Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjulbolter

Startet av Kent, torsdag 21. mai 2015, klokken 23:58

« forrige - neste »

mihkku

Hjelper lite med flere hundre ladere når prisen er så stiv...

jkirkebo

Sitat fra: mihkku på lørdag 25. april 2015, klokken 01:55
Hjelper lite med flere hundre ladere når prisen er så stiv...

Nja, om de slenger opp en haug med 22kW AC rundt omkring så betaler jeg nok glatt de 3750,- pr. år. Det blir nok billigere for meg enn å betale 2,50 pr. minutt til Fortum for 22kW AC. Break-even er på 125 minutter pr. måned, de 125 minuttene overstiger jeg på en eneste tur til/fra hytta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olegregert

Hvor er ladenettverket på Østlandet som fortjener disse honørordene.
Ishavsveien har vel ikke vært spesielt synlig på utbygger siden

mihkku

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. april 2015, klokken 02:07
Sitat fra: mihkku på lørdag 25. april 2015, klokken 01:55
Hjelper lite med flere hundre ladere når prisen er så stiv...

Nja, om de slenger opp en haug med 22kW AC rundt omkring så betaler jeg nok glatt de 3750,- pr. år. Det blir nok billigere for meg enn å betale 2,50 pr. minutt til Fortum for 22kW AC. Break-even er på 125 minutter pr. måned, de 125 minuttene overstiger jeg på en eneste tur til/fra hytta.
Problemet er jo nettopp det. For at det skal være lønnsomt så må man ha et stort ladenettverk. I dag kreves det jo at du har et kort fra Grønn kontakt, et kort fra Fortum, abonnoment hos EV Power og abonnoment hos Ishavsveien.

Jeg ser f.eks ikke poenget i å betale for abonnoment bare for å kunne lade på Svinesund en ene gangen jeg er i Sverige, men jeg protesterer mot at jeg må betale 240kr for en enkeltlading.

E_S

95% av mitt ladebehov dekkes av vanlig lading hjemme eller på jobb. Når jeg unntaksvis (kanskje en gang i måneden) er på en tur hvor jeg må lade på en hurtiglader underveis er det greit at det går an å "stikke innom" uten å bli ranet. Nå har heldigvis Fortum hurtigladere i Østfold, men om jeg skulle kjørt for eksempel Oslo-Strömstad og lade det jeg trenger hos Ishavsveien hadde det vært billigere å kjøre en fossilbil som bruker over en liter på mila.

Jeg tror dette gjelder de fleste - de vil kunne lade der de trenger, så mye de trenger og betale for akkurat det. Ikke betale blodpris og stykkpris på lading. Så langt har jeg i snitt brukt ca. 35 kroner i måneden på hurtiglading, så det blir bare 10% av det Ishavsveien skal ha for sitt abonnement. I tillegg er slike løsninger så utrolig lite kundevennlige at jeg håper de får færrest mulig kunder og ser seg nødt til å endre.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Gordon Retriever

Sitat fra: Kent på fredag 24. april 2015, klokken 21:58
SitatDelta   skal   levere   hurtigladere   til   
Ishavsveiens ekspanderende   nasjonale   ladenettverk   for   elektriske   biler.   Det   vil   bli   etablert 6   nye   ladesteder   
innen   juni   2015   med   Deltas   eksisterende   teknologi.   Samtidig   forbereder   selskapene   en   nasjonal   utrulling   av   
robuste    høykapasitets   ladesteder   i   2016   og   2017.

Jeg klarer ikke tolke det på en annen måte en at det er snakk om hurtiglading her. Slik jeg tolker pressemeldinga skal de ha større kapasitet en dagens hurtigladere og, da kan jeg vanskelig tro at de mener semihurtige AC ladere.

Det er selvsagt noe når man må sette seg ned og tolke en pressemelding.   :P

Men jeg er faktisk enig med de som mener at dette dreier seg om et nett av AC-ladere.  Det omtales f.eks. ikke som "høykapasitets hurtigladesteder".  Jeg legger for øvrig merke til ordet "robuste" foran "høykapasitets   ladesteder".  :)

En annen ting er selve regnestykket: Grønn kontakt regner rundt 600.000 for en DC-hurtiglader, ferdig montert.  Denne summen kan nok reduseres noe ved å montere flere hurtigladere på samme sted, men samtidig er man avhengig av å plassere disse på en sentral plassering, både for å sikre tilstrekkelig stømtilførsel og ditto kundegrunnlag.

Det er fristende å spekulere i at Ishavsveien har inngått en intensjonsavtale med f.eks. Burger King om å bygge ut et nett av 22kW AC-ladere hos kjedens utsalgssteder.  Dette kan sikre at konkurrenten McDonalds ikke får et konkurransefortrinn gjennom sin Fortum-avtale.

Er det andre landsdekkende kjeder som kan tenkes å være interesserte i å bygge ut et slikt ladenettverk sammen med Ishavsveien?

emil

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 01. mai 2015, klokken 14:43
Er det andre landsdekkende kjeder som kan tenkes å være interesserte i å bygge ut et slikt ladenettverk sammen med Ishavsveien?

Ville tro at om de hadde inngått noen avtaler ville disse vært nevnt. Men kanskje en dagligvarekjede som skal konkurrere med Kiwi?

Før jeg skal tro noe mer på Ishavsveiens videre planer må de få på plass laderene de har lovet i et par års tid...

automat

Ingen ting i veien med ambisjonene i hverfall. Får de til dette så er det gull.
Fra http://www.ishavsveien.no/aktuelt/

Arctic Roads har i møte med Enova SF den 5. mai presentert selskapets plan for utbygging av 388 hurtigladesteder over hele Norge i perioden 2016-2018. Utbyggingen skal gjøre det bekymringsfritt å reise langt med elbil, og innebærer i praksis en elektrifisering av hele det norske veinettet.

Størrelsen på ladestedene avgjøres av de lokale behovene, og fra dag én utstyres ladestedene med 2 til 8 hurtigladere. Samtidig tilrettelegges alle lokasjoner for en fremtidig dobling av kapasiteten.

"Laderne vi skal sette ut vil tilby ladeeffekter på over 100 kW, noe som innebærer en halvering av ladetiden i forhold til dagens hurtiglading av biler i dette segmentet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emil

#23
Men før de eventuellt får en krone i støtte fra Enova må det komme krav om at man kan lade litt en sjelden gang til fornuftig pris.

Tror heller ikke navnebytte til "Arctic Roads" gjør saken veldig mye bedre.

Fant heller ingenting om hvor pengene til alle disse ladestedene skal komme fra.

Panduck

Sitat fra: emil på lørdag 09. mai 2015, klokken 09:18
Men før de eventuellt får en krone i støtte fra Enova må det komme krav om at man kan lade litt en sjelden gang til fornuftig pris.

Tror heller ikke navnebytte til "Arctic Roads" gjør saken veldig mye bedre.

Fant heller ingenting om hvor pengene til alle disse ladestedene skal komme fra.

Dersom dette står og faller på støtte fra Enova, blir det jo håløst. Dersom det ikke gjør det, hvorfor har de enova på møtet? Enova kan neppe favorisere en aktør. Men, det er jo uansett interesant at det "dyttes" litt, uansett hva som ligger bak. Andre aktører vil neppe sitte å se på at en aktør blir enerådende.

Jeg har iallefall godt håp om at om under 2 år, så skal jeg kunne kjøre LEAF'en min de aller fleste steder i Norge, med trygg ladedekning. Artic Road eller ikke.

haggen

Jeg syns dette høres helt flott ut. Om de hadde solgt årsabb.til ca.3000 og 15000 elbilister var med så hadde de fått inn 45.000.000 til utbygging i året.. Det burde være mulig? Jeg hadde iallefall brukt 3000,- av besparelsen på elbil i året på å være med å finansiere ett laddenettverk  som i realiteten ville ta vekk rekkevidde spørsmålet selv med 15 mils bilene våre. Mange fylker vil være med, møre og romsdal har vedtatt at det skal være maks 50 km mellom HL, dette ville de kunne være med på for å realisere dette vil jeg tro.

svingen

@haggen det er jo bra att du er villig til det,men tror nok ikke det er folk "flest" som ønsker og gjøre det.
grønn kontakt og fortum tilbyr lading med min pris til 2.5 kr per mni,får 3000 kr får man 1200 min dvs 40 min hver dag og så mye hurtiglader man ikke "normalt" vil jeg tro.
Vanskelig regnstykke det her da en lader fort koster 700 tusen og utbygger fort må betale 400 av det her selv (ref den hurtiglader søknaden i bø i telemark)
hvis man da tar 2.5kr per min og skal betale ned 400 tusen skal man lade en stund,blir jo makisimalt 150 kr i timen eler 3600 kr per døgn og ca 108 tusen i mnd hvis det er 100% belasting på dem,sjekket gardmoen hvor det er mye belasting (har stått i kø her) og her ser det ut til man er helt opp i 10% bruk dvs kanskje 140 min per dag,så da tjener man 350 kr  dagen,kan man fort si 10 tusen per mnd. så her kan man nok fort dra inn 200 tusen i året i ladeintekt. så kommer utgifter med strøm osv men vil tro det ikke blir over 100 tusen så kanskje man sitter igjen med 100 tusen i "pluss"

så etter 4 år går det her i 0,men da tar jo den som setter opp den laderen her sjanser og,vet jo aldri hva som skjer med teknologien fremover,men jeg tror nok att vi trenger hurtig ladere av den typen her neste 10 år  :)
er jo 50 tusen biler som trenger det her alt når og flere blir det.


litt info om hurtiglader og hvor mye "last" det er på dem
http://www.gronnbil.no/ladepunkter/?zr=1&region=235&p=t&lat=60.1697962344125&lng=11.162847517642945&z=14&y=2015&m=4&w=20&d=17&lt=&lid=1684&ts=m&lang=no_NO&flist=

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på lørdag 16. mai 2015, klokken 20:15
@haggen det er jo bra att du er villig til det,men tror nok ikke det er folk "flest" som ønsker og gjøre det.
grønn kontakt og fortum tilbyr lading med min pris til 2.5 kr per mni,får 3000 kr får man 1200 min dvs 40 min hver dag og så mye hurtiglader man ikke "normalt" vil jeg tro.

1200 minuter er 3,28 minutter pr. dag, ikke 40.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

@jkirkebo tenkte helt feil her,skal vel ikke skryte av mine matte kunskaper eller ;)

regnet som det var 3000 i mnd,det er 3000kr i året blir det helt riktig som du sier 3.8 min per dag.

eller 250 kr i mnd til hurtig lade får i mnd som er 100 min på grønn kontakt/fortum (2.5 kr min)
Hvis man da fikk et hurtiglader nettverk uten kø og god dekning er det jo en grei sak,men dessvere er det rimelig langt derfra i dag.
jeg tro nok det ikke er mange som hurtig lader får 250 kr i mnd.

uansett spennende og se hva som skjer her :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på lørdag 16. mai 2015, klokken 22:24
@jkirkebo tenkte helt feil her,skal vel ikke skryte av mine matte kunskaper eller ;)

regnet som det var 3000 i mnd,det er 3000kr i året blir det helt riktig som du sier 3.8 min per dag.

eller 250 kr i mnd til hurtig lade får i mnd som er 100 min på grønn kontakt/fortum (2.5 kr min)
Hvis man da fikk et hurtiglader nettverk uten kø og god dekning er det jo en grei sak,men dessvere er det rimelig langt derfra i dag.
jeg tro nok det ikke er mange som hurtig lader får 250 kr i mnd.

Jeg ligger nok rundt der eller i overkant, ca. 2-2,5 timer til sammen på 22kW på vei til/fra hytta. Det er 300-375,- pr. tur og vi tar typisk ihvertfall en tur pr. måned. Så jeg sier ja takk til 3000,- pr. år ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA