Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde

Startet av HelectriC, onsdag 20. mai 2015, klokken 21:31

« forrige - neste »

Tr0047

Sitat fra: HelectriC på onsdag 22. april 2015, klokken 08:58
Sitat fra: Tr0047 på tirsdag 21. april 2015, klokken 23:17
Har beige nextgen seter, og behandlet med Colourlock K25 når bilen var ny!  Har fungert bra i sofaen, så rekner med det vil beskytte mot fargesmitte også i bilen.   Mener jeg kjøpte produktet på Bohus

får du vekk flekker med dette også eller er det kun preventivt? jeg har allerede fått flekker og skinnpleiesetet fra Swisswax er ikke akkurat billig, 800kr.
Dette er bare preventivt, og gjør renhold lettere!  Fikk nesten karasjokk en gang guttungen fargela en sofapute med gul markeringstusj, men til min store lettelse var det bare å tørke tusjen av med en klut
Mars 2015 P85D

Muffinman

Sitat fra: mortegun på onsdag 22. april 2015, klokken 20:06
Sitat fra: HelectriC på onsdag 22. april 2015, klokken 19:55
Sitat fra: Øggen på onsdag 22. april 2015, klokken 19:52
Har nå kjørt i over ett år og 36tkm. Mye inn og ut av bil grunnet jobb leveranser. Aldri behandlet setene annet en lett vask/tørk og støvsug av og til. De er like fine som ved levering.

Da må nesten Tesla bruke forskjellige skinnkvaliteter, det er dårlig! Som jeg skrev innledende hadde forrige bilen min, Volvo XC70, ikke noe misfarginger etter 4 år og nesten 80k km.

Det var da en voldsomt bastant og dramatisk konklusjon basert på veldig lite info :)
Men ikke veldig usannsynlig. Tesla har hatt varierende kvalitet på det meste, og reklamasjoner på skinn i nesten nye biler har vært tema her på forumet. Jeg og Øggen har omtrent like gamle biler, og begge har strøkne seter (jeg har kjørt nesten dobbelt så langt). Jeg var skeptisk etter å ha eid en Saab hvor setet viste tydelige tegn til slitasje allerede etter 3-4000km og deretter gikk gradvis i oppløsning, men i Teslaen er setene altså like fine.

HelectriC

Legger ved noen bilder for å vise hvordan de ser ut etter kun 1400km. Til sammenligning siste foto fra passasjerstolen der min kone har brukt noen få km av de 1400. Ganske tydelige misfarginger og dongeribuksene mine er vasket ihvertfall 20 ganger, så ekstremt mye farge burde ikke komme fra de.

Bastant konklusjon eller ikke, noe videre kvalitet er det ikke!
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

petersv

For meg ser det ut som om de trenger en vask. Kan jo være de er litt "klissete" når de er nye og tiltrekker seg litt mye skit i starten?

Muffinman

Jo, de ser jo faktisk møkkete ut. Skinnet er jo uskadet?

Har faktisk inntrykk av at det er mange som har klaget på misfarging eller skader her på forumet som har behandlet setene med ett eller annet vidundermiddelet. Det blir naturligvis ingen vitenskapelig betraktning, men når jeg selv ikke har gjort annet enn en og annen vask og støvsuging og setene er like fine kan man jo lure på om det kan være en faktor.

HelectriC

Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. april 2015, klokken 21:50

Har faktisk inntrykk av at det er mange som har klaget på misfarging eller skader her på forumet som har behandlet setene med ett eller annet vidundermiddelet. Det blir naturligvis ingen vitenskapelig betraktning, men når jeg selv ikke har gjort annet enn en og annen vask og støvsuging og setene er like fine kan man jo lure på om det kan være en faktor.

Jeg har ikke behandlet stolene med noe, kun hentet bilen og kjørt med den. Bruker ikke noe møkkete bukser heller.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)

staleand

Anbefaler også Swissvax. Koster endel, men på nye og relativt dyre biler sparer man ikke på vedlikeholdet (min mening). Man kan sikkert få billigere produkter som er like effektive på å rense skinnet, men da kan det være et sjangsespill mtp. skånsomheten til produktet. Biltema-produkter o.l vil jeg på det sterkeste fraråde når man snakker vedlikehold til bil.

Et alternativ kan være ChemicalGuys, de er vel ca halv pris av SW men har også god kvalitet :-)

Jeg bruker kun Swissvax og anbefaler det til alle med dyre biler.
Og husk; 800,- i produkter varer gjerne i 2-3 år. Da er kostnaden per behandling litt over 100,- om man gjør det 2x i året. Hvis det er for dyrt for en tesla-eier. Ja, nei da vet jeg ikke. Blir vel litt som å dra på ferie hvor man knapt har råd til å dra ut å spise med venner fordi man skal spare penger :-)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

staleand

Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. april 2015, klokken 21:50

Å sette inn skinnet med skinnmelk er like smart som å bruke håndkrem etter å ha vasket hendene skikkelig med såpe. Skinnet trenger å få tilført fuktighet, spesielt etter en grundig vask med en eller annen form for såpe. Hvis ikke tørker det ut og blir stygt. Man ser jo masser av eksempler på skinnseter som er sprukket og stygge hvis man ser på finn-annonser av 5-6-7 år gamle biler.

Klart, mange bytter bil hvert 2. eller 3. år og kan vel sånn sett "gi seg f*" ettersom "problemet" blir veltet over på neste kjøper. Men det gjelder jo forøvrig alt av vedlikehold.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

ksandal

Har nå kjørt i over ett år og 36tkm. Mye inn og ut av bil grunnet jobb leveranser. Aldri behandlet setene annet en lett vask/tørk og støvsug av og til. De er like fine som ved levering.
:o

Da må nesten Tesla bruke forskjellige skinnkvaliteter, det er dårlig! Som jeg skrev innledende hadde forrige bilen min, Volvo XC70, ikke noe misfarginger etter 4 år og nesten 80k km.

tror mer at du kan ha vært uheldig med buksen din og har fått en bukse med mye ekstra fargestoffer og klorrester. nye dongeribukser MÅ vaskes FØR du bruker dem, om du vil være garantert mot slikt ???
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

HelectriC

Sitat fra: ksandal på torsdag 23. april 2015, klokken 07:19

tror mer at du kan ha vært uheldig med buksen din og har fått en bukse med mye ekstra fargestoffer og klorrester. nye dongeribukser MÅ vaskes FØR du bruker dem, om du vil være garantert mot slikt ???

buksene jeg har er sikkert vasket 20 ganger før jeg fikk Teslaen. Når buksen var ny hadde jeg den å andre siden i Volvoen og der ble det ikke noe farge på skinnet. nå høres det ut som jeg kun har 1 bukse:-) men de andre buksene er ikke blå dongeri, da er det også sagt:-)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)

HelectriC

Sitat fra: staleand på onsdag 22. april 2015, klokken 23:54
Anbefaler også Swissvax. Koster endel, men på nye og relativt dyre biler sparer man ikke på vedlikeholdet (min mening). Man kan sikkert få billigere produkter som er like effektive på å rense skinnet, men da kan det være et sjangsespill mtp. skånsomheten til produktet. Biltema-produkter o.l vil jeg på det sterkeste fraråde når man snakker vedlikehold til bil.

Et alternativ kan være ChemicalGuys, de er vel ca halv pris av SW men har også god kvalitet :-)

Jeg bruker kun Swissvax og anbefaler det til alle med dyre biler.
Og husk; 800,- i produkter varer gjerne i 2-3 år. Da er kostnaden per behandling litt over 100,- om man gjør det 2x i året. Hvis det er for dyrt for en tesla-eier. Ja, nei da vet jeg ikke. Blir vel litt som å dra på ferie hvor man knapt har råd til å dra ut å spise med venner fordi man skal spare penger :-)

enig med deg der! ikke klar over at du kan bruke de over så lang tid. hadde uansett ikke tenkt kjøpe noe Biltema drit til bilen min.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)

mogu

Sitat fra: HelectriC på torsdag 23. april 2015, klokken 08:04

buksene jeg har er sikkert vasket 20 ganger før jeg fikk Teslaen. Når buksen var ny hadde jeg den å andre siden i Volvoen og der ble det ikke noe farge på skinnet. nå høres det ut som jeg kun har 1 bukse:-) men de andre buksene er ikke blå dongeri, da er det også sagt:-)

Hva slags merke er det? Har du bilde?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

HelectriC

Sitat fra: mortegun på torsdag 23. april 2015, klokken 10:44

jeg har ikke tenkt ta bilde på buksene mine og poste de her:-D men de er fra Massimo Dutti.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)

zbk

Sitat fra: HelectriC på torsdag 23. april 2015, klokken 10:50
jeg har ikke tenkt ta bilde på buksene mine og poste de her:-D men de er fra Massimo Dutti.

Kanskje han tenkte på et bilde av merket som er kommet på skinnet?  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

mogu

Sitat fra: HelectriC på torsdag 23. april 2015, klokken 10:50
Sitat fra: mortegun på torsdag 23. april 2015, klokken 10:44

Massimo dutti ja... Der har du problemet ditt. Massimo dutti bruker et fargestoff som lett farger over hvis du blir litt klam i boksern. Løsningen er nok rett og slett å sette ned farten et hakk, samtidig som du skrur aircondition opp et hakk.  8)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA