Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde

Startet av HelectriC, onsdag 20. mai 2015, klokken 21:31

« forrige - neste »

HelectriC

Har lysegrå skinn i bilen min og ser etter ca 1 måned at det allerede begynner å bli farget av mørke bukser. Er dette normalt? Min 4 år gamle Volvo med lys skinn så ikke engang ut slik etter 4 år!
Noen som vet hva middel man kan bruke for å få vekk misfargingen og beskytte mot videre ødeleggelse av de ellers flotte stolene.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

TommyA

Swissvax Leather cleaner og Swissvax milk
Brukt det selv, er meget ba

Muffinman

Har også grått skinn på min 18 måneder gamle bil og passerer vel 70.000 om ikke lenge. Ingen misfarging av skinnet, og setene ser helt fine ut. Har aldri behandlet med noe som helst. Har en ørliten mistanke om at disse setene kan være omfintlige på hva man påfører dem.

ellholt

Samme her som Muffinman, grå skinnseter , ser helt som nye ut. Men jeg bruker aldri dongeri i bilen...... :P
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

HelectriC

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. april 2015, klokken 21:59
Har også grått skinn på min 18 måneder gamle bil og passerer vel 70.000 om ikke lenge. Ingen misfarging av skinnet, og setene ser helt fine ut. Har aldri behandlet med noe som helst. Har en ørliten mistanke om at disse setene kan være omfintlige på hva man påfører dem.

Og du sitter i de med f.eks. blå dongeribukser? Jeg ble veldig overrasket at det allerede er slike misfarginger. Bruker man kun dressbukser eller kun lyse bukser tror jeg ikke noe skjer med skinn uansett.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)

HelectriC

Sitat fra: ellholt på tirsdag 21. april 2015, klokken 22:33
Samme her som Muffinman, grå skinnseter , ser helt som nye ut. Men jeg bruker aldri dongeri i bilen...... :P

Kan være det som er forskjell, har mørkeblå dongeri nesten hver dag og har ikke noen tanke på å skifte ut garderoben kun fordi jeg har kjøpt ny bil;-)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)

Muffinman

Bruker kun dongeri. Men ikke veldig mørke.

Tr0047

Har beige nextgen seter, og behandlet med Colourlock K25 når bilen var ny!  Har fungert bra i sofaen, så rekner med det vil beskytte mot fargesmitte også i bilen.   Mener jeg kjøpte produktet på Bohus
Mars 2015 P85D

HelectriC

Sitat fra: Tr0047 på tirsdag 21. april 2015, klokken 23:17
Har beige nextgen seter, og behandlet med Colourlock K25 når bilen var ny!  Har fungert bra i sofaen, så rekner med det vil beskytte mot fargesmitte også i bilen.   Mener jeg kjøpte produktet på Bohus

får du vekk flekker med dette også eller er det kun preventivt? jeg har allerede fått flekker og skinnpleiesetet fra Swisswax er ikke akkurat billig, 800kr.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)

B_Tesla

Swisswax produkter er ikke billig noe av det. Men det er kvalitet, og meste av det er veldig drøyt. Så holder i lang tid. Generelt er det ikke uvanlig at relativt nye olabukser setter flekker i skinn dersom det er litt fukt. En dampet microklut kan fikse dette dersom man tar det fort i mange tilfeller. Men i alle tilfeller skal de gå bort med rett produkt. Hør evt med bilnerden.no på mail for forslag.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

mr.rs4

Tror ikke micro fiber kluter er bra å bruke i setene. Mulig jeg tar feil, men mener jeg har lest det inne på det www.detailersclub.no/forum/ forumet.

Har dessverre ikke noe direkte link til innlegget jeg leste :o

Men riktig rense midler og smøre midler er viktig. Det er sikkert noen midler som er vel så gode som Swisswax da?

EDIT
Fant noen innlegg, og 1 med dongri farge i seter
http://www.detailersclub.no/forum/topic/23241-lysegraa-skinnseter-med-farge-fra-dongeri/

hvordan rense alcantara
http://www.detailersclub.no/forum/topic/15119-hvordan-rense-alcantara/
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

P85D

Det kan være lurt å behandle setene fra de er nye med leather milk. Det gir en impregnerende effekt samt bevarer fuktighet i skinnet.

Jeg behandlet min med lyst skinn med Swissvax leather milk umiddelbart etter overlevering.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Øggen

Har nå kjørt i over ett år og 36tkm. Mye inn og ut av bil grunnet jobb leveranser. Aldri behandlet setene annet en lett vask/tørk og støvsug av og til. De er like fine som ved levering.

HelectriC

Sitat fra: Øggen på onsdag 22. april 2015, klokken 19:52
Har nå kjørt i over ett år og 36tkm. Mye inn og ut av bil grunnet jobb leveranser. Aldri behandlet setene annet en lett vask/tørk og støvsug av og til. De er like fine som ved levering.

Da må nesten Tesla bruke forskjellige skinnkvaliteter, det er dårlig! Som jeg skrev innledende hadde forrige bilen min, Volvo XC70, ikke noe misfarginger etter 4 år og nesten 80k km.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)

mogu

Sitat fra: HelectriC på onsdag 22. april 2015, klokken 19:55
Sitat fra: Øggen på onsdag 22. april 2015, klokken 19:52

Da må nesten Tesla bruke forskjellige skinnkvaliteter, det er dårlig! Som jeg skrev innledende hadde forrige bilen min, Volvo XC70, ikke noe misfarginger etter 4 år og nesten 80k km.

Det var da en voldsomt bastant og dramatisk konklusjon basert på veldig lite info :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA