Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av iknutis, torsdag 21. mai 2015, klokken 11:20

« forrige - neste »

iknutis

Galskap? Noen påstår det. :)
I morgen tar jeg turen, ser frem til det med skrekkblandet fryd. Har skjønt såpass at jeg bør hurtiglade på combo, og håper jeg finner ladere med ok intervall langs E6 nordover.
Merker meg at det ikke er ladestasjoner på Oppdal og syns det er merkelig ettersom det er et knutepunkt.

Noen andre som har hatt en tilsvarende tur nordover?

poskare

Hørtes spennende ut! :)

Anbefaler deg å følge guiden på hvordan legge inn CCS ladestasjoner i GPS'n, sånn at du har de liggende inne på kartet før du suser i vei i din nye e-Golf! :) Lykke til!
Manual på hvordan få oversikt over ladestasjoner / fotobokser i Discover Pro: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20232.0.html

iknutis

Hehe, ja. Lenge siden jeg har hatt nerver før en biltur. :)

CCS = combo?
Har laget meg en usb-stick nå som jeg tar med meg sørover. Har også ordnet meg med Gocharge-app, og ladehub-app.

Trolig blir etappene ca slik:
Oslo-Rudshøgda - ca 15mil
Rudshøgda - Ringebu - ca 10mil
Ringebu - Otta - Ca 5,5mil
Otta - Åndalsnes - ca 15mil
Åndalsnes - Molde - ca 6mil

Kommer litt an på hvilken rekkevidde jeg får. Kjører nordover på formiddag, så jeg regner ikke med mye kø. Sist jeg kjørte E-golf på kjente veier lå jeg rundt 20mil pr tank. Kanskje jeg kan greie meg med følgende stopp: Rudshøgda, Otta, Åndalsnes. Må sikkert ta det litt på sparket. :)

zbk

#3
Tar rekkeviddeangsten for mye tak kan vel Otta - Sjåk - Valldal - Molde være en mulighet på slutten, men jeg tror Otta - Åndalsnes burde gå fint med ca 300m netto høydetap. Jeg hadde vært mer bekymret motsatt vei.

http://www.jurassictest.ch/GR/ mener i alle fall at Leaf og Zoe skal klare det greit, men fant ikke e-Golf som et valg der.

Håper du kan legge ut en reiserapport her etter turen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zapateria

Rart det ikke har kommet noe tidligere på Dombås? Men en som blir klar i Juni ser jeg. Evt. langturer jeg tar når jeg får meg e-Golf blir Molde-Stange. Otta-Stange blir kanskje for mye å forvente, (180km) men det ser bra ut med dekning fra Øyer og nedover..

iknutis

Hvis Leaf greier det, gjør nok Golfen det også. :)
Er mer spent på Oslo-Rudshøgda, samt det sammensuriumet av betalingsmetoder.
En kjørelogg må vi få på plass. :)
Dombås er også et knutepunkt som burde hatt hurtiglader, enig i at det er merkelig det ikke har kommet før.

hpe

Erfaringsmessig så er Oslo-Rudshøgda litt risky, men da har du alternativer både på Minnesund (2 stk), rett før Hamar, og i Brumunddal.

Vurderer tilnærmet samme tur til sommeren, men da blir det ruten zbk foreslår, med endestasjon Geiranger.

iknutis

Statoil Minnesund ser ut som et veldig bra alternativ ja. :)

Gordon Retriever

Sitat fra: zbk på onsdag 22. april 2015, klokken 10:35
Tar rekkeviddeangsten for mye tak kan vel Otta - Sjåk - Valldal - Molde være en mulighet på slutten,

Absolutt en fin tur om sommeren, men nå i slutten av aprili litt vanskelig pga. to vinterstengte fjelloverganger på strekningen. :)

God tur til Knutis, forresten. Turrapport i ettertid hadde vært kjekt.

iknutis


mihkku

Kjører Oslo - Ringebu titt og ofte. Er nok av ladere på veien, så du skal ikke være så bekymret. Selv stopper jeg 3 ganger på turen (Mcdonalds Gardermoen, Mcdonalds Brummundal, Kiwi Øyer) med 15min stopp hver, da jeg kjører sjeldent med fult batteri.

gaja

Nå er det vel ikke langt unna at du er kommet fram, men hvis du står fast oppi dalom, så finnes det saktelading på en del campingplasser. Mange av dem er stengt, men jeg tror de på Dombås bor der året rundt, slik at man kan godsnakke med dem. På Bjorli er det ei fin rekke med bobilstikkontakter på begge sider av hotellet.

Men det er greie nedoverbakker nedover Romsdalen, så jeg regner egentlig med at du er kommet deg vel fram. Er Fannefjordtunnellen nattestengt ennå? I tilfelle er det nok lurt å fylle bra opp på Åndalsnes slik at du kan kjøre rundt.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

iknutis

#12
Hei Gaja!
Jeg reiste nedover i natt. Kjørte fra Oslo ca kl 10 og har nå straks ferdigladet på Statoil Minnesund. Kom hit med 52% igjen, ikke brukt klima men radio og navi. Har fulgt trafikken, stort sett 90-110.

Betalte for 15min på Minnesund, trodde det skulle holde til 80%. Stor var overraskelsen da de ansatte på stasjonen hadde satt på 30min lading. Når batteriet var på 83% stoppet jeg laderen manuelt og dro videre.

Kom meg til Coop på Rudshøgda med 4 mil til gode. Brukte sikkert 15min på å finne stasjonen, de kunne kostet på seg et skilt. :)
Brukte der Gocharge-appen og kjøpte meg mat på Coop mens jeg ventet. Etter 35mins stoppet laderen og jeg hadde tilnærmet fullt batteri.

Så gikk turen videre til Ringebu der jeg også brukte Gocharge-appen for å lade batteriet en halvtimes tid.

iknutis

Kjørte så til Otta, hadde plenty med strøm igjen men valgte å toppe batteriet her.
Ladet utenfor Kiwi på Otta, der fossilbilistene hadde gjort sitt beste for å parkere inne ladestasjonen.
Kjørte så over fjellet til Åndalsnes; kom frem med 3% på batteriet. Kjørte uten stereo og klima, tempen sank til null på turen så kaldt ble det og.
Har nå toppet batteriet på 45minutter på Åndalsnes og kommer meg nå lett hjem. Med en ladestasjon på Dombås eller Oppdal er det null stress å kjøre Oslo-Molde iaffal. :)

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA