Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ulykke med elbil i kollektivfelt

Startet av Betacar, fredag 30. oktober 2009, klokken 19:37

« forrige - neste »

hens

Maksimalt trykk for kjølekappen er 0,3bar, eller 3 m vannsøyle.

Inne i batteriet har jeg ingen data på, men det skal vel ikke være noe høyere, da da det ved normalt drift opererer helt uten trykk.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

Hei Betacar,
din ribberørovn på 500W trekker drøyt 2 A, det tilsvarer omkring 110 ohm.
Ved batterisspenning på 120 volt vil det gi ca 1 A utlading, og da vil det ta tid.
Men for den siste utladningen vil den være grei, da den ikke forårsaker varmgang i batteriet.

Jeg har brukt noen kraftige motstandsbånd på en halv kvadratmeter og 2 ohm, det gir 60A utlading, og jeg får da målt en kapasitet ved 1,5 time, noe som er praktisk for elbil. Men derfra og ned mot null bør det gå betraktelig saktere.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Betacar

Har nå demontert alle kassene.
11'er kassen målte jeg nå til 71V før nedtapping.
Dette gir meg 71V/11stk=6,45V/stk
Om jeg drar de ned til 5V pr stykk, skal jeg vel stoppe ved pakkespenning på 55V..
Fant meg forøvrig en annen ovn som hadde 300W, 600W og 1200W.
Jeg fikk da 5A ved 300W, 9,6A ved 600W og 19,3A ved 1200W.
Nå har jeg jo ikke kjøling på pakken lengere (kan jo montere hageslangen inn på kjølingen, men hadde ingen slangeovergang som passet i dag (hageslangen hadde litt for liten diameter)).  Hvor mye kan jeg belaste batteriene før varmeutviklingen blir ett problem?  Har nå valgt 600W som gir 9,6A belastning.  Og tenker å dra den ned mot ca 55V før jeg evt vurderer å dra den ned til 0V med 300W belastning.

Samme relative forhold tenkes brukt på de andre kassene.

Driter jeg på draget nå, eller er det relativt trygt  ???
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Ken

Det er flere her på forum som tester den nedre kapasiteten med 5A strømtrekk ned til 2V pr. blokk. Det bør være greit det du gjøre.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Du glemmer et viktig poeng.

Du skal ikke reversere cellene, og det betyr utlading av ferrest mulig celler i serie. I praksis betyr det utlading på blokknivå. ;)

Langvarig reversering av celler vil knekke de svakeste, i stedet for å recondisjonere dem, som jo er det du forsøker å oppnå.

Kjøp en Bantam 902 og lad hver enkelt blokk ut til 2 volt. Billig og trygt, ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#20
Sitat fra: Betacar på torsdag 24. september 2009, klokken 22:47
hageslangen hadde litt for liten diameter
OBS! OBS!
Det er de minste, loddrette niplene på blokkene som er til kjøling. Forhåpentligvis forsøkte du å koble hageslangen til nipplen på batterikassa. Vær sikker på at du bruker den rette. Det er visstnok mulig å bytte om kjølevann og fyllevann. Jeg vet ikke om du må ha kjøling, har ikke trengt å gjøre dette på egen bil enda, men vet at ihvertfal ett verksted bruker kjøling på hver kasse under test.

Viktig som Elektrolux skriver at hver blokk lades ut for seg. Når du først har kassa ute er det enkelt å koble til 11 vanlige hovedlyspærer hvis du ikke har råd til Bantam eller lignende.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Betacar

Takk for tipset (kjøling).  Synest jeg så en blå dråpe i den største stussen, men skal virkelig sjekke inni kassen før jeg kobler til vann.

Tror jaggu jeg kjøper meg en Bantam.  Er jo som å være i godttebutikken ;D
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

elektrolux

I tillegg til Bantam 902 trenger du en USB EL3 spenningslogger for å logge utladekurvene, og sjekke om der er krystaller som løser seg opp.

Kjøling trenges ikke på gode blokker. Trenger du det har du andre problemer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Betacar

Sitat fra: elektrolux på fredag 25. september 2009, klokken 07:17

Kjøp en Bantam 902 og lad hver enkelt blokk ut til 2 volt. Billig og trygt, ;)


Har noen kunskap om denne lader/utladeren?
    http://www.rcpro.no/main.aspx?c=&page=article&artno=ARWGTA610

Den lader opp på maks 10A (som Bantam 902 også gjør)
Den lader ut på maks 5A (Bantam 902 klarer 10A)

Prisen er dog 800,- for GT A6-10, mot 2200,- for Bantam 902...
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

elektrolux

Du må se etter max discharge watt som på denne er 25 W.

Bantam klarer 50W mens du trenger minimum 35W.

Med andre ord er denne i minste laget.

Når det er sagt så er det bare å kjøre 4A utlading med denne, så er den brukbar den også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Den kan være grei den. Håper at den tåler varme under utlading på full effekt. En ekstern vifte kan hjelpe.

Til er annen sak.
Lest at en måte å bli kvitt oppbygd krystaller på mindre NiCds er å slå dem på bunnen med hammer! Ikke dumt å prøve noe sånt på blokker med dårlige kapasitet. Hva med å slippe dem fra 5 cms på en tregulv og mål kapasitet på nytt. Det var sånn vi skulle fikse på gamle datamaskiner hvis alt annet feilet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Betacar

Spennende måte å bli kvitt krystallene på :)

Trenger vel egentlig ikke ta ut batteriene av bilen heller da....?

Tror jeg bygger meg en rampe/hopp uti gata, så kan jeg kvitte meg med krystallene i samtlige batterier samtidig  ;D

Telehiv eller vaskebrett er vel også saker  ;D
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Ken

#27
Gode foreslag :-)

Eller  en ultrasonisk renser. Datteren min har en til å rense smykke på.  I større format kanskje?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA