Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: VCDS Tweaks e-Golf

Startet av Hyperstress, onsdag 20. mai 2015, klokken 10:32

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:05
Jeg skjønner at helt lydløse biler kan by på utfordringer, men noen elbilprodusenter virker å dra problemstillingen litt langt. Det er en Renault Zoe i nabolaget som vekket meg i dag tidlig.  >:(

Tror dette er et forbigående problem. Når elbiler blir "allemanseie" vil folk ikke lengre se behovet for dette, kravet forsvinner, og lyden kan fjernes. Antar det ikke er noe problem å fjerne "ekstralyd" fra elbiler når man finner ut at dette bare er tullete.

Elise

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:29
Sitat fra: hsa77 på torsdag 25. juni 2015, klokken 07:44
Dersom man skulle være så uheldig å kjøre på en fotgjenger og har modifisert bilen for å  koble ut en varsellyd (som snart er påbudt iht eu-direktiv) kan dette bli brukt mot deg i retten! Denne lyden er der for å forhindre ulykker, så da får vi bare lære oss å leve med den! EU-direktivet åpner for at lyden skal kunne slås av, men den skal automatisk slå seg på igjen når bilen startes på ny. ZOE har en slik bryter, dersom man på død og liv ikke orker å høre lyden så får man gjøre det til en vane å trykke på den hver gang man starter bilen , men som sagt, denne lyden er laget for å forhindre ulykker...

No er det jo faktisk fleire som døyr av trafikkstøy enn av å bli påkøyrd av stillegåande bilar (eller av påkøyrsle i det heile). I tillegg er det veldig mange som blir syke, og EKSTREMT mange som har ubehag pga dette. Då blir det berre for dumt når ein finn noko som kan bidra til å løyse / dempe dette problemet (stillegåande bilar) at ein skal tilføre denne lyden kunstig.

Dessutan skulle eg gjerne sett ein realistisk statistikk på kor mange som faktisk har opplevd farlege situasjonar på grunn av stillegåande bilar. Må ikkje forvekslast med spørjeundersøkingar om folk opplever at dei har opplevd farlege situasjonar med stillegåande bilar...

Har du noe dokumentasjon på antall mennesker som dør av trafikkstøy? Det har jeg aldri hørt om før.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15


Knotten

Godt jobbet, OlavEmil!
For dumt med syntetisk lyd, min Leaf er ikke helt lydløs om jeg kjører aldri så sakte og forsiktig.
Jeg har ved flere anledninger prøvd å lure meg innpå bekjente bakfra, det har skjelden lyktes.. :(
Selvsagt finnes det folk med dårligere hørsel enn andre (som meg selv..), men man kan vel ikke lyde som et rullende diskotek av den grunn.

Stille gange tidlig på morgenen og seint på kvelden er et av elbilens MANGE fortrinn og slik bør det være!! 8)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

cra

Var faktisk borti en episode for bare et øyeblikk siden. To kondomsyklister side om side i brukbar fart (men langt under fartsgrensa) på en smal skogsveg hørte ikke at jeg kom innpå dem. Ka et kort klemt i føyta, men i samme øyeblikk som jeg gjorde det kom jeg på at jeg heller skulle ha testa å skru opp musikke og åpna vinduene.

Ser likevel ikke at jeg skulle ønske meg konstant lyd på noe vis, men en svakere føyte kunne vært greit så myke trafikanter ikke blir skremt av høy lyd.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leo

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:13
Den sikringa gjeld vel Zoe, ikkje Soul? Finst det ein tilsvarande sikring som berre tek støyforureininga, og ingenting anna, i Soulen?
Utifra det som står i instruksjonsboka er sikringen delt med modulen til nøkkelen... Så må nok under bilen og koble fra selve stikket.

Amoss

Sitat fra: Panduck på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:35
Tror dette er et forbigående problem. Når elbiler blir "allemanseie" vil folk ikke lengre se behovet for dette, kravet forsvinner, og lyden kan fjernes. Antar det ikke er noe problem å fjerne "ekstralyd" fra elbiler når man finner ut at dette bare er tullete.

Nja, men man må huske på at selv om fossilbiler ikke har hatt noe behov for å tilføre kunstig lyd, så er jo ikke ideen helt ny:

;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

To eller tre horn burde vært standard på alle biler spør du meg. En sykkelbjelle lignende funksjon for å varsle med en snill lyd at du kommer, eller at du hilser, et 'vekkehorn' til vanlig bruk og en tyfon når man er forbanna, heh :P
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

E_S

Sitat fra: stefse på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:24
To eller tre horn burde vært standard på alle biler spør du meg. En sykkelbjelle lignende funksjon for å varsle med en snill lyd at du kommer, eller at du hilser, et 'vekkehorn' til vanlig bruk og en tyfon når man er forbanna, heh :P

De to siste hadde Mercedes som ekstrautstyr i mange år både på personbiler og lastebil/buss - en knapp inni bilen som når den var avskrudd gjorde at bilen hadde en "snill" vanlig tutelyd, var den på var det sterktone (personbil) hhv. kompressorhorn (last/buss).. Tror den muligheten er borte nå, men den er veldig vanlig på eldre Mercedes last/buss og man ser det rett som det er på personbiler fra 80/tidlig 90-tall.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Elmo

Sitat fra: cra på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:15
mener å huske at noen av de tidligere elbilene hadde to horn; ett vanlig, og ett for fotgjengere?

Det stemmer. Saxo og P106 fra før 1999 har "forgjengerhorn" på vidusvisker-hendelen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hansi

Sitat fra: Elmo på søndag 12. juli 2015, klokken 17:51
Sitat fra: cra på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:15
mener å huske at noen av de tidligere elbilene hadde to horn; ett vanlig, og ett for fotgjengere?

Det stemmer. Saxo og P106 fra før 1999 har "forgjengerhorn" på vidusvisker-hendelen.

Høres ut som en ideell løsning
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Thomas Parsli

Sitat fra: Hansi på mandag 13. juli 2015, klokken 01:46
Sitat fra: Elmo på søndag 12. juli 2015, klokken 17:51
Sitat fra: cra på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:15
mener å huske at noen av de tidligere elbilene hadde to horn; ett vanlig, og ett for fotgjengere?

Det stemmer. Saxo og P106 fra før 1999 har "forgjengerhorn" på vidusvisker-hendelen.

Høres ut som en ideell løsning

I praksis fungerer den ikke bra nok til å kalles ideell løsning da lyden ikke var høy nok.
På den annen side bråker ikke engang dieselbiler nok til at forgjengere hører deg i et støyete bybilde, så hele problemstillingen er tullete...

Vi får enten hente ut mannen med rødt flagg, eller lære fotgjengere til å se seg for før de spretter ut i veien.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

PerBear

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 13. juli 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Hansi på mandag 13. juli 2015, klokken 01:46
Sitat fra: Elmo på søndag 12. juli 2015, klokken 17:51
Sitat fra: cra på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:15
mener å huske at noen av de tidligere elbilene hadde to horn; ett vanlig, og ett for fotgjengere?

Det stemmer. Saxo og P106 fra før 1999 har "forgjengerhorn" på vidusvisker-hendelen.

Høres ut som en ideell løsning

I praksis fungerer den ikke bra nok til å kalles ideell løsning da lyden ikke var høy nok.
På den annen side bråker ikke engang dieselbiler nok til at forgjengere hører deg i et støyete bybilde, så hele problemstillingen er tullete...

Vi får enten hente ut mannen med rødt flagg, eller lære fotgjengere til å se seg for før de spretter ut i veien.

Thomas

Og hva med de som er døve og ikke har med døvetolken sin?  :P

jeg tror det mest fornuftige er å droppe lyd og heller endre på bilistenes oppførsel - veier er for folk!   ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA