Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ulykke med elbil i kollektivfelt

Startet av Betacar, fredag 30. oktober 2009, klokken 19:37

« forrige - neste »

Betacar

Jeg har nylig anskaffet meg en noe defekt Berlingo (batterier).

Har noen verkstedsmanual for Peugot/Berlingo?
          (Brukermanual trengs ikke  ;)

Hvor måler jeg (total-)spenningene på de forskjellige kassene.
     Hva bør de ligge på?
            For svar på spørsmålet over, måler jeg da i slutten av ladesyklusen, eller eks 1time etter avsluttet lading, for å få tilsvarende verdier?

Om verkstedsmanual ikke finnes, er det beskrevet noen plass i forumet, hvordan jeg tar ut batterikassene? (Unødvendig å finne opp kruttet selv  ;)

Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Elmo

Antar du kjøpte EL-11434 som stod på Finn.no ?

Denne tråden sier en del, men vel mest om Saxo om jeg ikke husker feil.
Ellers er det litt info på ElbilWiki Plassering av bukker når bilen skal løftes og Batteripakke
Du kan kanskje supplere når du har gjort deg ferdig  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Dersom du har en bil med delvis defekt batteri, anbefales full test av alle blokkene.

Både jeg, og Boogie i Tønsberg kan hjelpe med dette.

Selv tar jeg 100 kr blokka for en 22 timers 4 stegs test, og kan supplere med innbytteblokker etter behov.

Det er best om vi får blokkene levert i kassene og uten at du selv har forsøkt deg på lading / utlading i forkant. Dette for å kunne sammenligne blokkene bedre mot hverandre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Betacar

Riktig antatt det Elmo  ;)

Men har noen nøkkeltall for når jeg måler batteripakkene da?
   Ønsker helst å ta en grovmåling av kassene, før jeg tar de ut, slik at jeg kan se hvor bra/Dårlig det står til...
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Elmo

#4
Sitat fra: Betacar på tirsdag 18. august 2009, klokken 18:32
Riktig antatt det Elmo  ;)
Da behøver ikke jeg vente lenger på svar fra selgeren :D

Første spørsmål er om den tar lading og hvor langt den går.
Har du lest dette? - legg merke til OBSen i 3'dje avsnitt. Selv med dårlige blokker er det enorm kortsluttningsstrøm :o

Det er vanskelig å avgjøre tilstanden ved "grovmåling" fordi selv dårlige batterier ofte stabiliterer seg på ca 6,4 volt når de har stått ubenyttet en stund. Hvis du tar ut en av de to store "hoved"-sikringene på 4'er kassen i motorrommet (nederst på bildet her) kan du måle totalspenningen. Tilsvarende kan du måle her enkelt kasse ved å ta ut begge sikringene på en kasse og måle mellom sikringsholderene (kontaktene lengst unna ledningene, feks de to innerste på bildet over).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Betacar på tirsdag 18. august 2009, klokken 10:30
Har noen verkstedsmanual for Peugot/Berlingo?
Hvor måler jeg (total-)spenningene på de forskjellige kassene.
    Hva bør de ligge på?
           For svar på spørsmålet over, måler jeg da i slutten av ladesyklusen, eller eks 1time etter avsluttet lading, for å få tilsvarende verdier?

Om verkstedsmanual ikke finnes, er det beskrevet noen plass i forumet, hvordan jeg tar ut batterikassene? (Unødvendig å finne opp kruttet selv  ;)

Send meg en mail på arnstein.bugge(at)gmail.com så skal jeg sende deg det jeg har av verkstedsmanualer samt demonteringsbeskrivelse for Berlingo/Partner. De er for store til å legge ut her.

Som det blir nevnt tidligere, så vil måleverdiene gi deg lite. Hvilespenningen kan være ganske lik for et godt eller dårlig batteri dersom cellene ikke har reversert. Men du kan godt måle kassene og dele på antall blokker for å sammenligne kassene og se om en av dem har en reversert celle eller mer.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Boogie: Kan du legge ut verkstedsboka på Wiki?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: Boogie på onsdag 19. august 2009, klokken 08:43
det jeg har av verkstedsmanualer samt demonteringsbeskrivelse for Berlingo/Partner.
Sitat fra: Ken på onsdag 19. august 2009, klokken 12:44
Boogie: Kan du legge ut verkstedsboka på Wiki?
Er det du her snakker om noe annet enn det som ligge i den berømte ZIP-filen Boogie??
Hvis det er det kan jeg legge det ut slik jeg gjorde med ZIP-filen.

Tror også jeg skal få sett på dokumentene i den og skrive bedre forklaring på Wiki om hva den inneholder.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Da har jeg lagt ut beskrivelse av batteridemontering for Berlingo/Partner (dansk) fra Boogie på Wiki (her).

Jeg har også lagt ut beskrivelsen for Saxo/P106 (engelsk) på samme sted.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Betacar

Takk elmo  :) Demonteringsanvisningen var til stor hjelp.
   Da jeg leste "Shunt" i manualen, lurte jeg på hvilken merkelig/mystisk komponent dette var.  Men når jeg demonterte den så så jeg det... Det er en lask :)  Hverken mere eller mindre.. 

Målte bakre pakke med 6 batterier til 39,6V, noe som gir snitt på       6,60V
Målte midtre pakke med 11 batterier til 72,5V, noe som gir snitt på       6,59V
Målte øvre pakke i motorrom med 4 batterier til 23,7V, noe som gir snitt på    5,93V
Målte nedre pakke i motorrommet med 6 batterier til 39,5V, noe som gir snitt på    6,58V

Ser ut som om hovedproblemet ligger i den enkleste kassen...(4er)  :)

Men som nevnt over, så sier vel ikke hvilespenningen alt  :-\

Bilen har nå (da jeg målte) stått noen dager siden fulladingen..
    Så jeg bør vel få tømt de relativt raskt.

Noen innspill på Spenningene jeg målte?


Om jeg skal tappe ned ett batteri for lengere lagring.  Er det da ned til 5V (målt under belastning) som er tommelfingerregelen?
     Tenker å bruke en gammel 500W ribberørsovn som belstning (tilsvarer 2,17Ohm). Mener å ha lest at en "stor" 2-ohms motstand var fin å bruke.


Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

elektrolux

Ser ut som 4er kassen er synderen, og at du kan være heldig med at resten er OK.

Det du nå kan gjøre er å åpne 4er kassen og måle deg fram til den defekte blokka. Undersøk samtidig at resten har 5,59V

Deretter setter du 500W ribbeovnen din over hele pakka og lar den dra spenningen ned i minst 4,5V / Blokk. Du kan gjerne dra pakken helt til 0V.

Så erstatter du den/de dårlige blokkene i 4er kassen med gode testede blokker. Dersom du følger disse anvisningene kan jeg hjelpe med innbytteblokker, da dette ser såpass oppløftende ut. Normalt selger jeg ikke blokker uten først å teste resten.

Ideelt monterer du så Robometer, og "jumpstarter" batteriene med en lader som kan ta dem opp fra 0V til ca 180V, og setter bilen på Initiallading med påfølgende vannservice. Da vil Robometeret med en gang fortelle deg om flere blokker har problemer.

Dersom du vil ha hjelp av enten meg eller Boogie til hele eller deler av denne prosessen bistår vi gjerne. Det viktigste er å identifisere de dårlige blokkene i 4er kassen, og så lade ut strømmen på hele pakken slik at den ikke blir stående fulladet over lang tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Betacar

Har demontert alle pakkene.
2 batterier i 4-er pakken var sprengt.
Faktisk var hele kortenden på ene batteriet blåst av.
Her har det vært trykk  ;)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Ken

#12
Testet noen blokker i dag og under vannfylling oppdaget at en blokk hadde en sprukket lokk som var ikke lett å oppdage uten en trykk test.

Hva med å ha en oppblåst ballong på fylleniplene. Det blir lett å finne dårlige blokker. Såpe vann er et alternativ
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

En ballong på den ene nippelen og en sykkelventil i den andre vil nok fungere. Dette blir nesten gratis, og du kan teste mange samtidig. Men trykket blir ikke særlig høyt, kanskje det er en sprekk som trenger litt mer trykk for å åpne seg? En ballong gir vel ikke mer enn 0,1 bar...?
Et manometer sammen med en sykkelventil er vel bedre, da kan du teste med for eksempel 1 bar. 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Forsiktig nå Baltor. Vi har nok sprukne blokker. Siden blokkene opererer med null trykk skulle det ikke være nødvending med en bar ekstra.
Jeg skal teste blokken og prøve å sveise den igjen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA