Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felles Teslatur til Berlin 14-160615 mot påtvinget CCS

Startet av Sirup, torsdag 21. mai 2015, klokken 07:48

« forrige - neste »

Sirup

Jeg kjørte for en stund siden en kamerat opp til BMW/Mini-forhandleren Jæger Sentrum på Kokstad i Bergen, han skulle hente sin helt nye bil som var kjøpt der.

Jeg hadde pga uheldige omstendigheter svært lite strøm igjen på e-Golfen, og hadde dessverre ikke med meg kabelen med ladekladd og schukostøpsel. Siden Jæger selger endel elbiler regnet jeg med at jeg kunne lade litt strøm på ett av deres fastmonterte "type  2" ladepunkt.

Dette var ifølge de ansatte ikke mulig, for deres "type 2" ladepunkt kunne bare brukes av BMW'er. Er dette riktig? Er det slik at BMW (Jæger) sine ladepunkt bare kan benyttes av BMW'er, eller var de bare kjipe?

Siden jeg hadde så lite strøm, så måtte jeg stå over nybiloverleveringen, og heller lete etter ett ladepunkt. Hadde for lite strøm til å komme meg ned til Lagunen sine ladepunkt som ligger i nærheten, men ble hjulpet av svært hyggelig og hjelpsom ansatt ved "Miljøbil Bergen", som ligger ca 1km unna Jæger.

Er det noen som vet om dette stemmer?
VW e-Golf
Tesla Model X75

Råde

Jeg er ganske sikker på at det er tull.  Prøv kameratens lader neste gang og se :)
e-Golf | X75D

zbk

Et Type2-punkt er standard og ville funket helt fint på hvilken som helst bil med Type2-kabel (med unntak for Zoe og <11kW effekt på IT-nett). BMW er bare kjipe og lite hjelpsomme. Jeg har sjekket med BMW i Haugesund også og de var like lite imøtekommende som det du opplevde.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Ingen ting teknisk som skal hindre en VW i å lade fra en BMW ladekabel/ladekladd/ladestolpe/veggboks. Selve laderen sitter i bilen, så akkurat den får BMW ha for seg selv.

Dvs, det eneste som hindrer deg i å lade er administrative ting som at BMW-forhandeleren nekter deg tilgang.

Sirup


Mener det var slike ladebokser de hadde.

VW e-Golf
Tesla Model X75

e-Kvaase

Sikkert bare en policy de har for kun å hjelpe sine egne BMW kunder, eller kjipe som du selv nevner...
De ønsker ikke at noen andre benytter ladepunktet deres.

elektro

Det hørtes ut som en merkelig policy, jeg tror kanskje det skyldes uvitenhet eller kall det en misforståelse..?

BMW satser jo stort på sine i-biler og når du er der sammen med en kompis, så skulle man jo tro at de prøver å gjøre et godt inntrykk, sånn at din neste bil kanskje blir en BMW eller at du anbefaler dem til noen andre. Sånn "opplevde kjempegod service hos Jæger og i3 er faktisk ganske kul, om du vil ha en futuristisk, bakhjulsdrevet bil som koster litt mer og har mindre plass enn e-golf.. bla. bla."  ;D

2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Kjelliken

 :( Er nok BMW som har såkalt dårlig service.
Dette har jeg opplevd før, om ikka akkurat angående ladign men andre ting.

Men er vel der som andre steder. Kommer vel ann på hvem du møter i døren.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

zbk

Det er neppe en misforståelse, siden det ser ut til å være gjengs flere steder i landet. Jeg har forståelselse for at de ikke vil ha dem liggende til fri bruk, men BMW har vært enestående vanskelige selv om man bare spør om mulighet til å lade som et engangstilfelle.

I mitt tilfelle var spørsmålet rettet mot Haugesund der det ikke er offentlige (semi)hurtigladere til Zoe i det Hele tatt, så det finnes ikke alternativer utenom bilforhandlere. Renault kunne selfølgelig hjelpe meg og Møller ordnet det også når det var snakk om ett engangstilfelle.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Litt offtopic, men i USA har vel bilforhandlere kommet til en enighet om å montere multistandard hurtigladere og la andre merker også lade på disse. De har skjønt at tilgangen på ladere er viktigere for totalsalget enn at det står en bil med "feil" merke foran butikken og lader.

Sirup

Vi henvendte oss i kundemottak/delelager og forklarte at vi skulle hente en ny bil, men at jeg som hadde kjørt nybilkjøperen dessverre hadde svært lite strøm igjen. Det ble litt intern diskusjon før det ble konkludert at deres ladepunkt kun kunne brukes av BMW'er.

VW e-Golf
Tesla Model X75

mihkku


Kjelliken

 :o Er nok sikkert ren uvitenhet og at de istedenfor å risikere at du skulle ødelegge bilen din på et vis ved å lade på deres lader. Ville ikke de ta ansvar for dette.. Som høres som ren uvitenhet akkurat her. De vet generelt for lite om el biler selv hos forhandlerene om du spør meg.

Litt dumt med tanke på at de skal selge sitt eget produkt... :(
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

HelectriC

alle forhandlere burde jobbe mot et mål! å få ut så mange elbiler som mulig og da tilrettelegge for alle. blir det for mye rot så gidder ikke folk kjøpe elbil (untatt Norge da) hadde vart morsomt om du kommer til Shell for å tanke bensin eller diesel og får beskjed om at det kun er BMW som får tanke der, VW får dra til Statoil.
helt idiotisk med alle disse forskjellige ladevarianter, infrastrukturen blir helt rotete når så mange forskjellige er på markedet.
jeg synes og Tesla sine SuperChargers burde være åpne for andre (mot betaling da ettersom Model S kjøpere allerede har betalt for dette i nybilprisen).
er lit som ladekontakt til mobiltelefoner tidligere når alle hadde sin egen plugg. du måtte løpe rundt å finne en med samme telefon for å lade. nå har du enten iPhone eller micro-USB. hadde gjerne sett samme på alle, men i det mindste bedre enn tidligere.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

stefse

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA