Ishavsveien bygger nasjonalt hurtigladenettverk

Startet av Kent, onsdag 22. april 2015, klokken 20:15

« forrige - neste »

haggen

Jeg har faktisk enda ikke hurtigladet en gang enda, men jeg har ikke vært på tur til/forbi noen steder som pr dags dato har ladder tilgjengelig med stor nok tetthet. Da har jeg tatt bensin bil i stedet for elbil. Med den dekningen som blir foreslått her kan jeg alltid bruke elbil. Det syns jeg er verdt mere penger en det jeg sparer på kort sikt. Å betale 3000,-  for dagens dekning fra Ishavsveien er ikke aktuelt nei.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

LMOR

Kom over denne tråden, og måtte bare legge inn noen tall.

3750.- per år tilsvarer 1500 minutt med lading hos de fleste av konkurrentene.
Det igjen tilsvarer ca 10 000 km for en i3, så lenge en ikke lader opp til 100%.

Når gjennomsnittsforbruket til en norsk bilist er 14 000 km per år, så sier det seg selv at det ikke vil bli en suksess i forhold til å sikre nok kunder.

Hvis vi antar at en gjennomsnittsbilist lader 80% av forbruket hjemme, så blir det 321% dyrere hos dem ift alternativene.

Selvfølgelig vil de få noen kunder, men de vil aldri tjene dette inn igjen. De er rett og slett nødt til å konkurrere på pris i tillegg til dekning. Så jeg er rimelig sikker på at de vil ha en helt annen prismodell hvis de bygger et slikt nettverk.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

automat

Sitat fra: LMOR på onsdag 10. juni 2015, klokken 23:03
Kom over denne tråden, og måtte bare legge inn noen tall.

3750.- per år tilsvarer 1500 minutt med lading hos de fleste av konkurrentene.
Det igjen tilsvarer ca 10 000 km for en i3, så lenge en ikke lader opp til 100%.

Når gjennomsnittsforbruket til en norsk bilist er 14 000 km per år, så sier det seg selv at det ikke vil bli en suksess i forhold til å sikre nok kunder.

Hvis vi antar at en gjennomsnittsbilist lader 80% av forbruket hjemme, så blir det 321% dyrere hos dem ift alternativene.

Selvfølgelig vil de få noen kunder, men de vil aldri tjene dette inn igjen. De er rett og slett nødt til å konkurrere på pris i tillegg til dekning. Så jeg er rimelig sikker på at de vil ha en helt annen prismodell hvis de bygger et slikt nettverk.

De ønsker ikke å selge lademinutter eller kWh. De ønsker å selge produktet "fri tilgang til et godt utbygd hurtigladernettverk (når det er ferdig)". Og enkeltladinger er priset grisehøyt for å unngå kannibalisering av forretningsmodellen.

Spørsmålet da er: Hvilken pris er den riktige for å lokke tilstrekkelig mange kunder til dette produktet?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

LMOR

Dette kommer til å ordne seg. Er det noen som selger fri bruk av bensin/diesel?
De som velger rett strategi nå, vil få inntekter mens de bygger ut fra som lader tilfeldig, og de er det nødvendigvis flest av.
De som velger feil strategi, vi ikke få denne inntekten på en infrastruktur som uansett står der, og vil møte tøff konkurranse etter hvert.
Vi som forbrukere vinner til slutt, som alltid  ;D
Så er det bare å prøve å holde seg unna dem som utnytter oss som er tidlig ute. 99.- for 4 kWh er det også noen på vestlandet som tar..
Det koster vel litt å bygge en bensinstasjon også. De kunne jo la de første 1000 kundene betale 10 000.- per fylling?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

E_S

Den eneste kundegruppen jeg kan se for meg som kan fungere med ARs prismodell er bedrifter av type vaktselskap og lignende som har biler som går stort sett 24/7 og som må ha minst en hurtiglader-lading om dagen i snitt.. For private? Glem det..
:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA