Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Renault Zoe ladekabel

Startet av duracell, torsdag 21. mai 2015, klokken 11:35

« forrige - neste »

duracell

Jeg vurderte å legge denne inne på Soulforumet (bare flytt hvis feil) så beklager hvis jeg bommer.

Spørsmålet er:
Jeg skal nå kjøpe ny ladekabel og har lest, blant annet her, at det ikke er noen låse/sikringsmekanisme på Soul sin ladekabel. Ganske kjipt om noen stikker av med en kabel til et par tusen på pur helvete >:(

Har hørt om folk som har brukt hengelås og andre ting, men hvordan gjør dere det?
Har dere noen bilder på hvordan dere låser kabelen i praksis?

duracell

Sitat fra: nime01 på onsdag 22. april 2015, klokken 10:22
Jeg bruker en slik, som jeg har 'tvinnet' rundt ledningen (kan ta bilde senere)

http://www.clasohlson.com/no/Kombinasjonshengel%C3%A5s/40-7446-3

Da sitter kabel/lås fast på ledning og jeg kan bruke den som oppheng og lås samtidig. Ikke akkurat kraftig lås/wire, men akkurat nok til at det ikke er bare å nappe med seg om man ikke går rundt med avbiter, leatherman, kniv e.l. Den som vil ha med seg en ladekabel får den med uansett.

Den løsningen virker jo grei og rimelig.
Supert om du kunne fått lastet opp bilde! :)

elektrolux

Kan ikke tyven bare tvinne løs kabelen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. april 2015, klokken 11:52
Kan ikke tyven bare tvinne løs kabelen?

Jeg vil tro det holder med et litt kraftig rykk for å bøye den faste enden av bøylen og kunne løse vaieren på den måten. Billige kombinasjonslåser lar seg uansett stort sett åpne på et lite minutt pga dårlig tilpassede deler slik at man kan kjenne når man finner riktige tall om man legger litt press på.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

duracell

Sitat fra: zbk på onsdag 22. april 2015, klokken 12:05
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. april 2015, klokken 11:52
Kan ikke tyven bare tvinne løs kabelen?

Jeg vil tro det holder med et litt kraftig rykk for å bøye den faste enden av bøylen og kunne løse vaieren på den måten. Billige kombinasjonslåser lar seg uansett stort sett åpne på et lite minutt pga dårlig tilpassede deler slik at man kan kjenne når man finner riktige tall om man legger litt press på.

Alt folk vet  ;)

Panduck

Sitat fra: duracell på onsdag 22. april 2015, klokken 10:02
Jeg vurderte å legge denne inne på Soulforumet (bare flytt hvis feil) så beklager hvis jeg bommer.

Kjapt spørsmål. Om man bruker en "låsbar" type2-kabel, vil den da låses fast i en Soul, eller mangler Soul helt muligheten for å låse fast kabler? Dvs, er dette problemet i kabelen som følger med Soul, eller med selve bilen?

emil

Det er ingen muliget for elektronisk låsing av kabel til bil. Så det blir tilsvarende det 1.gen Leaf har.

Men der Leaf ble levert med ladekabel og Type1 håndtak man kunne låse med hengelås leveres ikke Soul med dette.

Type2-Type1 kabel låses vel i Type2 kontakten under lading, men det er ingen problemer med å koble ut Type1 kontakten. Og hvis det er snakk om "dumme" Type2 ladekontakter som man ikke trenger å aktivere med f.eks RFID vil nok Type2 kontakten låses opp med en gang den også.

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 23. april 2015, klokken 10:33
Type2-Type1 kabel låses vel i Type2 kontakten under lading, men det er ingen problemer med å koble ut Type1 kontakten. Og hvis det er snakk om "dumme" Type2 ladekontakter som man ikke trenger å aktivere med f.eks RFID vil nok Type2 kontakten låses opp med en gang den også.

Det er jo dumt. På Fortum sine type2 stolper (som jeg har prøvd) er det jo bare å ta ut kontakten fra bilen, så avsluttes ladingen, og den kan kobles fra stolpen. På tross av at man må bruke RFID / SMS for å starte ladingen, er det ingen nødvendighet å bruke det for å få løs kabelen. Kia Soul virker jo som en veldig gjennomtenkt bil, rart de ikke har tatt med denne muligheten.

emil

Mangel på sikring av ladekabel var vel noe av den første kritikken som kom når demobilene kom til landet, og det ble vel sagt fra Kia at de ikke hadde noen umiddelbare planer om å gjøre noe med det.

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 23. april 2015, klokken 11:23
Mangel på sikring av ladekabel var vel noe av den første kritikken som kom når demobilene kom til landet, og det ble vel sagt fra Kia at de ikke hadde noen umiddelbare planer om å gjøre noe med det.

Neivel. Jeg har lurt litt frem og tilbake på å bytte ut LEAF'en med en SoulEV. Men da skrinlegger jeg den tanken.

emil

#10
Jeg har vel noe rundt 500 ladinger av min Leaf på offentlige ladeplasser om natta. I all hovedsak med Charge-Amps kabel som ikke kan låses på noen som helst måte til bilen. Kun hengelås rundt kabel og ladelukelås. Har ikke opplevd noen som helst form for hærverk eller utkobling av kabel.

Så en stor synlig lås tror jeg holder tilfeldige tyver unna å forsøke. Den integrerte låsen på f.eks Leaf kan få folk til å prøve og dermed ødelegge kontakt, og uansett hvor mye man sikrer kabelen vil en tyv som virkelig vil ha kabelen få den med seg.

Så selv om det er en liten ulempe at man ikke får låst kabel fast er det ikke det som hindrer meg i å kjøpe Soul

Panduck

Sitat fra: nime01 på torsdag 23. april 2015, klokken 13:13
Ville uansett ikke latt muligheten for låsing av ladekabel være det som stopper en fra å kjøpe Soul  ;)

Det er mulig jeg tar en prøvetur alikevel, men for meg synes jeg sikring av ladekabel er en ekstremt viktig del av det å ha en elbil. Chargeamp kabelen min låses ikke fast i bilen, så da har jeg opplegg med hengelås. Det er mye stress, og gjør at jeg gjerne dropper å lade. Type2->type1 kablen settes inn og låses fast så raskt, at det er null problem.

Jeg liker å kunne lade "hvorsomhelst" uten å være for beskymret for at kabelen stjeles. Så dette er relativt viktig.

Men. Mitt problem med LEAF er sittestillingen med "foten på gasspedalen". Jeg får ikke sete langt nok bak til å sitte komfortabelt slik. Det kan føre til overdreven bruk av cruise control. Jeg vet ikke om Soul vil gi meg noen bedre sittestilling, hvis ikke er det iallefall ikke noe å tenke på.

svingen

vet ikke helt hvor han som har slik her har kjøpt det bare ser han lader utenfår jobben min ofte.
det er en wire som går rundt "håntaket" på type2 kabelen (slik kabel som det her http://www.nofuel.no/Produkt/ladekabel-type-2-til-type-1) og så går kabelen inn i bagasjerommet og her går jeg ut i fra det ligger selve "låsen" da får man ikke ut den siden den går ut fra bagasje rommet og den er støre en bagasjerommet.

har du en slik her kan du gjøre sån http://www.elbil.no/elbilfakta/nyttige-tips/359-tyveri-av-ladekabel det gjør jeg på min. (peugot ion)

noen løsninger her og...artig han som låser den fast i dekke :)

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=4417.0
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

m0nkey

Kia Soul EV owners group på Facebook har hatt flere løsninger.
En av de enkleste er å kjøpe en lang hengelås og lage en løkke på ladekabelen.
Dermed trer du hengelåsen inn i ladedørholderen og ladekabelen.

Noen låser med hengelås/sykkelås til eikene i hjulet.
Noen kjører til og med over kabelen med hjulet.

Jeg bruker:
http://www.clasohlson.com/no/L%C3%A5sewire/34-8687
og
http://www.clasohlson.com/no/Abus-Aquasafe-hengel%C3%A5s/31-4127
Wiren trer jeg gjennom ladedørholderen og dermed seg selv før jeg låser den fast i kabelen med hengelås.

PS om du er redd for at en mode 3 kabel til "bare" noen tusen blir stjålet kan jeg opplyse om at original mode 2 kabel koster rundt 10 000 kr fra kia  ;)
KIA Soul EV Classic (2015)

Trekkoppbil

Bruk uioslerte kabler, så kan du se om du skremmer tjuven!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA