Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil i transitt, hvilket skip?

Startet av Fush, torsdag 21. mai 2015, klokken 07:51

« forrige - neste »

Fush

Hei,

Kanskje et dumt spørsmål, men finnes det et CCS adapter for 50KW DC ?
Det virker jo mer logisk når Tesla i EU har combo plugg at vi skulle benyttet disse og ikke et Chademo adapter?
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

fredag

Sitat fra: Fush på onsdag 22. april 2015, klokken 03:19
Hei,

Kanskje et dumt spørsmål, men finnes det et CCS adapter for 50KW DC ?
Det virker jo mer logisk når Tesla i EU har combo plugg at vi skulle benyttet disse og ikke et Chademo adapter?

Model S har en type2-kontakt, ikke combo2/CCS.

Tesla har tidligere sagt at de ikke har noen planer om å lage et combo2-adapter. Kun chademo-adapter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RaBalder

Jeg har til nå ikke latt meg imponere av lading med chademo-adapter. Både det jeg har testet selv og det jeg leser av erfaringer fra andre.

Har dog en mistanke om at den skyldige delen av dårlig brukeropplevelse med chademo-adapteret er ladestasjonen og ikke adapteret i seg selv.

Ofte vil det vel være samme innmaten som leverer energi via CCS som leverer via chadmo-plugg. Så en adapter for CCS vil med stor sansynlighet slite med de samme hardware-problemene fra likeretter-løsningen i ladestasjonen.

Muligens kan protokollen for CCS være enklere og/eller mer robust enn chadmo (uten at jeg vet detaljer for noen av dem), slik at det potensielt kan være enklere å lage en adapter for CCS som følger en standard.

Men jeg er veldig lunken til DC-lading fra andre enn Teslas egne superladere nå.

Det burde være mulig av Teslas ingeniører og sette foten ned for eventuelle andre adaptere dersom standarder er for dårlige til at man kan lage en fornuftig og robust løsning. Dem vil jo ikke være tjent med å levere en adapter som store deler av kundemassen får negative opplevelser med.

• Selvfølgelig finnes det noen som det fungerer for hver gang og som bare har gode opplevelser.
  • Og det finnes noen som til stadighet plages og jævles med greiene.
  • Så får man vurdere om de ressursene man har brukt på å lage en adapter er verd innsatsen sett i forhold til de økte funksjonene (og mangel på funksjoner) som kundene får.

Mippen

Det sier seg selv at en ladestasjon som er tilpasset biler med batterier under 30kwh ikke klarer å lade en bil med nesten 3 ganger så mye energi på like kort tid. Det jeg ikke skjønner er at man de fleste steder hvor det er vanlige ladestasjoner med combo og CHAdeMO ikke klarer å levere tilsvarende hastighet med Type 2. Med CHAdeMO adapteret får man opp til 200km/ (hastigheten varierer litt), på type 2 "hurtigladere" får man bare opp til 100 km/t. På Superlader har jeg hatt opp til 600km. CHAdeMO adapteret er derfor den nest beste løsningen på langtur etter SC.
Fremtiden er elektrisk.

sven erik

det at type 2 leverer makt 22 kilovatt om en har dobbelt lader har med bilen og gjåre  for bruker du type 2  gar strømmen  via laderne  mens med chademo og tesla laderne går strømmen direkte ikke via  laderne i bilen

Car-El

@Mippen

Det er for at den Type2 kontakten er Mode3 lading og CHAdeMO & CCS Type2 er Mode4 lading.

Denne siden kan kansje gi litt "matnyttig" informasjon: http://ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/37-kodemode
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA