Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av mr.rs4, torsdag 21. mai 2015, klokken 15:22

« forrige - neste »

mr.rs4

Noen som vet hvor mye effekt som må til for å få 1l bensin?

Er i samtaler og leser over alt om at bensin/diesel er så mye bedre enn el bil. MEN for 1l drivstoff så trengs det en del effekt. Den effekten kan vi kjøre en elektrisk bil på.

Så for å gi verden et enkelt svar, så ønsker jeg å vite hvor mye effekt det trengs for å produsere 1l drivstoff.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Dennis

#1
Har hørt noe snakk om at man kan kjøre ca 1 mil på strømmen for å lage 1 liter bensin. Vet ikke om det stemmer.


Edit: Det var ikke helt riktig

Ser ut som man trenger ca 6 kWh for å produsere 1 gallon (3.78 liter)

http://greentransportation.info/guide/energy/electricity-to-refine-gallon-gasoline.html

B_Tesla

Mener du hva som skal til for å lage 1 liter bensin. Utslipp osv?
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

elbilertilalle

#3
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Gasoline (petrol) - 44,4 MJ/Kg
Gasoline (petrol) - 737 kg/m3 => 1L = 0,737kg
Gasoline (petrol) => 32,71MJ/Liter

1L besin = 9,09kWh

Ved en forbruk 7L/100km bruker man altså 636,3Wh/km. Omtrent 3 ganger mer enn elbilen.

Også kommer energien som kreves for å produsere og transportere 1L besin til forbrukeren i tilllegg. Samtidig kreves det også energi for å produsere/transportere strøm (=tap).
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

B_Tesla

#4
Men en bensinmottor utnytter kun 37% av energien ca. Samt tap på tomgang, og evt andre tap. Så ved 0,7 l/10km blir dette 235 Wh/km. Ca samme som Tesla broker på råkjøring. Bare det at bensinbilen kaster ut resten. Men pump-to-wheel blir følgelig 636,3 Wh/km.

Men så har man well-to-wheel regnskapet. Siden Bensin kun snakker om pump-to-wheel, bør vi også. Altså null utslipp. Snakker man også om å lage strøm, må man ta med well-to-wheel. Da snakker man om bygging av drillskip, prøveborring, lage platformer, strøm laget på gass/olje på platformen for å drifte den, frakte det til land med tankbåter, rafinere bensinen, flytte den til bensinstasjonen, lekasjer underveis, osv, før den kommer inn I bilen. Rafineriet bruker også en del strøm.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

elbilertilalle

#5
Sitat fra: B_Tesla på onsdag 22. april 2015, klokken 13:27
Men en bensinmottor utnytter kun 37% av energien ca. Samt tap på tomgang, og evt andre tap. Så ved 0,7 l/10km blir dette 235 Wh/km. Ca samme som Tesla broker på råkjøring. Bare det at bensinbilen kaster ut resten. Men pump-to-wheel blir følgelig 636,3 Wh/km.

Men så har man well-to-wheel regnskapet. Siden Bensin kun snakker om pump-to-wheel, bør vi også. Altså null utslipp. Snakker man også om å lage strøm, må man ta med well-to-wheel. Da snakker man om bygging av drillskip, prøveborring, lage platformer, strøm laget på gass/olje på platformen for å drifte den, frakte det til land med tankbåter, rafinere bensinen, flytte den til bensinstasjonen, lekasjer underveis, osv, før den kommer inn I bilen. Rafineriet bruker også en del strøm.

Helt enig. Men kanskje bedre å si "37% av enerigien brukes til fremdrift, resten går tapt som varme"
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

fonberg

Sitat fra: elbilertilalle på onsdag 22. april 2015, klokken 13:18
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

1L bensin = 9.09kWh


Fascinerende at et fulladet 85-batteri har energi tilsvarende 9 liter bensin. Og med den energimengden kan man kjøre ca. 400 km. Tilsvarer rett over 0,2 liter på mila, det.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Trustno1

En TMS bruker mindre energi på fremdrift enn hva en moped gjør :)

OP, går ut fra du er ute etter energien som kreves, ikke effekten? Er ett poeng i å ikke blande termene siden effekten betyr hvor fort energien blir tilført, ikke hvor mye.

Trond.Strom


ksandal



Gode argumenter til bruk mot myter om elbil og det riktige forbruket til en fosil bil.
EN fosil bil bruker mye mer strøm enn elbilen bare for og først få laget en liter bensin.. før den skal bruke literen og slippe dritten ut igjen...

Så når folk snakker om co2 fra Elbil bassert på forbruket av kraft brukt til lading... Så kan du enkelt svare at dette tallet gjelder også for Fosilbiler bare at de allerede har brukt 2 til 3 ganger den mengden strøm, bare for og lage bensinen, FØR de fyller den på tanken og så skal de forbrenne den og slippe ut ytterligere co2 ved forbrenning av Bensin( eller enda værre: Diesel som er mye værre enn Bensin)

Så en fosil bil forurenser altså minst dobbelt så mye som en Elbil bare med tanke på forbruket som bilen hypotetisk er beregnet og bruke i sin levetid, pga den mengde fosilt brennstoff den må få produsert.  Deretter forurenser den altså lokalt også med forbrenning av denne mengden fosilt brennstoff.

Og de fleste regnestykker MOT elbiler, er det tatt høyde for et batteribytte hvert 5 år, som som aldri vil skje.
Gjøres de regnestykkene med at en elbil går i 15år med samme batteri( 20.000km x 15- 300.000km) vil regnestykke bli vesentlig mye bedre for elbilen og trolig mye nærmere sannheten.

mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

sven erik

men regn med al strømmen en bruker for  lage en liter fosilt brennstoff  da kommer elbilen langt

B_Tesla

... den kommer faktisk like langt på den strømmen, som en fosil kommer på bensinen som kommer ut av det. Så slutt å produser drivstoff, og man går i null med tanke på forbrukt energi (samt ingen utslipp fra fuel). Det er en sannhet med store modifikasjoner, men satt på spissen holder den vann (hvertfall litt).
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

elbilertilalle

Sitat fra: ksandal på onsdag 22. april 2015, klokken 14:40
Så når folk snakker om co2 fra Elbil bassert på forbruket av kraft brukt til lading... Så kan du enkelt svare at dette tallet gjelder også for Fosilbiler bare at de allerede har brukt 2 til 3 ganger den mengden strøm, bare for og lage bensinen, FØR de fyller den på tanken og så skal de forbrenne den og slippe ut ytterligere co2 ved forbrenning av Bensin( eller enda værre: Diesel som er mye værre enn Bensin)

Kan du henvise til din kilde angående hvor mye strøm som trengs for å lage drifstoff?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

B_Tesla

Det nekter de som rafinerer olje å opplyse. Men som videoen over viser, så er det ikke rent lite. Du får ikke din egen transformator stasjon uten videre. Det er det byer og større tettsteder som får.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

erikwg

I tillegg må drivstoffet hentes opp fra under havbunnen, transporteres til land, transporteres til bensinstasjoner. Skulle gjerne sett sluttsummen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA