å håndtere 16A i tillegg til 32A-kabel, men jeg kjenner ikke detaljene.

De følger standarden, det er bare standarden som er litt for unøyaktig. En 32A laderegulator må ha egne kontaktorer og sikringer for 16A for å lade bil med 16A ladekabel og det er det enkelte som ikke har. Kommer man da med en 16A ladekabel nekter disse laderetulatorene å skru på strømmen. En 32A ladekabel leses derimot av som riktig selv om bilen i andre enden kun kan lade med 16A. Så hva som er koblet på i andre enden er egentlig uinteressant for laderegulatoren bare ladekabelen er riktig.

Kostnaden og størrelsen ved å gå fra 16A til 32A ladekabel er minimal, så derfor kan det være greit å gå for en 32A med en gang for å unngå potsensielle problemer den dagen man kommer til en sånn laderegulator/veggboks/stolpe.

zbk

Kort sidespørsmål: Vil en ladestolpe utstyrt med bare 16A-kretsene av samme grunn ikke kunne bruke en 32A-kabel? Og finnes det i såfall noen kjente tilfeller av slike ladestolper?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Electrix

Sitat fra: zbk på torsdag 23. april 2015, klokken 09:11
Kort sidespørsmål: Vil en ladestolpe utstyrt med bare 16A-kretsene av samme grunn ikke kunne bruke en 32A-kabel? Og finnes det i såfall noen kjente tilfeller av slike ladestolper?
Det skal ikke være noe problem fordi en 32A kabel er mer enn god nok for å føre 16A. Jeg tror kravet om egen sikring og kontaktor for 16A kabler i stolpene er noe som kom i etterkant av standarden og derfor er det litt rot rundt dette. Slik det er nå bør man heller si at 16A type 2 kabler utgår.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TorC

Sitat fra: zbk på torsdag 23. april 2015, klokken 07:53
Sitat fra: TorC på torsdag 23. april 2015, klokken 07:39
Sitat fra: emil på torsdag 23. april 2015, klokken 06:27
Av litt spesielle grunner anbefales det at man alltid kjøper en 32A ladekabel selv om man eventuellt har en bil med kun 16A lader.


Hvorfor?

Fordi en del av Type2-stolpene ikke følger standarden til punkt og prikke og dermed ikke skjønner 16A-kabelen. Har visstnok noe med at det trengs noen egne kretser for å håndtere 16A i tillegg til 32A-kabel, men jeg kjenner ikke detaljene.

Snodig, men betyr det at selv LEAF med 3,3 kw ombordlader vil få samme problemet siden problemet ligger i kablen, og ikke hva bilen sier den kan ta?

Så i praksis kan man kun bruke 16amp kabel på type2 stolper som gir maks 16 amp (og de stolpene som føler protokollen korrekt)?

Da gir det jo egentlig ingen mening å selge 16 amp kabler annet enn til evt. hjemmelading?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: TorC på torsdag 23. april 2015, klokken 20:59
Snodig, men betyr det at selv LEAF med 3,3 kw ombordlader vil få samme problemet siden problemet ligger i kablen, og ikke hva bilen sier den kan ta?

Problemet ligger i laderegulatorens tolking av kabelen tilkoblet. 32A ladestasjon uten separat 16A sikring/kontaktor med 16A kabel tilkoblet vil ikke gi lading uansett om bilen har 10A, 16A, 32A eller noe annet på laderen.

Sitat fra: TorC på torsdag 23. april 2015, klokken 20:59
Så i praksis kan man kun bruke 16amp kabel på type2 stolper som gir maks 16 amp (og de stolpene som føler protokollen korrekt)?

Da gir det jo egentlig ingen mening å selge 16 amp kabler annet enn til evt. hjemmelading?

De aller fleste stolper med 32A støtter også 16A riktig, men det er enkelte på markedet som ikke gjør det og for å være helt sikker er det da like greit å gå for en 32A ladekabel når man først skal kjøpe. Men de aller fleste som har 16A kabel vil nok problemfritt kunne bruke den.

petwi

Hei

Jeg har oppdaget en litt merkelig ting med min 16A type2 kabel. Jeg har en 2012 Leaf og kjøpte da en 16A type2 kabel. På Töcksfors shoppingcenter virker den ikke. Det gjør den heller ikke ved Ski Rådhus på de stolpene som har både type2 og Schuko kontakt. Altså max 16A kurs på stolpen. Men den virker som en drøm på den stolpen som har kun type2 kontakt og er merket med 7,4 kW. Kan noen forklare det?
2019 Grå Renault Zoe 4.0
2011 Hvit Mercedes Benz 220 CDI E-klasse Stasjonsvogn
2012 Antrasitt Mercedes Benz 200 CGI E-klasse Cabriolet

emil

Har ikke prøvd noen av disse, men Töcksfors har blitt omtalt som problematisk av flere.

Når det gjelder stolpene på Ski med både Type2 og schuko kan det ha vært noe problemer med stolpene på testtidspunktet. At kabelen fungerte på den andre 7.2kW (32A) stolpen viser jo at kabelen i seg selv fungerer og at akkurat den stolpen da også støtter 16A ladekabler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA