Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av ElectricSoul, torsdag 21. mai 2015, klokken 15:16

« forrige - neste »

ElectricSoul

Hei alle,
Da går man rundt og teller dagene til bilen kommer på tunet.

Jeg har en litt uvanlig utfordring - jeg skal ta strøm fra mitt sikringsskap, legge et kabelstrekk på 10 meter til en utekontakt. Deretter en skjøteledning som skal gå i spenn over til en garasje (ca 5 meter), og ned bilen.  Dette gjør da at jeg, med mindre jeg føler meg veldig sprek om morgenen, vil ha en stikk-kontakt fra mitt skap fritt tilgjengelig for alle forbipasserende, med alt det innbyr til av iphonelading og gudene vet hva annet pøblene kan komme på av ugagn nå til dags.

Så løsningen jeg ønsker meg er egentlig det samme som Emotorwerks tilbyr med sin juiceboks, utenom mulighet til å justere ampere, det virker litt i overkant.
Men:
- Fjernstyrt koblingsboks, gjerne inne i huset, som kan settes på timer, eller deaktiviseres, gjerne med en app eller webside
- Gjerne strømmåling / statistikk / annen metrikk.

-Så hvorfor kjøper jeg ikke en JuiceBox?
Fordi den har ladeledningen koblet til boksen i seg selv, jeg ønsker at dette skal være egentlig i en koblingsboks mellom sikringsskapet og utekontakten. Dette er ikke en permanent installasjon, og EMW er ganske kostbart.

- Har jeg ikke Google selv?
Joda, det har jeg, og ser på en løsning som nexa trådløse kontakter hos elektroimportøren, men de passer ikke helt inn i min plan, jeg vil ha målerfunksjonalitet og et api / (helst en) app som er er tilgjengelig over nett, samt enkelt kan integreres i øvrig hjemmeautomasjon (som jeg ikke har begynnt med enda)

Er det noen som har hatt lignende utfordringer her inne? Hvordan løste dere det?

mvh
Vegar
'16 Kia Soul
Surly "Pugsified" - 1400W fatbike

janegils

Fjernstyrte kontakter etter Z-Wave-standarden kan fåes med strømmåling.
Kan styres av egne kontrollere (https://www.m.nu/controllers-c-112_113.html), eller via usb-interface og open source sw. feks Domoticz (http://domoticz.com/).

ElectricSoul

'16 Kia Soul
Surly "Pugsified" - 1400W fatbike

ZOE

Hvis problemet er at noen benytter stikkontakten er kanskje det letteste å bruke ett enfaset 16a industristikk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA