Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felles Teslatur til Berlin 14-160615 mot påtvinget CCS

Startet av El Greco, fredag 22. mai 2015, klokken 09:30

« forrige - neste »

El Greco

Teslaen min kommer snart. Jeg har hatt en drøm jeg trodde var uoppnåelig fra jeg hørte om Tesla første gang - og det var lenge før den første bilen kom til Norge - så nå gleder jeg meg selvsagt som en unge.

Men jeg lurer jeg på dette med service/service-abonnement. Det er mange gode ting med Tesla, blant de er er lite rust, lite bevegelige deler og derved lite servicebehov. Men det er klart, noe må det bli. Tesla snakker om vindusviskere og bremseklosser.

5 år, 8 år eller ingen? Det står at service inkluderer:

1. Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
2. Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
3. Systemovervåking
4. Ekstern diagnostisering
5. Programvareoppdateringer
6. Nye funksjoner

Spørsmål a: Men i den grad jeg har forstått dette er punktene 3-6 inkludert uansett i kjøpet?

Spørsmål b: Og 1 & 2. Årlig eller 20.000. Hvis jeg tar en Bjørn Nyland og kjører 100.000 i året (ikke alledeles utenkelig!) får jeg da skiftet reservedeler 5 ganger i året i 8 år hvis jeg går for 8-årsplanen?


ihlhaug

Det finnes utallige tråder om dette fra før. Jeg har 5 år, men vurderer å utvide til 8 år da jeg kjører under 20k i året. Uansett, har du serviceplan er det inn en gang i året eller ved 20k km, altså har du kjørt 40k på ett år og leverer bilen bruker du opp 2 "service-år".
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

BMW850

Har 5 års plan og kjører stort sett 10000- 15000 i året. Kan jeg ta service ved hver 20000km slik at dette da sånn cirka blir hvert 1,5 år x 5?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

ihlhaug

Nei. Hver 20k eller hver 12 mnd. Hvis 20k kommer først er det det som gjelder.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

BMW850

#4
Ja, det var det jeg trodde. Men hva med at 1 årsservicen fra Teslas side nå blir forskjøvet 3-4 mnd fremover i tid pga kapasitet? Regner med litt slack i fremtiden da? De kan jo ikke være så nazi når de selv har forårsaket dette...

Som trådstarter spør om og som jeg fortsatt er usikker på, om man IKKE har serviceplan og selv velger når man tar en service, vil man fortsatt få gratis reservedeler ved en ordinær service? F.eks. at de bytter bremseskiver, klosser mm dersom man har ett par tre servicer iløpet av de 8 åra? La oss si bilen er 7 år og skivene er slitt, en standard service koster jo mindre enn Bremboskiver/klosser. Eller MÅ servicene ha vært fulgt HVERT år eller HVER 20000km???
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

joda

En annen ting jeg fikk oppgitt var at man får med dekkskifte i serviceplanen. (ikke dekkhotell, men skifte)

Man måtte selv bringe med dekkene, men skiftet fikset de som en del av denne pakken...


TMS 85D

Line

Sitat fra: joda på torsdag 23. april 2015, klokken 17:05
En annen ting jeg fikk oppgitt var at man får med dekkskifte i serviceplanen. (ikke dekkhotell, men skifte)

Man måtte selv bringe med dekkene, men skiftet fikset de som en del av denne pakken...
Gjelder dette utenom akkurat når man skal ha service?
Dvs. at skal jeg ha service i august, så kan jeg allikevel komme med dekkene i april for å få skiftet til sommerdekk?
Må dette forhåndsbestilles, eller er det bare å dukke opp?

joda

Dette vil nok gjelde utenfor normal service ja.. (er jo 2 x bytte i året ;) )

Men akkurat hvordan de gjør det i praksis vet jeg ikke... (om det bare er å komme uanmeldt, eller om man må avtale tidspunkt)

Skal levere bilen min til rep. neste fredag, så jeg kan jo høre med de da hvordan dette håndteres i praksis. (vil tro at man må avtale tidspunkt)
TMS 85D

joda

Lovet jo svar på denne, og har nå fått det fra Tesla. :)

Fikk bekreftet (igjen) at dekkbytte var med i Serviceplan til bilen om man kjøpte dette.

Dekkbytte blir ikke tatt av Tesla selv pr i dag pga kapasitetutfordringer, men blir utført hos samarbeidspartner lokalt.. (som Dekk1 i Bergen, vet ikke om det er de samme de bruker over hele landet..)

Man må kontakte Tesla for å avtale time, de booker da time for deg hos sin samarbeidspartner.
(man kunne selv velge hvilken avdeling man ville benytte.. (nærmeste))

Dette skjer selvsagt utenfor ordinær service på bilen.
TMS 85D

mrjalle

Merkelig. I Stavanger/Sandnes har jeg fått motsatt beskjed. At skifte til vinterdekk 2013 var goodwill, men at jeg ellers må stå for det selv...

Lynet

Mener dere dekkbytte eller hjulbytte?

Dekk=den sorte gummien
Felg= det blanke metallet
Hjul= dekk og felg sammensatt

Og av en eller annen idiotisk grunn kaller bransjen det for dekkhotell da egentlig er hjulhotell!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

joda

TMS 85D

joda

#12
Man må oppbevarer hjulene selv og Tesla bytter de via samarbeidspartner to ganger i året.

Dette er hvertfall et tilbud de har til kundene som tegner Serviceplan i Bergen.
Praksisen kan jo selvsagt variere rundt i landet, da det ikke kommer tydelig frem i Serviceplan beskrivelsen.
TMS 85D

Dag A.

Sitat fra: El Greco på onsdag 22. april 2015, klokken 22:10
Teslaen min kommer snart. Jeg har hatt en drøm jeg trodde var uoppnåelig fra jeg hørte om Tesla første gang - og det var lenge før den første bilen kom til Norge - så nå gleder jeg meg selvsagt som en unge.

Men jeg lurer jeg på dette med service/service-abonnement. Det er mange gode ting med Tesla, blant de er er lite rust, lite bevegelige deler og derved lite servicebehov. Men det er klart, noe må det bli. Tesla snakker om vindusviskere og bremseklosser.

5 år, 8 år eller ingen? Det står at service inkluderer:

1. Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
2. Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
3. Systemovervåking
4. Ekstern diagnostisering
5. Programvareoppdateringer
6. Nye funksjoner

Spørsmål a: Men i den grad jeg har forstått dette er punktene 3-6 inkludert uansett i kjøpet?

Spørsmål b: Og 1 & 2. Årlig eller 20.000. Hvis jeg tar en Bjørn Nyland og kjører 100.000 i året (ikke alledeles utenkelig!) får jeg da skiftet reservedeler 5 ganger i året i 8 år hvis jeg går for 8-årsplanen?

Som andre sier så er det flere tråder på dette temaet allerede, men sånn kjapt for min egen del så skippet jeg service planen.

Elon Musk har selv bekreftet at behovet for service er lavere på denne bilen enn på tradisjonelle biler, og at alle garantier opprettholdes selv om du skulle velge å droppe alt av service (vil ikke anbefale det).

Når jeg hentet min bil så var det litt snakk om dette og det jeg fikk beskjed om var at de ville bytte bremser og vindusviskere ved behov.

Dersom man tenker etter så vil vel strengt tatt bremsene slites ganske lite ettersom mesteparten av oppbremsinger skjer med regenerering.  Det er tross alt noe av poenget til bilen.  Det er vel faktisk større problem at bremsene må byttes pga for lite bruk, saltlake og vinterføre m.m

Når det gjelder vindusviskere så har vel flere her inne kommet til at Biltemas viskere uansett er bedre enn Tesla sine orginale så hvorvidt du ønsker at de skal ta av Biltema viskerne du har kjøpt for å sette på dårligere orginale er vel et legitimt spørsmål :o.

Mener også at prisen pr service etter planen er ca 3.500,- mens dersom man tar service på eget initiativ så betaler man 4.500,-

Dersom du tenker på 100.000km pr år så vil du bruke opp 5års planen din på ett år, mens personlig så hadde jeg nok vært innom til service en gang på denne tiden.
Så med din kjørelengde ville jeg ha spart ganske mye på å ikke ha planen.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

mr_Utopia

Sitat fra: Dag A. på mandag 18. mai 2015, klokken 21:56
Sitat fra: El Greco på onsdag 22. april 2015, klokken 22:10
Teslaen min kommer snart. Jeg har hatt en drøm jeg trodde var uoppnåelig fra jeg hørte om Tesla første gang - og det var lenge før den første bilen kom til Norge - så nå gleder jeg meg selvsagt som en unge.

Men jeg lurer jeg på dette med service/service-abonnement. Det er mange gode ting med Tesla, blant de er er lite rust, lite bevegelige deler og derved lite servicebehov. Men det er klart, noe må det bli. Tesla snakker om vindusviskere og bremseklosser.

5 år, 8 år eller ingen? Det står at service inkluderer:

1. Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
2. Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
3. Systemovervåking
4. Ekstern diagnostisering
5. Programvareoppdateringer
6. Nye funksjoner

Spørsmål a: Men i den grad jeg har forstått dette er punktene 3-6 inkludert uansett i kjøpet?

Spørsmål b: Og 1 & 2. Årlig eller 20.000. Hvis jeg tar en Bjørn Nyland og kjører 100.000 i året (ikke alledeles utenkelig!) får jeg da skiftet reservedeler 5 ganger i året i 8 år hvis jeg går for 8-årsplanen?

Som andre sier så er det flere tråder på dette temaet allerede, men sånn kjapt for min egen del så skippet jeg service planen.

Elon Musk har selv bekreftet at behovet for service er lavere på denne bilen enn på tradisjonelle biler, og at alle garantier opprettholdes selv om du skulle velge å droppe alt av service (vil ikke anbefale det).

Når jeg hentet min bil så var det litt snakk om dette og det jeg fikk beskjed om var at de ville bytte bremser og vindusviskere ved behov.

Dersom man tenker etter så vil vel strengt tatt bremsene slites ganske lite ettersom mesteparten av oppbremsinger skjer med regenerering.  Det er tross alt noe av poenget til bilen.  Det er vel faktisk større problem at bremsene må byttes pga for lite bruk, saltlake og vinterføre m.m

Når det gjelder vindusviskere så har vel flere her inne kommet til at Biltemas viskere uansett er bedre enn Tesla sine orginale så hvorvidt du ønsker at de skal ta av Biltema viskerne du har kjøpt for å sette på dårligere orginale er vel et legitimt spørsmål :o.

Mener også at prisen pr service etter planen er ca 3.500,- mens dersom man tar service på eget initiativ så betaler man 4.500,-

Dersom du tenker på 100.000km pr år så vil du bruke opp 5års planen din på ett år, mens personlig så hadde jeg nok vært innom til service en gang på denne tiden.
Så med din kjørelengde ville jeg ha spart ganske mye på å ikke ha planen.


Jeg mener å tro at Elon Musk ikke er juridisk representativ for Tesla Motors Norge eller Tesla Motors Nederland? Mener å ha lest i tilfeldige salgsdokumenter på nettet at diverse uttalelser eller oppslag av Tesla Motors eller enkeltansatte ikke er gjeldende, men kun ordlyden i kontrakten. Jeg har ingen kontrakt å lese enda

I Norge er vel informasjon fra selger i salgsprosessen juridisk bindende, men Elon Musk er vel ikke en selger som omfattes av forbrukerkjøpsloven?

Og jeg har mange ganger forsøkt å få konkret info om reklamasjon og garanti i forhold og serviceplan, men det er visst vanskelig å få klarhet i. En kald cola til dem som kan forklare meg det... Tviler på at Elon sin Tweet gjelder som bevismateriale i en rettsak her i Norge. Eller?!?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA