Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjulbolter

Startet av Kent, torsdag 21. mai 2015, klokken 23:58

« forrige - neste »

Kent

http://www.ishavsveien.no/wp-content/uploads/2013/07/Pressemelding-Delta-og-Ishavsveien-sammarbeidsavtale1.pdf

Da ser det ut som Ishavsveien begynner å få et litt spennende prosjekt.

De skal i følge pressemeldingen sette opp "flere hundre" hurtigladere i løpet av 2016 og 2017.

Nå har jeg ikke så veldig stor tro på at dette blir realitet, men om det mot all formodning skulle stemme så kan det hende prisen til Ishavsveien kan bli spisbar etterhvert.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Hansi

Skeptisk jeg og ja, men positivt at de har valgt en leverandør, det er vel det de har skyldt på, at laderne ikke er modne nok..

Hvor fant du info om "flere hundre" hurtigladere i løpet av 2016 og 2017?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Kent

#2
Sitat"I   2016   og   2017   vil   det   bygges   et   nasjonalt   nettverk   av   ladesteder   med   en   ladekapasitet   som   så   langt   har   vært   
reservert   for   et   begrenset   segment   av   elbiler   i   Norge,   og   som   nå   endelig   vil   etableres   også   for   massemarkedet."

Sitat- Vi   går   inn   i   en   svært   travel   fase   i   Ishavsveien,   sier   Leif   Egge,   Innovasjons- og   kommunikasjonsansvarlig   i   
Ishavsveien   AS.   Vi   skal   bygge   flere hundre   ladesteder   med   flere   ladere   på   hvert   sted,   i   løpet   av   en   begrenset   
periode.   

Her sier de jo noe om planlagt tidspunkt for utbyggingen, og et veldig røft antall.

Synes og det er interessant at de nye laderne har "høyere ladekapasitet" en dagens "vanlige" hurtigladere. Kan vel nesten tolkes som de beveger seg mot potensiell ladehastighet like høy som Tesla?
Om det skal være nyttig, så forutsetter det jo at morgendagens elbiler støtter høyere ladehastigheter, men det må man vel ha om man skal øke batterikapasiteten vesentlig.

Jeg er skeptisk, for dette høres nesten for godt ut til å være sant, og Ishavsveien har vel skrytt på seg litt mye i fortiden.

En annen ting er økonomien. Hvor skal Ishavsveien skaffe penger til flere hundre ladere i løpet av så kort tid? Det er vel neppe trolig at Enova vil støtte mer en en brøkdel av disse.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Etter nedleggelsen av Transnova har jo ikke Enova kommet noen planer om direkte støtting av hurtigladere. Eneste Ishavsveien har derifra er tidligere gitt støtte fra Transnova de muligens har fått utsettelse på.

Hvis de ikke har fått et eller annet stort selskap bak seg tror jeg ingenting på utbyggingsplanene de kommer med nå og hvis de ikke gjør noe med prisingen sin blir de uansett uaktuelle for min del

m0nkey

Hvorfor antyder lenke adressen at pressemeldingen er nesten 2 år gammel?
KIA Soul EV Classic (2015)

Ferry

Sitat fra: Kent på onsdag 22. april 2015, klokken 20:15
De skal i følge pressemeldingen sette opp "flere hundre" hurtigladere i løpet av 2016 og 2017.

Og alt dette skal én mann stå for? https://no.linkedin.com/pub/leif-richard-bones-egge/2/131/166 "Innovation & Communication Manager", -ja, ja -fancy tittel i hvert fall. "Utmerkelser og priser
Salesman of the year 2001 & 2002 G4S / Falck Security" Lukter grevling fra ende til annen!

E_S

En mann, som ifølge sin egen LinkedIn-side også har en annen jobb ved siden av og som begynte i den Ishavsveien-jobben nå i april 2015? Og som er tidligere alarmselger? Hmm, skeptisk.

Ishavsveien prisingssystem gjør dem også så uaktuelle at jeg heller sitter og hakker tenner mens bilen lades i timesvis i en vanlig stikkontakt enn å lade den hos Ishavsveien..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Kent

Nå regner jeg med Ishavsveien har fått en eller annen investor. Slik selskapet er i dag så vil de vel neppe ha råd til de 6 de lover opp før sommeren heller, selv med transnovatilskudd.


Selv om jeg ikke 100% har troa, så må det vel være ett eller anna på gang der siden de kommer ut med en slik pressemelding.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Ishavsveien ble vel startet av kraftselskap(er) før det ble skillt ut i et eget selskap som ødela alt. Kanskje kraftselskapene er på vei inn igjen i selskapet igjen for å ikke havne på sidelinjen når de ser hva bl.a Fortum og GrønnKontakt får til.

Basert på hva Ishavsveien har lovet og levert tidligere tror jeg ikke på noe fra den kanten før ladetsajonene er operative. Men så lenge de har de prisene de har så ser jeg mye heller at de ikke bygger ut så andre operatører med mer kundevennelige priser kommer til på de viktige stedene.

E_S

Hvis de fortsetter med det prisingssystemet de kjører nå med enten et abonnement med månedsavgift eller svindyr stykkpris på drop-in tror jeg ingen med vettet i behold tegner avtale eller kommer til å benytte seg av deres ladestasjoner. Jeg håper i hvert fall ikke det, det er eneste måte å tvinge frem en endring i betalingsmodellen deres på..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Panduck

Velger å ta det aller meste der med en klype salt. Relativt mange klyper salt. Uansett, om jeg kan få det meste av mitt ladebehov dekket av en leverandør, betaler jeg gladlig 3750kr pr år.

Det er vanskelig å tolke pressemeldingen som noe annet enn at de skal bygge ladere uten støtte fra Enova. "Flere hundre ladesteder" med "flere ladere pr sted" kommer til å koste veldig mye. Denne pressemeldingen ville muligens ha litt mer troverdighet dersom det sto noe om HVOR de skal få pengene fra.

Om de kommer med "flere hundre ladesteder", er plutselig prismodellen deres langt mer akseptabel. Men jeg holder ikke akuratt pusen.

emil

SitatSamtidig forbereder selskapene en nasjonal utrulling av robuste høykapasitets ladesteder i 2016 og 2017.

SitatVi skal bygge flere hundre ladesteder med flere ladere på hvert sted

De sier forsåvidt ingenting direkte om at det er hurtigladere (DC) de skal bygge ut, kanskje det bare er en haug med semihurtige eller sakte AC-kontakter.

Kent

Sitat fra: emil på fredag 24. april 2015, klokken 21:17
SitatSamtidig forbereder selskapene en nasjonal utrulling av robuste høykapasitets ladesteder i 2016 og 2017.

SitatVi skal bygge flere hundre ladesteder med flere ladere på hvert sted

De sier forsåvidt ingenting direkte om at det er hurtigladere (DC) de skal bygge ut, kanskje det bare er en haug med semihurtige eller sakte AC-kontakter.

SitatDelta   skal   levere   hurtigladere   til   
Ishavsveiens ekspanderende   nasjonale   ladenettverk   for   elektriske   biler.   Det   vil   bli   etablert 6   nye   ladesteder   
innen   juni   2015   med   Deltas   eksisterende   teknologi.   Samtidig   forbereder   selskapene   en   nasjonal   utrulling   av   
robuste    høykapasitets   ladesteder   i   2016   og   2017.

Jeg klarer ikke tolke det på en annen måte en at det er snakk om hurtiglading her. Slik jeg tolker pressemeldinga skal de ha større kapasitet en dagens hurtigladere og, da kan jeg vanskelig tro at de mener semihurtige AC ladere.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

pagal

Samarbeidsavtalen med Delta innebærer muligens og kapital til utbyggingen.
Med på bildet er Marie Frogner (CEO Stavn), Konsulenttjenester og investeringer for bærekraftig utvikling innen områder som: Miljøteknologi, miljøkompetansen, samfunnsansvar, økoideologi, bærekraftig utvikling

http://www.ishavsveien.no/wp-content/uploads/2013/07/Pressemelding-Delta-og-Ishavsveien-sammarbeidsavtale1.pdf

Early CHAdeMO adapter Jæren

emil

#14
Sitat fra: Kent på fredag 24. april 2015, klokken 21:58
Sitat fra: emil på fredag 24. april 2015, klokken 21:17
SitatSamtidig forbereder selskapene en nasjonal utrulling av robuste høykapasitets ladesteder i 2016 og 2017.

SitatVi skal bygge flere hundre ladesteder med flere ladere på hvert sted

De sier forsåvidt ingenting direkte om at det er hurtigladere (DC) de skal bygge ut, kanskje det bare er en haug med semihurtige eller sakte AC-kontakter.

SitatDelta   skal   levere   hurtigladere   til   
Ishavsveiens ekspanderende   nasjonale   ladenettverk   for   elektriske   biler.   Det   vil   bli   etablert 6   nye   ladesteder   
innen   juni   2015   med   Deltas   eksisterende   teknologi.   Samtidig   forbereder   selskapene   en   nasjonal   utrulling   av   
robuste    høykapasitets   ladesteder   i   2016   og   2017.

Jeg klarer ikke tolke det på en annen måte en at det er snakk om hurtiglading her. Slik jeg tolker pressemeldinga skal de ha større kapasitet en dagens hurtigladere og, da kan jeg vanskelig tro at de mener semihurtige AC ladere.

Den naturlige måten å tolke pressemeldingen på er jo at alt skal være ordentlige hurtigladere, men ordet hurtiglader nevnes kun i forbindelse med de seks ladestedene de har fått støtte for og skal bygge ut før sommeren (men som skulle ha vært utbygget forlengst).

"robuste høykapasitets ladesteder" kan være hva som helst.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA